Jump to content
Journaliststuderende

Journalistisk portræt af danskere i Sverige

Recommended Posts

hvorfor skulle man ikke kunne få pengene fra et salg overført til en konto i en bank hvor man IKKE har sine lån
Nu ved jeg ikke hvordan det er med bosrätter, men med villaer kan det så vidt jeg ved ikke ske. Banken hvor du har lånt pengene har pant i din bolig, og derfor kan boligen ikke sælges uden panthaverens medvirken...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej og det er en af grundende.
Ikke for at skabe unødig postyr, men af dit indlæg kunne man godt få indtrykket at foreningen er blevet valgt fra, fordi du finder ordet Öresundsborger besynderligt? :D Nuvel, jeg erindrer selv en vis kontrovers da foreningen blev dannet, omkring hvordan brugen af ordet "borger" ville skure fælt i svenske øre, og bringe negative forestillinger om et fint folk hævet over folkhemmet. Det kunne måske forklare den overvældende slagside foreningen har mod danske medlemmer, hvor kun få svenskere ser grund til at være med. Gad vide om de tror at foreningen er en udløber af dansk folkeparti? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige netop Du har nok ramt hovedet på sömmet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Borgare En af vores (Svenske) tidligere naboer ringede for nogen tid siden da hun havde läst i avisen ang. foreningen og åbenbart også set et af de reklame kort der florerer. Hun kaldte det hemsk at man ville sätte sig over Svenskerne. Jeg havde nok ikke tänkt så meget over selve ordet för vi fik brev fra det lokale museum ang, udstilling om präster, borgere og fattigfolk. Måske gik det op for mig der hvorfor at jeg aldrig har kunnet lide det ord. Uanset om ordet havde betydet det ene eller det andet så skurer det stadigväk fordi man pröver at lägge afstand til Svenskerne. Og fordi at förste möde blev holdt i DK. Og forbi der ikke blev fokuseret nok på bropriser og forbi der ikke bliver informeret nok om tingenes udvikling. Jeg kan sikkert komme på mere. Men en ting ved jeg , jeg er ikke alene om at syntes dette. Men hvad fanden, jeg er för blevet beskyldt for at väre en sur gammel tante, der sidder i min bitterhed her ude på landet, så gör det bare igen.:rolleye:

Ikke for at skabe unødig postyr, men af dit indlæg kunne man godt få indtrykket at foreningen er blevet valgt fra, fordi du finder ordet Öresundsborger besynderligt? :D Nuvel, jeg erindrer selv en vis kontrovers da foreningen blev dannet, omkring hvordan brugen af ordet "borger" ville skure fælt i svenske øre, og bringe negative forestillinger om et fint folk hævet over folkhemmet. Det kunne måske forklare den overvældende slagside foreningen har mod danske medlemmer, hvor kun få svenskere ser grund til at være med. Gad vide om de tror at foreningen er en udløber af dansk folkeparti? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nuvel' date=' jeg erindrer selv en vis kontrovers da foreningen blev dannet, omkring hvordan brugen af ordet "borger" ville skure fælt i svenske øre, og bringe negative forestillinger om et fint folk hævet over folkhemmet. Det kunne måske forklare den overvældende slagside foreningen har mod danske medlemmer, hvor kun få svenskere ser grund til at være med. Gad vide om de tror at foreningen er en udløber af dansk folkeparti? :D[/quote'] Det tror jag inte alls. Anledningen till att det inte är så många svenska medlemmar är nog att det är (har varit) fokus på danskar som flyttar till Sverige, och det säger sig själv att svenskarna inte har så stort intresse av. Om en svensk reagerar mot 'borgare' så är de inte kloka. Man är ju MEDborgare i Sverige tex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Medborgare & borgare At väre medborgare og borgare er ikke det samme. Det har jeg naturligvis diskuteret. Man har også ordet på Dansk: borgerskabet = lidt finere borgere. I dag bliver det jo også brugt meget på kommuner, så ordet har ikke längere samme betydning. Men det er jo ikke et ord som en ung kender medmindre man läser äldre böger.

Det tror jag inte alls. Anledningen till att det inte är så många svenska medlemmar är nog att det är (har varit) fokus på danskar som flyttar till Sverige, och det säger sig själv att svenskarna inte har så stort intresse av. Om en svensk reagerar mot 'borgare' så är de inte kloka. Man är ju MEDborgare i Sverige tex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
At väre medborgare og borgare er ikke det samme. Det har jeg naturligvis diskuteret. Man har også ordet på Dansk: borgerskabet = lidt finere borgere. I dag bliver det jo også brugt meget på kommuner' date=' så ordet har ikke längere samme betydning. Men det er jo ikke et ord som en ung kender medmindre man läser äldre böger.[/quote'] Helt ærligt, så synes jeg, det er noget sludder, du kommer med. Vi er da alle borgere i et land, en by, kommune ell. lignende. Jeg forstår slet ikke, hvordan du kan få noget negativt ud af det ord. Ja, jeg forstår godt din brug af "borgerskabet", men det bruges jo ikke mere og hvis, så kun i lidt sarkastisk betydning eller i gamle film og bøger. De fleste kommuner har i dag en "borgerservice". Er det så i dine øjne noget negativt?? Det forstår unge mennesker da udmærket. Politikerne bruger da også ordet flittigt, når de taler om "borgere i dette land" "borgere i denne kommune". Nu skal du jo heller ikke gøre de unge mennesker dummere end de er, vel? Selv synes jeg navnet ÖresundsBorger er meget betegnende for os, der bor i Øresundsregionen. Vi er jo ikke "rigtige" borgere i Danmark -får kun lov til at betale- og heller ikke i Sverige -fordi vi ikke betaler - :sad: Har du forresten et bedre navn??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er uanset hvad du siger Det er uanset hvad du siger et ord der skurer i mange Svenskeres örer. Og vi snakker Sverige ikke Danmark. Og jeg gör da ikke unge mennesker dumme, hvad har du gangi ? Jeg pröver at give en forklaring. Jeg har bare arbejdet i DK i 2 år. Hvilken borger var jeg så för der, da jeg "BETALTE" herovre ?

Helt ærligt, så synes jeg, det er noget sludder, du kommer med. Vi er da alle borgere i et land, en by, kommune ell. lignende. Jeg forstår slet ikke, hvordan du kan få noget negativt ud af det ord. Ja, jeg forstår godt din brug af "borgerskabet", men det bruges jo ikke mere og hvis, så kun i lidt sarkastisk betydning eller i gamle film og bøger. De fleste kommuner har i dag en "borgerservice". Er det så i dine øjne noget negativt?? Det forstår unge mennesker da udmærket. Politikerne bruger da også ordet flittigt, når de taler om "borgere i dette land" "borgere i denne kommune". Nu skal du jo heller ikke gøre de unge mennesker dummere end de er, vel? Selv synes jeg navnet ÖresundsBorger er meget betegnende for os, der bor i Øresundsregionen. Vi er jo ikke "rigtige" borgere i Danmark -får kun lov til at betale- og heller ikke i Sverige -fordi vi ikke betaler - :sad: Har du forresten et bedre navn??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er uanset hvad du siger et ord der skurer i mange Svenskeres örer. Og vi snakker Sverige ikke Danmark.
Jag kan ju inte ifrågasätta vad du säger, har du upplevt det så, så har du. Men jag tycker alltså att det verkar märkligt. Så snarstuckna trodde jag inte att folk var.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og der sidder en journalist og griner over næsten 100 indlæg, hvor det ender med at man diskuterer ordet "borger" fremfor de ting der vil kunne betyde noget for os alle der bor herovre. Stemmeret, gennemsigtig skat og lavere pris på broen(helst gratis), med det formål at integrere de 2 regioner...... Men nej.....Ordet "borger" er vigtigt! Skulle de ha' kaldt foreningen for Øresund, så ville folk tro det var noget for havbiologer.....:) Man henvender sig til BORGERNE i regionen og så må folk sgu egentlig tro hvad de vil om ordet...... Fokusér på de ting der er vigtige for vores fremtid, fremfor altid at diskutere om småting....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg antager det er min "ammestuehistorie" du henviser til. Mangel på diskretion? Vel, ingen navne blev nævnt og sålænge man er medlem af en familie der taler sammen, også om andet end vejr, så vil jeg tro dette er relativt vanligt. At en bank tabe penge på udlån med sikkerhed i fast ejendom, er rimelig nemt at forstå hvis man kender branchen noget. Både bolig og bil der sælges på tvangsauktion, hvilket er det eneste banken kan gøre når lånet misligholdes, vil normalt ikke opnå en højere pris end 75-80% af markedspris. Årsagene er mange, bl.a. gives det ingen garantier ved denne type salg (køber har selv ansvar for at undersøge aktivet) samt at aktivet ofte ikke er særlig godt vedligeholdt. En leilighed med markedspris på 1 mill, sælges derfor for måske 800.000. Derefter betales omkostninger ifm salg, samt at gælden er øget med 50t under tiden (mindst 8 mndr). Hvorvidt han har usædvanlige talenter afhænger vel noget at hvad der indgår i begrebet sedvanlige talenter. Han er en røver i kortspil, men det er måske ikke usædvanlig? Giv dog besked hvis det er noget andet du undrer dig over i min historie - det er ikke godt at forumets altvider udviser så store huller i sin forståelse af elementære finansielle forhold, for det kunne vel så medføre at han herefter ikke burde udtale sig om disse emner?

Jeg undrer mig mere over bankdirketøren, der optræder i en anden ammestuehistorie: Dels hans mangel på diskretion, men også at en bank kan tabe 300.000 på lån med sikkerhed i fast ejendom. Den mand må have usædvanlige talenter. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Amer - ude på landet er der så ikke så meget pjat, som andre også har fortalt. Man skal ikke vise noget for at få sin pakke. Måske hænger det sammen med, at butikkerne her har fat i den lange ende i forhold til Posten, fordi der kun er EN butik, og hvis den ikke gider være postkontor, så kan Posten ikke opfylde minimalkravene på service. Og så sjovt er det nok heller ikke for en købmand at sælge frimærker - hvis man så ovenikøbet skal chikanere sine kunder. Bare en tanke. Patbateman - det er korrekt observeret, at din historie er en ammestuehistorie, og du kan ikke redde den. Den er og bliver en eklatant tvättstugasaga. :D At en ejendom bliver solgt på tvangsauktion til underpris er jo ikke ensbetydende med, at banken taber penge, for det er jo ikke bankens ejendom, der eventuelt bliver realiseret til underpris, men en låntagers ejendom. Når et lån med sikkerhed i fast ejendom misligholdes er det logisk, at långiveren overtager den pågældende ejendom - typisk til underpris. Ejendommen kan derefter sælges videre til markedspris. Man skal da vist være svensker for at tabe 300.000 på den manøvre. :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patbateman - det er korrekt observeret, at din historie er en ammestuehistorie, og du kan ikke redde den. Den er og bliver en eklatant tvättstugasaga. :D At en ejendom bliver solgt på tvangsauktion til underpris er jo ikke ensbetydende med, at banken taber penge, for det er jo ikke bankens ejendom, der eventuelt bliver realiseret til underpris, men en låntagers ejendom. Når et lån med sikkerhed i fast ejendom misligholdes er det logisk, at långiveren overtager den pågældende ejendom - typisk til underpris. Ejendommen kan derefter sælges videre til markedspris. Man skal da vist være svensker for at tabe 300.000 på den manøvre. :p
Du har en egenmæktig arroganse i dine indlæg, Nils. Ydmyghed er en dyd, lærte jeg i gamlelandet. Måske er noget vasket væk i min udlendighed i DK, hvad er din undskyldning? Du har helt ret i at banken kan vælge at købe ejendommen ved at byde på tvangsauktionen. For at så kunne sælge ejendommen til en højere pris, skal ejendommen renoveres og annonceres. Du kan selv estimere hvad det vil koste. I slutten af 80'erne/starten af 90'erne (seneste periode med markante fald i ejendomspriserne) valgte mange banker denne approach, og blev sittende med kæmpestore ejendomsporteføljer. Samtidig faldt priserne, og bankerne blev påført store tab. Fokus bank i Norge, nu en del af DDB, havde et tab på 25% på sin ejendomsportefølje (1100 mio. NOK) på det tidspunkt hvor den norske stat gik ind for at sikre at banken undgik konkurs. De fleste banker ændrede derefter sine rutiner gennem bestyrelsesbeslutninger, og du finder idag at stort sæt alle banker har valgt at adskille lånevirksomhed og ejendomshandel i egne aktieselskaber. Du kender tydeligvis til en anden praksis end mig, og det vil glæde mig hvis du kan fortælle mig hvilken bank der fortsat vælger at selv overtage ejendommer solgt på tvangsauktion. Det ville være en udmærket mulighed for min lille konsulentvirksomhed at sælge rådgivning. Dit pjat om hvem der belastes underprisen, er simpelthen uforståeligt for mig. Påstår du at banken ikke vil tabe penge hvis en ejendom der er stillet som sikkerhed for et lån sælges på tvangsauktion til en pris der ligger under belåningen, hvor låntager samtidigt har flyttet udenlands? I så fald tror jeg mit familiemedlem er meget interesseret i at høre dig fortælle hvordan han kan undgå det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites