Jump to content
tReaX

Diesel er dyrere end benzin?!

Recommended Posts

Bemærkede i dag at dieslen er blevet dyrere end benzin (oktan 95). Nogen der ved om det er noget der vil fortsætte? Og spreder de priser sig til DK?
Så dette uheldige fænomen for ca. 1 md siden :cry: Men så handler det vel om at tanke i DK... Jeg tror ikke at dieselprisen i DK vil komme over benzinprisen, da der (så vidt jeg ved) er forskel på afgifterne på benzin/diesel i DK... Og diesel ses som mere miljøvenligt end benzin i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så dette uheldige fænomen for ca. 1 md siden :cry: Men så handler det vel om at tanke i DK... Jeg tror ikke at dieselprisen i DK vil komme over benzinprisen, da der (så vidt jeg ved) er forskel på afgifterne på benzin/diesel i DK... Og diesel ses som mere miljøvenligt end benzin i DK.
Ja, det må blive løsningen... Det er jo ikke sjovt at opdage når man lige har købt en dieselbil... :scared: Men ja, der bliver bare købt brændstof i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har hørt er at det er fordi diesel sviner mere end benzin pr liter. Dog kører diesel biler somreglen længere end benzin så det er mere miljøvenligt pr km. Så det kunne være at SE sætter afgiten pr liter - og DK pr km måske?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man arbejder lidt for en rabataftale er det sædvanligvis også lettere at opnå større rabat i kroner per liter diesel end det er tilfældet for benzin. Men rigtig billigt bliver det nok ikke den her vinter :( Skal nok bare være glad for at man ikke også varmer husene op med olie her i Sverige!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så vidt jeg har hørt er at det er fordi diesel sviner mere end benzin pr liter. Dog kører diesel biler somreglen længere end benzin så det er mere miljøvenligt pr km. Så det kunne være at SE sætter afgiten pr liter - og DK pr km måske?
Diesel sviner ikke mere end benzin. Det er forbrændingen, med eventuelle katalysatorer, som afgør "svineriet". En ny diselbil idag sviner mindre pr kilometer end en tilsvarende benzinbil. Ofte bliver der sammenligninger set på hvor meget der svines pr. liter brændstof og ikke pr kørt kilometer. Og det er jo netop den kørte afstand der er interessant. Og her er dieselbilerne gerne 20% - 30% mere økonomiske, idet de kører det længere på literen. Og sviner derfor også tilsvarende mindre pr kilometer. Iøvrigt er der også fokus på forurening pr liter og ikke pr kilometer når diskussionen kommer ind på etanol drevne biler. Og her er misforholdet i driftsøkonomien endnu større. Årsagen til at der er en generel holdning om at dieselbiler sviner mere, er at antallet af partikler er højere i en diselbil uden partikelfilter. Det er indført på nyere biler, og giver også en lavere fordonsafgift i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Årsagen til at der er en generel holdning om at dieselbiler sviner mere' date=' er at antallet af partikler er højere i en diselbil uden partikelfilter. Det er indført på nyere biler, og giver også en lavere fordonsafgift i Sverige.[/quote'] Ja tænk engang - der hersker "partikelforskrækkelse" i forbindelse med diesel hvorimod man lystigt racer rundt på dubbdäck i byerne. Skattelettelsen for diesel med partikelfilter gives i øvrigt som et engangsbeløb når bilen købes og er på 6000 sek. Den CO2 baserede afgift er ens uanset om bilen har filter eller ej og er 3,5 gange højere end en tilsvarende CO2 udledende benzinbil. Hvordan man er kommet frem til at det skulle være 3,5 gange "værre" at udlede et gram CO2 produceret af diesel end benzin fortaber sig vist i det uvisse. I øvrigt bortfalder skattelettelsen på de 6000 sek med udgangen af i år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

kunne priserne hænge sammen med flere og flere kører diesel ? Måske enda også i Sverige. I dk nærmer benzin og dieselpriserne sig hinanden. Ikke så tæt som de svenske men det bliver sådanne på et tidspunkt. Tror det foregår på den måde, at jo mere disel der sælger jo højere afgift, måske ikke officelt, så hvis der er flere der tanker diesel, bliver det også dyrre at tanke diesel. Lige meget hvad man gør skal man betale ved kasse 1. Når for mange finder ud af der er penge at spare, lukkes "hullet" på et tidspunkt. I dk kan man vist stadig finde billigere diesel engang i mellem (under 8kr pr liter). -cb-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv med - det bliver koldere og koldere i Europa. Efterspørgslen på fyringsolie/diesel stiger. Raffinaderierne er endnu ikke helt omstillet til den øgede efterspørgsel. Med det følgende resultat, stigende priserne. Om efteråret mindskes gabet mellem benzin og diesel, og om foråret øges det igen, sådan er det bare. Check OFR's hjemmeside så kan i se de vejledende priser historisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja diesel er ved at blive dyrere end bensin I UK har diesel været dyrere en bensin i noget tid nu. Har lige købt en dieselbil vel vidende, at det måske ikke er billigere, men jeg kan bedre lide diesel. Med de nye dieselmotorer er der altså sket et skred i performance... Vh,Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at diesel er ved at indhente benzinprisen er at der er en enorm stigning i efterspørgslen på denne. Alle vil jo køre diesel og raffinderikapaciteten er slet ikke gearet til det. Om ikke så lang tid tror jeg at benzinen bliver billigere i forhold til dieselen. Hvad angår afgift på diesel, så er den højere end for benzin. Se vedlagte links: http://www.oliebranchen.dk/Priser/Autodiesel.aspx http://www.oliebranchen.dk/Priser/Benzin.aspx

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lidt info om den nuværende situation, hvor diesel og benzin er meget lig hinanden. Berlngske Tidende Må håbe at prisen snart er tilbage på det "normalleje" der skrives om ;) (i hvert fald noget der il glæde dem, der kører diesel...)
Forskellen mellem diesel og benzin vil blive større igen - omkring begyndelsen af febuar, af hvad jeg har kunne læse mig frem til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret sikker på at jeg læste, at afgiften på benzin fra årsskiftet bliver sat op med godt 20 ører pr. liter og diesel 55 øre literen... Er der andre der har hørt noget lignende, eller er det mig der har sniffet lim (hvilket jeg som diesel-hakker så inderligt håber..) ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ret sikker på at jeg læste' date=' at afgiften på benzin fra årsskiftet bliver sat op med godt 20 ører pr. liter og diesel 55 øre literen... Er der andre der har hørt noget lignende, eller er det mig der har sniffet lim (hvilket jeg som diesel-hakker så inderligt håber..) ??[/quote'] Jeg læste desværre det samme her til morgen.... :cry:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det kun i SE? Så kan man jo fortsætte med at tanke i DK, jeg jeg finder dieselen billigst. Vh, Lars.
Det antager jeg, da det var i Punkt SE jeg læste det og det var svenske lovændringer. Regner bestemt også med at tanke diesel i DK, selvom det kræver en lidt mere besværlig vej på arbejde, - men hvad gør man ikke for at spare en sum penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites