Jump to content
Eva

Og hvad er barnets navn?

Recommended Posts

Jep, ovenstående ville jeg meget gerne at en dansk præst skulle spørge, når jeg skal døbe mit barn i dk. Men er der nogen som ved om det er muligt at få sit barn døbt i dk, når det er født i Sverige? Hun har jo intet dansk cpr-nr, men kun et svensk?!!! Håber nogen ved noget. Eva

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg kommer fra (Ribe) blev 99,99% børn døbt. Så lærte jeg at kende en meget god fyr fra Amager. Han hed (hedder) Flemming og fik job i Ribe. Han fortalte mig at han ikke er/var døbt (født i 1967) og i KBH område er i dag 50-50 med at døbe børn...Dvs. kun 50% af forædrene der døber sine børn? Kan det passe? Hvorfor skal børn døbes? Tradition? Gaver? Hvorfor? Danskerne er er ateister :) Kan I huske ham danske præst som blev spurgt: "Tror du på Gud"? Nej, det gør jeg ikke! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Eva, vi fik en søn 1.maj på UMAS sidste år, og han havde naturligvis også kun et svensk persoonummer fra starten. Vi kontaktede vores gamle præst i Danmark derefter, og han ville gerne døbe vores søn. Vi mødte op i kirken til aftalt tid, gennemgik ritualet, og gik derfra med en dåbsattest og et dansk personnummer til knægten. Præsten opretter personnummeret samtidigt som han indtaster oplysningerne i folkeregisteret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jep, ovenstående ville jeg meget gerne at en dansk præst skulle spørge, når jeg skal døbe mit barn i dk. Men er der nogen som ved om det er muligt at få sit barn døbt i dk, når det er født i Sverige? Hun har jo intet dansk cpr-nr, men kun et svensk?!!! Håber nogen ved noget. Eva
Hmmm ved det ikke, men jeg ville nu døbe mit barn her i SE. Men ja, hver sin smag :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sikke noget pladder. Danskere har til enhver tid gjort det der bedst kan betale sig og hvad Janteloven foreskriver. Danskere er skabsreligiøse.
Det passer ikke! :) Here are the Top 10 least religious countries in the world: Aug 23rd 2007 1. Sweden (up to 85% non-believer, atheist, agnostic) 2. Vietnam 3. Denmark 4. Norway 5. Japan 6. Czech Republic 7. Finland 8. France 9. South Korea 10. Estonia (up to 49% non-believer, atheist, agnostic) http://www.gadling.com/2007/08/23/least-religious-countries/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ot, sorry..

Sikke noget pladder.
Enig.
Danskere er skabsreligiøse.
Sikke noget plader. Danskere er ligesom andre nationaliteter, vidt forskellige. Det står enhver frit for at vælge om man vil tro og leve efter en gammel støvet outdated bog, eller sin sunde fornuft. Jeg er sgu hverken religiøs, eller skabsreligiøs :thumbdown

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Danskere er ligesom andre nationaliteter, vidt forskellige.
Sikke noget plader...Ligesom polakkerne?
Jeg er sgu hverken religiøs' date=' eller skabsreligiøs :thumbdown[/quote'] Er dine børn døbt? Hvis du ikke har nogle, skal de døbes? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
og alligevel er 83% af den danske befolkning medlem af Den Danske Folkekirke..
Danskerne er helt klart ikke medlemmer af statskirken fordi de rent faktisk er kristne. De fleste danskere er hvad man kan kalde funktionelle ateister - de er nok formelt set medlemmer af statskirken, men religion er sjældent noget de tænker over, og de er for kloge til at tro på jomfrufødsler, liv efter døden og vammel guddommelig kærlighed. Grunden til at de er medlemmer af statskirken er oftest enten ren og skær dovenskab og konformitet, men tit er folk medlemmer fordi statskirken rent faktisk giver nogle rituelle rammer omkring livets begivenheder. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Danskerne er helt klart ikke medlemmer af statskirken fordi de rent faktisk er kristne. De fleste danskere er hvad man kan kalde funktionelle ateister - de er nok formelt set medlemmer af statskirken, men religion er sjældent noget de tænker over, og de er for kloge til at tro på jomfrufødsler, liv efter døden og vammel guddommelig kærlighed. Grunden til at de er medlemmer af statskirken er oftest enten ren og skær dovenskab og konformitet, men tit er folk medlemmer fordi statskirken rent faktisk giver nogle rituelle rammer omkring livets begivenheder.
Tænkte nok du ikke selv havde skrevet det. What a fool... http://debat.ateist.net/showthread.php?t=3692

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du ikke har nogle' date=' skal de døbes? :D[/quote']:eek::eek:No way, tror du selv vi som ateister vil döbe evt. börn? Personligt synes jeg det er hyklerisk at anvende de kirkelige handlinger, når man ikke er religiös. Men det må folk jo selv om. Jeg stod da også fadder til min nevö, selvom jeg godt nok synes det var synd for ham -og for mig at jeg skulle ind i en kirke. Jeg tror mange danskere er medlem af folkekirken, fordi det kräver en aktiv handling at melde sig ud. Der kunne vi läre noget af sverige -adskil kirke og stat! (at de så mange steder har skoleafslutninger i en kirke er en anden sag:sick:) Desuden tror mange at vi gennem kirkeskatten betaler for vedligeholdelse af kirkerne. Det gör vi ikke! Det göres over den normale skat... Så der er ingen grund til at väre medlem af folkekirken, hvis man ikke er religiös!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Eva, Din tråd med det stille forespørgsmål om dåb i DK, blev da vist hurtigt forvandlet til en anden type debat... :rolleye: Du kan godt få dit barn døbt i Danmark, selvom han/hun er født i Sverige og indtil nu blot har svensk person nummer. Vi har just holdt barnedåb i Danmark. Vi kontaktede blot den kirke og præst vi har haft størst relation til, da vi boede i DK. Held og lykke med det, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er dine børn døbt?
Ja jeg har et halvt fodboldhold, og de er selvfølgelig alle seks døbt: Markus, Johannes, Lukas, Matthæus, Muhammed og Gabriel Jr.
Hvis du ikke har nogle' date=' skal de døbes? :D[/quote'] Hvad tror du selv....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hykleri Hykleri er netop når man välger at väre fadder til et barn når man ikke tror på det ! Man siger jo ja til at opdrage barnet i den kristne tro :scared:Og det med at kirken er adskilt fra staten herovre har ikke noget med kirkeskatten at göre. Den bliver nemlig trukket over skatten

:eek::eek:No way, tror du selv vi som ateister vil döbe evt. börn? Personligt synes jeg det er hyklerisk at anvende de kirkelige handlinger, når man ikke er religiös. Men det må folk jo selv om. Jeg stod da også fadder til min nevö, selvom jeg godt nok synes det var synd for ham -og for mig at jeg skulle ind i en kirke. Jeg tror mange danskere er medlem af folkekirken, fordi det kräver en aktiv handling at melde sig ud. Der kunne vi läre noget af sverige -adskil kirke og stat! (at de så mange steder har skoleafslutninger i en kirke er en anden sag:sick:) Desuden tror mange at vi gennem kirkeskatten betaler for vedligeholdelse af kirkerne. Det gör vi ikke! Det göres over den normale skat... Så der er ingen grund til at väre medlem af folkekirken, hvis man ikke er religiös!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hykleri er netop når man välger at väre fadder til et barn når man ikke tror på det ! Man siger jo ja til at opdrage barnet i den kristne tro
eller at man välger at se ud over sin egen egoistiske näsetip og väre der for sin familie, når de beder om det! Min söster ved udemärket godt, at jeg aldrig nogen sinde vil opdrage Valdemar i den kriste tro, det snakkede vi da meget om, og det gör foräldrene jo sådan set heller ikke selv, men lad mig da bare väre en hykler, jeg har hverken sat min underskrift eller bekräftet noget som helst (det gör du kun når du er gudmor!), men handlet i respekt for min söster og hendes käreste, hvilket jeg er glad for!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.... Ja, det er utroligt hvad et enkelt spørgsmål kan føre til.... Men tak for de tilbagemeldinger der var i forlængelse af mit spørgsmål. Det lyder jo ikke til at det er noget problem for os at døbe hende i dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:th2: Men det er sgu rigtigt hvad han/hun skrev! :D
Nogen tror på hellige krigere, nogen på historier om Jesus og andre på Julemanden og havenisser. Havde det været sådan at man selv skulle melde sig ind i folkekirken, i stedet for man aktivt skal framelde sig, var der nok ik ret meget som betalte dertil. Mit barn skal selvfølgelig døbes. Altså hvis han selv ønsker det. Og lige pt har han ikke snakket så meget om dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen tror på hellige krigere, nogen på historier om Jesus og andre på Julemanden og havenisser. Havde det været sådan at man selv skulle melde sig ind i folkekirken, i stedet for man aktivt skal framelde sig, var der nok ik ret meget som betalte dertil. Mit barn skal selvfølgelig døbes. Altså hvis han selv ønsker det. Og lige pt har han ikke snakket så meget om dette.
:th2: Jeg kom til Danmark i 1992...1 år senere fik jeg dansk cpr. samt fik et job i Holsted. Da jeg så min skattekort stod der - kirkeskat ca. 1%. Så tænkte jeg, hvorfor skulle jeg betale det når jeg tror ikke på gud... Anna Marie & Henrik forklarede mig at de ikke betaler kirkeskat (de var socialdemokrater) og de sagde at for de penge de gav i kirkeskat kan de rejse til Spanien en gang om året :) Jeg gik starks tik skattekonto og meldte mig ud...Bagefter har jeg overtalt min eks. danske kone, hendes forældre, min bedste ven.... :) Og nu tænker jeg, hvorfor skal man betale Dansk Kirkeskat når man bor i Sverige? Og når man bor i Sverige og døber sine børn i DK = dårlig integration i det svensk samfund :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kirkeskat Man betaler ikke kirkeskat i DK som pendler .

:th2: Jeg kom til Danmark i 1992...1 år senere fik jeg dansk cpr. samt fik et job i Holsted. Da jeg så min skattekort stod der - kirkeskat ca. 1%. Så tænkte jeg, hvorfor skulle jeg betale det når jeg tror ikke på gud... Anna Marie & Henrik forklarede mig at de ikke betaler kirkeskat (de var socialdemokrater) og de sagde at for de penge de gav i kirkeskat kan de rejse til Spanien en gang om året :) Jeg gik starks tik skattekonto og meldte mig ud...Bagefter har jeg overtalt min eks. danske kone, hendes forældre, min bedste ven.... :) Og nu tænker jeg, hvorfor skal man betale Dansk Kirkeskat når man bor i Sverige? Og når man bor i Sverige og døber sine børn i DK = dårlig integration i det svensk samfund :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Döbe i DK Jeg kan forstå at man får döbt sit barn i DK hvis man har gamle familie traditioner i en bestemt kirke, ellers ikke. Vi har valgt den Svenske kirke, trods at vi har en "familie kirke" Har man allerede valgt at flytte fra familielandet så.... Hvad vil i göre når/hvis jeres barn skal konfirmeres ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites