Nif 0 Anmeld indhold Skrevet January 8, 2008 Findes der en kok i dette forum, eller personer med yderst kendskab til knive som er skarpe, og gode at arbejde med. Står og skal skifte knive, men har ikke så meget forstand på de forskellige mærker. Kan kun vælge ud fra de reklamer jeg ser, og prøve at stå med en i butikken ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael og carina 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2008 Der er en kok her:-) Kan anbefale mærker som F.dick og victorinox. Men mit råd er tag ind i H.W larsen, det er en butik der har et meget stort udvalg i knive, og de er meget gode til at guide. Rigtig mange i branchen bruger dem. De ligger inde i kødbyen og alle kan handle der. http://www.hwl.dk/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2008 Der er også vigtig at du vælger "helstøbte" knive - dem med fx sort plast/træ håndtag. Dem som "er-ud-i-et" er lavet af en "plade" som efterfølgende er blevet foldet sammen flere gange - for til sidst at "se-ud-som" en kniv. Så hvis du vil have glæde af dine knive i rigtig mange år - dvs. du skal kunne slibe knivene når det er nødvendigt, og bevare skarpheden, skal det være knive som består af ét stykke helstøbt stål. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2008 Det med at folde stålet flere gange lissom wienerbrødsdej er da en teknik der gør klingen stærkere, så vidt jeg har forstået? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2008 Det med at folde stålet flere gange lissom wienerbrødsdej er da en teknik der gør klingen stærkere' date=' så vidt jeg har forstået?[/quote'] Ja, hvis du kun skal "bruge-og-smide-væk", da skarpheden ikke bliver ved med at være den samme - som man kan opnå ved en helstøbt. En helstøbt kniv kan man jo "benytte" til der næsten ikke er mere stål tilbage - det kan man ikke en "foldet" kniv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2008 Jeg har ladet mig fortælle, at: http://www.hamonoya-europe.com/danmark/knive.html skulle være nogle særdeles habile knive også. Prisniveauet findes ved en enkelt gang googling: http://vinimportoren.dk/group.asp?group=30⊂=30 Husk lige at købe et par ekstra fingre med til, når man skærer sig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2008 Jeg vil lige sige jeg ved intet om dette, spørg af nysgerrighed. Som jeg har forstået det så er samurai sværd også lavet af flere lag stål lagt sammen eller foldet, kurverne på klingen skulle vist vise dette. Samurai sværd er vel ikke kendt for at sløve. Eller er det fordi man skal have en kombination af en stærk og skarp klinge? Det med at folde stålet flere gange lissom wienerbrødsdej er da en teknik der gør klingen stærkere' date=' så vidt jeg har forstået?[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kandinsky 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2008 det med samurai sværdene tror jeg er en skrøne (Der måske stammer fra Highlander filmen hvor det hvist bliver nævnt.. Eller var det bodyguard?) Samuraisværd er lavet af stål med et meget specielt mineralindhold, der kun findes i få bjerge i Japan og som er meget fleksibelt (Kan klare de hårde slag). Men skarbheden får de ved at lave en blanding af det stål der har ekstra meget carbon. Det bruges så til at lave selve "ægget" på sværdet og kan slibes ned til molekyleniveau (næsten ;) ) Men de folder ikke stålet.. Hygge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2008 Klippet fra en side på engelsk om emnet: One way the Japanese swordsmiths solved the problem was to hammer together layers of steel varying in hardness, welding them into a metal sandwich. This was then reheated and hammered out thin again. This process was carried out dozens of times until the steel contained thousands of paper-thin laminations of hard and soft metal. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kandinsky 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 I stand corrected (Man skal passe på med at tro på hvad de viser på discovery channel, he he) Har lige googlet det lidt og det er da rigtigt.. De folder og hamrer stålet ud for at komme af med f.eks. luftbobler i stålet. Men selve ægget laves stadigvæk på en anden måde end bladet. (Om det er foldet eller ej har jeg ikke lige kunne finde, men det er det sikkert) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 Hehe Higlander film havde jeg da helt glemt, men det er der jo en grund til:thumbdown det med samurai sværdene tror jeg er en skrøne (Der måske stammer fra Highlander filmen hvor det hvist bliver nævnt.. Eller var det bodyguard?) Men de folder ikke stålet.. Hygge Ja det var noget i den stil jeg havde hørt. Klippet fra en side på engelsk om emnet: One way the Japanese swordsmiths solved the problem was to hammer together layers of steel varying in hardness, welding them into a metal sandwich. This was then reheated and hammered out thin again. This process was carried out dozens of times until the steel contained thousands of paper-thin laminations of hard and soft metal. Ja helt uret har du så sikkert ikke, hvis ægget er lavet på en anden måde. I stand corrected (Man skal passe på med at tro på hvad de viser på discovery channel, he he) Har lige googlet det lidt og det er da rigtigt.. De folder og hamrer stålet ud for at komme af med f.eks. luftbobler i stålet. Men selve ægget laves stadigvæk på en anden måde end bladet. (Om det er foldet eller ej har jeg ikke lige kunne finde, men det er det sikkert) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 Så lige på kødbyens hjemmeside de havde Global knive, jeg har 3 stk, bla. en som de vil have 1002kr ex moms for, de er ikke 5 kr værd, jeg syntes de bliver sløve meget hurtigt :thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael og carina 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 Global er en lorte kniv syntes jeg, man betaler for designet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 Global er en lorte kniv syntes jeg' date=' man betaler for designet.[/quote'] Jeg er nu udemærket tilfreds med mine global knive, man skal bare have et godt gammeldags strygestål, så virker de perfekt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 Jaja da..................... vi har så ikke lige de skarpeste knive i skuffen :D:eek: Haha Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 Jaja da..................... vi har så ikke lige de skarpeste knive i skuffen Haha :th2: That was a GOOD ONE :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2008 Der er en kok her:-) Kan anbefale mærker som F.dick og victorinox. Men mit råd er tag ind i H.W larsen, det er en butik der har et meget stort udvalg i knive, og de er meget gode til at guide. Rigtig mange i branchen bruger dem. De ligger inde i kødbyen og alle kan handle der. http://www.hwl.dk/ Dick ligger på omkring de 2-3000 og Victorinox omking 2-300.- Der er lidt af en forskel. En den mærkbar i brug? Hvilke typer skal man så have som minimum i køkkenet. Brød kød grønt ? Gerne link Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars C 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2008 Dick ligger på omkring de 2-3000 og Victorinox omking 2-300.- Der er lidt af en forskel. En den mærkbar i brug? Hvilke typer skal man så have som minimum i køkkenet. Brød kød grønt ? Gerne link Nu er det jo kun knivene i deres 1778 luksusserie der koster 3000+. De andre knive fra Dick ligger jo i et noget mere normalt prisleje :th2:Har selv Premier Plus og er godt tilfreds. Hvilke typer du bruger ved du vel bedst selv:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2008 Hvilke typer du bruger ved du vel bedst selv:confused: Jepper, men det er ikke kun for min skyld. Jeg har de sløveste knive der findes i skåne. Jeg har en stor en som jeg bruger til alt. Den kan ikke så godt skære og alle andre brokker sig. Lige den Dick du selv har er der jo mange ens. Kan regne ud jeg skal have den som hedder brødsav. Men ellers hedder resten kokkekniv, smedet/japansk/bølgeskær/flexibel osv. Havde de bare haft en startpakke havde det været lettere med teksten grøntsagskniv, kødkniv, brødkniv. Så kunne man jo lige snuppe en af hver. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites