carbon-customs 10 Anmeld indhold Skrevet January 31, 2008 hej jeg har hørt noget om at der er nye regler per 5feb ang import af biler til sverige at de skal forhåndgodkendes og noget fis? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2008 Det er rigtigt ja - per 4. februar ændres reglerne/procedurerne: http://www.vv.se/templates/page3____696.aspx Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
carbon-customs 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2008 nåå det synes jeg da ikke lyder så slemt? det jeg havde hørt lød meget værre at jeg skulle skaffe reg attest på den bil jeg ville have og den skulle godkende den i SE før jeg var sikker på at få den registreret.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2008 meget smart, det bliver sværer at stjæle en bil i et andet land, og få den på svenske plader, aner ikke om det overhoved er et problem IDAG, men man skal vise købs kvitering for bilen, eller andet bevis for hvordan man har fået fingre i bilen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2008 Ville lige høre om der er nogle der har sat sig ind i præcis hvad ændringerne er i forhold til de gamle regler ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jabbekot 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2008 Og hvad er tidshorisonten? Jeg mener, hvor lang "sagsbehandling" er der, inden man kan køre til Bilprovning osv? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2008 Jeg er ved at sætte mig ind i de nye regler, da jeg står overfor at skulle importere 2 biler. Det nye er den såkaldte "Ursprungskontroll" (oprindelseskontrol, om man vil), som er indført for at komme fusk og og salg af stjålne biler til livs. Det korte af det lange er, at VV kontrollerer hvor bilen stammer fra. I tilfældet med en brugt bil fra f.eks. DK, som du gerne vil indføre i SE, skal du kunne fremvise dokumentation for køb af bilen, f.eks. en slutseddel, faktura el. lign samt kunne fremvise en registreringsattest. En "Ursprungskontroll" koster 500,- SEK og tager et par dage, og først når kontrollen er gennemført kan man få bilen omregistreret. Det er ikke så besværligt som det måske umiddelbart virker som. Dog havde jeg lidt svært ved at gennemskue selve blanketten, da man skal anføre "oprindelseskategori" for bilen. En enkelt opringning til VV klarede den sag: man skal i de allerfleste tilfælde sætte hak i "Annat ändemål", når det drejer sig om import af et nyere fordon fra et EU-land. Rimelig simpelt, egentlig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2008 jacobe, er du gået i gang? Du må endelig holde os orienteret... Jeg skal nemlig selv igang med det om ca. 2 uger hvor jeg har dokumenterne på plads. Hvad jeg mest håber på er at Bilprovningen har fået lidt mere styr på tidsbestilling med den nye fremgangsmåde (da man ikke kan bestille tid før man har fået ok fra ursprungskontrol, så må de jo skal have ét eller andet nr. eller lign. at vide?). De sidste par gange jeg har importeret har det være fuldstændig umuligt at booke en tid - hver gang har det været navn og tlf. nummer nedskrevet på en gul lap og så må man bare sidde standby i flere dage og være heldig... (jeg kan simpelthen ikke begribe hvorfor man ikke kan booke en tid et stykke ud i fremtiden i deres system). Allerfedest var hvis man fik et bookingnr eller lign. man kunne benytte på deres hjemmeside så man i ro og mag kan finde en tid der passer - den gamle måde er ren roulette og man må bare acceptere hvad man får hvis ikke man vil bag i køen igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 jacobe' date=' er du gået i gang? Du må endelig holde os orienteret... Jeg skal nemlig selv igang med det om ca. 2 uger hvor jeg har dokumenterne på plads..[/quote'] Så når du nok at gøre dig egne erfaringer før jeg - mit import-projekt ligger først inde i April... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 Så når du nok at gøre dig egne erfaringer før jeg - mit import-projekt ligger først inde i April... :) Jamen så må jeg jo holde dig orienteret istedet for :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 Meget gerne!! :) Skulle jeg finde ud af mere selv, skal jeg selvfølgelig også nok give informationerne videre. Faktisk har jeg netop snakket med SKAT ang. vurdering og tilbagebetaling af dansk afgift mv. Jeg var bl.a. interesseret i proceduren mht. besigtning (se anden tråd) og havde nogle spørgsmål omkring udfyldelse af blanket "21.044". For det første anbefalede SKAT-medarbejderen mig at møde op hos SKAT personligt med både bil, blanket og relevante papirer og få det ordnet på én gang, istedet for blot at indsende papirerne og vente på MÅSKE at blive indkaldt til besigtning. Hun fortalte at det slet ikke var sikkert at de ville kigge på bilen, men måske ville de "lige gå ud og tage et hurtigt kig", når det nu bare drejede sig om en almindelig nyere bil. For det andet fortalte hun, at behandlingen af vurderingen går "rimeligt hurtigt" (på hjemmesiden står der 1-3 uger), men at tilbagebetaling af afgiften normalt først sker efter ET PAR MÅNEDER!!!! Ergo, først når bilen er vurderet, afmeldt i motorregisteret i Danmark OG ikke mindst, når du har fået den registreret i Sverige, da får man sin danske afgift tilbage! Så proceduren for eksport/import, som jeg indtil videre har forstået den, er faktisk lidt omvendt af hvad jeg havde forestillet mig: 1) FØR du flytter, søg om "ursprungskontroll" hos VV i Sverige. Vedlæg ORIGINAL dansk (eller tysk hvis bilen er købt dér) registreringsattest, KOPI af dokumentation for køb i form af slutseddel el. lign. som SKAL være underskrevet af både køber og sælger, evt. ansøgning om "tilfällig registrering" samt forsikringsbevis vedr. denne (se pkt. 4). SEND PAPIRERNE SOM VÆRDIPOST! 2) Når den er gennemført og godkendt (sørg for at få papirerne retur!), bestil tid til "registreringsbesiktning" hos Bilprovningen i Sverige (forvent ventetid) 3) Anmeld eksport hos SKAT i Danmark forholdsvis tæt på datoen for registreringsbesiktningen i Sverige. 4) Flyt NU! Du må nemlig højst køre EN UGE* i Sverige på dine danske nr.plader efter indførsel, ellers skal du ansøge om "Tilfällig registrering" (prøveplader), som koster SEK 450,- og som er lidt bøvlet, da man også skal have en svensk trafikforsikring for at køre med prøveplader. "Tilfällig registrering" gælder i tre måneder. Snak iøvrigt lige med dit danske forsikringsselskab og hør hvordan proceduren er under en igangværende eksport. (*EDIT: andetsteds har jeg dog læst, at man må køre i 12 måneder på danske plader, men der står altså en uge på VV's hjemmeside...?) 5) Få bilen besigtiget og godkendt hos Bilprovningen i Sverige. 6) Når du modtager svensk registreringsattest samt svenske nr. plader, afmeld bilen hos motorkontoret i Danmark, smid de svenske nr. plader på bilen og send derefter HURTIGST MULIGT alle papirer, dvs. afmeldingsattest samt svensk registreringsattest, til SKAT i Danmark, og vent så på checken... Hvis nogen skulle have rettelser eller tilføjelser må de meget gerne sige til! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
davsclaus 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2008 SKAT kontor i kbh Hej Hvilken skatte kontor/center skal man benytte i kbh området hvis man vil møde personligt op som Jacob skriver? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
davsclaus 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2008 Er det kun mig der får "Kontakta kundtjänst." på www.vv.se i den der ursprungskontrol website? Dato feltet "Sedan" skal man indtaste datoen hvornår man flytteede til sverige eller er det bedre at skrive en lidt nyere? Jeg har boet har i 8+ mdr nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
davsclaus 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2008 Blanketten findes som pdf her: http://www.vv.se/filer/Blanketter/201045ursprungskontroll.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
davsclaus 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2008 ... En "Ursprungskontroll" koster 500,- SEK og tager et par dage, og først når kontrollen er gennemført kan man få bilen omregistreret. Det er ikke så besværligt som det måske umiddelbart virker som. Dog havde jeg lidt svært ved at gennemskue selve blanketten, da man skal anføre "oprindelseskategori" for bilen. En enkelt opringning til VV klarede den sag: man skal i de allerfleste tilfælde sætte hak i "Annat ändemål", når det drejer sig om import af et nyere fordon fra et EU-land. Rimelig simpelt, egentlig. Hvorfor passer kategorien "Eget bruk" ikke bedre? Bilen er min egen og til eget brug? Det er vel mere den som gælder i alle tilfælde? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Liverpool CHL 5X 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2008 Danm kun 1 uge med danske plader hmmm hehehhe guss not jeg ikke er i den kat. efter jeg også er i gang med at tage min bil med fra dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2008 Er det kun mig der får "Kontakta kundtjänst." på www.vv.se i den der ursprungskontrol website? Dato feltet "Sedan" skal man indtaste datoen hvornår man flytteede til sverige eller er det bedre at skrive en lidt nyere? Jeg har boet har i 8+ mdr nu. det er fordi du ikke er registreret på VV endnu, det var jeg heller ikke, man ringer bare til dem og så registrerer de dig. og så kan du bruge det som alle andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Johnzie 12 Anmeld indhold Besvaret March 4, 2008 Når man importere til sverige, kan man via deres hjemmeside starte sagen. Betal et beløb, som jeg ikke lige kan huske størrelsen af, men mener det er i omegnen af 600,00 Svkr. Derefter sender man en kopi af indbetalingen til vv. Som derefter sender et nummer tilbage, som du bruger, for at bestille provning. Husk at få en forsikringsaftale lavet inden provningen. Jeg brugte bilprovningen i helsingborg, da Malmø området har lange ventetider når man importerer bilen. Husk at have dan-kort eller kontanter med, for der skal betales for afgifter osv. Prisen fremgår af http://vv.se Husk at læse hvilke ting der SKAL være i bilen, når den skal proves. Du får tilsendt dine registreringsplader med posten. Vh Johnzie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2008 Hej Hvilken skatte kontor/center skal man benytte i kbh området hvis man vil møde personligt op som Jacob skriver? Hvorfor passer kategorien "Eget bruk" ikke bedre? Bilen er min egen og til eget brug? Det er vel mere den som gælder i alle tilfælde? I København skal du ud til Høje Tåstrup. Jeg ved ikke hvorfor "Eget brug" ikke er den rigtige, alt hvad jeg kan sige er, at jeg snakkede med en medarbejder på VV, og han fortalte mig at man i almindelighed skulle benytte "Annat ändemål". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret March 5, 2008 ATT.: Gio Når man importere til sverige, kan man via deres hjemmeside starte sagen. Betal et beløb, som jeg ikke lige kan huske størrelsen af, men mener det er i omegnen af 600,00 Svkr. Derefter sender man en kopi af indbetalingen til vv. Som derefter sender et nummer tilbage, som du bruger, for at bestille provning. Husk at få en forsikringsaftale lavet inden provningen. Jeg brugte bilprovningen i helsingborg, da Malmø området har lange ventetider når man importerer bilen. Husk at have dan-kort eller kontanter med, for der skal betales for afgifter osv. Prisen fremgår af http://vv.se Husk at læse hvilke ting der SKAL være i bilen, når den skal proves. Du får tilsendt dine registreringsplader med posten. Hej - blev tråden ikke til en "sticky" nu ? :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2008 Beløbet er 500SEK. Man skal efter registreringen på nettet, indsende diverse dokumentation for ejerskab af bilen, dvs. originale registreringsattest, købskontrakt osv. det er så langt jeg er nået i systemet, jeg venter på VVs svar pt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2008 Ekstra lange ventetider Vägverket har i fredags udsendt en meddelelse om at de er langt bagud. Deres intentioner om 1-3 dages behandlingstid har slet ikke holdt stik - istedet hedder det omkring 10-14 arbejdsdage. http://www.vv.se/templates/NewsPage____24051.aspx De har opdateret deres side med oplysning om fra hvilken dag de pt. behandler sager: http://www.vv.se/templates/page3____696.aspx Jeg indsendte mine papirer til dem i fredags og de skulle gerne nå dem imorgen mandag. Så må jeg jo bare væbne mig med stor tålmodighed... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2008 pt. 22. februar, hvilket er ca. der hvor jeg sendte mit ind...så jeg får nok svar mandag/tirsdag/onsdag agtigt. nuih...kan slet ikke gå stærkt nok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2008 pt. 22. februar, hvilket er ca. der hvor jeg sendte mit ind...så jeg får nok svar mandag/tirsdag/onsdag agtigt. nuih...kan slet ikke gå stærkt nok. Har du fået positivt svar tilbage? Og hvad får du med for at synliggøre overfor Bilprovningen at du godt må booke tid hos dem? Og noget af det der interesserer mig mest: kan du gøre det elektronisk/online, så du rent faktisk kender tiden og selv har indflydelse på den? Nårh ja - og hvor lang ventetid oplever du hos Bilprovningen før du kan komme til? Hvis alt går vel, så skulle de gerne behandle min sag i morgen, så det er lige op over :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2008 Har du fået positivt svar tilbage? Og hvad får du med for at synliggøre overfor Bilprovningen at du godt må booke tid hos dem? Og noget af det der interesserer mig mest: kan du gøre det elektronisk/online, så du rent faktisk kender tiden og selv har indflydelse på den? Nårh ja - og hvor lang ventetid oplever du hos Bilprovningen før du kan komme til? Hvis alt går vel, så skulle de gerne behandle min sag i morgen, så det er lige op over :) Jeg har faktisk fået (positivt) svar nu, fik det onsdag d. 12'e marts per mail - dog kl 16, så jeg nåede ikke at bestille tid. man får et nummer fra VV som man giver til bilprovningen, det går faktisk meget glat så snart man er igennem VV. Registreringsbesiktning kunne jeg ikke finde ud af at gøre online (synes den kræver reg nummer - hvilket man af gode grunde ikke har), så jeg ringede. Men de var nu meget hjælpsomme, de foreslog en tid i helsingborg et par dage efter, men det gad jeg ikke, så jeg spurgte om de kunne tjekke halmstad, og der var så tid kl 07 fredag d. 14'e - den tog jeg. Jeg fik pladerne igår (tirsdag d. 18'e). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites