Jump to content
göte_børge

Vård av sjuk anhörig

Recommended Posts

Jag brukar ju skriva en del försök till morsomheder här på debatten, men idag har jag allvarlig fråga. Jag fick för en tid sedan en fråga på andrasidansundets forum om vård av anhörig när man arbetar i DK men bor i Sverige. Jag hänvisade då hit till debatten och sade att jag också kunde förmeda kontakten. Härmed gör jag det och hoppas att någon kan hjälpa genom att skriva här eller skicka ett mail till mig på goteborge @ telia . com så skickar jag det vidare... ---------------------------------------- Vård av anhörig Jag är svensk, men arbetar i Kbh sedan flera år tillbaka. Så dvs jag tillhör det danska sjuksystemet. Nu har min fru blivit allvarligt sjuk i cancer och jag skulle behöva vara hemma lite mer för att hjälpa henne genom den svåra tiden. Jag har inte lyckats finna ut vilka regler som gäller för mig. Det borde vara samma regler som gäller för danskar som bor i Sverige men arbetar i Danmark. Är det någon som vet?? ---------------------------------------------

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man vil gå ned i tid i en periode og eventuelt om muligt arbejde hjemme, er det jo arbejdsgiveren, man skal snakke om det med. En ordentlig arbejdsgiver vil være forstående, men hvilken ordning, man kan få, afhænger helt af, hvilken slags job det er. Måske vil arbejdsgiveren sige "hold fri alt det du vil", men hvis det er et mere ydmygt kulijob, så kommer man selv til at betale for den ekstra frihed, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Man kan ikke få økonomisk støtte fra det offentlige til at blive hjemme fra arbejde og holde modet oppe på en person, der er syg, men hvis der er tale om egentlig pleje, har man ret til at tage plejeorlov fra jobbet i et halvt år, og man kan få plejevederlag fra kommunen, hvis man passer en alvorligt syg pårørende hjemme. Så længe, man er ansat i Danmark, er det en sag for den danske arbejdskommune, selv om de nok vil slå sig lidt i tøjret, da de ikke skal følge deres højtelskede hovedregel, men EU-regler. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pleje orlov Jeg tror også bare at det er plejeorlov der gälder her desvärre. Jeg håber at han finder en lösning !! Nils, jeg har nu ikke haft nogen problemer med kommunen (Dragör/Tårnby) ang tabt arbejdsfortjeneste . Jeg frygtede netop reglerne, men jeg tror at mange kommuner er ved at have styr på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites