Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2008 Jeg vil da gerne indrømme at jeg total er bekvemmelighedsreligiøs. Jeg kommer ellers fra bibelbæltet (også kendt for vestjylland) jeg har gået i søndagsskole og været medlem af KFUM - Jeg tror ikke en dyt på at der findes en eller anden langhåret hippe der med sin store hånd passer på os alle men alligevel går jeg da i kirke hvert andet år når vi holder jul sammen med min familie. Ja mine børn er døbt alle 3 ( i Sverige ) - af den simple grund at sådan er traditionen i min familie !!! Og for at er de døbt slipper de for at skulle igennem den rite i forbindelse med en evt. konfirmation! Det er meget muligt at det er hykleri at døbe sine børn når man nu ikke selv tror på det men sådan er der så meget! Det er en tradition ligesom jul/påske/allehelgensdag og alle de andre. Helt klart hatten af for de mennesker der har en tro og er aktive i den. Gudskelov ;) så alle forskellige og har deres egne meninger!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 19, 2008 Er du sikker? Men hvordan kan de så døbe sine børn i DK? Ja, det er rigtigt. Man betaler kirkeskat til det sogn man bor i, da vi som grænsegængere ikke bor i noget sogn, kan man ikke finde ud af at trække os i kirkeskat. Trine, Ikke troende freerider i den danske folkekirke, Gudmor til min niece (men hun blev iøvrigt døbt af den tidligere omtalte præst der ikke tror på Gud, så jeg tænkte det nok gik alligevel...) som tror på at kirken tjener et formål i vores samfund, om man så er troende eller ej. Jeg fejrer også jul og drikker påskebryg uden dårlig samvittighed:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 19, 2008 Iøvrigt til Eva, Jeg læste et sted at mange vælger at få deres børn døbt i DK for netop at få et CPR nummer til poden. Man behøver ikke et CPR nummer (heller ikke til pas), men mit indtryk er det i praksis godt kan gøre livet som grænsegænger lidt lettere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2008 Danskerne er helt klart ikke medlemmer af statskirken fordi de rent faktisk er kristne. De fleste danskere er hvad man kan kalde funktionelle ateister - de er nok formelt set medlemmer af statskirken' date=' men religion er sjældent noget de tænker over, og de er for kloge til at tro på jomfrufødsler, liv efter døden og vammel guddommelig kærlighed. Grunden til at de er medlemmer af statskirken er oftest enten ren og skær dovenskab og konformitet, men tit er folk medlemmer fordi statskirken rent faktisk giver nogle rituelle rammer omkring livets begivenheder.[/quote'] Der er flere ting i ovenstående der modsiger sig selv. Nej, det er de ikke. Ateisme er afvisningen af der eksisterer en Gud. Folk som aktivt lader sine børn døbe og lader sig selv vie er ikke ateister. Ateister står ikke i en kirke og bekender sin tro på Gud. Længere ér den altså ikke. Tro - som modsætning til viden(skab) - er ikke et spørgsmål om at være klog, men et spørgsmål om... ja, tro. Troen på at vi vågner i morgen tidlig, troen på vore kære og bekendte ikke svigter os, troen på der kommer noget godt efter dette liv, osv. osv. Man kan godt være for dum til at sætte sig ind i viden(skab) - (og dem der er for dumme til dét er tvunget til at tro på videnskaben), men man bliver aldrig for klog til at tro på noget større end én selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2008 Det er meget muligt at det er hykleri at døbe sine børn når man nu ikke selv tror på det men sådan er der så meget! Muligvis uvedkommende for mig, men hvad er det du ikke tror på? Næstekærlighed? Medmenneskelighed? Spiritualitet? Ja, jeg er bare nysgerrig - for når du ikke tror på det, så har du vel også en klar opfattelse af hvad det er du ikke tror på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hsahirf 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Man kan godt være for dum til at sætte sig ind i viden(skab) - (og dem der er for dumme til dét er tvunget til at tro på videnskaben), men man bliver aldrig for klog til at tro på noget større end én selv. Amén to that, meget godt og præcist formuleret ;) ...jeg ved ikke om jeg er for dum, men jeg er hvertfald for doven til at finde ud af det, så jeg har valgt at tro på videnskaben :laugh: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bigmike 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Tro er noget lort..... Viden og penge er MAGT!! Se på det sådan her.... Kan tro flytte bjerge???? Kan viden og penge???? Der kan man bare se......;) Og ja, jeg er gift, mine børn er døbt og jeg tror på at der også kommer en dag imorgen.... :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Jeg kan forstå at man får döbt sit barn i DK hvis man har gamle familie traditioner i en bestemt kirke, ellers ikke. Vi har valgt den Svenske kirke, trods at vi har en "familie kirke" Har man allerede valgt at flytte fra familielandet så.... Hvad vil i göre når/hvis jeres barn skal konfirmeres ? Kære Skallstorp, Du argumenterer tit for at man skal gøre det "hele" i Sverige, fordi det er her man nu har valgt at bosætte sig. Jeg kan sagtens følge det, men jeg kan altså også synes det til dels er en anelse overdrevet. Jeg har også selv valgt at bo i Sverige, men fordi jeg er dansk statsborger så er min datter altså dermed automatisk også dansk. Jeg har i sinde at hun skal kunne begå sig på begge sider af sundet - præcis som jeg selv gør det. Det vil også gavne hende i fremtiden - uddannelses og jobmæssigt. Jeg ser det som min opgave at hun kender til det land hvor hendes farmor, mormor, morfar, moster, fætre, kusiner, onkler og tanter opholder sig. For ja - de bor ALLE i Danmark. Hun kommer helt klart til at lære det land hun bor i at kende også - det vil jo komme af sig selv. Hun kommer jo i dagis og skole her. Men jeg nægter simpelthen at hun ikke skal kunne tale med sin familie - blot fordi hendes far og jeg har valgt at bosætte os på den anden side af sundet. I øvrigt taler og skriver jeg selv ret godt svensk, når jeg selv skal sige det. Nu ved jeg godt at det ikke er du som skriver at man ikke integrerer sig i Sverige når man ikke lader sit barn døbe her. Jeg synes det er det rene ævl at skrive... det har intet som helst med hinanden at gøre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Muligvis uvedkommende for mig, men hvad er det du ikke tror på? Næstekærlighed? Medmenneskelighed? Spiritualitet? Ja, jeg er bare nysgerrig - for når du ikke tror på det, så har du vel også en klar opfattelse af hvad det er du ikke tror på. Jeg tror på at mennesket faktisk kan leve sammen på tværs af meninger og tro! Det er det samme som næstekærlighed & medmenneskelighed. Jeg tror IKKE på at der sidder en alvidende Gud og styre Verden på godt og ondt. Hvis nu der var så ville jeg da gerne vide hvorfor man først bliver fri for smerte sorg og hvad der nu høre med til livet efter man er død ?? Jeg tror heller ikke på at det er ham/hende der har skabt jorden & alle dens væsner. Ej heller tror jeg på at når man en gang skal herfra kommer til at stå til regnskab for alle sine synder. Hvis og i så fald man gør så er det jo bare bad luck for mig:) Altså kort sagt jeg tror ikke på hele historien omkring Gud - det er da meget muligt at der har været en Jesus men jeg forstiller mig ham som Monthy Phytons "life of Brian" i så fald. Som skrevet før er jeg opvokset i bibelbæltet som datter af en tidligere indremissionsk mor og en inaktiv kristen far - gået i søndagsskole (som faktisk lå om fredagen) Hos hos har vi aldrig "troet" i al fald ikke på samme måde som tex mine morforældre !! Men igen hvad folk vælger at tro på er underordnet for mig og respekt for at de vælger at ha en tro. Tilføjes skal også at grundet tilat mine børn er døbt i Sverige er af den simple grund at det er min familie og vi skal have VORES egne traditioner - ja også var det da hyggeligt at få hele slægten på beøg- er der grund til fest så la et være fest. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Det er jo netop ikke det jeg gör Jeg skriver jo netop at hvis man har stärke familiebånd til en bestemt kirke så kan jeg forstå det med at döbe i DK. Langt mere besvärlig bliver det når barnet skal konfirmeres. Og jeg skriver da vist ingen steder at börn ikke skal have et naturligt forhold til Danmark. Mine börn har da et meget stärkt forhold til DK, netop fordi vi syntes at det er vigtigt. Netop derfor deltager vi i alle traditioner i byen vi kommer fra. Og min datter rider ringridning i Dragör som jeg selv har gjort, selvom det er mögbesvärligt at släbe hesten frem og tilbage til träninger o.s.v. Mine börn taler naturligvis også Dansk. Et pänt Dansk uden bandeord. Det er vigtigt for os. Men skrive Dansk det kan de ikke. Jeg undrer mig stadigväk hvergang jeg får en sms skrevet på Svensk fra ungerne :D Min sön der er födt i Sverige har problemer indimellem da han hverken er Dansker eller Svensker. Han pröver at sige i skolen at han er födt på samme hospital som alle de andre, men nej han er Dansker. Han föler sig bare ikke som en Dansker. Kære Skallstorp, Du argumenterer tit for at man skal gøre det "hele" i Sverige, fordi det er her man nu har valgt at bosætte sig. Jeg kan sagtens følge det, men jeg kan altså også synes det til dels er en anelse overdrevet. Jeg har også selv valgt at bo i Sverige, men fordi jeg er dansk statsborger så er min datter altså dermed automatisk også dansk. Jeg har i sinde at hun skal kunne begå sig på begge sider af sundet - præcis som jeg selv gør det. Det vil også gavne hende i fremtiden - uddannelses og jobmæssigt. Jeg ser det som min opgave at hun kender til det land hvor hendes farmor, mormor, morfar, moster, fætre, kusiner, onkler og tanter opholder sig. For ja - de bor ALLE i Danmark. Hun kommer helt klart til at lære det land hun bor i at kende også - det vil jo komme af sig selv. Hun kommer jo i dagis og skole her. Men jeg nægter simpelthen at hun ikke skal kunne tale med sin familie - blot fordi hendes far og jeg har valgt at bosætte os på den anden side af sundet. I øvrigt taler og skriver jeg selv ret godt svensk, når jeg selv skal sige det. Nu ved jeg godt at det ikke er du som skriver at man ikke integrerer sig i Sverige når man ikke lader sit barn døbe her. Jeg synes det er det rene ævl at skrive... det har intet som helst med hinanden at gøre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Muligvis uvedkommende for mig, men hvad er det du ikke tror på? Næstekærlighed? Medmenneskelighed? Spiritualitet?Næstekærlighed og medmenneskelighed er kultur ikke religion. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Ja mine børn er døbt alle 3 ( i Sverige ) - af den simple grund at sådan er traditionen i min familie !!! Og for at er de døbt slipper de for at skulle igennem den rite i forbindelse med en evt. konfirmation! Ah, så besværligt er det vel heller ikke at blive døbt lige inden man skal konfirmeres -hvorfor ikke vente til børnene er gamle nok til selv at tage beslutningen om at ville døbes eller ej? (var dog ikke selv gammel nok da jeg valgte at blive konfirmeret, troede det var en tradition, at det skulle man, hvor har jeg dog lært meget siden da:)) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Næstekærlighed og medmenneskelighed er kultur ikke religion. Det kommer vel an på hvorfor du mener der er forskel på kultur og religion. Religion er jo netop en troskultur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Jeg tror IKKE på at der sidder en alvidende Gud og styre Verden på godt og ondt. Hvis nu der var så ville jeg da gerne vide hvorfor man først bliver fri for smerte sorg og hvad der nu høre med til livet efter man er død ?? Det gør Gud jo heller ikke. Gud har givet os mennesker sin frie vilje, hvilket netop er derfor begrebet synd eksisterer. Om Gud virkelig styrede os ville der netop ikke være problemer. Smerte og sorg er helt naturlige følelser og en del af et sundt og normalt liv. Forestil dig et liv uden og man ville ikke vide om man virkelig havde levet. Jeg tror heller ikke på at det er ham/hende der har skabt jorden & alle dens væsner. Den eller det der har skabt dette fantastiske koncept med et univers må da være Gud, hvad ellers? Ej heller tror jeg på at når man en gang skal herfra kommer til at stå til regnskab for alle sine synder. Hvis og i så fald man gør så er det jo bare bad luck for mig. De fleste synder kommer man nu på én eller anden måde at stå til regnskab for i dette liv, det tvivler jeg ikke et sekund på. Selvom du ikke tror, så er det meget godt lige at indskyde den sidste kommentar, ikk'?. ;) Altså kort sagt jeg tror ikke på hele historien omkring Gud ...ikke hele historien? Men noget af den? ;) ...det er da meget muligt at der har været en Jesus men jeg forstiller mig ham som Monthy Phytons "life of Brian" i så fald. Jesus var en mand som døde og genopstod for sine meningers mod - den sande revolutionær, omend i en passiv rolle. Ikke just Brian. Hvem i vort moderne samfund, hvor det mest drejer sig om at tilpasse sig og realisere sig selv, vil dø for sin overbevisning? Men igen hvad folk vælger at tro på er underordnet for mig og respekt for at de vælger at ha en tro. Ditto. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Jeg skriver jo netop at hvis man har stärke familiebånd til en bestemt kirke så kan jeg forstå det med at döbe i DK. Langt mere besvärlig bliver det når barnet skal konfirmeres. Og jeg skriver da vist ingen steder at börn ikke skal have et naturligt forhold til Danmark. Mine börn har da et meget stärkt forhold til DK' date=' netop fordi vi syntes at det er vigtigt. Netop derfor deltager vi i alle traditioner i byen vi kommer fra. Og min datter rider ringridning i Dragör som jeg selv har gjort, selvom det er mögbesvärligt at släbe hesten frem og tilbage til träninger o.s.v. Mine börn taler naturligvis også Dansk. Et pänt Dansk uden bandeord. Det er vigtigt for os. Men skrive Dansk det kan de ikke. Jeg undrer mig stadigväk hvergang jeg får en sms skrevet på Svensk fra ungerne :D Min sön der er födt i Sverige har problemer indimellem da han hverken er Dansker eller Svensker. Han pröver at sige i skolen at han er födt på samme hospital som alle de andre, men nej han er Dansker. Han föler sig bare ikke som en Dansker.[/quote'] :) OK. Vi er enige kan jeg se. Det med konfirmationen... til den tid er det jo hende som vælger - for nu har det været os forældre som har valgt og ladet hende døbe. Og vi har fået hende døbt et sted som betyder meget for os. Men jeg forestiller mig da umiddelbart at hun skal konfirmeres i Sverige med sine klassekammerater :) Jeg kan godt se at det kan være lidt af en udfordring, det du beskriver med din søn. Jeg har også læst andre af dine indlæg, hvori du har beskrevet hans situation. Jeg kan dog ikke helt forstå du skriver han hverken er dansk eller svensk. Du og din mand er jo danske (som jeg forstår det?!) - hvilket jo gør ham dansk... Jeg kan så godt forestille mig at han helst vil være som alle de andre børn - hvilket gør det sværere for ham at finde rundt i. Men hans udfordring er vel i princippet det samme, som andre 2. generationsindvandrere må arbejde med. Vor datter kommer måske også til at føle sig anderledes på et tidspunkt - det må vi i så fald tage hånd om. Men jeg finder situationen "interessant"... hvad gør I som forældre for at af/hjælpe ham? Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zidane 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 . Prøv den Paul :D Top ti tegn på, at du er kristen fundementalist 10 – Du benægter energisk eksistensen af andre religioners tusinder af guder, men føler dig groft krænket, hvis nogen benægter eksistensen af din. 9 – Du føler dig fornærmet og "umenneskeliggjort", når videnskabsfolk siger, at mennesker nedstammer fra andre livsformer, men har ikke noget problem med Biblens påstand om, at vi blev skabt af jord. 8 – Du griner af polyteister, men tror selv på en treenig Gud. 7 – Du bliver ophidset, når du hører om de grusomheder som "Allah" står bag, men blinker ikke, når du hører om, hvordan din "Gud" slagtede alle babyer i Egypten (2. Mosebog) og beordrede udslettelsen af hele etniske grupper (Josvabogen) – inklusive kvinder, børn og træer! 6 – Du griner ad hinduers tro, der guddommeliggør mennesker, og græske påstande om guder, der har sex med kvinder, men tror selv på, at Helligånden gjorde Maria gravid, og at hun derefter fødte en menneske-gud, som blev slået ihjel, kom tilbage til livet for derefter at stige til himmels. 5 – Du er villig til at bruge hele dit liv på at lede efter små smuthuller i de videnskabelige teorier om Jordens alder (4,55 milliarder år), men finder det ikke betænkeligt at tro på dateringer nedfældet af bronzealderstammefolk, der sad i deres telt og gættede på, at Jorden var nogle få generationer gammel. 4 – Du tror, at hele befolkningen på denne planet med undtagelse af dem, der deler kernen i din tro, vil tilbringe evigheden i et uendeligt helvede af lidelse og alligevel betragter du din religion som værende den mest "tolerante" og "kærlige". 3 – Du mener at en idiot, der ruller rundt på gulvet og taler i "tunger", udgør et bevis for kristendommen, mens moderne videnskab, historie, geologi, biologi og fysik ikke kan overbevise dig om noget som helst. 2 – Du definerer 0,01% som en "høj successrate", når det kommer til besvarede bønner og de resterende 99,99% ubesvarede bønner som Guds vilje. 1 – Du ved mindre end mange ateister og agnostikere om Biblen, kristendommen og kirkens historie – men er alligevel overbevist om, at de tager fejl - fordi du er kristen. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Prøv den Paul :D Top ti tegn på, at du er kristen fundementalistHusk venligst at angive kilde, når du paste´r direkte fra copyright´ed indhold. http://www.ateist.net/artikel/funditest.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Ah, så besværligt er det vel heller ikke at blive døbt lige inden man skal konfirmeres -hvorfor ikke vente til børnene er gamle nok til selv at tage beslutningen om at ville døbes eller ej? (var dog ikke selv gammel nok da jeg valgte at blive konfirmeret, troede det var en tradition, at det skulle man, hvor har jeg dog lært meget siden da:)) Nej det er sikkert ikke besværligt - men som det også er skrevet så er det bare en tradition i familien - lige som jul og påske - endnu en god grund til at samles og ha det sjovt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Den eller det der har skabt dette fantastiske koncept med et univers må da være Gud, hvad ellers? Og hvad er beviset lige for det ??? Udover at "the big bang" som vist ikke havde noget med en Gud at gøre? Jesus var en mand som døde og genopstod for sine meningers mod - den sande revolutionær' date=' omend i en passiv rolle. Ikke just Brian. Hvem i vort moderne samfund, hvor det mest drejer sig om at tilpasse sig og realisere sig selv, vil dø for sin overbevisning? ?[/quote'] Igen - hvad er beviset ? Og der findes faktisk nogle der er villige til at dø for deres overbevisning - desværre kalder man de fleste for fundamentalister eller ekstremer. Og som en sidste bemærkning - hvis du er enig med mig i at det er helt op til folk at ha deres egen tro eller ingen tro hvorfor er det så lige at min mangel på tro skal disikeres? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Og hvad er beviset lige for det ??? Udover at "the big bang" som vist ikke havde noget med en Gud at gøre? Igen - hvad er beviset ? Hvis du vil have beviser så taler vi om videnskab - og det gør vi jo ikke, vi taler om tro. Fair nok at du ikke tror, men det gør jo ikke mine spørgsmål mindre filosofiske. Og der findes faktisk nogle der er villige til at dø for deres overbevisning - desværre kalder man de fleste for fundamentalister eller ekstremer. Ja, og? Er vi nu ovre i samtiden eller skal vi beholde det mere filosofisk holistiske perspektiv? Næsten samtlige ændringer i verdenshistorien er sket ved at nogle mennesker var villige til at dø for deres overbevisning - intet odiøst i det. Om de samtidige fundamentalister eller ekstremer får lov at skrive historien kan vi jo kun lade vores efterkommere om at afgøre. Der er skam også mennesker som døde for deres overbevisning for at vi - dig og mig - kan få lov til at leve som vi gør i dag. Og som en sidste bemærkning - hvis du er enig med mig i at det er helt op til folk at ha deres egen tro eller ingen tro hvorfor er det så lige at min mangel på tro skal disikeres? Jeg er ked af at du opfatter vores diskussion som en disikering. Desuden diskuterer vi ikke din "mangel" på tro, vi diskuterer hvorfor du ikke tror på Gud - og der er en forskel. Jeg synes ikke din tro mangler, jeg er bare nysgerrig after at vide hvorfor du ikke tror. Og det er dig frit for at fortsætte diskussionen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Hvis du vil have beviser så taler vi om videnskab - og det gør vi jo ikke' date=' vi taler om tro. Fair nok at du ikke tror, men det gør jo ikke mine spørgsmål mindre filosofiske..[/quote'] Ok - Min filosofi er "Der er plads til alle! Man skal ikke se glasset som ½ tomt men ½ fyldt" ( ja den er slidt!!) Man skal se det positive i livet - mister jeg det ene ben - så er det sg da godt jeg har 1 tilbage ( groft sagt)" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Prøv den Paul Top ti tegn på, at du er kristen fundementalist Jeg forstår ikke rigtig hvor du vil hen med dit indlæg. Hvis du kan trodse dine fordomme og læse hvad jeg skriver, så har jeg på intet tidspunkt skrevet ét eneste ord om hvad jeg tror på. Jeg forsøger at forholde mig filosofisk til emnet, noget jeg varmt kan anbefale dig også at gøre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Ok - Min filosofi er "Der er plads til alle! Man skal ikke se glasset som ½ tomt men ½ fyldt" ( ja den er slidt!!) Man skal se det positive i livet - mister jeg det ene ben - så er det sg da godt jeg har 1 tilbage ( groft sagt)" Det synes jeg lyder fornuftigt. :) Jeg tror ikke fordi jeg vælger ikke at gøre det - og så er den bare ikke længere - for mig er det at tro på en almægtig Gud ca det samme som at tro på at der findes en julemand. Fuldstændigt urealistisk! Jeg basere min "manglende" tro på det jeg har lært om religion i skole hos min mor slægt osv. og det er bare ikke noget der tiltaler mig eller overbeviser mig og derfor vælger jeg det fra. Okay... Det lader til at du trods alt har tænkt over emnet på et tidspunkt i dit liv. Det er da en klar stillingtagen, selvom du jo nok er kommet til at sige noget andet da du stod i kirken. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Okay... Det lader til at du trods alt har tænkt over emnet på et tidspunkt i dit liv. Det er da en klar stillingtagen, selvom du jo nok er kommet til at sige noget andet da du stod i kirken. ;) Klart - men som den lillepige de fleste kvinder er inden i så drømte jeg vel også om et kirkebryllup og traditioner så det var min grund. og som min bedre ½del sagde "når nu vi alligevel skal bruge penge på en dåb kan vi vel lige så godt gift os også" .... spoken as a true scottish man:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2008 religion religioner kan vel tolkes på mange måder.. og gud som sådan... jeg tror ikke på der fandtes en gud, men jeg tror på at der fandtes en mand der blev dyrket som gud.. (måske fordi mange folk kan lide at blive diktateret? have en leder i flokken) han kom med nogle ret så kloge retningslinier, til hvordan man skal leve side om side med sine naboer, familie ect. jeg ber ikke til gud, men jeg kan da godt bede en gang imellem..(eks jeg håber inderligt at det vil gå min familie godt bla bla) hvem ved jeg ikke til, måske en selv??? ens samvittighed... en afdød familie medlem, universet.... hvornår er man egentligt troende..? hvis man tror på at han skabte universet, jorden, menneskerne? eller hvis man tror på de fornuftige retningslinier at leve efter, som de 10 bud giver??? (og i de mange andre religioner) tro er jo et kæmpe emne man ikke kan beskrive med få ord... vi tror vel alle på noget forskelligt alt efter hvordan man tolker det man læser..??? man er vel også præget af hvordan man er opvokset, og i hvilken landsdel man bor i??? ja jeg ved det ikke, men der er da ingen der kan komme og fortælle mig hvem jeg er og hvad jeg skal tro på... det kan man jo selv bestemme.. jeg mener selv jeg er ateist, da jeg ikke tror på at gud skabte universet. sådan tolker jeg det... men stadig blev jeg gift i en kirke, (hvis det alene havde stået til mig skulle det nok have været på rådhuset... eller i en have, strand ect, med borgmesteren..) nej det er vidst et for stort emne for mig at diskutere i dag... ligger med influenza... men spændende er det da at læse hvordan i hver især tolker det at være religiøs.... millis- med feber... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites