Laura 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Hej Kira 1. Syntes altid det er oplagt emne...Det er jo ikke til at vide hvem der læse disse indlæg! 2. Forstår godt du ikke bryder dig om ordet kamphund skrev det egentlig bare fordi det var kortere end at nævne flere racer hvergang - Men en kamphund er vel en hund der bliver brugt i kamp ?...?... Og fordi bl.a pitbull, amstaff og cane corso engang var det. Udspringer ordet sig vel derfra, jeg kunne måske have brugt ordet muskelhund... Tror navnet i sig selv kan få nogle til at anskaffe sig disse racer. Jeg er godt klar over der findes rigtig mange fine af disse hundracer med flotte papir osv. De er jo bare én race ud af mange andre... Men det er da altid noget at vi er enige i noget :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Laura 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Jeg vil gerne lige vide... At hvis en hund med kuperet øre kan læses ligeså godt af andre hunde som hvis den havde øre! Hvorfor kupere man dem så og hvorfor kun på disse racer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kira 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Men en kamphund er vel en hund der bliver brugt i kamp ?...?... Og fordi bl.a pitbull, amstaff og cane corso engang var det Pitbull har været brugt i kamp - det er rigtigt. En amstaff har aldrig været avlet med det formål at den skulle bruges til kamp. En Cane Corso er så vist jeg ved en vagthund - men den race har ikke min interesse, så jeg ved ikke om den har været brugt til kamp. Muskelhund er et ligeså forfærdeligt ord i mine øjne som kamphund er - jrg syntes man skal bruge den betegnelse racen nu engang er i mit tilfælde - amstaff - her er der tale om en terrier. Jeg kan kun tale for mig selv - min ene hund er kuperet, han er født i Polen. Han har kuperede ører fordi han er gammel udstillingshund, hunde med kuperede ører klarer sig bedre med kuperede ører på udstillinger - så det er en egoistisk beslutning. Mine to andre hunde har ører af den grund at man faktisk ikke rigtig må udstille nogen steder længere med kuperede ører udover i Danmark - I sverige bliver det forbudt fra årsskiftet. Men måtte man udstille med kuperede ører - så havde de to sidste hunde kuperede ører. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
løjse 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Dejligt med diskussion!!! Tak for svar. Det er altid dejligt at blive beriget med ordentlige argumenter. Som jeg skrev til din kæreste i går, så kan jeg godt forstå, at det må være pisse belastende at høre om de samme dårligdomme og fordomme om ens hunds race (Kira). Ang ørekupering, så er det vel det samme som halekupering. I gamle dage kuperede man af praktiske grunde, eller tager jeg fejl. Nu sker det vist også fordi man udstiller, og visse racer er det vist anerkendt, at de enten har kuperet hale eller ører. JEg forstår det egentlig heller ikke- altså nogle af delene. Undrer mig, hvad fanden forskellen er.. Og så lige en anden undren.. Hvorfor er det, at man bruger staffordshire terrier og amstaffer til kampe i udlandene- og herhjemme. Er det udholdenhed og fordi de er stærke? Vil lige sige, at min hund har leget med et par kamphunde, hvor det er gået fint. Dog er det den samme type, som ikke har styr på deres hund. Den ene kom løbende imod vores fordi manden ikke kunne kalde den til sig, og der troede jeg fandme det gik galt. Heldigvis var det en han og vores en hun, og de legede bare. Men hold op hvor var den stærk.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Laura 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Ja der er korrekt...Cane corso er en vagt hund, sorry! Okay så er det en amstaff ;) Ville heller ikke bryde mig om min blandning blev kaldt en bastard :) også alligevel ;) ha ha Okay men tak for svaret med hensyn med ørene...så ved jeg det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Da nu jeg brokkede mig over at andre ikke holdt sig til sandheden, vil jeg lige rette en skrive fejl, der skal stå Bull dog i stedet for Bull terrier. Racerne Amerikansk Staffordshire Terrier, Amerikansk Pit Bull Terrier og Staffordshire Bull Terier, er hunde der et reslutat af blanding af Old English Bulldog og Old English Terrier(Black & Tan Terrier/White Terrier), alle dise racer er uddøde idag. Denne mix blev i første omgang til det man kaldte Bull and Terriers, de udviklede sig til den Staffordshire Bull Terrier vi kender idag. Og da pionere tog den med sig til USA, blev de aflevet lidt større til de Amerikansk Pit Bull Terrier vi kender idag, hvorfra nogle enthusiaster der var kede af det ry som APT var ved at få på grund af stigende problemer med hunde kampe, satte en meget strengt avl program igang og deres hunde optaget i Amerikansk Kennel Klub i 1936. Disse hunde blev avlet som udstillings hunde og familie hunde, hvilket de er framragene til. Det kan lige tilføjes at Amstaff´ens Engelske "fætter" om man vil, Staffordshire Bull Terrier, har øge navnet The nanny dog", fordi de er framragende til børn. Nå vi slutter vist historie timen her;) Det er forstået helt forkert - der INGEN hunde der kan låse kæberne. Amstaffen er for mange mange mange år siden avlet ud af en bull terrier. Bullterrier blev i tidernes morgen brugt til til holde tyre stille for slagtere, der var det praktisk med en hund der ikke gav slip fordi det gjorde lidt ondt, så derfor den høje smerteterskel, der betyder at de ikke giver slip uden videre - men de låser ikke kæberne.) Som skrevet ovenfor, så har Amstaff´en aldrig været afvlet som kamphund;) Hej Kira 2. Forstår godt du ikke bryder dig om ordet kamphund skrev det egentlig bare fordi det var kortere end at nævne flere racer hvergang - Men en kamphund er vel en hund der bliver brugt i kamp ?...?... Og fordi bl.a pitbull, amstaff og cane corso engang var det. Udspringer ordet sig vel derfra, jeg kunne måske have brugt ordet muskelhund... Tror navnet i sig selv kan få nogle til at anskaffe sig disse racer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
løjse 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Hm Een ting er jeg i hvert fald sikker på. De omtalte hunderacer kommer i hvert fald i forkerte hænder. Der er en grund til, at der bliver aflivet ca 10.000 hunde årligt- og det er en meget dårlig grund. Desuden har jeg snakket med mange internater, som får disse racer ind i overflod. Det er frygteligt at tænke på. Det er jo fora fanden ikke hundes skyld, at den har nogle latterlige passere. Faktisk er det jo dem, som sælger hundene, som burde tænke sig en ekstra gang om, før de bare solgte løs- men så igen. Dem som sælger er vel ofte selv den samme ignorante type.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Rigtige Amstaff, altså hunde med DKK/FCI stamtavle, er stadig som de var tiltængt tilbage i 1936 da racen blev optaget i Amerikansk Kennel Klub, bliver meget sjældent brugt til kamphunde, det kræver meget at få disse hunde avls godtkendt og der bliver lagt et stort stykke meget seriøst arbejde i de hunde langt de fleste steder. Dog er der altid brådne kar imellem desværre. Uden at vide det med 100 % sikkerhed så tror jeg at der er flere forskellige racer der bliver brugt til hundekamp rundt omkring i verden, men for lang tid siden var Amerikansk Pit Bull Terrier den foretrukne race i USA som kamp hund, grunden til at den var go til dette hænger nok sammen med at de er ikke alt for store og tunge, men stadig en meget stærk hund, så hurtigt blandet med styrke, høj smerte terskel, kraftigt kæbe parti, stor stædighed(overgiver sig ikke), stort "mod" forstået sådan at de ikke er bange eller sky af natur(Hvem har ikke set en lille Jack Russel Terrier "spille op til selv den største Rottweiler, der vejer 3-4 gange så meget som den selvgør). Men det er vel en kombination af disse "egenskaber" der gør at de har været foretrukket som kamphunde. Og så lige en anden undren.. Hvorfor er det, at man bruger staffordshire terrier og amstaffer til kampe i udlandene- og herhjemme. Er det udholdenhed og fordi de er stærke? . Ja det er en helt horribel tendens der er for tiden, vi ser enorme mængder hunde, som påstås at være Amstaff´s, der er til salg rundt omkring. Tit i cirka 1 års alderen og næsten altid af unge ejere. Disse menesker tror de har købt en ny hat, altså et modefenomem som man så bare smider væk når det bliver lidt besværligt eller man bliver træt af den. Det skulle forbydes at avle eller sælge visse racer hvis ikke man er godkendt af DKK og begge forældre hunde er avls godtkendt. Een ting er jeg i hvert fald sikker på. De omtalte hunderacer kommer i hvert fald i forkerte hænder. Der er en grund til, at der bliver aflivet ca 10.000 hunde årligt- og det er en meget dårlig grund. Desuden har jeg snakket med mange internater, som får disse racer ind i overflod. Det er frygteligt at tænke på. Det er jo fora fanden ikke hundes skyld, at den har nogle latterlige passere. Faktisk er det jo dem, som sælger hundene, som burde tænke sig en ekstra gang om, før de bare solgte løs- men så igen. Dem som sælger er vel ofte selv den samme ignorante type.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
løjse 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Forbyd salg Præcis! Du rammer hovedet på sømmet, men problemet er, at disse folk netop ser dyrene som en vare, det kan tjene penge på. Det er til at kaste op over. Det hører jo ligesom til sjældenhederne, at folk som jer, har disse hunde. Ser også mange indvandrere med disse hunde, hvilket er underligt, fordi det oftest ikke er normalt for den kultur at have kældedyr. Mange ser hunde som et skadedyr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
løjse 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Ovenstående indlæg er på ingen måder racistisk Det var ikke for at generalisere- ej heller for at støde nogen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Laura 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Så har jeg fkatisk lige et spørgsmål mere... Er det ikke rigtig at en ægte pit bull faktisk er ganske lille? Jeg mener den er da ikke meget større end en meget stor terrie ? Den race der kaldes en red nose, hvad er det der er så special ved den? Pitt bull som er ulovlig i Danmark kan man godt købe i Sverige ? Jeg var nemlig inde på en side hvor der var en ægte pitt bull tilsalg og den var ikke særlig stor men den så virkelig stærk ud... Man skriver vel ikke pitt bull hvis de er ulovlige? Tænke bare om I vidste det? For så er det jo ikke så underligt de findes i Danmark, jeg syntes bare det er sjældent man møder de små... Kigger I nogen siden på dba og ser hvor mange der er til salg derinde...Får virkelig ondt af de stakkels hunde på 12 mdr ejerne ikke lige gider at have mere :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Du skulle komme til en udstilling en dag, der er masser af mennesker som os(vælger at tage det positivt:laugh:), der har Amerikansk Staffordshire Terrier, faktisk er der et meget bredt udsnit af den "normale" befolkning der har dem, inkl. masser af familier. Men som sagt tidligere vil man i Amstaff gruppen under Dansk Terrier Klub, i samarbejde med Dansk Kennel Klub, prøve at komme med nogle løsning ideér til at komme problemerne til livs. Du kan se lidt om ideérne her: "Dette udvalg skal udelukkende arbejde på racegruppens image overfor vores omverden, i første omgang DTK og DKK. Vi skal arbejde hårdt på at forbedre vores ry generelt og vi skal arbejde hårdt på et bedre og tættere samarbejde med både DTK og DKK. Selvfølgelig handler dette også om først og fremmest at have ro i egne rækker. Vi vil gå forrest i kampen mod Amstaffer uden stamtavle, Amstaffer registreret i Dansk Hunderegister uden stamtavle og med tvivlsom herkomst, få lukket denne mulighed om at kunne registrere Amstaffer i Dansk Hunderegister hvis de er uden DKK/FCI stamtavle. En Amstaff uden stamtavle er IKKE EN AMSTAFF! Vi vil ha lukket det hul i loven, hvor det rent faktisk er muligt i dag, at få registreret sin hund i Dansk Hunderegister som ”Amstaff” til trods for at den ikke har stamtavle som kan bevise dens herkomst. Har din Amstaff ikke en godkendt DKK/FCI stamtavle skal den simpelthen gøres ulovlig. Vi vil gå i langt tættere samarbejde med myndighederne og få skabt positiv dialog med politikerne. Vi vil have dem til at åbne øjenene for vores store udfordring i kampen mod Amstaffer uden stamtavle. Vi vil foreslå dem at indføre en ”hundeskat” på ca 7,500 kr årligt for at have en Hund/Amstaff uden stamtavle fra DKK/FCI. Vi henviser her til Hundegalleriet som dagligt annoncerer salg af hundehvalpe uden stamtavler og oftest fra unge mennesker mellem 15-20 år uden nogen form for erfaring eller bare omtanke for hvalpene skæbne i fremtiden" Præcis! Du rammer hovedet på sømmet, men problemet er, at disse folk netop ser dyrene som en vare, det kan tjene penge på. Det er til at kaste op over. Det hører jo ligesom til sjældenhederne, at folk som jer, har disse hunde. Ser også mange indvandrere med disse hunde, hvilket er underligt, fordi det oftest ikke er normalt for den kultur at have kældedyr. Mange ser hunde som et skadedyr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Amerikansk Pit Bull Terrier og blandinger deraf er ulovlige i Danmark, men de er helt lovlige i Sverige. En Red Nose er en type APT, der som navnet hentyder har rød næse, altså ikke Peter Schmeichel rød, selv om mange nok ville mene der er noget Pit Bull i ham;), Men som den her på linket: http://www.lupus.hjem.wanadoo.dk/racer4/American%20Pit%20Bull%20Terrier.jpg En Amstaff f.eks. er 99 % altid med helt sort næse. Det kan for det meste være meget svært at se forskel på en Amstaff og en Amerikansk Pit Bull Terrier og i mange tilfælde helt umuligt, men det er rigtigt iflg, United Kennel Clubs race beskrivelse af Amerikansk Pit Bull Terrier så burde de være mindre end Amstaff´en. Ja det er noget svineri med alle de hunde der er til gensalg mange steder. Så har jeg fkatisk lige et spørgsmål mere... Er det ikke rigtig at en ægte pit bull faktisk er ganske lille? Jeg mener den er da ikke meget større end en meget stor terrie ? Den race der kaldes en red nose, hvad er det der er så special ved den? Pitt bull som er ulovlig i Danmark kan man godt købe i Sverige ? Jeg var nemlig inde på en side hvor der var en ægte pitt bull tilsalg og den var ikke særlig stor men den så virkelig stærk ud... Man skriver vel ikke pitt bull hvis de er ulovlige? Tænke bare om I vidste det? For så er det jo ikke så underligt de findes i Danmark, jeg syntes bare det er sjældent man møder de små... Kigger I nogen siden på dba og ser hvor mange der er til salg derinde...Får virkelig ondt af de stakkels hunde på 12 mdr ejerne ikke lige gider at have mere :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites