Jump to content
larscph

Ismaskine mv i køle/fryseskab

Recommended Posts

SUK!!! Først gik ismaskinen i stå.. Stod på selveste nytårsaften - bzzzzz - og ingen is. Åbne døren.. Ah.. Spanden tom! Det fylder ikke vand i ismaskinen inde i fryseren ser det ud til. Ud med skabet... Af med slange.. *Puuuust* Der er fin hul igennem fra magnetventilen i bunden op til ismaskinen. Det kunne også fint tappe koldt vand ud. Måle på ventilen - 650 ohm så den er nok OK. Forsøgte at slukke.. Tænde... Ikke noget vand i ismaskinen af den grund. Og nu så i dag er der sgu heller ikke vand i hanen med koldt vand. Man kan høre at ventilen "buzzer" når man aktiverer den med glasset, men der løber bare ingen vand igennem ned i glasset. Vandfilteret er skiftet for 2 uger siden. Et bud er faktisk, at det er der ismaskinen stoppede med at fungere, men det kolde vand har fungeret uden problemer indtil i dag altså. Er der nogen der ved om der sidder et filter før/i den der klods med de to magnetventiler til hhv ismaskine og koldt vand, der kan være stoppet? For så er det nok værd at skrue den ud og se nærmere på den, den sidder bare lidt "bøvlet" til at få skruet løs. Det er et helt almindeligt Whirlpool side-by-side kølefryse skab. Nåhja.. Er jo postet i arbejds ønskes udført - hvis nogen kender en omkring Eslöv/Billinge der kan den slags så lytter jeg også gerne. Har forsøgt at ringe til Whirlpools officielle reperatør som er i Malmö, de har bare ikke taget telefonen de sidste par dage. Desuden koster de "nok" en mindre milliard i kørsel hertil. P.S. NØJ hvor er sådan nogen isterningposer besværlige og giver frostfingre!! :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Først gik ismaskinen i stå.. Stod på selveste nytårsaften - bzzzzz - og ingen is. Åbne døren.. Ah.. Spanden tom! Det fylder ikke vand i ismaskinen inde i fryseren ser det ud til. Ud med skabet... Af med slange.. *Puuuust* Der er fin hul igennem fra magnetventilen i bunden op til ismaskinen. Det kunne også fint tappe koldt vand ud. Måle på ventilen - 650 ohm så den er nok OK. Forsøgte at slukke.. Tænde... Ikke noget vand i ismaskinen af den grund. Og nu så i dag er der sgu heller ikke vand i hanen med koldt vand. Man kan høre at ventilen "buzzer" når man aktiverer den med glasset, men der løber bare ingen vand igennem ned i glasset. Vandfilteret er skiftet for 2 uger siden. Et bud er faktisk, at det er der ismaskinen stoppede med at fungere, men det kolde vand har fungeret uden problemer indtil i dag altså. Er der nogen der ved om der sidder et filter før/i den der klods med de to magnetventiler til hhv ismaskine og koldt vand, der kan være stoppet?
Hmm - lyder underligt. Jeg kan ikke tro, at der sidder et lille filter i blokken med de 2 magnetventiler. Istedet ville jeg koncentrere indsatsen om vandtilførslen og slangen som sådan. Er den udført i transparent plast, kan der være grønalger i slangen - hvilket vil stoppe vandtilførslen efter nogen tid. Og dit skab må jo være mere end 2 år, siden du mener en reparaton skal koste? En anden ting kan være isdannelse - at dit skab er blevet utæt, hvorfor den kolde luft fryser vandet i slangerne til is. Det er set før, fordi isoleringen i skabets dør eller sider (alt efter rørføring) er blevet defekt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm - lyder underligt. Jeg kan ikke tro' date=' at der sidder et lille filter i blokken med de 2 magnetventiler.[/quote'] Næh, jeg syntes også det virker underligt at der skulle være det. Specielt fordi der jo er et vandfilter på - og det bliver netop over tid fyldt op med jernrester mv fra vores vandboring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Ja... 2½ år.
I så fald ville jeg hjælpe med noget kulance, hvis det var vort brand, du havde købt hos. Er skabet utæt og dermed kasabel, bør du tage fat i importøren.
Det kan faktisk være det, der nu har stoppet for det kolde vand. Føringen af slangen til isterningerne går uden på - bag på - skabet og ind i toppen. Den havde jeg af magnetventilen sidste weekend og kunne uden problemer puste luft igennem den. Den anden slange går jo ind bag i køleskabet for at vandet kan blive koldt - den kunne egentlig godt være frosset some where.
Du kan jo blot prøve at trække et par løse slanger og se, om det virker så...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I så fald ville jeg hjælpe med noget kulance' date=' hvis det var vort brand, du havde købt hos. Er skabet utæt og dermed kasabel, bør du tage fat i importøren.[/quote'] OK! Nu ser vi hvor jeg ender. Ja netop... Så har jeg også noget at få weekend'en til at gå med. Tak for hjælpen so far!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OG 406'eren er solgt?
YES den er solgt. Til en svensker. Fik endda en julehilsen fra dem efter en uges tid om at de var super tilfredse med den!! De havde endda ofret lakforsegling og komplet rengøring på den... Aldrig mere gul bil til mig, tak... Det gjorde den altså bare ikke lettere at komme af med igen!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Jow jow...

YES den er solgt. Til en svensker. Fik endda en julehilsen fra dem efter en uges tid om at de var super tilfredse med den!! De havde endda ofret lakforsegling og komplet rengøring på den...
Nice, når man oplever dét... :th2:
Aldrig mere gul bil til mig, tak... Det gjorde den altså bare ikke lettere at komme af med igen!
NU hænger det nok lidt sammen med, hvilken bilmodel der er tale om ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites