Jump to content
anton

Selvangivelse 2007

Recommended Posts

Hvis din ægtefælle ikke har nogen indtægter overhovedet kan du jo vælge sambeskatningen efter grænsegængerreglerne og beholde dine renteudgifter og så skal du ikke skrive noget i rubrik 59, men bruge supplementet til selvangivelsen og så skal du skrive 0 i rubrik 021 (kan ikke huske feltet lige nu). http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1624719&vId=201517&i=10#i1624719 2007 vejledningen bliver lagt ud i næste uge. mvh Kristian Rasmussen
Rigtig mange tak for input. Jeg havde ellers planlagt et besøg til Sluseholmen i næste uge. Jeg fandt også dette, som passer fint med det du siger http://oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=44595 Kan jeg nu gå ud fra, når jeg nu ikke skriver noget i rubrik 59, at jeg automatisk kommer under sambeskatnings-reglerne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har din ægtefælle dansk cpr nummer så burde det kører automatisk når hun så indsender sin selvangivelse til SKAT. Har din ægtefælle ikke dansk cpr nummer, skal du skrive et 0 (eller andet beløb) i rubrik 021 og så skal du også markere at du er gift. mvh Kristian Rasmussen
OK, og igen rigtig mange tak. Din hjælp er virkeligt påskønnet. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det nok Aldrig nogen sinde har det været mere besværligt at udfylde den stupide selvangivelse. Hvad fanden sker der for SKVATS system. Jeg kan ikke selvangeve via tast selv. Jeg flyttede herover sidst i 2005. Der er ikke mulighed for at se hvormeget man i årets løb har betalt i div. skatter, dermed er man afskåret fra at beregne skatten for 2007. Nogle personer kan udfylde via tast selv, men ikke undertegnede. Når man så ringer til Skat for man forskellige ting at vide, bl.a. hvor forskellige fradrag skal stå. Jeg har ikke modtaget andet en et servicebrev og det er lige til at lukke op og s.... i.:mad: Så er der nogle der påstår at de betaler med glæde deres skat, ja right. Man kan ikke engang finde ud af at sætte et simpelt system op at køre (Tast salv). DEt er lige til at brække sig over. Galde galde, galde:sick::mad::fight: SKVAT

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aldrig nogen sinde har det været mere besværligt at udfylde den stupide selvangivelse. Hvad fanden sker der for SKVATS system. Jeg kan ikke selvangeve via tast selv. Jeg flyttede herover sidst i 2005. Der er ikke mulighed for at se hvormeget man i årets løb har betalt i div. skatter, dermed er man afskåret fra at beregne skatten for 2007. Nogle personer kan udfylde via tast selv, men ikke undertegnede. Når man så ringer til Skat for man forskellige ting at vide, bl.a. hvor forskellige fradrag skal stå. Jeg har ikke modtaget andet en et servicebrev og det er lige til at lukke op og s.... i.:mad: Så er der nogle der påstår at de betaler med glæde deres skat, ja right. Man kan ikke engang finde ud af at sætte et simpelt system op at køre (Tast salv). DEt er lige til at brække sig over. Galde galde, galde:sick::mad::fight: SKVAT
Ja tror desværre du er på vej ud af det danske skattesystem ;-) Det er typiske tegn på det. Men du kan jo osse bare kigge på din sidste lønseddel og se hvad du har betalt, skriv en mail om det er de rigtige tal, men det lyder ret mærkeligt at du ikke kan se hvad der er oplyst til dem :-( Held og lykke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver nødt til lige at springe ind midt i diskussionen. Det ser ud til, at der er mange modstridende oplysninger. Skal for første gang lave selvangivelse som grænsegænger (vi flyttede i juli 2007). Jeg har læst og læst men bliver ligesom kun mere forvirret... Har jeg forstået det rigtigt? Altså: Hvis jeg kan se og udfylde såvel alm. selvangivelse som supplement "Indberetning af udenlandsk ejendom" via tastselv, behøver jeg/vi så ikke at udfylde separat grænsegangersupplement manuelt og indsende? Vi har købt et hus og har gæld til biler i Sverige. Så vidt jeg kan se, kan vi bare indberette både renteudgifter til hus og biler i rubrik 493 i supplementet "Indberetning af udenlandsk ejendom". Eller skal jeg lave noget ekstra og indsende? Altså indsende grænsegængersupplementet under alle omstændigheder - eller kan de selv regne det ud, når de får vores oplysninger?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg bliver nødt til lige at springe ind midt i diskussionen. Det ser ud til, at der er mange modstridende oplysninger. Skal for første gang lave selvangivelse som grænsegænger (vi flyttede i juli 2007). Jeg har læst og læst men bliver ligesom kun mere forvirret... Har jeg forstået det rigtigt? Altså: Hvis jeg kan se og udfylde såvel alm. selvangivelse som supplement "Indberetning af udenlandsk ejendom" via tastselv, behøver jeg/vi så ikke at udfylde separat grænsegangersupplement manuelt og indsende? Vi har købt et hus og har gæld til biler i Sverige. Så vidt jeg kan se, kan vi bare indberette både renteudgifter til hus og biler i rubrik 493 i supplementet "Indberetning af udenlandsk ejendom". Eller skal jeg lave noget ekstra og indsende? Altså indsende grænsegængersupplementet under alle omstændigheder - eller kan de selv regne det ud, når de får vores oplysninger?
Tast selv erstatter supplementet. Så hvis du kan få adgang til det rigige supplement via tastselv (det er åbentbart ikke alle der kan det) så behøver du ikke indsende andet. Der står Grænsegænger data nedest på siden. Supplementet for grænsegængere har en rubrik der hedder noget i retning af "andre udenlandske renteudgifter" her skriver du de renter på som ikke vedrører udenlandsk ejendom. Renter vdr ejendomme er rubrik 462 Renter vdr andre lån i Sverige er rubrik 464 Rubrik 493 findes ikke på grænsegænger supplementet?^?? Er du sikker på du er oprettet korrekt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hurtigt svar! Der var jo så både godt og skidt nyt. Det gode er, at jeg ikke behøver udfylde supplementer manuelt. Modsat har du formentlig ret i, at vi er oprettet forkert, for de rubrikker findes ikke i det supplement, jeg har fået adgang til at udfylde. De har nok registreret, at vi har købt ejendom i Sverige - men ikke at vi er grænsegængere. Øv, så bliver jeg alligevel nødt til at kontakte SKAT. Men nu ved jeg da i det mindste, hvad jeg snakker om. Tak for hjælpen!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Tak for hurtigt svar! Der var jo så både godt og skidt nyt. Det gode er, at jeg ikke behøver udfylde supplementer manuelt. Modsat har du formentlig ret i, at vi er oprettet forkert, for de rubrikker findes ikke i det supplement, jeg har fået adgang til at udfylde. De har nok registreret, at vi har købt ejendom i Sverige - men ikke at vi er grænsegængere. Øv, så bliver jeg alligevel nødt til at kontakte SKAT. Men nu ved jeg da i det mindste, hvad jeg snakker om. Tak for hjælpen!
Jeg ville lige checke op på hvorfor du ikke har adgang til det rigtige supplement:) det lyder lidt konstigt:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

årsopgørelse 2007 Hej Jeg vil høre hvornår får man sin årsopgørelse tilbage, jeg har indberettet via tastselv for to uger siden. Er det normalt der går så langtid, selvom de reklamere med at ens opgørlese bliver omdannet med det samme efter at man har indberettet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jeg vil høre hvornår får man sin årsopgørelse tilbage, jeg har indberettet via tastselv for to uger siden. Er det normalt der går så langtid, selvom de reklamere med at ens opgørlese bliver omdannet med det samme efter at man har indberettet
Ligger der ikke en årsopgørelse klar under "Årsopgørelser" linket når du er inde på tast selv?? I den står der også hvor mange penge du skal af med - eller have tilbage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hej Jeg vil høre hvornår får man sin årsopgørelse tilbage, jeg har indberettet via tastselv for to uger siden. Er det normalt der går så langtid, selvom de reklamere med at ens opgørlese bliver omdannet med det samme efter at man har indberettet
Hvis du venter på en fysisk med posten kan der nok gå noget tid, hvis den overhovedet kommer. Jeg indberettede om lørdagen og onsdagen efter lå den klar i skattemappen på tastselv i .pdf - klar til udbetaling ugen efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Moerke, det er väldig konstigt. Jeg vil søge i mit indre og håbe på at jeg inden mandag har fundet en tilstrækkelig mængde tålmodighed så jeg kan ringe til SkatØresund og få det afklaret. Hellere få det afklaret nu end risikere at de skulle finde på ikke at give os fradrag for vores gæld her i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

årsopgørelse 2007 ER det notmalt at den kan går mere inden 2 uger før man får sin opgørelse tilbage, efter man har indberettet? Eller skal jeg ring ind til dem og høre? håber der er nogen som kan svare

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
ER det notmalt at den kan går mere inden 2 uger før man får sin opgørelse tilbage, efter man har indberettet? Eller skal jeg ring ind til dem og høre? håber der er nogen som kan svare
Eftersom det er 1 år med tastselv, har vi vist ikke fundet ud af hvad der er normalt endnu:) De foregående år er der gået måneder til halve år inden den er kommet retur....Hvis du kan se den er godkendt så ville jeg blot væbne mig med tålmodighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Ja' date=' Moerke, det er väldig konstigt. Jeg vil søge i mit indre og håbe på at jeg inden mandag har fundet en tilstrækkelig mængde tålmodighed så jeg kan ringe til SkatØresund og få det afklaret. Hellere få det afklaret nu end risikere at de skulle finde på ikke at give os fradrag for vores gæld her i Sverige.[/quote'] Nja, det ville jeg ikke være bekymret for. De skal de uanset om i bor i DK eller SE. Rentefradragsretten er den samme uanset bopæl så bottom line vil være den samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær obs på 75% reglen

..... Skal for første gang lave selvangivelse som grænsegænger (vi flyttede i juli 2007).....
Nja' date=' det ville jeg ikke være bekymret for. De skal de uanset om i bor i DK eller SE. Rentefradragsretten er den samme uanset bopæl så bottom line vil være den samme.[/quote'] Trine, jeg ved jo du kender reglerne bedre end de fleste;), men jeg tror du glemte at tage i betragtning, at BRTH først flyttede i juli måned og måske derfor ikke opfylder reglerne for beskatning efter grænsegængerreglen i ´07. Jeg er selv ramt, da jeg for en kort periode forvildede mig ind på DK arbejdsmarkedet. Jeg blev "begrænset skattepligtig", da jeg ikke opfyldte reglen om, at min. 75% af hele min indkomst skulle hidrøre fra DK. Jeg kan derfor ikke beskattes efter grænsegængerreglen i ´07 og af samme grund heller ikke fratrække svenske boligrenter:sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm...det bliver bare mere og mere forvirrende, synes jeg. Jeg så i en gammel tråd i går, at man skal være opmærksom på, hvorvidt der står grænsegænger/skatøresund i toppen af ens selvangivelse - det skulle give et fingerpej om status. Det gjorde jeg så. Og på såvel selvangivelse for 2007 OG forskudsopgørelse for 2008 står der rent faktisk stadig min fraflytterkommune. Og jeg har da i øvrigt ikke lyst til at betale kommuneskat højere end de 24% og kirkeskat! Jeg var i kontakt med begge parter, da vi flyttede i juli 07, og så vidt jeg er orienteret, skulle alt være flyttet, men det ser ikke sådan ud. Er der en eller anden blanket, som jeg har misset at vi skal udfylde? Jeg mener, vi gjorde ikke noget aktivt udover at meddele flytning etc og bede om overflytning. Efterfølgende har vi så ændret forskudsopgørelse etc. løbende. Her i 2008 var ingen af vores renteudgifter medtaget på forskudsopgørelsen, men det gik jeg ikke så højt op i, da de jo ikke kunne vide noget om dem, når selvangivelsen for 2007 endnu ikke var lavet. Mit spørgsmål nu: ringer jeg til skatøresund eller min fraflytterkommune? Jeg husker meget tydeligt hvordan jeg blev kastet rundt mellem dem sidste sommer, når jeg ringede på fællesnummeret til skat. Jeg brugte mange timer på at være i kø til SKAT... Jeg forstår Moerkes kommentar om, at rentefradrag er rentefradrag ligegyldigt hvor man bor, men frygter at de vil afvise vores svenske fradrag, fordi vi af en eller anden årsag ikke er registreret korrekt. Lige nu er det jo mest fristende bare at udfylde det supplement - Indberetning af udenlandsk ejendom - som rent faktisk ligger i Tastselv mappen. Lige for at være helt sikker: der er vel ingen fare for, at man ikke kan trække alle sine svenske renter fra i 2007, blot fordi man først flyttede i juli, vel? Jeg blev lidt bekymret over Lottes kommentar omkring de 75% af ens indtægt. For det når vi jo ikke op på, når man ser på året som helhed, men der er jo en klar skæringsdato den dag vi flyttede. Hilsen Britt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[...]Mit spørgsmål nu: ringer jeg til skatøresund eller min fraflytterkommune?[...]
Hvis ikke I allerede har gjort det, er det dét skattecenter som står på jeres selvangivelse/forskudsopgørelse som I skal kontakte, for at blive overflyttet til SkatØresund. Jeres fraflytterkommune har ikke noget med det at gøre. Når denne overflytning er klar er i grænsegængere. HVIS I har kontakte det rigtige skattecenter, og I i.f. dem er overflyttet, men stadig står til at betale skat i jeres gamle fraflytterskattecenter, vil jeg foreslå at I benytte dagen i dag til at opbygge den mængde tålmodighed der skal til når I ringer til SKAT i morgen - hvor I da skal bede om jeres gamle skattecenter - da det jo stadig er dem som har jer registreret. Det er jo nemt at være bagklog nu - men allerede da I modtog jeres forskudsopgørelse, med det forkerte skattecenter, burde der have været nogle alarmklokker der ringede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk har vi overhovedet ikke bemærket det med skattecentret på forskudsopgørelsen, før I går da jeg blev gjort opmærksom på det herinde. Jeg plejer at fokusere på tallene... Nuvel, sket er sket og der er så nok ikke så meget andet at gøre end afsætte et par timer i morgen til SKAT. Så kører vi igen: "Hvor bor du henne?" "Jeg bor i Malmö" "Jamen så skal du tale med SkatØresund - jeg stiller om..." :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm...det bliver bare mere og mere forvirrende, synes jeg. ............... Lige for at være helt sikker: der er vel ingen fare for, at man ikke kan trække alle sine svenske renter fra i 2007, blot fordi man først flyttede i juli, vel? Jeg blev lidt bekymret over Lottes kommentar omkring de 75% af ens indtægt. For det når vi jo ikke op på, når man ser på året som helhed, men der er jo en klar skæringsdato den dag vi flyttede. Hilsen Britt
Hej Britt, Det var ikke for at gøre dig mere forvirret, men i bakspejlet kan jeg godt se det kunne misforstås med de 75%. Jeg tog udgangspunkt i min egen situation, da jeg oppebærer løn fra 3. land i en stor del af indkomståret 07.Det er altså kun i tilfælde af, at man har anden form for udenlandsk indkomst, at man skal være lidt på vagt. Og jeg kan kun tilslutte mig dét, som både Moerke og rlarsen skriver. Håber det gav lidt mere mening og at du får en afklaring med SKAT i morgen;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar

• Tilføj...