Jump to content
göte_børge

Palle alene i Verden

Recommended Posts

Dana bor i Stockholm och går just nu en kurs om dansk litteratur där hon ska skriva en uppsats om boken "Palle alene i Verlden". Hon har bett om min hjälp att få några danskar komma med lite input. Någon som har lust att skriva några rader? ------------------------------------------------------------------------------- Boken "Palle alene i Verden" är ju en klassisker bland danska barnböcker. Hur har den påverkat dig, som barn och kanske senare i livet? Vad minns du av boken? Hur var den att lyssna på? Läste du den själv, eller var det någon som läste den för dig? Vad tyckte du om boken och bilderna? Förstod du att det bara var en dröm? Har du läst den för dina egna barn? Eller helt egna reflektioner... Jag skulle vilja ha några minnesbilder från några danskar, yngre och äldre. Vill du vara en av dem så vore jag tacksam för det. Ett anonymt förnamn och ålder kommer stå med i så fall. Det behöver inte vara så många ord. Bara något litet. ---------------------------------------------------------------------------

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må have været min mor eller mormor der læste den højt for mig. Jeg fattede udmærket at det bare var en drøm Palle havde, men på en eller anden måde stod alene-i-verden-delen for mig mere som et eventyr og en udfordring til fantasien; at kunne gøre hvad man ville med alle ting og sager og sig selv. Jeg kan ikke huske så mange detaljer andet end den overordnede påståede morale i historien.. Som i mit tilfælde fejlede fuldstændig, idet jeg ofte siden har dagdrømt om at komme i en lignende situation. Mvh. Peter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites