Jump to content
Lyth

Skat af fortjeneste ved salg af bolig..

Recommended Posts

Det skal måske lige præciseres mht uppskov, at skatten på kapitalgevinsten i 7 er 20 procent og fra og med 8 er den 22. Så hvis man ikke søger udsættelse med en gevinst, der er opnået sidste år, kan man altså slippe lidt billigere. Mht. eventuelt tab på et boligsalg, så kan man kun fradrage 50 procent.
Det skal måske også lige tilføjes, at de 0,5%, der fremover årligt skal betales af uppskov, først har virkning på ´08 deklarationen til næste år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Din bostadsrätt har en "inre reparationsfond"' date=' hvorpå der står en vis sum penge når du köber og når du sälger. Din forening ved besked, og sender dig oplysningerne ved köb/salg, ellers kan du vel kontakte dem og höre.[/quote'] Nu er det langt fra alle BRF´er der har en "inre reparationsfond". Jeg har en fornemmelse af, at det kun er noget der findes i de ældre BRF´er, men det står helt for min egen regning. Hvis det forefindes, kan det ses på den årlige avräkningsbesked, man får fra foreningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

:th2:Yderst interessant læsning, men meget indviklede for en udeforstående, jeg ved ikke om reglerne er lige så indviklede i det gamle moderland, men der behøvede jeg ikke at vide det. Men nu behøver jeg at vide det så jeg kan slippe for at ligge søvnløs af at tænke på følgene som jeg ikke syntes der er kommet med en helt klar melding om.:eek:Jeg beklager den simple opsætning af regnestykket.:rolleye:Du køber en lejlighed til 100000. Den sælges for 900000. Det gir et tab på 100000, hvis du så lægger udgiften til mægler oveni bliver tabet selvfølgelig større. Så kommer endelig spørgsmålet til en million. Skal man så have penge fra staten istedet for at betale??:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forklaring af uppskov. Nu har jeg drønet rundt i trådene vedrørende uppskov... Men jeg synes ikke helt jeg kan læse mig frem til følgende: Hvis man flytter tilbage til DK med en gevinst, og hvis man samtidig søger om uppskov, er det så en udsættelse af betalingen på "livstid"?? Eller falder hammeren alligevel på et eller andet bestemt tidspunkt?? Altså skal man have det svenske skattesystem åndende i nakken resten af sit liv, hvis man får uppskov på betaling af eventuel gevinst?? (For det kunne vi da virkelig ikke tænke os!!:scared:) Eller hvordan fungerer det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skal man så have penge fra staten istedet for at betale??:
Förlust Om du får en förlust vid försäljning av en bostadsrätt får du avdrag med endast 50 procent av förlusten. Om förlusten tillsammans med dina övriga inkomster och utgifter i kapital leder till ett underskott av kapital, får du avdrag för detta i form av en skattereduktion vid skatteuträkningen. læs mere på side 24 http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800028572/32107.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man flytter tilbage til DK med en gevinst, og hvis man samtidig søger om uppskov, er det så en udsættelse af betalingen på "livstid"?? Eller falder hammeren alligevel på et eller andet bestemt tidspunkt??
Kender ikke det præcise svar, men hvis jeg har forstået reglerne så skal man betale renter (0,5 %??) af sit uppskov. Så skal man jo have regne maskinen frem for at finde ud af hvad der bedst kan betale sig. http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fmenusection%3DDinapengar%3BDinapengarNyheter%26ArticleID%3D2007%255C11%255C17%255C14953 NYA FASTIGHETSSKATTEN Maxavgift *Blir för småhus 6 000 kronor om året men högst 0,75 procent av det totala taxeringsvärdet. * Blir för flerbostadshus 1 200 kronor per lägenhet men högst 0,4 procent av taxeringsvärdet. INDEXUPPRÄKNING * Fastighetsavgiften höjs varje år med ett index som knyts till inkomstbasbeloppets förändring. Nya hus * Samma regler som nu. Ingen avgift de fem första åren och halv avgift i ytterligare fem år. HÖJD KAPITALVINSTSKATT * Höjs från 20 till 22 procent. NYA UPPSKOVSREGLER * Nya uppskovsbelopp begränsas till 1,6 miljoner kronor. Redan beviljade uppskov får vara högre. Ny regel för beräkning av uppskovsbeloppets storlek när den nya bostaden är billigare. Uppskoven räntebeläggs med ett belopp som motsvarar 0,5 procent på uppskovsbeloppet. * Möjlighet till fortsatt uppskov försvinner när bostad överlåts genom arv, testamente, gåva eller bodelning. Undantag vid äktenskapsskillnad, samboupphörande och make/sambos död. http://medieakademin.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=898&a=388076

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skat i DK Men hvis man betaler skat i DK, så er det bare det man betaler i egendomsskat man sparer ved et fradrag !?

Förlust Om du får en förlust vid försäljning av en bostadsrätt får du avdrag med endast 50 procent av förlusten. Om förlusten tillsammans med dina övriga inkomster och utgifter i kapital leder till ett underskott av kapital, får du avdrag för detta i form av en skattereduktion vid skatteuträkningen. læs mere på side 24 http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800028572/32107.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For at kunne trække et underskud fra, skal man have noget skat at trække i, og det kan jo være et problem for mange, der flytter tilbage til Danmark. Ordforklaring: "uppskovsbeloppet" er hele kapitalgevinsten. Så længe skatten er udskudt, betaler man 0,5 procent af dette beløb. Skatten er "kun" 22 procent af uppskovsbeloppet - så dermed betaler man altså godt to procent (2,27) i rente beregnet af det beløb, man skylder, hvilket jo nok er det mest interessante at regne på. Så længe man ønsker at udskyde skatten, vil man have Skatteverkets tunge ånde i nakken - så vidt jeg ved, skal man hvert år over for Skatteverket redegøre for de forhold, der har med udsættelsen at gøre. Hvis man køber nyt hus i Danmark kan man fortsætte med indbagt skat, men der gælder samme regler som i Sverige, at hvis den nye bolig er billigere end den gamle, kan man kun udsætte en forholdsmæssig del af skatten. Altså hvis den nye bolig koster 80 procent af den gamle, skal man betale 20 procent af den udsatte skat, og hvis man flytter til en OMG lejebolig, så forfalder hele beløbet. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

skattesats på salg af svensk bostadsrätt når man har boet der under 1 år Hej. Skal sælge min bostadsrrätt som jeg kun har boet i (permanentbostad) i 6 måneder. Hvordan er det nu med med avanceskatteprocenten er den fast på de 22 % eller vil den stige til en højere skattesats som tilfældet er med uppskov - hvor man skal have boet der minimum 1 år for at kunne få det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej. Skal sælge min bostadsrrätt som jeg kun har boet i (permanentbostad) i 6 måneder. Hvordan er det nu med med avanceskatteprocenten er den fast på de 22 % eller vil den stige til en højere skattesats som tilfældet er med uppskov - hvor man skal have boet der minimum 1 år for at kunne få det?
Altså en privatbostad, som ikke opfylder betingelserne for at være permanentbostad: :rolleye: 22 procent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Altså en privatbostad' date=' som ikke opfylder betingelserne for at være permanentbostad: :rolleye: 22 procent.[/quote'] Dvs. når man har boet der under et år så kan den ikke klassificeres som permamentbostad (i henhold til reglerne omkring uppskov) - men man betaler stadig "kun" skat 22 % i avancebeskatning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dvs. når man har boet der under et år så kan den ikke klassificeres som permamentbostad (i henhold til reglerne omkring uppskov) - men man betaler stadig "kun" skat 22 % i avancebeskatning?
Ja. Kun hvis lejligheden af en eller anden grund er erhvervsmæssig, skal man betale 30 procent. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det min tur til at skulle tænke på skat og uppskov :-( Jeg er godt nok ude i god tid, men det kan også vise sig at jeg skal have sparet en del penge sammen :-( Jeg har i år solgt en lejlighed med fortjeneste og købt en ny der kostede en lille smule mere. Så langt så godt. Problemet er at jeg kun ejede 50% af den gamle lejlighed men 100% af den nye. Hvordan stiller det mig så? Jeg kan vel ikke få uppskov for hele beløbet (vi har afregnet internt og jeg hænger derfor på hele regningen) går jeg ud fra :-( Men kan jeg søge uppskov på de 50%?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det min tur til at skulle tænke på skat og uppskov :-( Jeg er godt nok ude i god tid, men det kan også vise sig at jeg skal have sparet en del penge sammen :-( Jeg har i år solgt en lejlighed med fortjeneste og købt en ny der kostede en lille smule mere. Så langt så godt. Problemet er at jeg kun ejede 50% af den gamle lejlighed men 100% af den nye. Hvordan stiller det mig så? Jeg kan vel ikke få uppskov for hele beløbet (vi har afregnet internt og jeg hænger derfor på hele regningen) går jeg ud fra :-( Men kan jeg søge uppskov på de 50%?
HVis du ejede boligen sammen med en anden kan du sagtens søge uppskov for din andel. Der er afkrydsnings felt for det på ansøgningen. Du skal bare oplyse hvem den anden modpart er. Men stod du som ejer alene ved salget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ejede 50% i salgsøjeblikket, kan du selvfølgelig søge uppskov på din andel, som BS også skriver. Det er såre simpelt. Du skal bare anføre det i afsnit B, stk. 10. Den anden part laver samme øvelse på sin deklaration/K6. http://www.skatteverket.se/download/18.6d02084411db6e252fe80001478/210619.pdf Søger du uppskov, udskyder du jo dermed skatten og skal ikke have penge op af lommen i første omgang = god tid til opsparing;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du ejede 50% i salgsøjeblikket, kan du selvfølgelig søge uppskov på din andel, som BS også skriver. Det er såre simpelt. Du skal bare anføre det i afsnit B, stk. 10. Den anden part laver samme øvelse på sin deklaration/K6. http://www.skatteverket.se/download/18.6d02084411db6e252fe80001478/210619.pdf Søger du uppskov, udskyder du jo dermed skatten og skal ikke have penge op af lommen i første omgang = god tid til opsparing;)
Ja det ser ganske nemt ud med at dele til 50%. Ja det giver god tid til at spare min del op :-) Så skal jeg bare have fat i hvad der svarer til den anden parts skat. Dette afregnede vi internt i sommers, da hun bare ville have det hele afsluttet. Jeg brugte så pengene på udbetaling på den nye lejlighed. Men den halve skat kan jeg noget nemmere overskue at spare op hurtigt :-) Hvornår skal pengene falde? til juni eller sådan noget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
... Så skal jeg bare have fat i hvad der svarer til den anden parts skat.
Ikke forstået:confused:
Hvornår skal pengene falde? til juni eller sådan noget?
Jamen, hvis du vælger at søge uppskov, kan du i princippet udskyde skatten uendeligt. D.v.s. så længe du er på ejerboligmarkedet, det være sig i SE eller DK (eller andet EU land), kan du skubbe skatten foran dig. Den forfalder først den dag du ikke længere opfylder betingelserne for uppskov, altså sælger uden at genkøbe. Du kan selvfølgelig, til hver en tid, vælge at betale hele eller dele af dit uppskov:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke forstået
Da lejligheden var solgt ville hun helst have det hele afsluttet. Derfor betalte hun sin skat til mig og så skal jeg stå for at få det betalt når den tid kommer. Derfor skal halvdelen findes frem (da jeg brugte pengene på udbetaling) Min egen del skal så bare til uppskov Men hvornår skal skatten så betales? for den del der ikke bliver søgt uppskov på?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da lejligheden var solgt ville hun helst have det hele afsluttet. Derfor betalte hun sin skat til mig og så skal jeg stå for at få det betalt når den tid kommer. Derfor skal halvdelen findes frem (da jeg brugte pengene på udbetaling) Min egen del skal så bare til uppskov
Jamen den går ikke:scared: Hvis hun også står som sælger, skal hun selv deklarere sin andel.
Men hvornår skal skatten så betales? for den del der ikke bliver søgt uppskov på?
Skatten vil typisk forfalde i november/december, året efter salget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen den går ikke:scared: Hvis hun også står som sælger' date=' skal hun selv deklarere sin andel.[/quote'] Nej den går ikke sådan officielt. Men hvem af os der lige går i banken og betaler girokortet kan de alligevel ikke se :-) Jeg er så med på at hun selvfølgelig skal udfylde en selvangivelse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skatten vil typisk forfalde i november/december' date=' året efter salget.[/quote'] Hvad sker der hvis skatten endnu ikke er blevet indkrævet? Solgte i november 2007, og deklarerede i maj 2008 at jeg ikke søgte uppskov. Nu er det februar 2009 og de har stadigvæk ikke bedt om skat af fortjenesten. Er lidt træt af at have alle de penge stående i Sverige - kunne jo godt bruge dem i DK. Skal man selv kontakte skatteverket og sige at man gerne vil betale sin skat?? (gider ikke rigtig få en opkrævning om nogle måneder/år, hvis jeg allerede har brugt pengene)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad sker der hvis skatten endnu ikke er blevet indkrævet? Solgte i november 2007, og deklarerede i maj 2008 at jeg ikke søgte uppskov. Nu er det februar 2009 og de har stadigvæk ikke bedt om skat af fortjenesten. Er lidt træt af at have alle de penge stående i Sverige - kunne jo godt bruge dem i DK. Skal man selv kontakte skatteverket og sige at man gerne vil betale sin skat?? (gider ikke rigtig få en opkrævning om nogle måneder/år, hvis jeg allerede har brugt pengene)
Hej Malene, Du burde allerede i december ha´ modtaget "besked om slutlig skatt". Hvis du ikke har det, er der noget galt. Når man, som dig, er fraflyttet SE og har skyldig skat, er der lidt andre regler og frister. Betaling af "uppskov" o.a. forfalder først den 12. marts, men som sagt, skulle du ha´ modtaget din slutbesked allerede i begyndelsen af dec. med vedlagt indbetalingskort, så du bliver nok nødt til at kontakte Skatteverket a.s.a.p.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi solgte en bostadsrätt i januar sidste år, men jeg synes ikke jeg på Skatteverkets hjemmeside kan finde den dato, der siger, hvordan K6 senest skal være dem i hænde? :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites