Jump to content
APGraph

Netværks server/Harddisk

Recommended Posts

Jeg har rigtigt gode erfaringer med Synology's NAS. De kan fås i flere forskellige størrelser - for 2000 kr. kan du vist få en 2-disk version, hvor du kan køre raid på. http://www.synology.com/enu/index.php Jeg har også prøvet Netgear's NAS: http://www.netgear.com/Products/Storage/NetworkStorage/SC101.aspx De var prisbillige, men det var noget LORT - jeg havde 2 og de gik begge to i stykker - og fordi de brugte deres eget lortefilsystem kunne jeg heller ikke rede noget fra harddiskene inden i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg kan også kun tilslutte Bananas & Credde anbefalinger, jeg har en Synology 106e og den har fungeret som en drøm, de er også gode til at komme med firmware opdateringer. Hvis jeg skulle have en ny i dag ville jeg klart vælge en med 2-disk version. God fornøjelse med købet :) Jeg har dog i dag købt en Windows Home Server licens og smidt den på min server, og har så en MAC mini som medie center. /Brian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alternativt kan man bruge en dynamisk DNS sammen med en dynamisk/variabel IP. Her er en liste over udbydere af dynamisk DNS http://www.google.dk/Top/Computers/Software/Internet/Servers/Address_Management/Dynamic_DNS_Services/?il=1 og så installerer du bare et dns opdateringsprogram på din server eller pc. Nogle routere understøtter det også direkte (f.eks. Linksys)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ser interessant ud - især eSATA-interfacet! Jeg har dog aldrig forstået hvad en andmelder egentlig laver? ;)
Det kræver åbenbart ikke at andmelderen har gået i folkeskole :) Men ja, det ser ret interessant ud og havde jeg ikke lige investeret i 2TB Lacie-harddiske, så havde jeg nok købt en :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen der med få korte argumenter kan forklare den primære forskel på sådan en NAS løsning fremfor en extern HD?
En NAS sidder på netværket og kan bruges af alle PC'ere på netværket, inklusive at der er mulighed for at give adgang via internet. Den konkrete DS207: Integererer med Windows AD'en hvis man har sådan en Har brugergrupper/brugere så adgang til filer kan styres Har indbygget FTP server Har indbygget web server med PHP og MySQL Har indbygget download manager (send et http, ftp eller torrent link til den - så downloader den direkte "i baggrunden" selv om du slukker PC'en) Fungerer som UDPnP mediaserver Hvis man "bare" har brug for en enkelt disk man kan kopiere ting ud på som "udvidet lagerplads" eller backup er en USB HD i princippet lige så god. Grunden til at jeg har købt en NAS er, at vi har to bærbare og en stationær som vi gerne vil lave backup af - det er meget nemmere med en NAS der bare sidder på LAN'et så. Desuden syntes jeg muligheden for at få adgang til sine data via internet og bruge den som medie server er et stort ekstra plus. DS207 for mit vedkommende fordi jeg så kan køre RAID1.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Primært vil det være sikker lagerplads og ned adgang til det.
Ja.
Men at man kan lave en ftp er jo heller ikke det værste.
Det er nemlig smart. Har også et web-interface til filer hvis man hellere vil det.
UDPnP media server? Hvad er det lige?
Så kan du streame mediefiler fra den.... (Edit: fx hvis du har en boks på TV'et der kan modtage det, forstås).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så det er absolut til at få fat i... 2 diske vil jo være fint så man kan køre et raid for at få lidt hastighed på.
Jeg har nu primært gjort det af sikkerheds hensyn... RAID1 - så man får faktisk spildt en masse plads fordi der er det samme på begge diske. Til gengæld kan den ene disk "stå af" og ud har stadig dine data. Man kan iøvrigt starte med én disk i DS207'en, så det kan næsten ikke betale sig at købe modellen med plads til en disk - med mindre størrelsen på "æsken" er et problem - det er vel cirka dobbelt så bred som 107.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites