Jump to content
carbon-customs

Nye regler for import

Recommended Posts

Ah wah??! Det lyder da konstigt! De ejer jo hverken bilen' date=' dens papirer eller andet! Det eneste, VV reelt skal bruge de papirer til er jo at lave en Ursprungskontroll. Men de har da svjv intet at bruge de org. papirer til bagefter?![/quote'] ja sådan er det, jeg blev også ret hidsig og skrev til dem...men så holdt de bare op med at svare. too bad, farvel original papirer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Typisk... tænkte nok at jeg ikke kunne være heldig. Ringede til Vägverket og spurgte hvad der var galt. Jamen dét kunne de sandelig ikke hjælpe mig med, det var Bilprovningen der ikke havde gjort deres arbejde og så måtte jeg ellers bare selv tage bolden derfra. Så jeg ringede til Bilprovningen og blev stillet om 4-5 gange indtil jeg endte hos en medarbejder på den station hvor bilen blev besiktiget. Han sagde at han skulle prøve om han kunne nå det idag men ville ikke love noget... SUK!... :( Hvorfor pokker har de ikke bare gjort deres arbejde fra starten af? Hvad nytter det at vente med at indtaste disse oplysninger? Jeg mener, kunden kan jo ikke bruge besiktningen til noget som helst når han ikke kan påstille bilen før de har gjort deres arbejde færdig... :(
Andersen: Jeg er lige kommet hjem fra reg. og kontrol besiktning, skulle også bare vente et par dage eller 3 mente han, så kom pladerne og skattemærket og imens kunne jeg jo få den forsikret i s. så ryger pladerne til SKAT i morgen og så får jeg vel nogen penge tilbage derfra :) Det er da godt nok surt at du skal vente, hvad for en station var det? må da huske ikke at køre til den når den gamle pendler skal skiftes ud, halmstad var god, der gik det ligesom varm kniv i blødt smør :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

AAARGH! Fuldkommen frustreret nu... er blevet kastet så meget rundt i systemet så man tror det er løgn. Vägverket påstår at det er Bilprovningen der mangler at lave arbejde. Bilprovningen påstår at det er Vägverket der mangler at lave arbejde. Vägverket påstår at det er Bilprovningen der mangler at lave arbejde. (nogen der kan se en uendelig løkke?). Bilen er godkendt hos bilprovningen bl.a. på grundlag af CoC-dokumentet som var med i ursprungskontrollen (som vägverket jo har). Og det skulle være disse data der mangler at blive tastet ind. Vägverket mener at Bilprovningen skal taste dem ind, og Bilprovningen mener det omvendte (da det er Vägverket der har dokumentet). De fleste (uvidende) medarbejdere siger bare at jeg skal vente og prøve igen i morgen - jeg har bare _ingen_ tiltro til at det rent faktisk løser problemet (nu har jeg ventet siden i torsdags). Nu er jeg så havnet tilbage hos ursprungskontrol-enheden hos Vägverket hvor jeg fik fat i en dame der ville prøve at sende sagen videre i systemet på en mail. Ingen indikation af overhovedet hvor lang tid der går (timer, dage, uger?), men hun bad da om mit telefonnummer så hun kunne ringe tilbage. Beklager hvis indlægget er uden sammenhæng, jeg er bare så hamrende frustreret lige nu over at jeg som kunde skal prøve at finde fejlen i deres system og at jeg ikke kan komme ud at køre i min bil før fejlen, der er ingen der vil vedkende sig, er fundet... :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ja sådan er det, jeg blev også ret hidsig og skrev til dem...men så holdt de bare op med at svare. too bad, farvel original papirer.
:eek::eek::eek: Dvs. hvis man ansøger om statsborgerskab i :fight:Sverige så beslaglægger de dåbsattest og pas da det vel også bliver den svenske stats... Tror da vist det er en sag for EU...! Godt man har betalt for servicen så de kan hænges op på det! Sendte den originale kvittering med ind, så vil godt bruge lidt tid på at følge op på det!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
:eek::eek::eek: Dvs. hvis man ansøger om statsborgerskab i :fight:Sverige så beslaglægger de dåbsattest og pas da det vel også bliver den svenske stats... Tror da vist det er en sag for EU...! Godt man har betalt for servicen så de kan hænges op på det! Sendte den originale kvittering med ind, så vil godt bruge lidt tid på at følge op på det!
nu havde jeg alting i kopi, og jeg har jo vitterligt ikke ret meget at bruge for eksempel min registreringsattest fra tyskland til. Men min købskontrakt blev jeg ret bitter over at de ikke kunne levere tilbage. men igen, who cares...der er ingen der gider at kigge på den - det er jo anderkendt at jeg er ejeren. Men det er bare fordi de ikke er klare i deres formulering af hvad der skal være original, fordi det er faktisk kun registreringsattesten.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
nu havde jeg alting i kopi, og jeg har jo vitterligt ikke ret meget at bruge for eksempel min registreringsattest fra tyskland til.
Så send mig lige dit pas... Du kan jo evt tage en kopi inden... Spøg til side! Ved godt det ikke er verdens undergang, men har tænkt mig at sælge bilen på et senere tidspunk i DK. Hvis jeg selv skulle købe en bil der har haft den historie, så ville jeg da gerne se lidt dokumentation på historien og ikke et par gamle fotokopier...! Der er jo ikke noget der hedder Ursprungskontrol i DK og for den sagskyld så kunne det være skrevet på Russisk, hvis jeg ikke fik originalen at se! Ved godt et tysk brief ikke er i hendehaver mere men ved alle i DK det! Jeg vil personligt ikke købe en bil hvor jeg ikke kan se den oprindelige registreringsdato og sted hvis den kommer fra udlandet. Man kan jo ikke være sikker på at den har været stjålet i tyskland, fragtet til Rusland og registeret og derefter solgt i DK. Bliver den så fundet ved registrerings forsøg i DK så er det bare synd...! Der er mere end en grund til at der er en risk ved at importere biler!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil personligt ikke købe en bil hvor jeg ikke kan se den oprindelige registreringsdato og sted hvis den kommer fra udlandet.
Det står nu også på den svenske reg. attest, at den er import, derimod står der ikke hvor mange tidligere ejere den har haft!
Man kan jo ikke være sikker på at den har været stjålet i tyskland' date=' fragtet til Rusland og registeret og derefter solgt i DK. Bliver den så fundet ved registrerings forsøg i DK så er det bare synd...! Der er mere end en grund til at der er en risk ved at importere biler![/quote'] Derfor har de vist også åbnet for muligheden at gøre ursprung kontrol af bilen inden man henter den? dvs. hvis man har i dette tilfælde fahrzugbrief fra sælgeren.(gad vide hvad de så gør med den hvis den viser noget forkert?) Ellers kan man jo spørge direkte hos f.eks. om de kan se noget på bilen, det være sig skader og om den er bøffet? Jeg har lige sammenlignet min tyske-selvimporter og min danske-importer reg. attester, eneste forskel er at der er forskellige klausuler om noget forurening.. Der står det samme omkring import og antallet af tidligere ejere. :) Mvh. Flemming

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så fik jeg endlig synet min bil og venter nu på min svenske plader. Men jeg synes dog at de vil bare tjene penge. Jeg kom ind til bilsyn og de gik min bil igennem fra top til tå og det eneste fejl var at mine tåge lys lyste for højt så blev bilen ikke helt godkendt og måtte tilbage. Så jeg ´satte gafflertape på mine tåge lygter og fjernekntakten og vupti så blev bil godtkend og det var samme dag jeg gjorde det hele

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så var vores til Besiktning idag, foregik i Ystad. Havde frygtet lidt af et cirkus efter alle de skrækhistorier, men tværtimod gik alt langt over forventning. For det første nåede jeg ikke engang at melde mig til via automaten, før besiktningsmanden uopfordret tog imod mig. For det andet tog hele hurlumhejet præcis en time, fra jeg ankom til jeg kørte igen, i en nybesiktat bil uden anmærkninger. For det tredie var alle flinke og rare, og besiktningsmanden var flink til at oplyse mig om hvad der skulle ske, både før og efter. En ganske positiv oplevelse, må jeg sige.... bortset fra regningen, selvfølgelig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så var vores til Besiktning idag, foregik i Ystad. Havde frygtet lidt af et cirkus efter alle de skrækhistorier, men tværtimod gik alt langt over forventning. For det første nåede jeg ikke engang at melde mig til via automaten, før besiktningsmanden uopfordret tog imod mig. For det andet tog hele hurlumhejet præcis en time, fra jeg ankom til jeg kørte igen, i en nybesiktat bil uden anmærkninger. For det tredie var alle flinke og rare, og besiktningsmanden var flink til at oplyse mig om hvad der skulle ske, både før og efter. En ganske positiv oplevelse, må jeg sige.... bortset fra regningen, selvfølgelig.
Så länge du ikke skal betale 180% må du da väre glad :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så var vores til Besiktning idag, foregik i Ystad. Havde frygtet lidt af et cirkus efter alle de skrækhistorier, men tværtimod gik alt langt over forventning. For det første nåede jeg ikke engang at melde mig til via automaten, før besiktningsmanden uopfordret tog imod mig. For det andet tog hele hurlumhejet præcis en time, fra jeg ankom til jeg kørte igen, i en nybesiktat bil uden anmærkninger. For det tredie var alle flinke og rare, og besiktningsmanden var flink til at oplyse mig om hvad der skulle ske, både før og efter. En ganske positiv oplevelse, må jeg sige.... bortset fra regningen, selvfølgelig.
Kanon - så er det jo bare at vente på pladerne (og påställe bilen) "næsten" tillykke :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Peter, det har du jo fuldstændig ret i :th2: Andersen, Tak, men hvorfor kun "næsten"? Jeg kører jo raskt i den både her i SE og i DK på de røde plader, så i mine øjne er bilen registreret - de "rigtige" plader er sgu bare en formalitet :D Men hvordan går det med DIN sag??? Noget nyt?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Andersen, Tak, men hvorfor kun "næsten"? Jeg kører jo raskt i den både her i SE og i DK på de røde plader, så i mine øjne er bilen registreret - de "rigtige" plader er sgu bare en formalitet :D Men hvordan går det med DIN sag??? Noget nyt?
"Næsten", fordi jeg tænkte på hvordan min egen import gik. Jeg lånte prøveplader der hvor jeg købte bilen, så efter besiktningen måtte jeg stille bilen igen indtil jeg fik de svenske plader - derfor :) Men jo, jeg har da helt glemt at få fortalt om min sag som heldigvis er overstået. Jeg blev kastet frem og tilbage mellem Bilprovningen og Vägverket adskillige gange og ingen af parterne ville bruge tid på at snakke med den anden - det måtte jeg selv gøre. Hurra :( Jeg tog personligt ud til Bilprovningen i Lomma, hvor bilen blev besiktet, i håb om at det måske kunne hjælpe lidt. Men de havde ikke synderlig meget tid til at hjælpe, da de jo havde travlt med at besikte biler (hvilket jo egentlig er fair nok), men jeg fik da lov til at låne deres telefon til at ringe til Vägverket m.v. (hvilket var et plus eftersom at jeg sammenlagt hang i telefonen i næsten en time). Som tidligere fortalt kunne jeg, efter at have fået pladerne, ikke påställe bilen på vägverkets hjemmeside, fordi der manglede tekniske oplysninger. Jeg er ikke 100% sikker på hvad der har været gået galt, men min egen opfattelse er at (en afdeling i) Vägverket ikke har fået CoC-dokumentet og derfor manglede oplysninger. Dette er jo bare underligt eftersom at Vägverket jo netop har fået det originale CoC-dokument til ursprungskontrollen, så de må da selv sørge for at snakke sammen? Bilprovningen havde endda faxet kopi af CoC-dokumentetaf besiktningen ind til Vägverket i forbindelse med at de godkendte besiktningen (og CoC-dokumentet havde de hevet ud af Vägverkets system for ursprungskontrol). Denne havde de faxet samme dag som bilen blev besiktet. Bilprovningen i Lomma kunne efterhånden godt lidt forstå mine frustrationer og faxede ovenstående en gang mere for mig i tro/håb om at den første sending måske "bare" var gået tabt (de havde hele sagen liggende ude i arkivrummet). Jeg prøvede så at finde frem til den afdeling i Vägverket som "sad" på den fax og måske kunne bekræfte at det nu var modtaget, men det lykkedes naturligvis ikke. Derimod fik jeg fat i en sød pige der godt kunne påställe bilen for mig manuelt, uden at de tekniske oplysninger var tilgængelige. Dette skulle jeg så bruge et svensk faxnummer til for at kunne få dokumentation for det - igen var Bilprovningen behjælpelige og jeg fik deres faxnummer. I løbet af 10 minutter fik jeg så et dokument der lignede lidt en standard-beskrivelse med en dispensation eller lign. på at bilen måtte køre indtil de tekniske data blev indtastet. Så jeg smed pladerne på og kørte, stadig sådan lidt utryg ved situationen eftersom at bilen stadig på vägverket hjemmeside stod som avställt. Men jeg havde jo dispensationen... Efter en 3-4 dage kunne jeg på vägverkets hjemmeside se at de tekniske oplysninger var blevet indtastet og bilen var påställt uden at jeg havde gjort yderligere. Så mit gæt er altså at den første fax Bilprovningen har sendt til Vägverket har været gået tabt. Måske lidt rodet beskrevet, men jeg kan næsten heller ikke selv finde hoved og hale i det der er sket - hovedårsagen er at jeg har plader og grønt klistermærke på bilen nu :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Andersen: Tillykke (fed bil) Jacobe: Så kan man jo snart få en tur, og så kan du prøve min nye truck (xc90 t6) Peter: Når vi nu snakker om at prøve biler så så jeg lige den her hos dig og tænkte ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' du kan godt vente med forsikringen - den har ingen betydning for kontrollen. Det er først når bilen skal ud at køre, at den skal være forsikret.[/quote'] jeg har en bil som kun skal igennem alt det kontrol pga videresalg... (importeret fra tyskland) hvis jeg nu har forhandlerplader, så behøves forsikring måske slet ikke? (kørsel til bilprovning) :love2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved SKAL en bil være ansvarsforsikret, hvis den kører på offentlig vej, så du slipper nok ikke for en "tillfällig forsikring" (ca. 1000:-), men hvis det er billigere for dig at køre den på trailer, var det jo en mulighed.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Jeg har været til registreringsbesiktning idag med min bil. Det gik fint, men da reglerne blev lavet om ændrede de også ved at bilen ikke bliver synet ved samme lejlighed! Det gjorde den jo før reglerne blev lavet om. Derfor skal jeg ringe og bestille tid til syn, men bilen findes ikke i Bilprovningens system (endnu...?). På Vägverkets hjemmeside kan jeg slå bilen op og alt stemmer, men er der nogen som ved om det er normalt at bilen endnu ikke er i Bilprovningens system, og hvor lang tid der går inden man kan booke en tid til syn efter registreringsbesiktning? Mvh

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...