Jump to content
Lasse

Hvor skal priserne hen?

Recommended Posts

Artiklen er jo noget hovedløs. Men ibland mange af de kommentarer som den almindelige svensker er kommet med er der rigtigt mange gode. Af de lidt mere seriøse: Over ? Det har inte borjat annu. Inlagd av: Realist, 2007-12-10 13:02 Det later komiskt. Det varsta ar over. Det har ju inte riktigt borjat falla annu. Det kommer att bli ett stort fall under 2008. Iallafall i alla de flesta industri landerna. Men inte i Sverige ?? Nja, jag tror inte det. Og en kommentar i ren verdensklasse: efter pengaregn.. Inlagd av: detregnarpengar, 2007-12-10 13:06 kommer ett upptorkande tillstånd.. Jag ser artikeln som regndans.. b101.gifb101.gifb101.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har været vigende priser i malmö sidste måned: http://www.maklarstatistik.se/12/1280_3.htm Så det der menes i artiklen er vel at forfatteren tror på at priserne ikke skal længere ned, hvilket jeg selvfølgelig ikke mener at man kan sige noget stensikkert om. Der er den generelle nedgang i priser på fast ejendom i vesten som trækker ned, og så er der ophævelse af nogle skatter for bostadsretter der trækker en lille smule op. Jeg tror også på et fald i Malmö, dog håber jeg at faldet ikke bliver for voldsomt da vi næsten lige har købt :D Hvor langt skal vi ned?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis man tror denne mand, så er den naturlige kurve exponentiel, dog med muligheder for kortvarrige resessioner: http://www.kurzweilai.net/articles/art0134.html?printable=1 >> Current economic policy is based on outdated models which include energy prices, commodity prices, and capital investment in plant and equipment as key driving factors, but do not adequately model bandwidth, MIPs, megabytes, intellectual property, knowledge, and other increasingly vital (and increasingly increasing) constituents that are driving the economy. The economy "wants" to grow more than the 3.5% per year, which constitutes the current "speed limit" that the Federal Reserve bank and other policy makers have established as "safe," meaning noninflationary. But in keeping with the law of accelerating returns, the economy is capable of "safely" establishing this level of growth in less than a year, implying a growth rate in an entire year of greater than 3.5%. Recently, the growth rate has exceeded 5%. None of this means that cycles of recession will disappear immediately. The economy still has some of the underlying dynamics that historically have caused cycles of recession, specifically excessive commitments such as capital intensive projects and the overstocking of inventories. However, the rapid dissemination of information, sophisticated forms of online procurement, and increasingly transparent markets in all industries have diminished the impact of this cycle. So "recessions" are likely to be shallow and short lived. The underlying long-term growth rate will continue at a double exponential rate. The overall growth of the economy reflects completely new forms and layers of wealth and value that did not previously exist, or least that did not previously constitute a significant portion of the economy (but do now): intellectual property, communication portals, web sites, bandwidth, software, data bases, and many other new technology based categories. There is no need for high interest rates to counter an inflation that doesn't exist. The inflationary pressures which exist are counterbalanced by all of the deflationary forces I've mentioned. The current high interest rates fostered by the Federal Reserve Bank are destructive, are causing trillions of dollars of lost wealth, are regressive, hurt business and the middle class, and are completely unnecessary. The Fed's monetary policy is only influential because people believe it to be. It has little real power. The economy today is largely backed by private capital in the form of a growing variety of equity instruments. The portion of available liquidity in the economy that the Fed actually controls is relatively insignificant. The reserves that banks and financial institutions maintain with the Federal Reserve System are less than $50 billion, which is only 0.6% of the GDP, and 0.25% of the liquidity available in stocks. Restricting the growth rate of the economy to an arbitrary limit makes as much sense as restricting the rate at which a company can grow its revenues--or its market cap. Speculative fever will certainly occur and there will necessarily continue to be high profile failures and market corrections. However the ability of technology companies to rapidly create new--real--wealth is just one of the factors that will continue to fuel ongoing double exponential growth in the economy. These policies have led to an "Alice in Wonderland" situation in which the market goes up on bad economic news (because it means that more unnecessary punishment will be avoided) and goes down on good economic news. <

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

han taler mest om teknologi, men taler også om at de samme vækst principper gælder for økonomien, jeg drager så konklussionen videre til boligmarkederne i verden: det vi ser nu er en korrektion, som med stor sandsynlighed vil være kort for derefter at fortsætte vækstkurven..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er stor konsensus om at priserne i Malmö har faldt næsten 10% siden toppen (ca. årsskiftet). Dog med store lokale variationer, nogle områder har ligget stabile i samme periode. Mit gæt for 2008 er at dette billede vil fortsætte - nogle område og boligtype vil opleve en nedgang på indtil 10%, andre vil sågar stige. Personligt har jeg svært at forstå hvordan man kan betale over SEK 3 mill. for en lille villa i Staffanstorp, Svedala, Oxie o.l. Men jeg tror alligevel markedet er større for disse boliger end for boliger til +/- 5 mill i Klagshamn, Bunkeflostrand, Tygelsjö og Limhamn. For leiligheder tror jeg på fortsat god prisudvikling i decentrale områder (Almvik, Fosie, Hyllie), men jeg tror på fald i indre strøg (Gamla stan, Möllevångstorget, Västra Hamnen, Slottstaden). Annestad vil dog ikke falde meget sålænge der er en jævn tilførsel af nye dansker. Uden disse vil der blive et markant fald, disse boliger er simpelthen overpriset ift beliggenhed og standard. Just my 5 cent. Og til info - bliver mine gæt realitet, vil jeg selv være en af de der ser penger forsvinde lige så hurtigt som de kom...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man købt med en god marginal til de nuværende priser samt købt en lejlighedstype hvor udbudet ikke er så stort. Tvivler jeg på det kommer til at gøre så "ondt" I det store hele handler det vel om udbud og efterspørgsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordelen ved lejlighedskøb i Malmø svinder ind Mens lejligheder falder i pris i København, stiger de voldsomt i Malmø. Derfor er udgiften til en 100 kvm. stor lejlighed nu næsten den samme. Du får ikke længere fem værelser med højt til loftet i Malmø for samme pris som en nedslidt toværelses i København. For få år siden var det en økonomisk fordel at købe lejlighed på den anden side af Sundet, men prisudviklingen har næsten udvisket forskellen. Nedtur i København Helt nye tal fra Home og Danske Bank bekræfter, at en gennemsnitlig ejerlejlighed i København nu er faldet 15 procent siden efteråret 2006. I samme periode er en bostadsrätt (en blanding af en ejerlejlighed og en andel) i Malmø gennemsnitligt blevet 28 procent dyrere, skriver Fokus Øresund, der er Øresundsbro Konsortiets magasin. Mange fælles udgifter i bostadsrätt Det betyder, at de samlede udgifter til en lejlighed på 100 kvadratmeter er næsten ens, nemlig cirka 105.000 danske kroner efter skat det første år. Det viser et regneeksempel, Fokus Øresund har lavet. Selv om den svenske bostadsrätt 'kun' koster 1,5 millioner danske kroner, trækker afdrag på foreningens gæld og en månedlig afgift de samlede omkostninger ved lejligheden op - ligesom en dansk andel. Huse stadig billigere Den københavske ejerlejlighed koster 2,75 millioner kroner. Men køber man afdragsfrit og regner skattefradraget for renterne ind, ender regnestykket alligevel med stort set samme facit som i Malmø. Går du og drømmer om at flytte til Sverige, er der dog stadig penge at spare ved at købe hus i Malmø fremfor København - det vil sige omkring 900.000 danske kroner. Fraflyttere bliver ældre Og det betyder formentlig, at det fremover bliver en anden type danskere, der vælger at flytte til Sverige, vurderer konsortiet. Hidtil har det primært været unge, der gik efter en lejlighed, mens prisudviklingen vil gøre det mest attraktivt for danske småbørnsfamilier at gøre drømmen om parcelhus til virkelighed i Malmø. http://politiken.dk/tjek/bolig/hushandel/article447873.ece

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men vi er vel også ude i at Nov - Dec og Jan er de dårlige måneder' date=' hvis man skal sælge sin lejlighed. Så derfor en lidt naturlig nedgang.[/quote'] Naturlig nedgang........ Hvis du kikker på grafen igen, vil du se at det i hvert fald ikke var tilfældet sidste år. Her steg kvadratmeterpriserne en del i netop de tre måneder. 1280_3.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

der var en måned i sommer hvor graffen gik ned af da tallene kom ud, og så måneden efter da de nye tal kom, blev kurven glattet ud! Det kan være at statistikken ikke er helt præcis lige når den kommer ud. I hvert fald er kurven en udglatning af de faktiske tal, og derfor kan der godt forekomme disse pudsigheder, hvor det ser ud som om priserne falder og måneden efter ser det ud som om de ikke er faldet eller steget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Boligerne i Malmö bliver budt vildt op! Se denne bolig! På de tre seneste dage er den budt op fra 795.000 til 925.000 SEK. Det er 130.000 svenske kroner. Så markedet kan da i hvert fald ikke være gået i stå. Iøvrigt er jeg enig i at der kan ske fald i de dyreste områder: city og vestre hamnen, men jeg tror dog også disse kan være begrænset. Jeg er dog ikke enig i at priserne på lejligheder nær Möllevangstorget skal ned, idet der er ved at blive bygget en ny station (triangeln) lige ved siden af. Den er færdig om cirka 2-3 år. Til den tid vil det være mere attraktivt for mange at bo tæt på Triangeln station, end at bo tæt på Malmö central, da der vil være hurtig transport til København og lufthavnen på den ene side og Lund på den anden side. Så jeg tror på relativt stort potentiale i Möllevangs torget og det omkringliggende område. Den svenske krone er samtidig faldet en del efter den seneste rentemeddelelse fra riksbanken, det gør at folk der arbejder i dk får flere penge imellem hænderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en lille kommetar til, at det næsten ikke kan betale sig, at købe i Malmø. Det mener jeg er forkert. Vi har lige købt på S:t Pauli Kyrkogata for 2 mdr siden, midt på gaden, 3 sal, 127 m3, stuk, 3.10 til loft, og i pæn stand. Den kostede 2,3 mill. Dkr. Vi giver ca. 4500 Dkr i fællesudgifter. Alt i alt en lejlighed i den lidt dyre ende i malmø centrum I dk ville vi skulle give minimum 4,5 mill(og det kan enda ikke rigtig gøre det), og der ville varme, vand og fælles udgifter være imellem 3500 og 4500 Dkr. Vi har kigget, og ja der findes lejligheder til 3,5, men jeg måler også vores nye beliggenhed op i mod dem i dk. Vi kiggede seriøst på at flytte tilbage til dk, for alle sagde, "uhh priserne falder, og nu er det billigt i kbh igen", men men pt er der stadigvæk stor afstand. Så nu ser vi bare frem til, at håndværkerne bliver færdige, så vi kan flytte ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For få år siden var det en økonomisk fordel at købe lejlighed på den anden side af Sundet, men prisudviklingen har næsten udvisket forskellen.
Det er en udemærket artikel FokusØresund har begået, men man skal presse beregningerne for at få lejligheden i Malmø til at blive ligeså dyr som i København og derved få den gode historie. Som de selv skriver, så er købsprisen på Malmø lejligheden 1.515.800 kr. og den tilsvarende Københavnerlejlighed 2.765.200. Allerede dér er Malmøprojektet 1.249.400 kr billigere! Det er farligt kun at betragte de månedlige ydelser, da det er den bedste måde at sætte en normal værdibedømmelse ud af kraft. Faktum er at man får næsten dobbelt så meget for pengene i Malmø. Derudover kommer artiklen ikke ind på andre udgifter såsom forsikringer, leveomkostninger og biler, som helt sikkert tipper vægtskålen til svensk fordel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige for at skære tingene helt ud i pap. Fælles udgifter, vand og varme i dk er ikke meget under dem i Sv. Men de ligger det ud som om, at der er himmelhvid forskel. Eks. Min kærstes 2 V, 48 m2 i københavn koster ca. 1700 inkl. aconto vand og varme, men uden vand. Så tæt på 2000 Dkr. pr mdr. (vurdering 1.600.000 for 2 mdr siden) Hvis man lige tage et kig på hemnet, søger på max 2v med max 3000 Sek i afgift, så får man 114 stk. Men mange uden for Malmø. I centrum koster de ca. 1.000.000 Sek og 2.000 Sek i afgift. Hvor er det, at de dyrere i afgift?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo kun en løsning på det her problem, flere børn - så sikre vi en stor efterspørgsel i fremtiden :rolleye: Priserne går op og ned, det er vist det eneste der er sikkert - hvornår de falder og stiger og hvor meget det er der vist ingen der kan give svar på. Men så længe man ikke er boligspekulant og ellers har tilrettelagt sit boligkøb så er faren nok ikke så stor - det er jo først et tab eller gevinst når man realisere :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Markowitch Husk at man i sverige betaler hyre i vores "ejerlejligheder", det gør de ikke i danmark. Gappet mellem KBH/Malmö er blevet en del mindre, men der er til gengæld mange andre ting der er langt dyrer i DK som vi køber i hverdagen. \Tom

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Husk at man i sverige betaler hyre i vores "ejerlejligheder", det gør de ikke i danmark.
Man betaler også "hyre" til en ejerlejlighed i Danmark. Det kaldes blot for fællesudgifter og går til ting som renovering af taget, vask af trappe eller dagsrenovationen. Ligesom man i en bostadsrättsforening solidarisk hæfter for gælden, vil der i en ejerforening for ejerlejligheder ligeledes være solidarisk hæftelse. Det kunne f.eks. være når det gamle slidte tag skal repareres. En hæftelse man ikke slipper for blot ved at sælge sin ejerlejlighed - man skal afmelde sig specielt. I Malmö kan man godt finde en bostadsrätt til ca. 3000 DKR i fællesudgifter for 90 kvm, men så er vand og varme inklusive - det er egentlig ikke så dyrt. Sammenligningen skulle i såfald gøres med en +90 kvm lejlighed i København, da de berømte svenske kvm er "større" end de danske :rolleye: Som jeg skrev før, fokuserer artiklen blindt på den månedlige ydelse, hvilket virkelig kan få mange ting til at se billige ud. Samme gøgler koncept LEASY benytter sig af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Priserne har rette sig cirka halvvejs op i december i forhold til faldet i november. SBAB har sat renten lidt ned: http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/bankforsakring/artikel_187063.e24 Riksbanken lader til at tøve med at hæve renten. USA forventes at sænke renten i slutningen af januar. Det lader til at priserne godt kan stabilisere sig ved dette niveau.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er stor konsensus om at priserne i Malmö har faldt næsten 10% siden toppen (ca. årsskiftet). Dog med store lokale variationer, nogle områder har ligget stabile i samme periode. Mit gæt for 2008 er at dette billede vil fortsætte - nogle område og boligtype vil opleve en nedgang på indtil 10%, andre vil sågar stige. Personligt har jeg svært at forstå hvordan man kan betale over SEK 3 mill. for en lille villa i Staffanstorp, Svedala, Oxie o.l. Men jeg tror alligevel markedet er større for disse boliger end for boliger til +/- 5 mill i Klagshamn, Bunkeflostrand, Tygelsjö og Limhamn. For leiligheder tror jeg på fortsat god prisudvikling i decentrale områder (Almvik, Fosie, Hyllie), men jeg tror på fald i indre strøg (Gamla stan, Möllevångstorget, Västra Hamnen, Slottstaden). Annestad vil dog ikke falde meget sålænge der er en jævn tilførsel af nye dansker. Uden disse vil der blive et markant fald, disse boliger er simpelthen overpriset ift beliggenhed og standard. Just my 5 cent. Og til info - bliver mine gæt realitet, vil jeg selv være en af de der ser penger forsvinde lige så hurtigt som de kom...
Seneste meglerstatistik: http://www.maklarstatistik.se/12/1280_3.htm Statistikken viser at bostadsrätter i centrale strög i Malmö har faldt 9,3% på to måneder. Men som helhet har bostadsrätter i Skåne steget 13% de seneste 12 måneder, hvilket blandt andet viser at nogle decentrale strøg har steget pent meget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Markowitch Husk at man i sverige betaler hyre i vores "ejerlejligheder", det gør de ikke i danmark. Gappet mellem KBH/Malmö er blevet en del mindre, men der er til gengæld mange andre ting der er langt dyrer i DK som vi køber i hverdagen. \Tom
Hvad med ejendomsskat i DK ? Det er da en pæn udgift, som ikke findes i S. Eller ligger den nu på 1200 sek om året for lejligheder ? Desuden bliver det vel lidt dyrere at låne penge nnu hvor riksbanken har hævet renten og det kan meget vel sætte boligpriser under pres.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites