Blomstnr1 10 Anmeld indhold Skrevet December 30, 2007 Hej alle Godt nytår! Har lige et par spørgsmål.... 1. arbejder i DK under funktionær loven får altså fuld løn nogle måneder og herefter dagpenge....Dagpenge skal jeg vel have fra SE? og hvor meget er det pr. mdr ? 2. Hvor får jeg børnechecken fra ? 3. Min jordemoder siger jeg skal sende et stykke papir til "forsikringskassen" er det dagpenge ? eller hvad er det til ? 4. jeg skal jo først have dagpenge når jeg ikke længere får fuld løn fra mit arbejde, men på denne blanket til forsikringskassen står der kun hvornår jeg skal føde ? 5. jeg går udfra man mister sit kørsels fradrag + brobizz ? Men mister man også sit beskæftigelses fradrag ? På forhånd tak Blomstnr1 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 Svar til Spoergsmaal 3. Bare at sende et stykke papir er ikke nok ;-), det skal vaere formularerene E401 & E411 som formentlig er dem jordemoderen taler om. Disse kan du enten faa paa fraflytningskommunen eller downloade fra nettet (https://www.borgerblanketter.dk/forside/index.htm) , og ja de skal ganske rigtigt afleveres eller sendes til Forsakringskassan (http://www.skane.fk.se/kontor/1297.htm) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
duni 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 Hej Jeg arbejder selv i dk..og er lige nu på barsel... har gået hjemme de første 6 mdr på fuld løn Du får din børnecheck fra DK, vi henvendte hos til Københavns Kommune, så den kommer automatisk når du har udfyldt blanket, også bliver de indsat hver 3 mdr på din nem konto Når du render hjemme på fuld løn er det din arbejdsgiver som skal sørge for at der bliver tilsendt en formular hvor der står at de får refusion for den periode du går hjemme på fuld løn, derefter kontakter du din danske kommune som dit arb hører under og der kommer så en formular som du udfylder også kører dine SMÅ dagpenge af sig selv: ca 3490 om ugen, også kommer skatten, så det kan med fordel betale sig at ændre dit skattekort, alt efter hvor langtid du skal være hjemme på orlov Du får ikke kørsel/Bro fradrag..... det kunne ellers være en fed fidus. Nu ved jeg ikke om du har jordemor herovre i Sverige, men forsikringskassen kan ikke hjælpe dig med tilskud, så længe du hører under Dk = jobmæssigt. PS sørg for at få skrevet dit barn op hurtigt hvis du ikke allerede har gjort det, da der er VENTETID. Hilsen Anja Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Blomstnr1 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 hmm Hej Anja Er ikke helt med ? De ca. 3490 kr er det dagpenge altså barsel "penge" ? Skal jeg have dagpenge fra DK eller SE Når jeg er på fuld løn fra min arbejde, så køre det vel bar som om jeg stadig var på arbejde bare minus mit fradrag ? Er det sådan ? Det papir jeg har fået fra jordemoderen herover står der bare hvornår jeg skal føde og det har hun bedt mig sende til forsikringskassen, men hvad er det for..... Tak ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
duni 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 har sendt en PM. Men til andre: Dagpenge og børnechecken er fra DK. Forsikringskassen er vi ikke bekendt med vi kunne ikke skrives ind i nogen her i Sverige. Vi har lavet en forsikring på barnet, så ved ikke lige hvor din Jordemor vil hen med det andet, fordi normalt er der ikke meget hjælp på det område når vi arbejder i DK.. Så vi tager de andre goder der er her i Sverige.. som vi ABSOLUT ikke kan klage over. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 Hej Anja Er ikke helt med ? De ca. 3490 kr er det dagpenge altså barsel "penge" ? Skal jeg have dagpenge fra DK eller SE Når jeg er på fuld løn fra min arbejde, så køre det vel bar som om jeg stadig var på arbejde bare minus mit fradrag ? Er det sådan ? Det papir jeg har fået fra jordemoderen herover står der bare hvornår jeg skal føde og det har hun bedt mig sende til forsikringskassen, men hvad er det for..... Tak ;) Papiret til FK er en tilmelding til FK. Så barnet ligesom findes med i systemet i tilfælde af sygdom ol. Dine barselsdagpenge kommer fra DK da du går under de danske regler for barsel. Børnechekken kommer også fra DK det er din fraflytningskommune der skal sørge for dem du skal "bare" udfylde papirene og få FK ( eu-kontoret ) til at udfylde dem og sende dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Blomstnr1 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 ok fint fint...så det papir jeg har fået fra jordemoder skal bare sendes afsted, troede det var noget med barsel penge.... Ok og barsel dagpenge altså ikke dagpenge men barsel "penge" skal jeg have fra DK når mit arbejde ikke mere btaler fuld løn er det sådan ? Sorry jeg spørger så meget syntes bare det er lidt svært lige at finde ud af. Så der findes alm Akasse dagpenge og det er fra SE i tilfælde af arbejdsløshed..og så er der barsel som er noget helt andet ? Hvem skal jeg henvende mig til når jeg skal have barsels dagpenge er det også kommunen som vi flyttede fra ? eller er det mit arbejde der skal gøre noget der ? Og har de et nr de papire ? Tak ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 Barselspenge skal komme fra den kommune dit job ligger i.....de bliver jo "kompenseret" fra kommunen i den periode du får fuld løn Og ja dagpengesatsen er den samme som ved arbejdsløshed..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Nadynka Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 så vil det sige at Blomst arbejde får "kompensation" for at hun er på barsel med fuld løn...men når hun ikke får fuld løn mere skal hun jo have barsels dagpenge...og det skal hun så have fra DK ? fra fraflytningskommunen eller den hendes arbejde ligger i ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Blomstnr1 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 Yes det er lige præcis det jeg mangler svar på ;) Når jeg ikke får fuld løn mere fra mit arbejde...hvem skal så give mig penge ? så vil det sige at Blomst arbejde får "kompensation" for at hun er på barsel med fuld løn...men når hun ikke får fuld løn mere skal hun jo have barsels dagpenge...og det skal hun så have fra DK ? fra fraflytningskommunen eller den hendes arbejde ligger i ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
duni 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 ALT hvad der hedder dagpenge/ orlov osv får man fra DK når man er ansat i dansk firma. Når man ikke får fuld løn efter de 14 uger, så går man på dagpenge, hvis man ikke bruger noget gammel eller ny ferie...... også er det at man kontakter kommunen firmaet ligger i. Firmaet for kompentation for de uger hun er på barsel med fuld løn, og man får HELE sin løn udbetalt. Det kommer an på om man har været ude af DK i et år eller ej. Er der under 1 år er det den kommune man er fraflyttet er det over 1 år, så er det den kommune man arb i. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2007 Det kommer an på om man har været ude af DK i et år eller ej. Er der under 1 år er det den kommune man er fraflyttet er det over 1 år, så er det den kommune man arb i. Hvornår er den regel kommet for det gik Jeg da ikke ind under i 2002? Der fik vi barselsdagpenge fra min arbejdskommune ( KBH) og børnefamilieydelsen fra min "hjemkommune" (Glostrup) Det er den kommune dit arbejder høre ind under. Hos os er det gået helt automatisk MEN det er det ikke alle steder det gør så find udaf i god tid hvor det er du skal henvende dig - det hedder vel ikke kommune mere men Borgerservice? Tror i øvrigt at andre regler gælder når det er barselsdagpenge og "almindelige" dagpenge det er vel hvor længe og måde man kan kombinere dem. Satsen er sikkert det samme. Lige der må jeg være svar skyldig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Børnepenge igen igen Her sidste nyt fra i går på E 401/E 411 fronten om årsagen til at det tager halve år for at få børnepenge udbetalt som beklaget af mange på forummet: Da vi anmodede om udbetaling af børnepengene fremsendte Frederiksberg kommune blanket e401 og e411 og krævede i følgeskrivelsen at pkt 6 og 7 blev udfyldt af Svenske myndigheder. Efter noget research fandt jeg ud af at det måtte være et såkaldt Eu-kontor hos forsikringskassan, men det var ikke til at finde ud af om det i Malmø dækker alle danskere i Sverige eller kun dem i Malmø, skåne eller lign. : Jeg skrev derfor til EU -kontoret (da der var 52 (femti to) i kø før mig.) Fra Futz to 03-01-2008 13:44 til 'fk.eu-kontor@forsakringskassan.se' Emne: Udfyldelse af blanket E401 og E411 Kære Sverige/Eu-Kontor, Danmark kræver at I underskriver blanket E401 og E411 førend vi kan få udbetalt børnepenge for vores nyfødte datter Ingrid (123456-1234) Hvordan gøres dette i praksis ?, - er det pr. post eller pr. fremmøde (og i givet fald hvor ? - Vi bor i Sjöbo kommune) Mvh. Futz (123456-1234) Futzine (123456-1234) SVAR ( som er forfriskende ligefremt for en embedsmand) Fra: NN Christel (1297) [mailto:christel.NN@forsakringskassan.se] Sendt: 3. januar 2008 14:48 Til: Futz Emne: Dokument4 Hej Futz och Futzine! Blanketterna E 401 och E 411 skall skickas från den danska kommunen och försäkringskassan kan sedan besvara blanketten. Blanketten är uppdelad i två delar där DK skall fylla i första delen och vi därefter besvarar "svarsdelen". Vi har tyvärr många som har samma problem som er och vi har inte möljlighet att fylla i alla de blanketter som DK har skyldighet att ge till dem som söker börnefamilieydelser i DK. Jag har dock skrivit ett intyg som bifogas i mailet, här framkommer det att Sverige inte utbetalar något till er. Du får gärna prova om kommunen godtar intyget, annars får de skriva ut E 401 och E 411 som vi därefter kan besvara. ( Vi har just nu flera hundra blanketter som skall besvaras, så väntetiden för svar från Sverige är tyvärr ganska lång för tillfället) Med vänliga hälsningar Christel NN Försäkringskassan EU-kontoret --------------------------------------------------------------------------- E-mail: christel.NN@forsakringskassan.se Telefon: 040-664 86 71 Växel: 0771-524 012 Fax: 040-611 38 59 Besöksadress: Kungsgatan 15, Malmö Postadress: Box 4080, 203 11 Malmö Hemsida: www.forsakringskassan.se Herefter videre tilbage til Familieydelser på Frederiksberg kommune Fra Futz to 03-01-2008 13:44 til 'familieydelser@frederiksberg.dk' Emne: Udfyldelse af blanket E401 og E411 Ad: Journalnummer 123456-1234 Kære Lykke Er det nok hvis vi vedlægger udprint af dette betyg til dokumentation for pkt. 6 og 7. i E 401/E 411 Alternativt vil myndighederne i Sverige have at Frederiksberg Kommune skal sagsbehandle direkte med dem. Mvh. Futz og Futzine Svar to 03-01-2008 14:58 Tak for Deres henvendelse. Vi vil hurtigst muligt dog senest inden for 14 dage vende tilbage. De har mulighed for, at stille Deres spørgsmål til vores digitale "kollega" serviceassistent Betty, som findes på vores hjemmeside: www.frederiksberg.dk Med venlig hilsen BorgerServiceCenter Familieydelser Herfter videre til Betty (smart opfindelse ikk´! - en digital skrankepave ) Kære Betty Er et betyg fra EU-kontoret dokumentation nok på at man ikke modtager ydelser i Sverige ? SVAR Du sagde: Kære Betty Er et betyg fra EU-kontoret dokumentation nok på at man ikke modtager ydelser i Sverige ? Du kan få mere information om, hvilke lande der er med i EU ved at klikke på linket: EU's medlemslande. Rejsesygesikringen er desuden gældende i EØS-landene, som tæller Island, Liechtenstein og Norge. Find flere oplysninger på siden Folketingets EU-oplysning. ????????? Jeg skrev derefter til hende: Come on ? dit svar er jo helt i hampen ! (red. : Prøv en gang selv for sjov at skrive denne sætning) SVAR fra den gode Betty Du sagde: Come on dit svar er jo helt i hampen Det lyder som om, vi er enige! Kan jeg hjælpe dig med noget andet? Betty må være ret beruset eller i hvertfald mangle nogle spidskompetencer til stillingen - så i øjeblikket venter jeg videre i op til 14 dage på et svar fra Familieydelser 8. januar - Så kom der svar fra Frederiksberg kommune : Hej Futz og Futzine Familieydelser har modtaget mail med oplysninger fra de svenske myndigheder. Beklageligvius er det ikke tilstrækkeligt. Vi skal derfor bede jer om at fremsende de tilsendte blanketter til brug for udbetaling af børnefamilieydelse fra Danmark. Med venlig hilsen Lykke NN Sagsbehandler Familieydelser Jeg ringede derefter til Kommunen Der blev det oplyst at Frederiksberg Kommune ikke anerkender en svensk myndighedserklæring (betyg), f.eks. om at man ikke modtager off. støtte der. Man skal have udfyldt blanket e401 og e411 af de svenske myndigheder - BASTA ! - kommunen var godt klar over at der pt. var en ventetid på over 4 måneder i den svenske ekspeditionstid , men at dette ikke var deres problem. Jeg finder simpelthen at dette er for dårligt og i modstrid med intentionerne for arbejdskraftens fri bevægeligehed i regionen, hvad enten der er tale om: a. usmidige/usaglige dokumentationskrav fra kommunens side b. Krumme agurke lign. blanket regler fra EU c. Diskrimination i sagsbehandlingsrækkefølgen af danske borgere hos de svenske myndigheder Jeg skal anbefale foreningen at bringe problemstillingen til kendskab på ministerniveau i de forskellige lande. Desuden er emnet velegnet til de mange journalister der henvender sig om glæder og sorger ved pendlerlivet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 Du sagde: Come on dit svar er jo helt i hampen Det lyder som om, vi er enige! Kan jeg hjælpe dig med noget andet? Betty må være ret beruset eller i hvertfald mangle nogle spidskompetencer til stillingen - så i øjeblikket venter jeg videre i op til 14 dage på et svar fra Familieydelser For mig at se at din episode et glimrende eksempel på serviceniveauet i det offentlige Danmark kontra samme i Sverige. I Danmark er det ofte stærkt mangelfuldt, modsat i Sverige hvor det kan være imponerende hurtigt og effektivt. Jeg har selv været offentlig sagsbehandler i DK, og for at sige det pænt så er problemerne i den offentlige kundeservice nok ikke noget 'ansættelsen' af en tøs som Betty kan gøre meget ved. ....men det er meget underholdende :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Margith 10 Anmeld indhold Besvaret January 4, 2008 fejlbesked Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2008 Jeg skrev derefter til hende: Come on ? dit svar er jo helt i hampen ! (red. : Prøv en gang selv for sjov at skrive denne sætning) SVAR fra den gode Betty Du sagde: Come on dit svar er jo helt i hampen Det lyder som om, vi er enige! Kan jeg hjælpe dig med noget andet? ROFL LOL Der er vist staidig et godt stykke vej førend en computer kan svare ligeså fornuftigt som et menneske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2008 Da jeg nu igen arbejder i DK' date=' skal jeg jo retur i det danske system. Fik også de blanketter, og har været på EU kontoret, som ville udfylde dem, og sende direkte til min fraflytningskommune. Så langt så godt. Men på vejen ud fra kontoret, bliver jeg stoppet af en meget frustreret far, som ville høre hvor længe jeg havde vente på svar fra Sverige, og jeg måtte jo sige at jeg først lige afleverede mine blanketter nu, og det viste sig så at han var inde og rykke for sine papirer for 3 gang tror jeg, og hvis jeg ikke husker helt forkert, så nærmede han sig snart 1 år, uden at der var sket noget. Så der er ingen tvivl om at det halter her !!![/quote'] Jeg skylder lige at sige at da jeg kom hjem i dag, så lå der svar fra min fraflytter kommune, om at alt nu var på plads, og jeg nu vil begynde at modtage Børneydelse fra DK. Jeg afleverede papirene lidt inden jul, så jeg kan vist ikke rigtigt klage ! Tværtimod er det gået over alt forventning :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2008 Lige et spørgsmål... og lad nu være med at slå mig hvis der allerede er skrevet om det, har ikke lige kunne finde svaret nogen steder Altså de børnepenge vi har til gode, har jeg fået at vide vi nok skal få i sidste ende...i sidste ende af hvad?! Damen på borgerservice kunne ikke give os et svar på på det, så ved I det? I sidste ende, som i slutningen af året, næstkommende udbetaling af børnepengene eller når barnet bliver 18 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2008 og lad nu være med at slå mig hvis der allerede er skrevet om det, har ikke lige kunne finde svaret nogen steder Altså de børnepenge vi har til gode, har jeg fået at vide vi nok skal få i sidste ende...i sidste ende af hvad?! Damen på borgerservice kunne ikke give os et svar på på det, så ved I det? I sidste ende, som i slutningen af året, næstkommende udbetaling af børnepengene eller når barnet bliver 18 Du får dem med tilbagevirkende kraft, det vil jo sige at når dine ting er gået i orden får du alle pengene tilbage fra du har født, udbetalt med den næstkommende udbetaling. Gir det mening ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2008 Du får dem med tilbagevirkende kraft' date=' det vil jo sige at når dine ting er gået i orden får du alle pengene tilbage fra du har født, udbetalt med den næstkommende udbetaling. Gir det mening ?[/quote'] Jep - tak :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 Jeg skylder lige at sige at da jeg kom hjem i dag' date=' så lå der svar fra min fraflytter kommune, om at alt nu var på plads, og jeg nu vil begynde at modtage Børneydelse fra DK. Jeg afleverede papirene lidt inden jul, så jeg kan vist ikke rigtigt klage ! Tværtimod er det gået over alt forventning :th2:[/quote'] Hvem havde I af fraflytter kommune ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2008 Hvem havde I af fraflytter kommune ? Hvidovre, men i vores tilfælde har de jo også været hurtige her i Malmö, da de har sendt papirene til Hvidovre for mig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 Det bliver dagpenge fra din fraflytter kommune. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2008 Det bliver dagpenge fra din fraflytter kommune. ØHHH...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pam 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2008 Hej med jer. Jeg skal også til at skaffe dokumentationer fra SE til DK vedr. børneydelse i DK. Har snakket med borgservice i DK i dag, da jeg lige har været igennem det her sidste år ( august kom det hele på plads, og vi fik pengene med tilbagevirkende kraft helt fra Januar 07 ) Og nu skal jeg til det igen. Mit spørgsmål til dem var: Kan det være rigtigt?? og deres svar var: JA. Det skal jeg gøre hvert år. Skal I også? Eller er det kun Bornholms regionen som forlanger det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites