carbon-customs 10 Anmeld indhold Skrevet January 11, 2008 hej, arbejder som tømrer, jeg må vel gerne tage den danske firmabil med hjem til SE? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koustrup 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 Hvad siger mester??? Afhænger af hans forsikring osv.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bigmike 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 Du vil blive beskattet af det......SKVAT er meget obs på gulpladebiler pt....Så jeg ville ikke..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
carbon-customs 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 mester siger god for det. jammen atlså jeg må jo tage firmabilen med hjem normalt i DK, så må jeg vel også bare fordi jeg bor i SE. jeg har været selvstændig i 4 år så kender til reglerne for firmabiler, men tænker mere på når det ikke er min egen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bigmike 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 Der er indviklede regler på området, men det korte af det lange er: Kører du fra firmaet og hjem, bliver du straffet.... Kører du fra en kunde og direkte hjem og ud til en kunde igen, bliver du ikke straffet....Men DU skal bevise det med kunderne..... mester siger god for det. jammen atlså jeg må jo tage firmabilen med hjem normalt i DK, så må jeg vel også bare fordi jeg bor i SE. jeg har været selvstændig i 4 år så kender til reglerne for firmabiler, men tænker mere på når det ikke er min egen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
carbon-customs 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 men det er jo så det samme der gælder for danskere vel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bigmike 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 Du er vel dansker????? Går jeg udfra???:) men det er jo så det samme der gælder for danskere vel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 Du må gerne have en dansk firmabil i Sverige, og du bliver sat i skat af den danske værdi af bilen. Det er meget beundringsværdigt at du ligefrem ønsker at indbetale ekstra penge til fælleskassen i form af det danske skattevæsen, når du nu ikke engang behøver at gøre det. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
carbon-customs 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 jo jeg er dansk, arbejder i et dansk tømrerfirma, hvor jeg låner en af deres firmabiler. og alle håndværkere kører hjem i mesters bil, så derfor vil jeg vide om der er noget særligt ved at tage den med til SE hver dag. og som jeg kan forstå det, ligger der ikke nogen speciel regel der. tro mig jeg er modstander af SKAT Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Nu er jeg ikke inde i reglerne omkring gulplade biler, men ud fra hvad jeg kan se der kører rundt i skåne af gulplade biler, og ikke mindst over broen om morgenen og om eftermiddagen, så tror jeg bare du skal tage det stille og roligt.... eller ikke stille og roligt på den måde, for en gulplade bil kan jo ikke køre mindre end 140 km/t på broen/tunnelen om morgenen Har selv tidligere boet 2 år i Annestad, og der stod satme mange gulplade biler fast parkeret natten over. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Kanske... arbejder som tømrer, jeg må vel gerne tage den danske firmabil med hjem til SE? Ja, men afhængig af, om din mester har betalt moms af bilen (mærkat i bagruden?) Har du skiftende arbejdspladser eller vagtordning, er det tilladt at køre hjem i en gul-pladet bil, hvor momsen ikke er betalt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Der er jo lige blevet lavet om på de der regler...... Der er noget med at det er en nødvendighed at du har reoler i din arbejdsbil:rolleye:, og så det der med om du kører direkte til/fra kunden og dit hjem, og ikke skal møde eller afslutte din dag hos mester eller hans kontor/værksted..... Det med reolerne, så det i tv, er div. branche foreninger ved at klage over da det jo er helt hen i vejret at det er noget sådant der skal være med til at afgøre om du må køre hjem eller ej...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Regler er de samme, stort set, som de har været hele tiden - der er bare blevet strammet lidt op omkring dem. Hvis du skal have en gulplade erhvervsmæssig bil, med hjem - skal den til dels været indrettet til at være erhvervsbil, dvs den skal ikke kunne bruges til private gøremål som sådan. Og der må ikke forefindes personer i bilen, der ikke er ansat i det firma som ejer bilen. Det vil sige, det er slut med at hente lille sofie fra børnehave på vej hjem fra job. Det samme gælder, at der ikke må stå indkøbsposer mv. i bilen, da indkøb af dagligvare er en privat ting, og ikke har noget erhvervsmæssigt islæt. Endvidere skal du have skiftende arbejdspladser, dvs. du skal køre fra hjem til kunde, og fra kunde til hjem. Men du må gerne køre til arbejdspladsen inden du kører hjem, hvis det har erhvervsmæssig formål, så som at hente materialer, afleverer timesedler, gå til et møde osv osv. Herudover er der også reglen omkring tilkaldevagt - og der snakker vi en tilkaldevagt der skal fremgå af din ansættelseskontrakt - ikke noget der bare er aftalt løst og mundligt - og det betyder i det flestes tilfælde også at du skal have en firmatlf. i praksis, så din arbejdsgiver kan komme i kontakt med dig. Endvidere kræver tilkaldevagten, at det er alle dage du har bilen med hjem, du er på tilkaldevagt. De gå meget op i det for tiden med gulpladebiler - det er ikke et lille antal af firmaer og personer der er blevet nappet ind til videre. Dokumentationen for du har skiftende arbejdspladser er rimlig nem - branchen gør vel stadig brug af timesedler, som skal udfyldes mv. hvorpå der står trykt kundensnavn osv osv ? Men det er vigtigt alt er nedfærdiget i ansættelseskontrakten. Hvis man tager mesters bil fra og til det faste driftsted, ja så har man fri bil - og skal beskattes over rådigheden, samt mester skal betale moms af bilen. Og man snakker fri bil pr. måned, så har man bare kørt een dag i en måned, og blir nappet - så får man smæk for mindst hele den måned, og ikke kun den ene dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
carbon-customs 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 okay, fint jeg mente heller ikke der var noget problem.. taxa. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin R 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 jo jeg er dansk, arbejder i et dansk tømrerfirma, hvor jeg låner en af deres firmabiler. og alle håndværkere kører hjem i mesters bil, så derfor vil jeg vide om der er noget særligt ved at tage den med til SE hver dag. og som jeg kan forstå det, ligger der ikke nogen speciel regel der. tro mig jeg er modstander af SKAT Ja man skulle da have valgt en håndværksuddannelse, tænk hvad der er at spare i fri bil og topskat Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Hmm... Ja man skulle da have valgt en håndværksuddannelse, tænk hvad der er at spare i fri bil... Kunne du uddybe det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Ja man skulle da have valgt en håndværksuddannelse' date=' tænk hvad der er at spare i fri bil og topskat [/quote'] Du tænker måske på fornøjelse ved at køre rundt i en gammel hi-ace fyldt med værktøj der skramler rundt hvergang du drejer på rattet...... Nu kører jeg overhovedet ikke i Hi-Ace (har dog gjort det rigeligt), men selvom jeg kører i en næsten ny mercer Vito, godt med udstyr, så glæder jeg mig sq stadig til at komme hjem og stille den og bruge min private bil...... Det er jo ikke at sammenligne med div. sælgere osv, der kører audi, vw og hvad ved jeg..... Så er det sq heller ikke en større fornøjelse at køre varevogn...... Den med topskatten den må du forklare.....????:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anka 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Tja, jeg synes jeg betaler rigeligt i (top)skat....... Desuden foretrækker jeg at køre på arbejde i privatbilen og få kørepenge af firmaet, fremfor at køre i mesters kassevogn.:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin R 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Kunne du uddybe det? Ja tænkte nok det kunne give anledning til lidt harme :D - der må da bare være store muligheder her, for at spare lidt penge - hvis man kunne få en vogn til rådighed og så ellers bruge den frit fordi man nu havde møder andre steder end på kontoret.... Men at man som håndværker kan tage sin "arbejdsbil" hjem uden at svare skat af bilen er da en skattemæssig naivitet. Min holdning er at hvis man ønsker at anvende bil i befordring mellem hjem og arbejdsplads, så må det ske på lige vilkår om bilen er en hi-ace eller anden gulplade bil (de er vist blevet lidt sjældne da også gulpladebilerne har fået et par huk op af model og udstyrslisten) eller en dødsyg hvidplade mondeo eller anden "sælger" vogn. Jeg har bare svært ved at se det rimelig i at man skal have en skatterabat blot fordi bagsæderne er skiftet ud med en reol og værktøjskasse. Ikke for at skyde på jer som gruppe.... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 En om'er... Ikke for at skyde på jer som gruppe.... ;) Jeg læser ikke, at skribenten lægger op til snyd - at han ikke vil betale skat af "lånet". Hvor ser du det? Jeg har firmabil og betaler se'fø'li' skat af det - så jeg ka ikke lige se, hvor du vil hen med det ift. moi... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2008 Jeg kan så i høj grad se forskellen på at køre en hvilken som helst varevogn og køre en eller anden personvogn..... Det er alt andet end lige ikke specielt spændende at køre en vogn der bliver brugt til håndværksslæde til hverdag.... Hvis du mener det er det fordi du aldrig har været i en..... Som jeg ser det er dette faktum netop grunden til skattereglen, det vil alt andet end lige være nemmere at smide familien ud i en klam mondeo og køre til familiefest eller whatever, end det er at blæse rundt med familien i sin håndværkerwûn......:th2: Mangler stadig lidt svar på den med topskatten!?!?!?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GULVmanden 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2008 hej' date=' arbejder som tømrer, jeg må vel gerne tage den danske firmabil med hjem til SE?[/quote'] Pas på dit el-værktøj......... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2008 når jeg tager færgen, plejer der at være en håndfuld danske firma gulplade firma biler med. Så går da ud fra de er inde i reglerne :D -cb- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites