Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Nej Mogens.....Din bil får en roligere motorgang, men flere hk får den ikke. For den er ikke justeret til 100 oktan og bankesensor kan kun trække tændingen tilbage og ikke justere den længere frem end til det den er kørt ind til fra fabrikken af. Skal du ha' glæde af 100 oktan, så skal din bil trimmes til det. Men ja jeg tanker også altid 100 oktan, men det hænger sammen med en tungt lastet bil og høj fart. Så arbejder motorstyringen ikke så hårdt med korrigering for lufttryk, temp osv...... Det giver en mere rolig motorgang. Jeg sværger i Tyskland til Shell V-Power' date=' som er oktan 100. Så rykker det sgu alvorligt på motorvejen :)[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Høj fart ? Min Porsche kører på 95 oktan og kører 275 på toppen - uden ekstra oktaner. Hvor hurtigt kører du egentlig ? Der var tændingsbanken i gamle dage, og der er endnu mere tændingsbanken idag - eller det er der netop ikke fordi der bliver gjort så meget for at undgå det. Dagens teknik med sensorer på hver cylinder, ekstremt følsomme, selvrensende luftmassemålere, lamdbasensorer medføre at motorerne kan gøres tættere på grænsen til tændingsbanken. Den højeste ydelse får man fra motoren, umiddelbart før den tændingsbanker, så der ligger masser af hk og forbedret brændstof økonomi ved at have en motor styring, som kan bringe dig så tæt som muligt til grænsen for tændingsbanken. Iøvrigt har blyet i benzinen intet med denne diskussion at gøre. Blyet fandtes for at reducere slitagen på sædekanterne på ventilerne. Det sikres på anden vis i dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Ja, men prøv du at spænde en trailer fast for at opnå en totalvægt over 2,5 tons......;) En SUV med bundgas, fuldt lastet i tyskland, har brug for højoktan benzin..... :) Høj fart ? Min Porsche kører på 95 oktan og kører 275 på toppen - uden ekstra oktaner. Hvor hurtigt kører du egentlig ? Der var tændingsbanken i gamle dage, og der er endnu mere tændingsbanken idag - eller det er der netop ikke fordi der bliver gjort så meget for at undgå det. Dagens teknik med sensorer på hver cylinder, ekstremt følsomme, selvrensende luftmassemålere, lamdbasensorer medføre at motorerne kan gøres tættere på grænsen til tændingsbanken. Den højeste ydelse får man fra motoren, umiddelbart før den tændingsbanker, så der ligger masser af hk og forbedret brændstof økonomi ved at have en motor styring, som kan bringe dig så tæt som muligt til grænsen for tændingsbanken. Iøvrigt har blyet i benzinen intet med denne diskussion at gøre. Blyet fandtes for at reducere slitagen på sædekanterne på ventilerne. Det sikres på anden vis i dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Nej Mogens.....Din bil får en roligere motorgang, men flere hk får den ikke. For den er ikke justeret til 100 oktan og bankesensor kan kun trække tændingen tilbage og ikke justere den længere frem end til det den er kørt ind til fra fabrikken af. Skal du ha' glæde af 100 oktan, så skal din bil trimmes til det. Er min bil ikke det? - Kan du høre hvor hult det lyder? Du kender mig ikke, du har aldrig set eller talt med mig. I princippet ved du ikke en kæft om bilen - om jeg har en banevogn på plader eller det modsatte. Jeg køber den fuel, som Porscheforhandleren anbefaler mig - ift. de køredata jég har givet ham. Sådan er det. Iøvrigt har den ingen problemer med at nå de 305 km/t, den er opgivet til - oktan 100 eller 98... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Er min bil ikke det? - Kan du høre hvor hult det lyder? Du kender mig ikke, du har aldrig set eller talt med mig. I princippet ved du ikke en kæft om bilen - om jeg har en banevogn på plader eller det modsatte. Jeg køber den fuel, som Porscheforhandleren anbefaler mig - ift. de køredata jég har givet ham. Sådan er det. Iøvrigt har den ingen problemer med at nå de 305 km/t, den er opgivet til - oktan 100 eller 98... Rolig nu Mogens - ingen grund til føde trolden... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Taget fra oliebranchen.dk: Spm.: Jeg har en ny smart bil, der kører bedst på 98 oktan. Hvad gør jeg nu? Sv.: Det er korrekt, at en række bilfabrikanter markedsfører bilmodeller med motorer, der er optimeret til at køre på 98 oktan (f.eks. Volkswagen FSI motorer). Bilens motorstyring (bl.a. bankesensoren) er dog indrettet sådan, at den automatisk tilpasser motoren til benzinens oktantal. De pågældende motorer kan således også køre på benzin med lavere oktantal end 98. Ulempen for de pågældende biler i dette tilfælde er dog, at de ikke yder optimalt i forhold til hestekræfter og benzinøkonomi. I forhold til benzinøkonomien skal du dog være opmærksom på, at 98 oktan benzin generelt er dyrere end f.eks. 95 oktan benzin. Så det kan godt være at bilen kører lidt kortere pr liter, men til gengæld koster hver liter benzin også lidt mindre. --- Min Porsche får nu altid (det vil sige i de 3 måneder, jeg har haft den) 98-oktan. 98 oktan indeholder 5-8% MTBE (Methyl Tertiær Butyl Ether) mod 95 oktan har fra 0-1% MTBE. MTBE hæver benzinens oktantal, men anses for at være lidt småfarligt, da det kun er delvist opløseligt i vand og dermed er der risiko for, at det trænger ned i grundvandet. 100 oktan benzin må så derudover indeholde endnu mere MTBE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Hvem har du fået til at trimme den til 100 oktan???? Der er nemlig ingen der laver chips til mere end 98 oktan, med mindre den er kørt specielt ind..... Er min bil ikke det? - Kan du høre hvor hult det lyder? Du kender mig ikke, du har aldrig set eller talt med mig. I princippet ved du ikke en kæft om bilen - om jeg har en banevogn på plader eller det modsatte. Jeg køber den fuel, som Porscheforhandleren anbefaler mig - ift. de køredata jég har givet ham. Sådan er det. Iøvrigt har den ingen problemer med at nå de 305 km/t, den er opgivet til - oktan 100 eller 98... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Slap af xxxxx.................:mad: Du kender intet til mit fjæs og ved derfor ikke hvad det ligner... D'oh. Nu gjorde jeg det selv... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Du kender intet til mit fjæs og ved derfor ikke hvad det ligner... D'oh. Nu gjorde jeg det selv... Damm i hygger jer :):):):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Damm i hygger jer :):):):) Nogen gør - andre irriteres over, at "Klugscheiser" skråsikkert skal fortælle om dette og hint. Googler man lidt på oktan 100 og Porsche, findes der en række tunere, der har oktan 100 chip... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Supermule...pak dit børnehavesprog væk, eller gør det på PM. (indlæg slettet) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2007 Jeg køber den fuel, som Porscheforhandleren anbefaler mig - ift. de køredata jég har givet ham. Sådan er det. Iøvrigt har den ingen problemer med at nå de 305 km/t, den er opgivet til - oktan 100 eller 98... Oktan 100 chip til Porsche: http://www.powertec.at/datenbank/porsche.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2007 Diesel? Findes der bedre diesel? F.eks en diesel der giver flere heste i form af bedre forbrænding? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
APGraph 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2007 Findes der bedre diesel? F.eks en diesel der giver flere heste i form af bedre forbrænding? Skal vi holde os til emnet, hvis vi skal ind på diesel, må der oprettes en anden tråd. Mvh APGraph Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2007 Findes der bedre diesel? F.eks en diesel der giver flere heste i form af bedre forbrænding? Ja mener det heder diesel super men har kun set det i Tyskland.. Ellers er der jo www.bsrab.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2007 Jetfuel agtig brændstof kan da sagtens købes (Petrolium):) Hej Gutter Hvis man har en dieselbil kan man købe Diesel Injection Cleaner (f.eks hos biltema), som næsten må måle sig med "Jetfuel". På vej hjem da det røg igennem systemet blev jeg næsten sparket af vejen. Sikkert en 60% forøgelse af turboen på bilen i et kort øjeblik. Det koster ca 60kr literen men så bliver du også sparket af helvedes til. Jeg ved dog ikke om motoren har godt af udelukkende at køre på Petrolium, som Injection cleaneren er lavet af. Husk folks, det er på egen risk! \Tom Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Jeg sætter en tønde gødning på, at hvis Night Rider havde haft en diselmotor i sin KITT bil, havde han været storkunde hos Biltema og havde kørt med 50/50 blanding Diesel Injection Cleaner. Spøg til side. Petroleum og diesel er nær beslægtede produkter, og petroleum og Jet A1 kan bruges i en dieselmotor. Man skal blot være opmærksom på at petroleum og især Jet A1 er noget tørrere, og ikke giver den samme smøring til f.eks. højtryksbrændstofpumpen, som diesel gør. Ved rigtig lave temperaturer er det faktisk nødvendigt at blande petroleum i diselolien, fordi at den federe diesel stopper filtrene ved rigtig lave temperaturer. Olien bliver mere tykflydende og minder noget om stearin. Den noget tørrere petroleum reducerer dette problem. For nogle årtier siden var f.eks. Audi's og VW's motorer følsomme overfor dette, idet deres motorer havde impellerpumper, hvorimod Mercedes kørte med stempelpumper, som ikke var så følsomme. Siden er der sket rigtig meget på dieselfronten. Dagens Commonrail motorer køre med ekstremt høje pumpetryk, og at eksperimentere med diverse alternativer til den anbefalede brændstoftype ville jeg holde mig fra. I Tyskland sælges der en federe diesel olie end i Danmark og Sverige. Det påstås at brændstofslanger på biler der først har kørt i Tyskland og derfter importeres her til, tørrer ud efter en periode. Men jeg har nu ikke oplevet det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2007 95 oktan vs 98 oktan - Nu med forklaring For dem der ikke har planer for weekenden, er der her et link til "The Fuel + Engine Bible". Der findes lidt forklarende tekst omkring oktan, hvad det kan og hvad der kan ske hvis man går fra et lavt oktantal til højere oktantal og omvendt. Der er også en del anden nyttig info. God fornøjelse ! http://www.carbibles.com/fuel_engine_bible.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2008 Da jeg i tidernes morgen (2002) havde en AUDI A4 1.8 t. Fik jeg den testet hos Palms Auto på rullefelt. Den skulle have 150 hk. men den havde oktan 95 på, så effekten på min nye bil var 127 HK .... Så startede jeg på at køre oktan 98. 14 dage senere tog jeg til Palm's Auto igen, denne gang for at få en chip tuning på. De sagde den ville komme op på 193 HK, og jeg endte på 191 HK på rulletesten, så det var fint. :th2: Så siden har jeg ikke tanket mindre end oktan 98 på mine benzin biler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2008 Da jeg i tidernes morgen (2002) havde en AUDI A4 1.8 t. Fik jeg den testet hos Palms Auto på rullefelt. Den skulle have 150 hk. men den havde oktan 95 på' date=' så effekten på min nye bil var 127 HK .... Så startede jeg på at køre oktan 98. 14 dage senere tog jeg til Palm's Auto igen, denne gang for at få en chip tuning på. De sagde den ville komme op på 193 HK, og jeg endte på 191 HK på rulletesten, så det var fint. :th2: Så siden har jeg ikke tanket mindre end oktan 98 på mine benzin biler.[/quote'] Sjov sammenligning - vi er mere interesserede i resultatet med 98oktan inden chipning..:) Men jeg kører også kun med 98 oktan på min bil og hvis det ikke er til at finde når man en sjælden gang tanker i DK, så hælder jeg V-Power på selvom jeg ikke er meget for at tanke på Shell (har ikke benzinkort dertil :)) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2008 Sjov sammenligning - vi er mere interesserede i resultatet med 98oktan inden chipning..:) Men jeg kører også kun med 98 oktan på min bil og hvis det ikke er til at finde når man en sjælden gang tanker i DK, så hælder jeg V-Power på selvom jeg ikke er meget for at tanke på Shell (har ikke benzinkort dertil :)) Ja, jeg fik desværre kun testet den med chip efter der var kommet 98 på, men da den havde 95 på, havde den kun 127 HK, hvor den skulle havde 150 HK. Og da sagde de hos Palms at jeg skulle tage hjem og køre den tom på 95 og tanke min. 98. I øvrigt, er det jo ret svært at få 98 i DK, hvilket er langt ude, i min Mercedes C-klasse (benzin) som "stadig" er på Danske skiver, står der "Min. oktan 98"Og i forlængelse med det, så hold jer væk fra Q8 hvis i skal have 98, de deler som regel pumpe og pistol med 95. Jeg vil sige jeg har hørt om en del med Mercedes der har haft problemer med 97 V-power og er derfor selv gået væk fra det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2008 Og i forlængelse med det' date=' så hold jer væk fra Q8 hvis i skal have 98, de deler som regel pumpe og pistol med 95.[/quote']Og hvad har det lige at sige at 98/95 deler pistol/pumpe? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2008 Og hvad har det lige at sige at 98/95 deler pistol/pumpe? Hvis der ikke har været tanket 98 sidst, er der 95 i pumpen, som lige skal igennem inden 98 kommer. Altså det er jo ikke i den største betydningsklasse, men gider bare ikke at betale overpris for 98 for at tanke det fra en 95 pumpe, hvor de første 5 l. er 95. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2008 Med en indvendig diameter på 0,5 cm. på benzinrør/slange og ca. 2 meter slange snakker vi vel snarere 1,5-2 l. og med en prisforskel på 30 øre pr l. så bliver du ripped off for 60 øre. Man må godt nok ikke håbe du er nødt til at køre langt for at finde 98 blyfri hos andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2008 Med en indvendig diameter på 0,5 cm. på benzinrør/slange og ca. 2 meter slange snakker vi vel snarere 1,5-2 l. og med en prisforskel på 30 øre pr l. så bliver du ripped off for 60 øre. Man må godt nok ikke håbe du er nødt til at køre langt for at finde 98 blyfri hos andre. Nu er det heller ikke rigtig prisen (Så havde jeg nok ikke kørt i en Kleemann ombygget C-Klasse ;) )Det er også mere et princip end fornuft, igen du køber den "bedste" benzin de har, så skal du dele pumpe 95? .... nej... jeg savner Tyske benzin stationer, Oktan 100 benzin, service og rene toiletter ;) Syntes bare de skal tage sig sammen på Q8, Enghave tanken... snak om en klam og uddateret tank. Tanker som regel på Shell i Sydhavnen eller Shell Vigerslevvej, de har 98. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites