Vædderen 10 Anmeld indhold Skrevet December 11, 2007 Når man flytter fra Danmark har man ikke længere ret til at tage kørekort dér...og flytter man til Sverige kan man ikke få et svensk id-kort hvis ikke man har nær familie med svensk id-kort i landet (eller har jeg misforstået?). Dette resulterer så automatisk i at man heller ikke kan få kørekort, for har du ikke svensk legitimation kan du ikke komme op til teori -og køreprøve. Kan det virkelig være rigtigt at Sverige må bibeholde sådan en regel (mht. den frie bevægelighed inden for EU)? Der må jo være utrolig mange mennesker der kommer i klemme i systemet på denne måde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 hmmm. Når du bor i sverige har du også et svensk personnummer. Du kan tage kørekort i sverige, og du kan bestille et svensk id kort. Noget må du have misforstået :) Du kan godt tage køretimer og teori i danmark, men du kan ikke gå op til teori og køreprøve i dk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Lidt ret har Vædderen dog.. det kan være svært det med det svenske ID kort.. det er IKKE bare at bestille det er set og hørt mange mange gange før at de stiller sig lidt på bagben, men det kan jo klares.. Så en udfordring ja, problem nej Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Vil ikke kalde det en udfordring, vil kalde det et problem - ingen grund til at gøre emnet lyserødt. Fakta er, at Sverige hæmmer den frie bevægelighed med deres regler omkring svensk ID-kort. Kan ikke være rigtig, at man skal belemre naboer og svenske venner med at tage med ned i banken f.eks for at skrive under på at man er hvem man siger. Det kan lige så godt være en total fremmed man hiver ind fra gaden af - ergo underskriften/erklæringen er ikke det papir værd den er skrevet på, imho. Og så skal man betale 350 sek for beviset oven i - er lidt absurt, den regel i min verden. Da man flyttede til sverige fremviste man sit danske pas og andet ID, for at få et svensk personnummer, så man har dokumenteret med billed og gyldig ID hvem man er, en gang før. Måske det er noget Øresundsforeningen skal arbejde lidt med ? er da helt klart en barrierer. Er jo ikke alle der kender svenskere, som kan benytte sig af dem til det formål. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Er det ikke også lidt opblæst med nødvendigheden af det id-kort ? Jeg har aldrig haft behov for det i de 5 år vi har boet herovre, og min kone kunne sagtens begynde at tage kørekort uden et id-kort... Personnummeret har vi jo. Men nej, jeg har ikke erfaring med at bestille det. Nordea har dog meldt ud at vi bare kan bestille et igennem dem hvis vi har lyst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vædderen 10 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Men er der ikke kommet nye regler der gør at det ikke engang er muligt at tage en "tilfældig svensker" med ned for at skrive under på at man er den man er længere? Jeg synes tidligere at have læst - både her og andre steder - at det nu kun er nær familie der må tages med. Det er ikke mig selv der har problemet da jeg har kørekort, og min mand har svensk id-kort så han kan skrive under for mig hvis jeg også vil have et, men da jeg faldt over reglen tænkte jeg at den da alligevel må kunne give problem for en del nytilflyttere... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Svensk ID Jeg havde helt tilbage i 1996 også problemer med at få Svensk ID. Da jeg så bad om at tale med hendes chef så var det ok. Jeg sagde til hende at det var lidt mærkeligt at jeg kunne låne en mil i deres bank UDEN at vise nogen form for ID, men ID det kunne jeg ikke få. Jeg mener at et ID er nødvendigt for at betale med Visa de steder der ikke er betalings terminal. Man skal også bruge det på apoteket hvis man henter receptpligtig medicin. Men 250 kr for et ID kort er da lige i overkanten, 250 kr er da det normale. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Er det ikke også lidt opblæst med nødvendigheden af det id-kort ? Jeg har aldrig haft behov for det i de 5 år vi har boet herovre, jeg bliver desværre bedt om det hver gang jeg henter en pakke på 'posthuset' (Preem tankstationen), i modsætning til min kone der aldrig er blevet spurgt, hvad gør du/I i sådan en situation? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Jeg plejer altid at fremvise mit danske kørkort i tilfælde af at legitimation skal fremvises...også på posthuset Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Jups ... Kørekort kan oftest klare det ... Ellers kan passet som regel ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fisker 0 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 jeg bliver desværre bedt om det hver gang jeg henter en pakke på 'posthuset' (Preem tankstationen)' date=' i modsætning til min kone der aldrig er blevet spurgt, hvad gør du/I i sådan en situation?[/quote'] Måske det har noget med udseendet at gøre ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Måske det har noget med udseendet at gøre ;-) Ja måske, for det samme sker hver gang jeg vil købe øl i ICA ;-) jeg forstår ikke hvorfor de accepterer jeres danske id-kort, da de jo skal taste et svensk personnummer ind i deres system på posthuset ikke et dansk....men det må jo være deres problem, så længe vi får vores pakker Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Kan kun sige at jeg ikke havde problemer med ay få det svenske ID-kort gennem Nordea. Vores bankrådgiver ( som jeg kun har mødt 2 gange ) klarede sagerne og jeg kunne få lov at tage den Svenske teoriprøve og køreprøve. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mceesay 10 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Jeg har faktisk en pakke liggende på Kronprinsen postkontor (eller hvad det nu er), og jeg er skide nysgerrig, men kan ikke få den da jeg "kun" har dansk kørekort og pas... Hvis reglen om venner/familie med svensk id gælder, kan jeg så ikke låne en af jer der allerede har? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fisker 0 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2007 Kom lige til at tænke på, hjalp min ven, her for 2 uger siden, efter en ordentlig bytur for mit vedkommende, han ringe og spurgte om jeg kunne være vidne i forbindelse med et id kort, jeg bekræftede at det var ham, og havde kun mit danske kørekort med, det var i nordea. Og jeg stank langt væk af sprut :-( kunne ligeså godt have været en han havde fundet foran systemet ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2007 Jeg plejer altid at fremvise mit danske kørkort i tilfælde af at legitimation skal fremvises...også på posthuset Du har garanteret et af de nye danske kørekort i kreditkort størrelse? Mange ekspedienter ser ikke nærmere efter når de får sådan et stukket ud. De nye regler fra Posten kræver at du har svensk billedlegitimation når du henter noget på posthuset. Jeg har set et par stykker blive afvist med dansk pas. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2007 De nye regler fra Posten kræver at du har svensk billedlegitimation når du henter noget på posthuset. Jeg har set et par stykker blive afvist med dansk pas. Jeg har også været oppe og måtte hæve stemmen overfor de sure kællinger hos posten pga. jeg kun havde min EU legitimation, dvs. pas. Det godtog de slet ikke. På det punkt er de altså fuldstændig vanvittige eller læs, ikke særlig skarpe. Argumenter som, at det er gyldig legitimation indenfor EU prellede af på de sure teflon madammer . Nu har jeg dog valgt at få svensk ID, havde ingen problemer med at få det i banken, min bankrådgiver sagde da bare god for mig og vupti, så var den hjemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2007 Jeg har faktisk en pakke liggende på Kronprinsen postkontor (eller hvad det nu er), og jeg er skide nysgerrig, men kan ikke få den da jeg "kun" har dansk kørekort og pas... Hvis reglen om venner/familie med svensk id gælder, kan jeg så ikke låne en af jer der allerede har? ;) Prøv at tage dit svenske personnummerbevis med, det har før virket for mig, det er et A4 ark hvor der dybest set bare står dit navn og telefonnummer. Tullverket er vist dem der udsteder det, hvis du ikke allerede har et, og jeg har hørt man kan/skal rekvirere et nyt hver tredie måned via nettet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gjol 10 Anmeld indhold Besvaret December 13, 2007 7. Kvittering och legitimering Adressaten, eller behörig företrädare för denne, t ex fullmaktshavare, ska kvittera försändelser om Posten begär det. Den som kvitterar en försändelse ska kunna styrka sin identitet genom en giltig legitimationshandling. Följande handlingar accepterar Posten som legitimation: • Postens eller bankernas identitetskort. • Annat SIS-märkt identitetskort. • Tjänstekort framställt av AB ID-kort. • Svenska körkort. • Svenska pass utfärdade från och med 1998. • EU-pass med vinröd pärm (samtliga pass inom EU utfärdas enligt gemensam standard). • Helplastat nationellt ID-kort som är utfärdat i EU/EES-land (av samma typ som svenskt körkort och postens ID-kort). • Vissa övriga utländska legitimationshandlingar efter Postens avgörande. http://www.posten.se/img/cmt/PDF/pav.pdf Så det er bare at tage valfrit EU-pas med til posten. Teori / körepröve ved jeg dog ikke om de godtager det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacob.hansen 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2007 For et par år siden var jeg på Posten for at hente en pakke. Da jeg ikke på det tidspunkt var i besidelse af et svensk id-kort kunne jeg ikke få pakken udleveret - på trods af fremvisning af div dansk legitimation. Kunden der stod bag mig gad ikke vente længere, og hev et id-kort frem og bad om at få pakken..... Og, vupti var pakken udleveret til en vildt fremmed person. Se det er svensk logik.... Jeg har dog fået id-kort fra banken nu, uden problemer og uden betaling. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2007 For et par år siden var jeg på Posten for at hente en pakke. Da jeg ikke på det tidspunkt var i besidelse af et svensk id-kort kunne jeg ikke få pakken udleveret - på trods af fremvisning af div dansk legitimation. Kunden der stod bag mig gad ikke vente længere, og hev et id-kort frem og bad om at få pakken..... Og, vupti var pakken udleveret til en vildt fremmed person. Se det er svensk logik.... Jeg har dog fået id-kort fra banken nu, uden problemer og uden betaling. He he. Det var sgu da utroligt :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Wonko the Sane 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2007 Nemmere end først antaget.. I går afhentede jeg en pakke hos "Entré" i Trelleborg. Da jeg endnu ikke - pga. almindelig sløvhed - har svensk ID, tænkte jeg at jeg ville forberede mig så grundigt som jeg nu kunne.. Pas + den svenske årsopgørelse (hvor mit svenske personnummer+navn jo står) + diverse almindeligheder fra tegnebogen. Det eneste ekspedienten ville ha' var mit danske kørekort. Hun rynkede lidt på næsen da hun så passet, tog kørekortet og sagde: "det her er vist det nemmeste" (eller den svenske ækvivalent).. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2007 Man skulle tro at der var nogen der læste med her. Nytt id-kort införs för folkbokförda Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites