Jump to content
vagn16

Rentefald? Nogen der vil gætte?

Recommended Posts

Hej, Den amerikanske centralbank har på 8 dage sænket renten to gange så den nu er på 3,0%. http://www.business.dk/article/20080130/marked/80130131/ Det vil sikkert påvirke renterne i Europa... men hvornår og hvor meget? Og tør man håbe på yderligere nedsættelser? Jeg ved at det (langt hen ad vejen) er gætværk og til dels en smule religion.. men er der nogen der har nogle gode bud? Pelle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste der er sikkert er at den Svenske nationalbank holder møde den 7. februar - der fastsættes renten. Inflationen i Sverige er høj for tiden - omkring 3,5%. Det kunne give en renteforhøjelse. Stagnerende boligmarked kunne give det modsatte. Forskellige økonomer peger i alle retninger: op, ned, uændret. Jeg tilslutter mig ønsket om at et orakel gerne må øse af sin viden i denne tråd. Skal man stadig holde fast i den variable eller låse....det evige spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra TV2's hjemmeside. Den Amerikanske Centralbank, FED, sænkede her til aften den toneangivende rente med de ventede 0,5 procentpoint - eller basispoint. Rentesænkningen på 0,5 procent var ventet blandt økonomerne, selvom centralbanken allerede i sidste uge sænkede renten med historiske 0,75 procentpoint til 3,5 procent, som en slags nødværge mod nedadgående aktiekurser. På de kommende rentemøder i marts og april ventes Fed at nedsætte renten yderligere for at få gang i den amerikanske økonomi og stabilisere de finansielle markeder. Flere analytikere forventer en sænkning med 25 basispoint på hvert af de næste to rentemøder, hvorved renten om få måneder kan være nede på blot 2,5 pct.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den svenske reporenten (styringsrenten) er p.t. 4%. Jeg tror den er 4,75% mod slutten af 2008. Her er min vurdering af de kommende svenske rentemøder: Det nærmeste (7feb): uændret. At sætte renten ned med en inflation på 3,5% er uaktuelt. Riksbanken kikker IKKE på boligpriser når de fastsætter renten. Den svenske rente er relativt lav, hvilket faktisk åbner for at den kan forhøjes allerede denne gang pga den høje inflation. 30% sandsynlighed for rente op, 60% for rente uændret og 10% for ned. næste møde (13mar): op Jeg forventer fortsat høj inflation, dvs at selv om boligpriserne fortsætter at falde så stiger konsumptionen. Inflationen fremover kommer i stor grad fra øgede energipriser (olie, el) samt luksusgoder. 50% sandsynlighed for rente op, 30% for rente uændret og 20% for rente ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Halv-dårlig gæt fra min side, kan jeg se. Riksbanken satte op renten en kvart % til 4,25% fra 20. februar. De signaliserer samtidigt at de forventer at holde renten på det niveau de nærmste par år. Til information er Riskbanken kendt for at være blandt de dårligste nationalbanker i den vestlige verden til at estimere fremtidige renter. Men det er vel sådan at i et land med blinde er den enøjede konge... Jeg holder fast i min vurdering at den svenske styringsrente er 4,75% ved udgangen af året. Næste ændring bliver maj, og så igen tæt efter sommeren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites