Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Ja det er heldigt det kun er en jounalist studerende ellers kunne man levende forestille sig overskriften på EB, "Danskere i Malmø er dårlige betalere". Og det baseret på 2 tilfælde i én bank og en udefineret stigning af "runaways" fra x antal til x antal. Jeg er må indrømme at jeg syntes det er et lidt vel tyndt grundlag at drage for mange konklusioner ud af:rolleyes: Ja det er rigtigt' date=' at rygter mm. mangler ofte dokumentation. Men, nu var det dig, som fremkom med påstandende, derfor er det da også rimeligt, at vi forespørger efter dokumentation på dem. Specielt vil jeg mene, det er vigtigt her, når det er til en journalist, som du selv skriver.[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Skal dette tolkes sådan' date=' at du forarget over at nogen kan finde på det, i et øjebliks ubetænksomhed? :D[/quote']Jeg kunne ikke være mere pisse ligeglad med hvad andre kalder for "hjem", så forargelse, det tror jeg ikke er noget jeg bruger min tid på.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bigmike 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Man kan så konkludere at danskere generelt er meget uenige om mange ting.... Man fristes næsten til at konkludere at man gerne diskuterer for diskussionens skyld..... Man kan så også konkludere at, hvor der er mange mennesker, er der også mange meninger.... Man kan så også konkludere at nogle mennesker vil gerne ha' at deres meninger skal være fremherskende og gælde for alle...... Man kan så konkludere efterfølgende, at ikke alle er enige i den tese..... Konklusionen på dette, må så være at man ikke kommer videre, såfremt man diskuterer meninger og ikke mål..... Bare bliv ved.....Det er da sjovt at se på...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Jeg kunne ikke være mere pisse ligeglad med hvad andre kalder for "hjem"' date=' så forargelse, det tror jeg ikke er noget jeg bruger min tid på.. [img']http://www.langkawi.dk/smileys/a1333.gif Det var godt, jeg havde heller ikke regnet med andet :D, selvom du skrev som var du en gamel tante og ikke den heavy metal trash mouth tough guy du fremstår som :D. Det var især den tantede vendning "Jeg kunne aldrig drømme om..." der fik mig op af stolen - når den kom fra dig :D. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Kunne det evt tænkes at de danskere der her er tale om ku være nogen af dem der er flyttet til Sverige pga 24-års reglen? Nogen af dem har en lidt anden kulturel baggrund end så mange andre af os og det kan jo gøre at man ikke helt er inde i at husleje og billån skal betales tilbage. Inden vi besluttede os for vores hus så vi på en bostadsrätt i Oxie hvor familien var forsvundet i nattens mulm og mørke med alle deres ejendele. Det var en arabisk dansker-familie ifølge mægleren. Pede Kendte en dansk-pakistaner som stak af uden at betale sit lån efter at have solgt sin borätt. Skred med hele gevinsten. Man mener han lever livet som "stor mand" hjemme i Pakistan. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Men som jeg også tidligere har fortalt, vil jeg ligeså gerne fortælle hverdags-historien om livet som dansker i Sverige. Voilá : http://www.sunddebat.com/debat/showpost.php?p=135335&postcount=13 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Det var godt' date=' jeg havde heller ikke regnet med andet :D, selvom du skrev som var du en gamel tante og ikke den heavy metal trash mouth tough guy du fremstår som :D. Det var især den tantede vendning "Jeg kunne aldrig drømme om..." der fik mig op af stolen - når den kom fra dig :D.[/quote'] Så så .. snak pænt til tante toft Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Og nu til noget helt andet... For lige at komme tilbage til trådens oprindelige emne: Hverdagsliv i Sverige... Vores historie lyder således: Efter at ha' rykket rundt i København inkl. forstæder i enten fremleje, leje, eller hos familie endte vi i en andelbolig på Frederiksberg. Det er jo i og for sig fint nok, men på tredje sal med udsigt til en baggård den ene vej og en baggård den anden vej, så føltes det pludselig meget trangt. Derudover er der ikke megen udfoldelse at gøre på 50-60 DANSKE kvadratmeter... Jeg var ved at få svip, og trolden var ved at få svip af mig. Vi havde kigget på Sverige før, men jeg kunne ikke rigtig forlige mig med tanken om at bo i et land, hvor jeg ikke kunne forstå hvad der stod i bøgerne nede på biblioteket. Et land, som ikke var Danmark. 'Ingen kommer nogensinde og besøger os'. 'Jeg kan ikke bare liiige gøre dit eller dat...', som jeg var vant til. Derfor flyttede vi ikke dengang. Men da vi som sagt var ved at rive hovedet af hinanden og jeg forsøgte at finde muligheder for udvidelse af en tredjesals-lejlighed, kiggede vi igen - sådan mere seriøst. Vi så på bostadsrätter i Malmö. Trolden var ved at falde ned af stolen, når han hørte den månedlige hyre. "Vi kan købe et hus for de samme penge!" Som sagt, så gjort. Vi så på 3 huse herovre, forelskede os i det tredje og lagde billet ind på det, 20 minutter efter vi så det første gang. Det var ikke færdigt, men det blev det i løbet af sommeren 2006. Vi fik lov at blande os i processen og fik det hele som vi ville have det. Vi har nu - efter at vi selv har istandsat vores førstesal - et dejligt, nyt hus på godt og vel 200 kvm. med 6.000 kvm. grund - SVENSKE kvadratmeter. Og vi betaler det samme om måneden, som vi betalte for en andel på Finsensvej (som nok er den grimmeste vej i hele DK!) Samtidig med boligsøgningen frekventerede jeg i stor stil denne debat, og har fået ualmindelig mange gode råd og velmenende guides med på vejen. Fantastisk! Jeg vil lige indskyde, at hvis der ikke havde eksisteret en Sunddebat, så var vi enten ikke flyttet, eller også havde vi været på herrens mark undervejs. Vi flyttede herover i oktober 2006 og faktisk havde vi ingen problemer (eller ganske få) med at få vores banklån, vores personnummer og så videre. Vi har fået den mest fantastiske hjælp fra vores mægler, fra sælger og ikke mindst fra vores naboer. Vi har ALDRIG haft brug for et ID-kort - men det er nok lidt anderledes herude på landet... Jeg har boet rigtig mange steder i DK - nærmere betegnet er jeg flyttet 18 gange i mit liv, men aldrig - siger og skriver ALDRIG - er jeg blevet så godt modtaget i et samfund, som jeg er blevet her i det svenske. Åbenhjertighed, glæde og interesse kan bedst betegne de venner og naboer, som vi har fået her igennem det sidste 1½ år. Vi kender ingen danskere her i nærheden. Vi ved fra vores mægler, at der bor mange danskere her, men når man ikke har børn som frekventerer de gængse daginstitutioner, så møder man dem altså ikke bare lige. De danskere vi kender her i Sverige, er nogle vi har mødt gennem denne debat eller gennem foreningen Öresundsborger. Rent faktisk synes jeg ikke at det er et problem 'kun' at kende svenskere. Det har f.x. gjort at jeg har lært det svenske (skånske) sprog at kende - meget hurtigt. Det har givet mig indsigt i anden hverdagsform end den jeg kendte fra DK. Jeg tror, at vi har været rigtig heldige. Men jeg tror også, at hvis man kommer til et andet land med åbent sind og en vilje til at integrere sig, så kommer man også lettere til tingene. Jeg har hørt om andre danskere, der bor herovre, og som ikke kan forstå et ord af, hvad der bliver sagt til dem i supermarkedet, ikke fatter hvad datteren har med hjem af sedler fra skolen eller ikke tør tale med deres naboer, fordi de ikke forstår hvad der bliver sagt til dem. Andre flytter herover med det formål at få sig en større bil og billig bolig. De fleste flytter tilbage igen, for det er ikke fedt at bo et sted og så ikke føle sig hjemme. Jeg synes også ofte, at man hører om enlige, der flytter til Malmö for en kort bemærkning. Jeg tror, det er lettere at flytte til et andet land, hvis man er to (eller flere). Jeg siger stadig 'hjem til Danmark'. Det vil jeg nok gøre i mange år fremover, for Danmark vil altid være mit 'hjem' - mit fædreland. Men jeg siger altså også 'hjem' om mit hus i Sverige. Jeg kan nu læse svenske bøger. Jeg sludrer om løst og fast med mine naboer, som vi også hygger os med ganske ofte. Trolden spiller fodbold i den lokale klub og er ved at brække sig af grin over, at de kan være SÅ seriøse i serie 6 eller hvad det nu hedder. Jeg bliver indkaldt af det svenske sygehusvæsen til de sædvanlige celleprøver og hvad de nu ellers synes, vi skal tjekkes for. Jeg har et kanon samarbejde med den lokale dyrlæge, når et af kræene absolut skal pisse territorie af. Jeg er totalt indfødt, når jeg dalrer rundt i diverse centre og butikker. Jeg køber ind i SE og ikke i DK. Kan faktisk godt lide svensk rugbrød og synes, at Flygande Jacob smager fantastisk! Elsker i det hele taget indkøbskulturen i SE kontra DK! Vi arbejder begge i Danmark tager af og til ind i hjertet af København og hygger lidt rundt. Efter et par timer vil vi begge gerne hjem hvor der er højt til himlen og ro og fred. Selvfølgelig er vi begge irriterede over, at vi ikke kan stemme og at der skal være SÅ mange problemer på tværs af sundet (og over, for den sags skyld... Øresundsbron!). Men vi ikke tilbage igen, så hellere affinde sig med de barrierer, der er og så prøve at løse dem. Vores eventuelle fremtidige børn skal vokse op her i Sverige, men skal selvfølgelig også lære det danske sprog, ligesom vi vil videregive vores danske traditioner og meninger til dem. Og jeg er sikker på, at vi ikke vil kunne give dem noget bedre - for de får jo det bedste fra to verdener! :th2: PS: Hvis du vil se billeder af vores hus, læse om vores problemer og glæder herovre, så skal du bare søge lidt rundt herinde... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 den heavy metal trash mouth tough guy du fremstår som :D. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Min hverdagshistorie... Til journalisten: Flyttede hertil for godt 3 år siden, fordi jeg fik arbejde herovre. Havde aldrig tænkt på det ellers. Startede med at pendle, men efter en uge med kørsel gennem København besluttede jeg mig for at flytte til Malmø. Arbejder i Lund, men tænkte det var bedre at flytte til Malmø syd pga. den korte afstand til DK. Jeg skulle ofte til DK om aftenen og i weekenderne dengang pga. min sport, som ikke findes i Skåne. (Det var et helvede at pendle med toget om vinteren...) Har kun positive oplevelser med svenskerne i min omgangsfære både venner og kolleger. De er enormt positive overfor danskere. Synes faktisk det var lidt pinligt, når jeg tænkte på danskernes gængse holdning til de fulde svenskere... Det svenske bureaukrati kan man kun ryste på hovedet af. Der findes masser af historier om det herinde. ID-kortet er ikke så interessant. Det har skiftet procedure på papiret op til flere gange i de år jeg har kendt til det, og ingen ved vist hvordan det skal foregå og folk har 1000 forskellige oplevelser med det. Jeg er dog glad for at jeg fik skaffet mig et (i banken, det var noget nemmere end proceduren i Kassaservice) så jeg slipper for min egen irritation, når de ikke kan håndtere noget så simpelt som en visa-transaktion eller en pakkeudlevering uden. Jeg har aldrig oplevet noget negativt fra svenskernes side omkring danskere -det skulle da lige være ved fodboldlandskampe:sick: (men det er jo vores egen skyld). Jeg skal dog altid "forsvare" DK, når der er et eller andet i medierne, fordi jeg er dansk (ifølge mine kolleger), men de lytter dog altid til mig, når jeg fortæller hvordan tingene egentlig hænger sammen (hvis jeg kan). Nu er jeg flyttet på landet og har fået nogle super nye svenske naboer (tja, konen er vel ikke svensk, for hun har kun boet her i godt 30 år:rolleyes:), men en lidt sjov historie er, at da vi lige havde købt huset, fortalte husets gamle ejer til nabokonen, at nu skulle hun ikke være ked af at de skulle flytte længere, for nu var der nogle danskere der havde købt huset. Og det var nabokonen rigtig glad for, fordi danskere var mere åbne, så det kunne jo kun være godt...(det håber vi så det er). Synes selv jeg prøver at integrere mig så meget som muligt. Jeg forsøger lære sproget, taler det i min hverdag, så jeg er blevet dårligere til dansk (specielt at skrive), og trives her i dette land. Jeg er dansk statsborger, ved at jeg aldrig blir svensk, men føler ellers ikke rigtig nogen nationalitetsfølelse overfor noget land som sådan længere. Hvis Danmark tillod dobbelt statsborgerskab havde jeg valgt det. Jeg synes du burde skrive om det groteske i at vi som det eneste (eller næsteneste) land ikke kan stemme ved folketingsvalg. Der gik ikke lang tid før end jeg fandt ud af at jeg gerne ville blive boende herovre altid -har simpelthen ingen anledning til at flytte tilbage. En negativ ting -den psykologiske barriere -vennerne. De tror der ih og åh så langt at komme til Sverige. Men, de skal bare få lettet røven over broen én gang, så finder de ud af at det ikke er så slemt. En kammerat boede i Rødvore. Når vi tog hjem fra træning i kbh om aftenen sagde han ofte: "neeej, skal du helt hjem til Sverige nu???" Helt uforståeligt for ham, men jo, det skulle jeg jo, og stor var hans forbløffelse, når vi kom på msn derhjemme samtidig:D -Behøver jeg at fortælle, at han også bor herovre nu:thumbup: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zidane 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Kendte en dansk-pakistaner som stak af uden at betale sit lån efter at have solgt sin borätt. Skred med hele gevinsten. Man mener han lever livet som "stor mand" hjemme i Pakistan. Hvordan kan det ovehovedet lade sig gøre? 1) Han sælger sin lejlighed, køberen (bank) overfører pengene til ham, i morgen går han i sin bank og hæver 1. mio sek....Banken giver ham pengene uden at sige noget??? 2) Han sælger sin lejlighed, køberen kommer med kuffert fuld med SEK, værsgo kufferet = værsgo underskrift? 3) ??? Hvordan? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Hvordan kan det ovehovedet lade sig gøre? 1) Han sælger sin lejlighed, køberen (bank) overfører pengene til ham, i morgen går han i sin bank og hæver 1. mio sek....Banken giver ham pengene uden at sige noget??? 2) Han sælger sin lejlighed, køberen kommer med kuffert fuld med SEK, værsgo kufferet = værsgo underskrift? 3) ??? Hvordan? good point Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Som jeg læste det, stak han kun af fra skatten. Sådan en slubbert. Fy! Jeg undrer mig mere over bankdirketøren, der optræder i en anden ammestuehistorie: Dels hans mangel på diskretion, men også at en bank kan tabe 300.000 på lån med sikkerhed i fast ejendom. Den mand må have usædvanlige talenter. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Hvordan kan det ovehovedet lade sig gøre? 1) Han sælger sin lejlighed, køberen (bank) overfører pengene til ham, i morgen går han i sin bank og hæver 1. mio sek....Banken giver ham pengene uden at sige noget??? 2) Han sælger sin lejlighed, køberen kommer med kuffert fuld med SEK, værsgo kufferet = værsgo underskrift? 3) ??? Hvordan? Tja, jeg har ikke insider viden om hvordan transaktionerne er foretaget (eller om de i det hele taget er sande)...,men kan ikke se det skulle være store problem. Det er jo muligt at have konti i flere pengeinstituter, endda også i udlandet/offshore, så hvorfor skulle man ikke kunne få pengene fra et salg overført til en konto i en bank hvor man IKKE har sine lån og så hæve dem stille og roligt over en længere periode ? Banken som du har lånt pengene af ved ikke du har solgt og man fortsætter bare med at betale afdragene indtil man har flyttet alle pengene i "sikkerhed". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Ghetto-begrebet er selvfølgelig tyvstjålet fra de helt anderledes socialt belastede forstadsbebyggelser med høj invandrerprocent. Og jeg bruger også kun ordet i betydningen 'en bebyggelse med et mindretal, der har flere fælles referencer'. Og jeg kan da også godt forstå, at flere opfatter det som en provokation (især hvis man konstant må lægge ører til det i medierne). Jeg har været væk fra forummet et par uger, så jeg ser først denne debat i dag. Historisk er det fuldstændigt korrekt, at "ghetto" ikke har noget negativt over sig. Historien (læs: 2. verdenskrig) har bare flyttet lidt ved begrebets værdi. Når du spørger til, hvordan svenskerne tager imod, skal du have for øje, at 27% af beboerne i Malmö Kommune er født uden for Sverige... Dvs. de 27% er fraregnet børn af indvandrere. Danskere udgør ca. 3-4% og er den 3. største indvandrergruppe i Malmö. Der bor flere indvandrere i Malmö Kommune end i Københavns Kommune (så vidt jeg husker hhv 74.000 og 70.000). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Historisk er det fuldstændigt korrekt, at "ghetto" ikke har noget negativt over sig. Historien (læs: 2. verdenskrig) har bare flyttet lidt ved begrebets værdi. Hvis det du skriver er sandt, så har vi har ikke læst den samme historie :D http://education.yahoo.com/reference/encyclopedia/entry/ghetto Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zidane 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Fra 01:21 ghetto Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Historisk er det fuldstændigt korrekt, at "ghetto" ikke har noget negativt over sig. Historien (læs: 2. verdenskrig) har bare flyttet lidt ved begrebets værdi. Ja Ghetto/Getto betyder på gammelt dansk mig bekendt 'et afsondret kvarter i en by', men det er så lidt ligegyldigt hvordan et begreb blev opfattet engang hvis det bliver opfattet anderledes i dag. Så må det være det der tæller. Ordet pis var eksempelvis et helt normalt pænt dansk ord engang, og den engelske variant (piss) kan sågar findes i Shakespeares, Chaucer, og More's værker. "Ghetto" er idag et meget negativt ladet ord, og jeg vil meget nødigt beskrives som boende i en ghetto uanset hvor normalt dette begreb måtte have været før 2. verdenskrig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Tja, jeg har ikke insider viden om hvordan transaktionerne er foretaget (eller om de i det hele taget er sande)...,men kan ikke se det skulle være store problem. Det er jo muligt at have konti i flere pengeinstituter, endda også i udlandet/offshore, så hvorfor skulle man ikke kunne få pengene fra et salg overført til en konto i en bank hvor man IKKE har sine lån og så hæve dem stille og roligt over en længere periode ? Banken som du har lånt pengene af ved ikke du har solgt og man fortsætter bare med at betale afdragene indtil man har flyttet alle pengene i "sikkerhed". Det er meget svært at forestille sig, at en mægler vil kunne medvirke til at overdrage en ejendom, der er belånt. Det ville være en meget grov fejl. Den bank, der skal give lån til den nye ejer, vil også sørge for, at der er behørig sikkerhed, og at tidligere lån indfris. Det eneste plausible scenario ville være en meget godtroende køber, som betaler kontant uden at andre er indblandet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Termen for danskere der bor i Sverige er nok snarere diaspora. http://da.wikipedia.org/wiki/Diaspora, Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Waow, der bliver sagt meget om dette emne, jeg ser mig selv som verdensborger, øresundsborger, bor i Malmö/Sverige, født og opvokset i Danmark. Kom nu igang, vi er alle verdensborgere :):th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Waow, der bliver sagt meget om dette emne, jeg ser mig selv som verdensborger, øresundsborger, bor i Malmö/Sverige, født og opvokset i Danmark. Kom nu igang, vi er alle verdensborgere :):th2: Aha, en idealist! Gid alle var verdensborgere, men sådan er det desværre ikke. Der findes mange kulturer som er vor egen fremmed og hvis vi blot kalder os verdensborgere og ikke diskutterer disse forskelle og definerer vores egne grænser, så kunne vi lige så godt underligge os selv censuren og smide ytringsfriheden ud. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 I know! Jeg tror bare at whiskey'en og konen fik mig i det "idealistiske hjørne" hertil aften ps. iøvrigt glæder jeg mig til den dag om x (?) antal generationer hvor folk er blevet verdensborgere... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Hvis det du skriver er sandt, så har vi har ikke læst den samme historie :D http://education.yahoo.com/reference/encyclopedia/entry/ghetto Lad os starte med indledningen på den side du linker til: "originally, a section of a city in which Jews lived; it has come to mean a section of a city where members of any racial group are segregated. In the early Middle Ages the segregation of Jews in separate streets or localities was voluntary." Du kan så godt have en pointe i, at det måske nok har været negativt ladet noget tidligere - jf henvisningerne til tvang i Spanien og Portugal. Den var ny for mig... Jeg er så lidt ked af, at der blev fokuseret på begrebet i mit indlæg frem for, at Malmö er en multietnisk (eller hvad man nu skal kalde det uden at nogen bliver trådt over foden for fremstillingen og ikke pointen), og derfor træder danskere som gruppe ikke specielt frem. Vi er bare én gruppe blandt mange. I øvrigt (for nu lige alligevel at vende til bage til Ghetto-begrebet) overhovedet ikke man kan tale om danskerghettoer - så mange er vi simpelthen ikke... (Annastad kan dog være en undtagelse). Derudover er vi så tæt på DK, at vi som gruppe ikke har behov for at søge sammen. Jeg ved, at der bor andre danskere i den lejlighedsbebyggelse jeg bor i, men har faktisk aldrig talt med nogen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Ingen öresundsborger her Jeg er absolut ikke Öresundsborger, det er et besynderligt ord. Jeg er Dansk statsborger bosat i Sverige Waow, der bliver sagt meget om dette emne, jeg ser mig selv som verdensborger, øresundsborger, bor i Malmö/Sverige, født og opvokset i Danmark. Kom nu igang, vi er alle verdensborgere :):th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites