cbpwr 10 Anmeld indhold Skrevet November 21, 2007 Hejsa. Ja det er ikke den sædvanlige tråd, men næsten samme spørgsmål jeg har. Min kone arbjeder ikke i Danmark, og det gør vores nyfødte søn jo heller ikke. Hvis vi tager til Danmark, er jeg så den eneste som kan få lægehjælp hvis man får brug for det ? Jeg har jo det gule pap-sygesikringskort, men min kone og min søn har jo ikke noget. De må jo alt andet lige blive betraktet som turister. Min kone er ikke dansk statsborger, men det er min søn, iflg. de papire jeg har fra skatteverket. -Claus- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Det er ikke statsborgerskabet, men jeres bopæl som er det afgørende. Din kone og din søn hører under det svenske sundhedssystem, ikke det danske. Så de kan kun søge akut læge i Danmark, hvis de opholder sig der som turister - og skal så søge videre behandling, når de kommer hjem til Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2007 hej. Var også det jeg mente, hvis man fx bliver syg når man er på familie besøg. Er der nogle der ved hvordan det fungere i praksis? Skal man betale hvis de bliver syge i Danmark. -cb- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2007 Nej, man skal ikke betale. Men det er som sagt kun ved akut sygdom, at man kan søge læge i Danmark, hvis man er i Danmark på besøg. Medbring helst det blå EU-sygesikringskort udstedt af Försäkringskassan. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites