Jump to content
Gio

Ny svensk lov mod aggressive hunde

Recommended Posts

Jeg kan i princippet godt se hvad du mener, men lad mig gætte din faster og onkel har ikke børn, ivhertfald ikke nogen der er små, så de tænke jo ikke over det. De hygge bare med sin hund. Men det er så deres ansvar at vide at deres hund kan finde på det, så der skal de lige tænke sig om, inden de lader hunden hilse på de lillebror. Jeg kan fortælle at vores gør det samme, altså stiller sig på bagben op ad folk. Det er ikke noget vi bifaller og de ryger ned med det samme, men de bliver simpelthen så ivrige når der kommer besøg at de glemmer alt om go skik. Af samme grund lukker vi også hundene ind i vores kontor bag en "babylåge", når vi for gæster, så kan de stå der til de falder lidt ned også kommer de ud:laugh: Vores er langt fra så store som en Mastiff, men når der kommer 3 stk drønnende så kan det godt virke lidt skræmmende.

Jeg kom lige til at tænke på en "sjov" ting' date=' sidste gang min familie og jeg var til komsammen hos min faster og onkel havde min mindste lillebror(10) sig en lidt uheldig oplevelse med en af deres hunde. De har en Mastiff der vejer lige under de 100kg, som valgte at plante forpoterne på min lillebrors skuldre, der prompte lå lang som han var, grundet den uhyggelige vægt Luffe(ja hunden hedder Luffe) besidder, og det var tæt på at han var røget ind i deres ventrine(?)-skab og hvis det var sket så havde han nok fået skab samt indhold ned over sig. Dette er bare et eksempel på hvor ekstremt vigtigt det er at opdrage store hunde til ikke at gøre sådan noget... Men faster+onkel synes bare det er sødt når den gør det på dem - de er også velvoksne begge to, så det er klart at de kan stå imod... Bliver pisse irriteret over sådan noget, for det er, i min verden, ganske hovedløst at opdrage hunde til at være sådan...[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan i princippet godt se hvad du mener, men lad mig gætte din faster og onkel har ikke børn, ivhertfald ikke nogen der er små, så de tænke jo ikke over det. De hygge bare med sin hund. Men det er så deres ansvar at vide at deres hund kan finde på det, så der skal de lige tænke sig om, inden de lader hunden hilse på de lillebror. Jeg kan fortælle at vores gør det samme, altså stiller sig på bagben op ad folk. Det er ikke noget vi bifaller og de ryger ned med det samme, men de bliver simpelthen så ivrige når der kommer besøg at de glemmer alt om go skik. Af samme grund lukker vi også hundene ind i vores kontor bag en "babylåge", når vi for gæster, så kan de stå der til de falder lidt ned også kommer de ud:laugh: Vores er langt fra så store som en Mastiff, men når der kommer 3 stk drønnende så kan det godt virke lidt skræmmende.
De har to små piger, 9 og 14, begge ret små af deres alder... Så jeg forstår ikke at sådan en opførsel er noget de har det ok med... Men så igen, vi er meget forskellige...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kastrup: Selvom jeg synes det er synd for dig at du har fordomme overfor visse hunde (du er nok ligeglad, men det er dig der går glip af noget, eller om ikke andet er unødvendig nervøs:)), så vil jeg give dig ret i at han burde tage sin hund i snor! En hund uanset race er først og fremmest en hud, altså et rovdyr! Derefter er den en specifik race med sin egen personlighed. Derfor burde du være "nervøs" overfor ALLE fremmede, løse hunde, når du går med dine børn. Det er selvfølgelig uheldigt at du møder en klaphat, som ikke forstår at han har et anvsvar overfor sin hund, når der er børn. Børn og hunde skal ikke være alene sammen! Men hvis det var mig du havde mødt (havde jeg nok haft snor på inden du fik spurgt), men hvis du nu gav udtryk for at du var usikker på min hund, ville jeg høre om dine børn ikke havde lyst til at møde ham på en ordentlig måde, så du kunne se, at der ikke var nogenting at være nervøs for. Og så kunne du se dine fordomme gjort til skamme:) Dabp: det er en fin samling links hva? SUK! Kan dog også en historie om et hundeoverfald på barn. Hunden bed barnet i ansigtet og blev aflivet. Men intet sted i historien blev årsagen nævnt til "overfaldet". Det "stakkels" barn havde terroriseret hunden forinden med en blyant. Stukket hunden i ansigtet, i næsen, i øjnene osv. Til sidst blev det for meget for hunden og den gav igen. Hunden havde dog ingen blyant:rolleye: Men se det er jo ikke interessant at skrive om, næ for det var jo en aggresiv hundb185.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
om dine børn ikke havde lyst til at møde ham på en ordentlig måde' date=' så du kunne se, at der ikke var nogenting at være nervøs for.[/quote']...andet end en stor sandsynlighed for at blive overslikket :D:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom til at tænke på en ting... Til jer der synes det er i orden med et forbud mod visse hunderacer, som ifølge nogle er aggresive/farlige. Her er en sammenligning, som mange herinde måske kan relatere til. Se det som et forbud mod visse biler. Vi kan kalde dem muskelbiler. Og definere dette som alle biler med over 200 hestekræfter. Og forbudet er kun baseret udfra at disse muskelbiler har større risiko for at indgå i en dødsulykke fordi de indeholder en masse power. Upåagtet af ren fakta og statistik fra eksperter bliver dette forbud gennemtrumfet af regeringen, som hellere lytter til sensationspressen og div. ammestuesnak. Tilgengæld bliver man opfordret til at køre i billige koreanske biler med få hestekræfter, fordi de alt andet må være mere sikre, når de ikke har så meget power -og igen upåagtet af eksperternes fakta om manglende sikkerhed og at disse biler rent faktisk indgår i størstedelen af landets uheld. Se DET er jo virkelig meningsfuldt!:rolleye: Nu skal jeg se Cecar Milan -det burde alle "jeg er bange og fordumsfuld overfor store hunde" se:) Og husk det er ikke hundene det er galt med, men derimod ejerne! (og her snakker jeg om renracede hunde, blandingshunde er en anden diskussion...)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt eksempel med bilerne, det sætter det lidt i perspektiv :) Jeg er dog ikke enig med jer at det nødvendigvis er dårligt at hunden render løs. Vi har to hunde og den ene er vel i klassen "muskelhund" selv om hun er en noget splejset Bulldog. Den vi er mest opmærksom på, og som går i snor, er den "gamle" cocker spaniel som kan være ret nervøs/"hysterisk" over for fremmede. Det pudsige er at når han render frit, så er han en helt anden hund (Dette gør vi kun på Riberborg strand, da vi ikke kan bryste os af at have ham under "komplet kontrol"). Andre hanhunde tolereres og fremmede mennesker er nu mere en kuriositet. Hvis han føler sig truet, så kan han bare lunte væk i eget tempo. Sætter vi snoren på og han møder den samme hund lidt senere, så flipper han måske ud igen. Vores hvalp render nu rundt frit når vi går ture (i de områder hvor snor ikke er påkrævet hvis man har kontrol over hunden), og indtil videre har det (i mine øjne) båret frugt da hun har et meget afholdent forhold til mennesker og andre hunde. Det kan selvfølgelig være et tilfælde at hunden er sådan, men så længe hun kan trives på en måde der er naturlig for hende, så kan det jo tænkes at hun ikke føler trang til at overfalde nogen (for andet end at slikke dem til døde :D)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Farlige dyr.... Nu er det jo ikke praktisk muligt at forbyde en bestemt hunderace, gør man det får man bare en ny krydsning som så er lovlig. Det ville være bedre at definere en vægtgrænse på feks. 30Kg, skal man have en hund der er større end det skal man feks. dokumente at den er til arbejdsbrug (fårehyde) og at man har tilstrækkeligt med plads til at lufte denne på forsvarlig vis på privat grund. Desværre er det sådan at nogle forbryder typer bruger deres hund som en slags våben, sjældent til decideret angreb men oftest til afskrækkelse overfor andre skumle typer. Man må jo heller ikke eje/lufte andre farlige dyr såsom bjørne, løver og alligatorer. Biler er som oftest ikke anskaffet med det formål at skræmme. Men der er et påfaldende sammenfald imellem typer der ligner nogen der ikke respekterer loven og muskelhunde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det jo ikke praktisk muligt at forbyde en bestemt hunderace' date=' gør man det får man bare en ny krydsning som så er lovlig. [/quote']Øh nej, hvordan skulle en krydsning kunne blive lovlig, hvis racen var forbudt :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Biler er som oftest ikke anskaffet med det formål at skræmme. .
Ikke? Pröv med ordet "potensforlänger" i stedet for "skrämme". Ligheden på fordommen kunne vel ikke blive mere tydelig;)
Men der er et påfaldende sammenfald imellem typer der ligner nogen der ikke respekterer loven og muskelhunde.
Jeg synes du skulle pröve at tage på hundeudstilling, og så se hvordan folk ser ud;) Som så meget andet tror jeg at man husker det fåtal som passer til ens fordomme og man glemmer når man ser det modsatte... Og skulle vi nu ikke liiiige lade väre med at väre så fordömmende overfor folks udseende?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Var i går på legepladsen v. Annestad i Bunkeflostrand sammen med en ven og vores børn, da en kamphund pludseligt hænger og flår i et træ 5 meter fra legepladsen. Vi får børnene gennet sammen og væk fra hunden. Brian går ca. 30-40 meter fra hunden der er løs. Jeg beder Brian, der er af den korthårede type med tusch i nakken, om at få hunden i snor - hvilket han ikke ville, da han "Var blevet lovet at måtte have hunden løs, da han købte lejligheden":rolleye: Da man jo ikke kan diskutere med pædagogers fejltrin bad jeg ham endnu en gang om at holde hunden væk fra legepladsen - og han indvilligede i at gå en anden vej næste gang - 20 minutter efter løber hunden igen løs - denne gang på parkeringspladsen klods op af terasserne med lave hække. Det skal lige siges at hunden ikke virkede aggressiv, men jeg er bestemt ikke tryg ved at have kamhunde rendende frit mellem vores børn. Aviserne er fyldt med artikler om kamphunde der flænser børn og undrende Brianer. HVAD KAN MAN GØRE??? Kan man melde det til polisen og hjælper det??
Her er et uddrag fra reglerne omkring trivsel i Annestad - læg mærke til punkt 2!!! Hund och katt - Som ägare av hund eller katt har du ansvar att hålla uppsikt över dessa, så stt de inte förorenar och att inte övriga hyresgäster drabbas av skada eller att omgivningen störs. - Hund och katt skall hållas kopplade vid rastning inom fastigheten. - Speciellt ägare till så kallat utekatter skall uppmärksamma att det inte är tillåtit att ha dem springande lösa inom fastigheten. - Dörrar till trapphus ska hållas stängda så katter eller andra djur inte kommer in. - Hund och katt får endast vistas i trapphuset under ägarens tillsyn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke? Pröv med ordet "potensforlänger" i stedet for "skrämme". Ligheden på fordommen kunne vel ikke blive mere tydelig;) Jeg synes du skulle pröve at tage på hundeudstilling' date=' og så se hvordan folk ser ud;) Som så meget andet tror jeg at man husker det fåtal som passer til ens fordomme og man glemmer når man ser det modsatte... Og skulle vi nu ikke liiiige lade väre med at väre så fordömmende overfor folks udseende?[/quote'] :D Ja vi er nogle værre typer med vores amerikanske staffordshire terriere og også staff. bull. Vi render alle rundt og ligner psykopater og uansvarlige hundeejere i nederdel, jakkesæt, slips og nypudsede sko ;) Ifgl. vores specialklub i Danmark - Dansk Terrier Klub er vi de mest velklædte ejere og vores hunde er i top når det gælder opførsel. gå forbi amstaffringen hvor der ofte er 50-70 hunde tilmeldt og når der står 15 voksne hanhunde i ringe på 20 kvm - ikke én skaber sig. Men gå så ned til skotterne eller cairn og der er en vældig ballade. - Så ja - drop fordommene

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ifgl. vores specialklub i Danmark - Dansk Terrier Klub er vi de mest velklædte ejere og vores hunde er i top når det gælder opførsel. gå forbi amstaffringen hvor der ofte er 50-70 hunde tilmeldt og når der står 15 voksne hanhunde i ringe på 20 kvm - ikke én skaber sig. Men gå så ned til skotterne eller cairn og der er en vældig ballade. - Så ja - drop fordommene
Ja, så sent som i går aftes, da jeg var ude at gå en tur med vores "fordomshund", kom en dame med sin skotte gående mod os. !0 m før vi ville mødes gik hun over på den anden side af vejen (hvor der ikke er fortov). Nå, tænkte jeg, endnu en med fordomme, men nej, det var såmænd bare fordi skotten begyndte at skabe sig og knurre helt vildt, da den så Shankly:rolleyes: Da vi havde passeret kom hun tilbage til "min" side af vejen. Jeg behøver vel ikke sige, at Shankly gik pænt ved min side og ikke sagde en lyd! Tænk at leve med sin hund på den måde og ikke tage fat i problemet.. men nå nej, det behøver hun jo ikke, for skotten tilhører jo de søde hunderacer:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg kan skam også linke til sladderspalter:rolleyes:: http://www.exressen.se/husdjur/1.1223163/radd-for-rottweilers-och-dobermannhundar http://www.expressen.se/husdjur/1.1224031/min-tax-tar-inte-skit-fran-vem-som-helst MÅ simpelthen få fat i den orginale artikel fra Pennsylvania, men jeg er da som barn også blevet bidt af en gravhund...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ligner noget ala det som allerede er i Malmø at der er Koppeltvång i bycenteret og visse andre områder. Men det må da være lige så vigtigt at der så også kommer nogle hundelegepladser/hunde områder, hvor hunde må løbe frit, men det bliver der nok ikke noget af med den konstellation af partier. Men taget i betragtning af Marlene Hapsburgs tidligere udtalelser så må der være nogle fornuftige representanter fra S og/eller SF.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites