Jump to content
CAC

Bilpris i forhold til husstandsindkomst

Recommended Posts

Ja, sikke et emne.... men det kom lige op i går om der er noget statistik eller tommelfingerregler omkring prisen på den bil man køber i forhold til husstandsinkomsten. Jeg har ikke været i stand til at finde noget omkring emnet, men det kunne jo være interressant at se hvordan forholdet ser ud. Eksempelvis kan der jo være nogen der tjener sammenlagt 500.000 om året før skat og så også køber en bil til 500.000 kroner, mens nogen med samme indkomst ville vælge en bil til 200.000... Så kan man jo her sige at forholdet er 1,0 eller 0,4 med den billigere bil. Det er ikke hvad folk tjener der er det interessante, men mere hvad forholdet mellem bilpris og indkomst er. Jeg ved godt at der er en lang række andre parametre der kan overvejes, men denne ligger lige til højrebenet. Naturligvis er der jo forskel på om man er familiefar eller singlefyr med hang til TT'ere, men jeg synes at der ville være interessant at kende dette gennemsnits forhold. Er der nogen der kan komme med input eller give mig et link? Jeg kan da selv afsløre at mit eget "forhold" er på ca 0,30 så bilen er ikke den store post på mit budget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sådan som budgettet for 2008 ser ud lige nu' date=' så er min faktor 0,75 hvis jeg bruger nybilsprisen.. og 0,5 hvis det er bilens værdi lige nu :)[/quote'] Hehe...prisen på min bil, altså værdien idag, er 0.05 af indkomsten :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde egentligt forventet at der var flere der lå omkring 0,4 og højere, men måske er det bare mig.... Dette er måske heller ikke det mest statistisk pålidelige resultat:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg havde egentligt forventet at der var flere der lå omkring 0,4 og højere, men måske er det bare mig....
Hvorfor? 0,4 er over 30% mere end hvad du selv har købt for, hvorfor troede du at gennemsnittet ville være så højt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gider jeg ikke regne på, men det kan ikke være meget pt... For øjeblikket består bilparken af en Opel Rekord fra 1966, der dog stadig står på danske plader, en Opel Ascona fra 1978, en Toyota Corolla fra 1987 og en Opel Zafira DTi fra 2001 - sammenlagt har vi vel ikke engang biler for 100K - :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites