st1berg 10 Anmeld indhold Skrevet January 12, 2008 Jeps..... søger egentlig lidt information om dette begreb! Baggrunden for min søgen er som følger...... Overvejer at skifte min bil, til en anden... i den forbindelse har jeg kontaktet en forhandler og præsenteret ham for et par alternativer fundet på mobile. Jeg bliver derefter gjort opmærksom på at der står "mwSt. ausweisbar" på dem alle. Får en forklaring, som jeg måske ikke helt forstår.... derfor denne søgen efter svar... I selve annoncen på mobile står der "VAT Reclaimable", det er på forhandlerens egen side at der "mwSt. ausweisbar".... Omtalte forhandler fortæller at jeg skal finde biler hvor der ikke står "mwSt. ausweisbar", det er bare ikke så skide nemt da det er en 2007 udgave jeg er ude efter og de nærmest alle står sådan..... Har tidligere fundet ud af, her på siden bla., at VAT reclaimable betyder at der er betalt moms af bilen og så er det jo jeg bliver forvirret. Har kontaktet min tyske svoger og han kan ikke rigtig forstå problematikken, men han er selvfølgelig oz tysk.....:D Er der ikke nogle eksperter der har lyst til at smide lidt guldkorn..... har søgt i alle afkroge af det fine internet og det har på ingen måde hjulpet på min forvirring....... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Det betyder at du kan købe den pågældende bil i Tyskland, uden moms. Når du så indregistrerer bilen i Sverige, så kommer du til at betale moms i Sverige af din bil. I Tyskland er momsen 19%, i Sverige er den 25%, så man behøver ikke være student for at kunne regne ud hvad der bedst kan betale sig ;) Det var lige den meget hurtige forklaring :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Det betyder at du kan købe den pågældende bil i Tyskland, uden moms. Når du så indregistrerer bilen i Sverige, så kommer du til at betale moms i Sverige af din bil. Der er stor fokus fra myndighedernes side på momsundragelse, idet mange private gennem tiden har snydt med systemet ift. bilimport. Som en dansk bilhandler i Sverige siger, så kan det derfor være en stor personlig fordel at undgå at købe og importere den slags tyske biler, fordi man derved minimerer risikoen for ballade med de svenske skattemyndigheder. Jeg har købt og importeret "både og" - sikrer mig blot, at der i købekontrakten står mejslet ud i beton, at bilen er solgt til mig INKL. tysk moms... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Der er vel ret beset også forskel på om den kan købes uden moms eller om den skal købes uden moms..... Hvis man kan få forhandleren til at skrive i købskontrakten at den er solgt inkl. moms, er det vel ok!?!? Er det fordi der er nogen der har oplevet at betale dobbelt moms, altså både i Tyskland og Sverige....? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Hvis man kan få forhandleren til at skrive i købskontrakten at den er solgt inkl. moms, er det vel ok!?!? Hvad tror du "mejslet ud i beton betyder" ? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 blah bla blah....det er bare ikke så skide nemt da det er en 2007 udgave jeg er ude efter Husk nu, at bilen skal være ældre end 6 måneder og skal ha' kørt mere end 6000km ..... hvis jeg altså husker rigtigt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Hvad tror du "mejslet ud i beton betyder" ? :) Det regner du da ikke med at at en murer fatter, vel......:laugh: Det er bare det at hvis det er alt der skal til, så forstår jeg ikke helt forhandlerens standpunkt, da det virkede som om det var umuligt at købe en "mwSt. ausweisbar" bil, uden at komme til at betale de ekstra 6% moms...... og det bliver jo alligevel oz en slat penge!!!:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Husk nu' date=' at bilen skal være ældre end 6 måneder og skal ha' kørt mere end 6000km ..... hvis jeg altså husker rigtigt[/quote'] Jeps... I know.... Det har de oz...... :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PRESTIGE AUTO 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Hej 1st.berg sorry jeg ikke fik forklaret dig det ordenligt.....Nu skal jeg prøve at forklare det så det ikke kan misforstås.. MwSt betyder "MOMS" Ausweisbar betyder "kan trækkes fra" Altså MWST Ausweisbar = MOMS kan trække fra. Bilforhandlere i Sverige må IKKE købe biler i EU hvor man kan trække momsen (Mwst Ausweisbar) uden at vi SKAL betale Svensk moms. Altså tager vi en Tysk Mwst ausweisbar bil hjem, så SKAL vi betale Svensk moms på den, så derfor blir bilen 6% dyrere end hvis den ikke er Mwst Ausweisbar. Dette har de svenske myndigheder gjort for at komme moms fuskeriet til livs!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Hej 1st.berg sorry jeg ikke fik forklaret dig det ordenligt.....Nu skal jeg prøve at forklare det så det ikke kan misforstås.. MwSt betyder "MOMS" Ausweisbar betyder "kan trækkes fra" Altså MWST Ausweisbar = MOMS kan trække fra. Bilforhandlere i Sverige må IKKE købe biler i EU hvor man kan trække momsen (Mwst Ausweisbar) uden at vi SKAL betale Svensk moms. Altså tager vi en Tysk Mwst ausweisbar bil hjem, så SKAL vi betale Svensk moms på den, så derfor blir bilen 6% dyrere end hvis den ikke er Mwst Ausweisbar. Dette har de svenske myndigheder gjort for at komme moms fuskeriet til livs!! Ok.... Den er ved at fise ind.... Synes umiddelbart bare at det lyder helt tåbeligt og måske en smule konkurrence forvridende. Mærkeligt at kunne lave en sådan regel indenfor EU...... Som forhandler står du vel oz ret beset dårligere end en privatperson..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PRESTIGE AUTO 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Ok.... Den er ved at fise ind.... Synes umiddelbart bare at det lyder helt tåbeligt og måske en smule konkurrence forvridende. Mærkeligt at kunne lave en sådan regel indenfor EU...... Som forhandler står du vel oz ret beset dårligere end en privatperson..... Ja vi som gør det gør tingene efter reglerne bliver straffet hårdt af efterdynningerne fra dem som har fusket!! Og ja vi står dårligere end privat personer ind imellem, og ja det kan være lidt en fordrejning af den EU regel som omhandler fri handel over grænserne... gad nok at vide om det er samme regler for alle andre brancher i Sverige?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Ja, måske er det oz bare en mave surhed over at det pludselig indskrænker udvalget markant..... Har iøvrigt set at min bil er kommet op på din side...:th2: Lad os se når den skudt afsted...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bigmike 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Det er gældende for alle..... Handler du med billigere EU moms på 19% og sælger tingen med 25% moms. så er det jo det samme..... Derfor kan man spare de 6% og en evt forhandler avance ved at gøre det selv..... Det kan blive til en del penge!! Ja vi som gør det gør tingene efter reglerne bliver straffet hårdt af efterdynningerne fra dem som har fusket!! Og ja vi står dårligere end privat personer ind imellem' date=' og ja det kan være lidt en fordrejning af den EU regel som omhandler fri handel over grænserne... gad nok at vide om det er samme regler for alle andre brancher i Sverige??[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas- AutoPerformance 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Ja vi som gør det gør tingene efter reglerne bliver straffet hårdt af efterdynningerne fra dem som har fusket!! Og ja vi står dårligere end privat personer ind imellem' date=' og ja det kan være lidt en fordrejning af den EU regel som omhandler fri handel over grænserne... gad nok at vide om det er samme regler for alle andre brancher i Sverige??[/quote'] Detta gäller självklart alla brancher, och samma regler gäller för alla näringsidkare i hela EU. Och det är ganska självklart... För en bilhandlare i DK gäller samma regler. En privatperson har rätt att förvärva en vara inom EU och betala moms i det landet varan införskaffas, dvs köper du som privatperson en bil i Tyskland har du rätt (och skyldighet...) att betala tysk moms, dvs 19%, samma sak gäller om du är på semester på Cypern och köper en ny digitalkamera så betalar du cypriotisk moms dvs 15%. Är du näringsidkare ser det helt annorlunda ut... Om du har en firma som handlar med bilar kan man självklart inte köpa en bil i ett annat EU land och hävda att man inte vill betala sitt eget lands momssats, givetvis måste bilen köpas ex moms och därefter momsas in med vår moms... Samma gäller såklart för kamerahandlaren, han kan inte löpa 200 digitalkameror med Cypriotisk moms (15%) och sen sälja dom i SE utan vidare... självklart måste han köpa kamrorna utan moms på Cypern och därefter betala Svensk moms (25%) när varan säljes till konsument i SE, så ser momslagen ut i hela EU. Annars skulle dom flesta nog välja att "transportera" alla sinan varor genom lågmomsländer som ex Cypern eller Luxemburg där man bara har 15% moms... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Derfor kan man spare de 6% og en evt forhandler avance ved at gøre det selv..... Det kan blive til en del penge!! Det må man da sige..... hvis en bil koster omkring 200-250.000 dkr. vil man jo spare et sted i mellem 20 og 30.000 dkr........ Det er da rimeligt vildt!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas- AutoPerformance 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Det må man da sige..... hvis en bil koster omkring 200-250.000 dkr. vil man jo spare et sted i mellem 20 og 30.000 dkr........ Det er da rimeligt vildt!!! På en specifik bil ja... men med "rätt" kontakter i Tyskland köper man sk "§25a" biligare än bilar med avdragbar moms, då slipper man mellanskillnadsmomsen samt att i 9 fall av10 är bilen billigare än motsvarande "momsbil" (då den är betydligt svårare att sälja i D)... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas- AutoPerformance 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Det må man da sige..... hvis en bil koster omkring 200-250.000 dkr. vil man jo spare et sted i mellem 20 og 30.000 dkr........ Det er da rimeligt vildt!!! Vet inte hur du räknar men skillnaden mellan 19 och 25 % moms på en 200.000:- bil är 10.084:- och inte 20.000:-... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PRESTIGE AUTO 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 1stberg. du skal ha justeret din regnemaskine hvis 6% af 200000 kan blive til 20000kr Og som Andreas skriver så er de bedste deals somregel altid på biler som momsen er blevet betalt på. Og ja det er logisk at man betaler momsen i det land man skal ha vare på når den er ny..men når den er brugt er historien jo lidt en anden..og der burde man vel så skære alle over en kam og sige ALLE skal betale moms i det land de indfører vare i..og ikke kun erhvervs drivende...men det vil nok gi "lidt" ektra arbejde til de respektive moms indrivere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 1stberg. du skal ha justeret din regnemaskine hvis 6% af 200000 kan blive til 20000kr Og som Andreas skriver så er de bedste deals somregel altid på biler som momsen er blevet betalt på. Og ja det er logisk at man betaler momsen i det land man skal ha vare på når den er ny..men når den er brugt er historien jo lidt en anden..og der burde man vel så skære alle over en kam og sige ALLE skal betale moms i det land de indfører vare i..og ikke kun erhvervs drivende...men det vil nok gi "lidt" ektra arbejde til de respektive moms indrivere. Hej Christian..... og Andreas..... Nej..... indrømmer gerne som den første at min hoved regning ikke er blandt de bedste..... Men det regne stykke var sat op inkl en evt forhandlers avance, så er vi deroppe.Hvis du f.eks. handler en bil til 200.000 så er moms forskellen på 12.000 dkr. + forhandler avance, så er man da ihvertfald opppe omkring de 30.000 dkr. Om man så selv henter den eller for en anden:th2:til det, det er jo så op til den enkelte. Jeg mener bare at der måske kan være flere penge at sparer end man lige umiddelbart tænker..... Det med momsen er jo lidt svært.... Min mening er at man kun burde momse når varer bliver indført, dvs når eksempelvis en bil bliver solgt i Tyskland og den skal vídere til et andet EU land burde den kun kunne sælges inkl moms. Så ville det oz være til at kontrolllere, alle vare (der udføres) sælges med moms, du/vi som har et moms regisreret firma kan så evt. trække momsen fra, i det land hvor firmaet er regisreret. Den anden ting der måske er lidt negativt, med den måde det er på nu, er jo at man sagtens kan snyde med momsen, når der blandes flere lande ind.... gider dog ikke at komme ind på det her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas- AutoPerformance 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Det må man da sige..... hvis en bil koster omkring 200-250.000 dkr. vil man jo spare et sted i mellem 20 og 30.000 dkr........ Det er da rimeligt vildt!!! Hej Christian..... og Andreas..... Nej..... indrømmer gerne som den første at min hoved regning ikke er blandt de bedste..... Men det regne stykke var sat op inkl en evt forhandlers avance, så er vi deroppe.Hvis du f.eks. handler en bil til 200.000 så er moms forskellen på 12.000 dkr. + forhandler avance, så er man da ihvertfald opppe omkring de 30.000 dkr. Om man så selv henter den eller for en anden:th2:til det, det er jo så op til den enkelte. Jeg mener bare at der måske kan være flere penge at sparer end man lige umiddelbart tænker..... Det med momsen er jo lidt svært.... Min mening er at man kun burde momse når varer bliver indført, dvs når eksempelvis en bil bliver solgt i Tyskland og den skal vídere til et andet EU land burde den kun kunne sælges inkl moms. Så ville det oz være til at kontrolllere, alle vare (der udføres) sælges med moms, du/vi som har et moms regisreret firma kan så evt. trække momsen fra, i det land hvor firmaet er regisreret. Den anden ting der måske er lidt negativt, med den måde det er på nu, er jo at man sagtens kan snyde med momsen, når der blandes flere lande ind.... gider dog ikke at komme ind på det her. För ordningen skull... Skillnaden mellan 19 och 25% moms är ca 5% (i merkostnad)... Bilen Pris inkl 19% moms = 200.000:- Drar du av momsen blir det 168.067:- Lägger du på 25% moms blir det 210.083:- Dvs skillnaden är inte 6% som dom flesta skriver utan strax under 5% Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 För ordningen skull... Skillnaden mellan 19 och 25% moms är ca 5% (i merkostnad)... Bilen Pris inkl 19% moms = 200.000:- Drar du av momsen blir det 168.067:- Lägger du på 25% moms blir det 210.083:- Dvs skillnaden är inte 6% som dom flesta skriver utan strax under 5% Ok.... Havde lige siddet og kigget på det, og fattede intet:rolleye: Men det er jo netop derfor jeg lavede denne tråd, vil gerne vide hvordan tingene hænger sammen, og den del af det går da fremad......:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bigmike 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Hvad er en §25A bil???? På en specifik bil ja... men med "rätt" kontakter i Tyskland köper man sk "§25a" biligare än bilar med avdragbar moms, då slipper man mellanskillnadsmomsen samt att i 9 fall av10 är bilen billigare än motsvarande "momsbil" (då den är betydligt svårare att sälja i D)... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas- AutoPerformance 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Hvad er en §25A bil???? §25a bytyder enl tysk momslag att "momsen inte är avdragbar", kallas i dagligt tal "momssmittad" i SE, eller på "skattespråk" VMB (vinstmarginalbeskattad) Letar ni bilar i andra länder så heter det: §24 Ustg i Österrike art. 36 del DL41/95 i Italien article 58, § 4 TVA i Belgien Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mario22 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2008 HEy alle ville lige spørge. HVis man nu køber sådan en bil hvor man kan trække de 19 % fra. MEn hvordan gør man egentlig det. Hvordan får man de 19% tilbage?.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas- AutoPerformance 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2008 HEy alle ville lige spørge. HVis man nu køber sådan en bil hvor man kan trække de 19 % fra. MEn hvordan gør man egentlig det. Hvordan får man de 19% tilbage?.... Varför skulle man vilja dra av 19% moms när momssatsen i Sverige är högre...? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites