dkcpl 10 Anmeld indhold Skrevet November 21, 2007 Er der nogen der ved, hvordan man får sin ægtefælles personfradrag? Kan man evt. indberette dette til skat? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2007 Er der nogen der ved' date=' hvordan man får sin ægtefælles personfradrag? Kan man evt. indberette dette til skat?[/quote'] sjovt du lige spørger om dette. Jeg har idag været inde på skatøresund, og der fik jeg at vide at når man boede i sverige, kunne man ikke få sin kones fradrag. Det kunne jeg slet ikke forstå, da jeg i 2007 har haft hendes fradrag. Men han sagde at de lige har haft et møde om dette og der kunne man altså ikke få sin kones fradrag. Så hvis begge parter står på et hus lån fx, så skal det deles lige over og man kan ikke som før tage hendes andel over på sit skatte kort. Der må være en herinde som ved noget mere om dette, for det må da være en fejl??? For så skal jeg jo til at betale alt for meget topskat..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2007 sjovt du lige spørger om dette. Jeg har idag været inde på skatøresund, og der fik jeg at vide at når man boede i sverige, kunne man ikke få sin kones fradrag. Det kunne jeg slet ikke forstå, da jeg i 2007 har haft hendes fradrag. Men han sagde at de lige har haft et møde om dette og der kunne man altså ikke få sin kones fradrag. Så hvis begge parter står på et hus lån fx, så skal det deles lige over og man kan ikke som før tage hendes andel over på sit skatte kort. Der må være en herinde som ved noget mere om dette, for det må da være en fejl??? For så skal jeg jo til at betale alt for meget topskat..... Da jeg var hos SKAT Øresund i sommers i forbindelse med flytning delte han fradraget på vores huslån op med 50-50 til os hver. Han spurgte ikke om en skulle have det hele... Det har heller ikk den store betydning for os, men mon det var en indikation af at man ikke kan få hele fradraget (vi står også begge som ejere at af huset)? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2007 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1624718&vID=201517&i=9#i1624718 :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2007 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1624718&vID=201517&i=9#i1624718 :th2: Dog kan man godt få fradrag for a-kasse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2007 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1624718&vID=201517&i=9#i1624718 :th2: Ja så er det lige jeg spørger, hvordan det kunne lade sig gøre hele 2007 ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2007 Modsiger de ikke sig selv her, mht rente fradrag på bolig ?? http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1624715&vID=201517&i=7#i1624715 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1624718&vID=201517&i=9#i1624718 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2007 Ja så er det lige jeg spørger' date=' hvordan det kunne lade sig gøre hele 2007 ??[/quote']Har du da allerede fået selvangivelsen for 2007 ;) Eller hvad mener du Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2007 HardCore komplekse regler Er det nørdet at sidde og tjekke skatteregler en fredag aften? Ved nærmere eftertanke - lad være med at svare på den. :th2: Svarene på spørgsmålene og forvirringen kan (i teorien) findes hvis man læser den danske kildeskattelov, ligningslov og personskattelov. Hvis man altså kan hitte ud af logikken der bestemt ikke er for begyndere. Her vil jeg have lov at tilføje at jeg IKKE har lavet loven og på ingen måde har i sinde at forsvare den - jeg prøver bare at forklare dens mening som jeg foreløbig har forstået den - don't shoot the messenger! Kildeskatteloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=16579 Ligningsloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17584 Personskatteloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17542 De vigtigste afsnit er selve grænsegængerreglerne som står i kildeskattelovens afsnit I A; §5A - §5D Jeg citerer: Afsnit I A Grænsegængere § 5 A. Dette afsnit finder anvendelse på personer, som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 2 eller kulbrinteskatteloven, eller som efter en indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst er hjemmehørende i en anden stat, i Grønland eller på Færøerne. Hvis indkomst hidrørende fra personligt arbejde og fra selvstændig erhvervsvirksomhed, der kan beskattes her i landet - herunder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst - med tillæg af renteudgifter og kurstab på gæld, der er fradraget i denne indkomst, i et indkomstår udgør mindst 75 pct. af de efter dansk skattelovgivning opgjorte samlede indtægter med fradrag af samtlige udgifter afholdt for at erhverve indkomsten opgjort efter statsskattelovens § 6, litra a, kan den skattepligtige vælge at blive beskattet efter §§ 5 A-D. Tilsvarende gælder i et indkomstår, hvor både den danske indkomst og den samlede indkomst er negativ, hvis den skattepligtige i det seneste indkomstår med dansk positiv indkomst er blevet beskattet efter dette afsnit. Stk. 2. Arbejdsløshedsdagpenge, strejke- og lockoutgodtgørelser samt dagpenge ved sygdom og fødsel medregnes som vederlag for personligt arbejde. Stk. 3. 19) Pensionsudbetalinger, efterløn, overgangsydelse, ventepenge og lign. som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 9-11 og 13, medregnes som vederlag for personligt arbejde eller fra selvstændig erhvervsvirksomhed. Hvis indkomst omfattet af 1. pkt. nedsættes i henhold til en lov om indgåelse af en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller en lov om indgåelse af en protokol om ændring af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, gives fradrag efter dette afsnit, i det omfang de samlede fradragsberettigede udgifter overstiger nedsættelsesbeløbet. Stk. 4. Er indkomståret kortere end 12 måneder, anvendes i stedet kalenderåret ved bedømmelsen af, om en person er omfattet af stk. 1. Stk. 5. 3) Stk. 1-4 finder ikke anvendelse på personer der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. § 5 B. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst gives fradrag efter skattelovgivningens almindelige regler for skattepligtige efter § 1, stk. 1, for følgende udgifter, der vedrører den skattepligtiges familiemæssige og personlige forhold: 1) Udgifter, herunder renteudgifter, vedrørende bolig i egen ejendom, i det omfang de overstiger indtægter af ejendommen, herunder lejeværdi af egen bolig, beregnet efter danske regler. 2) Renteudgifter, stiftelsesprovisioner m.m. af privat karakter. 3) Indbetalinger til pensionsordninger og A-kasse-indbetalinger, der er fradragsberettigede efter pensionsbeskatningsloven. 4) Bidrag til velgørende foreninger, jf. ligningslovens § 8 A. 5) Underholdsbidrag, jf. ligningslovens §§ 10 og 11. 6) Obligatoriske udenlandske sociale bidrag, forudsat at den pågældende er omfattet af social sikringslovgivning i udlandet, jf. § 7, stk. 3 eller 4, i lov om en arbejdsmarkedsfond. Stk. 2. 8) 11) Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst gives fradrag på 2,5 pct., jf. dog 2. pkt., af vederlag m.v. som nævnt i § 8, stk. 1, litra a, b, d, e og g, og § 10 i lov om en arbejdsmarkedsfond med fradrag af bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven, forudsat at den pågældende er omfattet af social sikringslovgivning i udlandet, jf. § 7, stk. 3 eller 4, i lov om en arbejdsmarkedsfond. Såfremt beregningen medfører, at fradraget er negativt, sættes fradraget til 0 kr. for det pågældende indkomstår. Fradraget opgjort efter 1. og 2. pkt. kan sammen med et eventuelt fradrag opgjort efter ligningslovens § 9 J højst udgøre et grundbeløb på 4.350 kr. Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20. Stk. 3. 17) Lønmodtagere omfattet af kildeskattelovens § 48 B, § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk eller kulbrinteskattelovens § 21, stk. 2, kan endvidere fratrække udgifter, der vedrører indkomsterhvervelsen. Stk. 4. Ligningslovens § 9 F finder ikke anvendelse. § 5 C. Skattepligtige, der er omfattet af kildeskattelovens § 2 eller kulbrinteskatteloven, får beregnet skatten på samme måde som skattepligtige omfattet af kildeskattelovens § 1. Stk. 2. Er den skattepligtige gift, og havde ægtefællerne ved udgangen af indkomståret samme bopæl, anses ægtefællen ved skatteberegningen som værende fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1. Ved skatteberegningen tages hensyn til ægtefællens samlede indkomst opgjort efter danske regler, medmindre ægtefællen selv vælger beskatning efter dette afsnit. Der overføres kun underskud mellem ægtefællerne i henhold til personskattelovens § 13, stk. 2 og 4, samt virksomhedsskattelovens § 13, såfremt begge ægtefæller, i det indkomstår underskuddet er opstået, vælger beskatning efter dette afsnit. Er begge ægtefæller skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, finder 1.-3. pkt. ikke anvendelse. § 5 D. 21) Den skattepligtige skal ved indgivelse af selvangivelse for et indkomstår tilkendegive, om der skal foretages beskatning efter dette afsnit. Den skattepligtige kan omgøre beslutningen. Tilkendegivelse herom skal ske til told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Stk. 2. Ved tilkendegivelse af, at der ønskes beskatning efter dette afsnit, skal der samtidig indsendes selvangivelse for en eventuel ægtefælle. Som man kan se af det med grønt markerede er der tale om nogen regler som man frivilligt kan vælge at benytte, hvis man giver besked. Vælger man at bruge disse regler får man adgang til at fradrage alle disse ting, som findes i §5B - dvs. renter osv. Bemærk dog det med Rødt markerede omkring at ligningslovens §9F ophæves. Ligningslovens §9F er den som giver et ægtefællefradrag for grænsegængere: § 9 F. Personer, der er skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, og som er gift ved udløbet af indkomståret, kan fradrage et grundbeløb på 22.900 kr. ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. ...........blablabla Stk. 2. Det er en betingelse, at den skattepligtige har samme bopæl som ægtefællen ved udgangen af indkomståret, og at ægtefællen ikke for dette indkomstår har opnået skattenedsættelse gennem personfradrag efter personskattelovens § 10. Så man kan kun få ægtefællens personfradrag, hvis man IKKE anvender grænsegængerreglerne og ægtefællen forøvrigt ikke har tjent penge i Danmark og udnyttet sit personfradrag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2007 sjovt du lige spørger om dette. Jeg har idag været inde på skatøresund, og der fik jeg at vide at når man boede i sverige, kunne man ikke få sin kones fradrag. Det kunne jeg slet ikke forstå, da jeg i 2007 har haft hendes fradrag. Men han sagde at de lige har haft et møde om dette og der kunne man altså ikke få sin kones fradrag. Så hvis begge parter står på et hus lån fx, så skal det deles lige over og man kan ikke som før tage hendes andel over på sit skatte kort. Der må være en herinde som ved noget mere om dette, for det må da være en fejl??? For så skal jeg jo til at betale alt for meget topskat..... Du kan da under alle omstændigheder ikke fratrække renterudgifter i det beløb du skal betale topskat af, så om den ene eller den anden får fradaget bliver vel det samme med mindre at hendes fradrag bliver større end hendes indtægt. Eller har jeg misforstået hvilke "fradrag" der er tale om? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Har du da allerede fået selvangivelsen for 2007 ;) Eller hvad mener du Du kan da under alle omstændigheder ikke fratrække renterudgifter i det beløb du skal betale topskat af, så om den ene eller den anden får fradaget bliver vel det samme med mindre at hendes fradrag bliver større end hendes indtægt. Eller har jeg misforstået hvilke "fradrag" der er tale om? Nej jeg havde da bare fået regnet ud hvad vores fælles rentefradrag ville blive for 2007 og så gik jeg da ned og fik lavet vores skattekort om for 2007. Og der var det ingen problem at jeg tog hele rentefradraget for vores boliglån, men det er det åbenbart nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Vi deler ikke Her i huset er det min mand der har alt fradraget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hej. Nogle der ved hvad der skal til for at ens kone kan få hele rentefradraget vedr. svensk bolig. Min kone arbejder i Sverige og det er mig der står på boliglånet. Mvh tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hej. Nogle der ved hvad der skal til for at ens kone kan få hele rentefradraget vedr. svensk bolig. Min kone arbejder i Sverige og det er mig der står på boliglånet. Mvh tim Der skal ikke noget særligt til. Hun trækker bare beløbet fra, og du husker at lade være. Ang. Skat-medarbejderen som har været på kursus og kommer hjem med friske ideer, så kan der jo være mange ting, der distraherer, når man er på kursus, så måske har han hørt forkert, men hvorom alting er, så lyder det mærkeligt, at selve det, at skatteyderen bor i Sverige gør, at reglerne ikke gælder enten vi nu snakker om vilkårlig fordeling af rentefradrag mellem ægtefæller eller om ægtefællefradrag eller begge dele på en gang. At man bor i Sverige er ligesom for simpel en forklaring i disse EU-tider og alting. Jeg ville indtil andet er bevist gå ud fra hovedreglen, at man kan trække de renteudgifter fra, man har, hvis man kan, og at reglerne om ægtefællefradrag gælder stadigvæk. ...og når man får en forklaring fra en bureaukrat, om at der er nye regler for jeg har været på kursus og blabla, så skal man bede om at få de nye regler på skrift og med henvisning til de relevante paragraffer - med ondt skal ondt fordrives. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hej Niels. Grunden til at jeg er i tvivl er at jeg tidligere har læst at det svenske skattevæsen forlanger at både mand og kone står på boliglånet for at hun kan trække det hele fra i sin Svenske skat. I mit tilfælde er det alene mig der står for boliglånet. Men vi er gift. Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hej Niels. Grunden til at jeg er i tvivl er at jeg tidligere har læst at det svenske skattevæsen forlanger at både mand og kone står på boliglånet for at hun kan trække det hele fra i sin Svenske skat. I mit tilfælde er det alene mig der står for boliglånet. Men vi er gift. Mvh Tim Jeg fik sagt for meget. Begge parter skal stå på lånet. Hvis det er opfyldt kan man til gengæld fordele fradraget som man er venner til. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hej Niels. Ja det mente jeg nok. :-) Hvis jeg nu får sat min kone ind på lånet inden årsskiftet så vi begge står på lånet hos Banken. Kan jeg så lægge renteudgiften for hele året ( 2007 ) ind hos min kone. Eller kan jeg kun gøre det for den del af året hvor vi begge har stået for lånet. ? Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hvis det var mig selv, ville jeg ikke gå op i det med, at begge kun har stået på lånet en del af året. Det er næppe noget, der optager Skatteverket så meget, da der normalt ikke er nogen penge i det for staten. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hej Niels. Ja men så vil jeg se at få ændret lånet hurtigst muligt. Men er nu lidt i tvivl om ikke skatteverket finde frem til det. Ifølge dette skal man medsende kontrol opgørsel fra Banken over de renter man har betalt i løbet af året. Ved du om min kone kommer til at stå med på denne opgørsel for hele rentebeløbet som jeg modtager ved årets udgang hvis jeg ændre det nu. ? Mvh tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Man skal ikke sende nogen bilag til Skatteverket før de beder om det, men de får så oplysninger ad bagvejen. Hvis du er nervøs, kan du jo spørge i banken, om I kan lave det om, så din kone rent faktisk betaler hele årets renteudgift. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hej Niels. Tak, jeg prøver at gå til min bank. Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Hej Niels. Tak for det. Jeg prøver at tage en snak med min bank. Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2007 Rentefordeling Bankerne kan lave et officielt dokumet hvor rentefordelingen står på. Skattefar får så en kopi fra dem. Hej Niels. Tak for det. Jeg prøver at tage en snak med min bank. Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2007 Har jeg så lavet en brøler... Nu bliver jeg altså i tvivl om jeg har lavet en brøler af format ... Jeg blev gift i december sidste år, og min kone fik 5-års opholdstilladelse i januar. Lidt småting frem og tilbage gjorde, at hun først startede svenskundervisning i juni, og har valgt først at starte praktik til januar. Korte af det lange er, at hun ikke har haft nogen form for indtægt i 2007. Jeg har sådan set hele tiden tænkt, at det her er et spørgsmål jeg først tager op når jeg indgiver selvangivelsen - specielt fordi jeg først meget sent vil kende til hendes indkomst... Men betyder det her i virkeligheden, at jeg ikke kan gøre brug af hendes fradrag og hvis jeg gør, at jeg kommer til at sige farvel til et monsterbeløb (en andelse overdrevet, men alligevel) i rentefradrag med meget mere?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites