Jump to content
Admin

Krarup: Skåneland tilbage til Danmark

Recommended Posts

Det interessante er afstemningen "Vilket land skulle du helst vilja tillhöra?" som ligenu giver Danmark føretrøjen :laugh:
Det er der jo ikke noget nyt i - det har været kendt lige siden Snapphanarne! Men ellers er der jo bare tale om det sædvanlige mørkemands-ævl, som ikke gør noget godt for nogen - det er bare klydder! Tænk at gå så meget op i noget så gammeldags som grænsedragning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mishandlingen af Danmark, som Krarup patetisk skriver om, er ikke et enkeltstående tilfælde i Europa. Man kan nævne lande i flæng hvor grænserne har flyttet sig som vinden blæste flere gange inden for de sidste par hundrede år. Polen til eksempel, forsvandt en overgang sporløst fra landkortet, da dets tre store naboer opslugte det. Ikke så mærkeligt at glæden var stor da Napoleon kom. Eller Ungarn som mistede størstedelen af sit rige, som resultat af Versailles traktaten. Ungarernes krav om folkeafstemning om tilhørsforhold i de berørte områder blev blankt afvist af de sejrende allierede, hvilket senere gav et uvæsen som Hitler rig mulighed for at udnytte spændningerne i østeuropa til sin egen fordel. Se blot demografisk data for Transylvanien og man finder millioner af ungarer dér og også i det nordlige Serbien, slovakiet og slovenien. Krarup er en national romantiker. Jeg ser overhovedet ingen perspektiver i hans snak. At flytte grænser er jo vildt dyrt - det koster sikkert en formue i størrelsesorden med en kommunal reform! :D Måske også en lille hyggekrig blandt naboer, som ekstra krydderi - i alt venskabelighed selvfølgelig. Ville det ikke være bedre, mere fredeligt og desværre også mere kedeligt, at harmonisere regler og sikre rettigheder gennem et overnationalt organ som f.eks. Nordisk råd eller EU?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:D Måske også en lille hyggekrig blandt naboer' date=' som ekstra krydderi - i alt venskabelighed selvfølgelig.[/quote']*wow*..."vild" borgerkrig imellem to lande uden et egentligt nationalt forsvar - kunne være god primetime-underholdning lørdag aften på tv :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
*wow*..."vild" borgerkrig imellem to lande uden et egentligt nationalt forsvar - kunne være god primetime-underholdning lørdag aften på tv :rolleyes:
Enig - vi kan jo lade både hhv. den danske og svenske variant af kvindekampsbevægelsen "bara bröst" udkæmpe slaget til stor underholdning for de mandelige seere! :D. Men hvordan kan det være at "nyheden" har fået så stor opmærksomhed her i Sverige? Det er lidt mærkeligt at en "særling" i folketinget kan afstedkomme så mange overskrifter her i Sverige, mens de danske avisredaktioner har forbigået hans udtagelser med et helt korrekt skuldertræk. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_711825.svd http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=727431 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1514813.ab http://www.kvp.se/nyheter/1.979034/aterfor-skane-till-danmark http://sydsvenskan.se/varlden/article289265.ece

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skåneland foreningen Foreningen Skåneland vil jo også have Skåne tilbage til Danmark, og de mener det i fuld alvor. Jeg gik med i den forening for nogen år siden. De har en masse foredrag om Skåne, så det kunne väre interessant. Men, åh gud hvilken forsamling. Voksne mennesker der nästen gräd over at Skåne hörte til Sverige. Jeg var til en udmärket foredrag om det Skånske sprog. Bagefter snakkede jeg med nogen af medlemmerne. Det var helt sygt. Jeg blev faktisk bange for de mennesker. Jeg har altid undret mig over at man kan hverve folk til forskellige sekter, nazismen o.s.v. Men efter at have mödt disse fanatiske mennesker forstår jeg at det kan lade sig göre. Jeg gik direkte hjem og meldte mig ud af foreningen igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det interessante er afstemningen "Vilket land skulle du helst vilja tillhöra?" som ligenu giver Danmark føretrøjen :laugh:
Afstemninger på nettet kan sjældent bruges til meget. Alle på kloden kan stemme, og mere end én gang :rolleyes: Så længe det ikke kun er folk bosat i Skåne der kan stemme om det spørgsmål, så er den afstemning værdiløs. Jeg tror godt jeg ved hvor det meste af "det øvrige Sverige" sætter sit X, om end nogle gør det med et glimt i øjet ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Foreningen Skåneland vil jo også have Skåne tilbage til Danmark' date=' og de mener det i fuld alvor. Jeg gik med i den forening for nogen år siden. De har en masse foredrag om Skåne, så det kunne väre interessant. Men, åh gud hvilken forsamling. Voksne mennesker der nästen gräd over at Skåne hörte til Sverige. Jeg var til en udmärket foredrag om det Skånske sprog. Bagefter snakkede jeg med nogen af medlemmerne. Det var helt sygt. Jeg blev faktisk bange for de mennesker. Jeg har altid undret mig over at man kan hverve folk til forskellige sekter, nazismen o.s.v. Men efter at have mödt disse fanatiske mennesker forstår jeg at det kan lade sig göre. Jeg gik direkte hjem og meldte mig ud af foreningen igen.[/quote'] Ja jeg mødte for nogle år siden en person, som var medlem af denne forening - ca. 90 år gammel og pensioneret major, oberst eller noget i den stil, virkede som om han stadigvæk levede i 1930'erne - En noget karismatisk type, for at sige det mildt;). Jeg fik foredrag om både Skåne, Slesvig og Dannebrog, som faldt ned fra himlen i 1219 og jeg var der egentlig bare for at udbedre en fugtskade i mandens køkken - ret underholdende........:D:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Udtalelsen sker på baggrund af det politiske spil der i dag foregår i Serbien hvor Vesten støtter løsrivelsen af Kosovo. DF starter med at udtale at man gør Serbien uret, for derefter at hoppe over og skabe fokus på det helt modsatte. At hvis netop Kosovo kan få selvstændighed, hvorfor skulle Skåne, Slegsvig og mange andre lande, ikke også have mulighed for det ? Det er en syg verden vi lever i, hvor regler ikke er til for noget som helst, andet end at give os dødelige borgere en form for tryghedsfølelse, når vi rent faktisk ingen rettigheder har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Markowitch, politisk ligger du formentlig i eller lige på kanten til det segment, hvor tankevirksomhed efter behov kan udskiftes med ideologi, paranoia, moralsk megalomani, religiøst vanvid og snæver økonomisk egennytte plus selvfølgelig amorf præmenstruel gucciindignation over villyvirkelighed, kort sagt: venstrefløj, men det kunne da være sjovt for dig alligevel at prøve at fundere over, hvordan du kan være "imod" Søren Krarup, og så samtidig være så rørende enig med ham og ikke nok med det: Du argumenterer mere vellykket end Søren Krarup selv for de to enkle synspunkter, han giver udtryk for her, nemlig at 1) grænser flytter sig (mere og hurtigere end man måske skulle tro) og 2) grænser skal helst følge de etniske skillelinjer, (da det giver færrest spændinger). Den kulturelt homogene sekulære nationalstat er bedst til at sørge for, at så mange som muligt kan leve et jævnt og muntert virksomt liv på jord med politisk og økonomisk frihed. Desuden er nationalstaten forudsætningen for velfærdsstaten, hvor vi deler vores egne og de andres penge med andre - dog ikke ALLE andre. Der må være en grænse. Men det politiske niveau, staten, systemet, magthaverne, eukratiet har helt andre interesser og gør alt for at fremme, at der skabes så store problemer som muligt for samfundet, som staten og politikindustrien så kan tage sig af. Magthaverne i et demokrati får magten af folket, så hvad gøre for at beholde magten? Vente på folkets dom? Næh, bedre at bruge magten til at fjerne folkets magt f.eks. ved at propagandere for, at det er ondt overhovedet at henvise til folket, men avanceret at fornægte, at der overhovedet findes et folk. I dag er det tilsyneladende chict at være "kosmopolit", men politisk er en verdensborger en ingenstedsborger og den perfekte undersåt i fremtidens perfekte eukrati, hvor de sidste gnidninger er ophævet i og med, der ikke længere er et folk, der indsætter sine regenter og kan afsætte dem igen, men kun er et diktatur, der hverken skal legitimeres af Gud eller af folket, men udelukkende skal rette sig efter Hvad Det Finder Godt. F.eks. i forbindelse med vedtagelse af en konstitution. Derefter verdenskalifatet. Bliver sikkert en lettelse. :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Markowitch' date=' politisk ligger du formentlig i eller lige på kanten til det segment, hvor tankevirksomhed efter behov kan udskiftes med ideologi, paranoia, moralsk megalomani, religiøst vanvid og snæver økonomisk egennytte plus selvfølgelig amorf præmenstruel gucciindignation over villyvirkelighed, kort sagt: venstrefløj, [/quote'] Sikken en omgang ævl at hoste op med! Man kan næsten høre, hvor du sopper i en narcissistisk nydelse af at høre dig selv skrive. Muligvis har du en pointe eller to, men efter denne frastødende indledningssalve gider jeg end ikke spilde et sekund mere på dine indlæg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
men det kunne da være sjovt for dig alligevel at prøve at fundere over, hvordan du kan være "imod" Søren Krarup, og så samtidig være så rørende enig med ham
Hvad såvidt angår de historiske detaljer, er der næppe nogen debat. Uenigheden opstår i løsningen af problematiken. Jeg mener at langt de fleste etniske konflikter kan løses igennem "lighed for loven" og gerne tilsat overnational hjælp, om nationalstaten ikke får denne process igang ved egen kraft. Her tænker jeg bl.a. på Rumænien og Ungarn, der benytter EU som et fælles værdigrundlag til sikre rettighederne for det ungarske mindretal i Rumænien.
Den kulturelt homogene sekulære nationalstat er bedst til at sørge for...
En kulturelt homogen stat hører til sjældenhederne :D. Sidste forsøg på at opnå en kulturelt homogen nationalstat i Europa, som jeg erindrer, var serbernes ambitioner i 1990'erne på Balkan. Ikke just en episode der kalder på flere gentagelser! En stat bliver i fremtiden blot en administrativ enhed - det kulturelle fællesskab må folk på bedste liberalistiske vis søge blandt hinanden istedet for at få det proppet ned i halsen af staten. Alle får lighed for loven og ingen kan påråbe sig retten til f.eks. at slå deres døtre ihjel pga. kultur, uden at mærke samfundets straf. Regler og love bevæger sig bort fra det etniske kulturbundende og over i det universelle, ligesom menneskerettigheder efterhånden også er blevet et universelt begreb. Følger man dette, burde grænseændringer ikke være nødvendige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå der har lige været et par stykker her for på bedste venstrefløjsvis at smide et enkelt skældsord som bidrag til debatten, men det kan I selv være. "Lighed for loven" ved jeg ikke rigtig, hvad betyder, og det er da muligt at EU eller noget andet internationalt og udemokratisk kan hjælpe nogle mindretal i nogle østlande, men det er jo ligesom at reparere en gammel bil med tyggegummi og sejlgarn. Det er bedre, når et land fungerer, fordi borgerne har samme kulturelle udgangspunkt. Sådan nogle lande er såmænd ikke nogen sjældenhed. Der findes som bekendt også en del lortelande. En typisk model er et afrikansk land, der består af først nogle arabere, så en ørken fuld af olie og så nogle negre. Eller de lande, hvor demokratiet bliver ved med at sprælle og ikke rigtig vil bøje sig for islam, Egypten for eksempel eller Tyrkiet. Eller et land som Belgien, som er ophørt med at fungere fordi der er to sprog og dermed to kulturer. Symbolsk at EU-administrationen ligger der. Belgien har netop accepteret den nye EU-grundlov uden at have en regering. På den anden side kan man konstatere, at slovakker og tjekker stille og roligt gik hver til sit, og tyskerne bor nu i samme stat. At udslette en hel stat komplet med regering og love og ambassader og flag og fædrelandssang og jeg skal komme efter dig gik lige så nemt som at trække ud i toilettet, for tyskerne deler den tyske kultur og skal selvfølgelig bo i det samme land, og så overvinder man de problemer, der opstår. Danmark skal naturligvs hverken overtage Skåne eller de nordtyske besiddelser, hvilket Søren Krarup heller ikke har ytret ønske om, selv om det i svensk folkepropaganda fremstår, som om han ønsker umiddelbar udvidelse af dansk Lebensraum og straks vil mobilisere Tivoligarden, men hvis man for sit indre blik afspiller grænseændringerne i Europa i det sidste par hundrede år - altså på hurtig hastighed - så må man jo konstatere, at et landegrænse ikke er noget urokkeligt og givet. Tværtimod. I Norden er der ligesåstille til glæde og gavn for folkene faldet nationale grænser på plads rundt om dem. Island er blevet et selvstændigt land og Færøerne og Grønland har fået selvstyre. Norge selvfølgelig. Og finnerne var jo decideret andenrangsborgere i Sverige - der er vist ingen der beklager, at Finland blev et selvstændigt land. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Lighed for loven" ved jeg ikke rigtig, hvad betyder, og det er da muligt at EU eller noget andet internationalt og udemokratisk kan hjælpe nogle mindretal i nogle østlande
Var der ikke også noget med en sag om a-kasse på tværs af grænser? :D. Som du selv skriver, så er "Lighed for loven" et vagt begreb. Det er noget med love der ikke lader sig styre af religiøsitet, etnicitet og kultur. Min hovedpine ved begrebet, skyldes det faktum at kultur er med til at definere loven. F.eks. må man ikke tage en Bibel eller en Tora med til Saudi Arabien, på trods af at der før i tiden permanent boede både kristne og Jøder i området! Man må heller ikke køre i en bil blot fordi man er kvinde. Så ligehed for loven er vel nok i bund og grund en vesterlandsk konstruktion, der opstod i kølvandet på vores utallige indbyrdes krige. Dyre lærepenge... Det vækker derfor også en lille undren når dette saudiske regime, der på så mange områder er vores normer fremmed, får lov til at sende deres propaganda til vores lande, når de burde blive afvist ved grænsen, med deres petro-dollars og wahabisme, som de gør mod vores ditto. EDIT: Dog er jeg ikke enig i at de fleste lande i Europa er kulturelt homogene. Selv hvis vi udelukkende forholder os til europæiske folkegrupper, er sammensætningen stadig broget. Du nævner selv Grønland som homogen, men den er kun homogen hvis man kun ser på en gruppe af gangen - danskerne eller inuitterne. Eller hvis man ser bort fra at Grønlands sikkerheds- og udenrigspolitik føres fra København. :D. Hvis inuitterne føler sig krænket af dansk lov, kan de heldigvis altid klage til noget overnationalt istedet for at bruge riffelen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites