APGraph 10 Anmeld indhold Skrevet November 17, 2007 Hey Som overskriften siger, hvad vælger i og hvorfor. og hvorfor skriver producenterne på turbo biler at de skal ha 98 oktan. Jeg tanker selv altid 98 da jeg har ladet mig fortælle at det skulle være bedst for motoren. Mvh A Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Du får flere hk med 98 oktan. FSI motorene er udviklet til 98 oktan og yder ikke det samme på 95 oktan som de fleste danskere fylder på dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Er det ikke også noget med at FSI motoren skal have svovlfri bensin for at yde max HK, som de er annonceret med ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Hvis man hælder 95 oktan på en bil der helst skal have 98, justerer den selv forbrændings-sekvensen efter det lavere "energi"-indhold... 98 oktan i DK: http://www.oliebranchen.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx#servicestationer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Hvad med 98 oktan i Malmö og omegn? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 De fleste tankstationer har det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Jeg sværger til V-Power, efter som jeg personligt synes min bil kører bedre på det, end oktan 98. Og vi snakker kvalitets oktan 98, ikke discount oktan 98 fra f.eks en Jet station, hvor aditiverne er sparet væk, så literprisen kan være lavere end hos Statoil/Shell/Q8 osv.. Men det er jo en smagssag hvad man vil fylde på sin bil, og hvilken bil man i øvrigt kører. Btw, V-Power i Sverige er 99 oktan, i Danmark er det 97 oktan. Hvad med 98 oktan i Malmö og omegn? 98 oktan får du jo på samtlige stationer i Sverige. Det er kun i Danmark hvor bilerne er så små, at 98 oktan er "unødvendigt" Det er ikke mange stationer i Danmark hvor man kan få 98 oktan, så tank i Sverige, med mindre man nærmest arbejder op af en af de 85 tankstationer i hele landet der sælger 98 oktan.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Jeg sværger til V-Power, efter som jeg personligt synes min bil kører bedre på det, end oktan 98. Og vi snakker kvalitets oktan 98, ikke discount oktan 98 fra f.eks en Jet station, hvor aditiverne er sparet væk, så literprisen kan være lavere end hos Statoil/Shell/Q8 osv.. Men det er jo en smagssag hvad man vil fylde på sin bil, og hvilken bil man i øvrigt kører. Btw, V-Power i Sverige er 99 oktan, i Danmark er det 97 oktan. Jeg sværger i Tyskland til Shell V-Power, som er oktan 100. Så rykker det sgu alvorligt på motorvejen :) Det er ikke mange stationer i Danmark hvor man kan få 98 oktan Vha. af selskabernes web har jeg kreeret et DK-kort, hvor jeg har indtegnet de stationer, der lagerfører oktan 98 ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Jeg sværger i Tyskland til Shell V-Power' date=' som er oktan 100. Så rykker det sgu alvorligt på motorvejen :)[/quote'] Ja helt enig! Men det er de færreste af os der tanker regelmæssigt i Tyskland ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Så må jeg have været meget uheldig. Har kun lagt mærke til 2 stationer i malmö og de har kun 95 og diesel. Men det lyder fint hvis det fås de fleste steder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Ja helt enig! Men det er de færreste af os der tanker regelmæssigt i Tyskland ;)Kan du ikke bare tanke jetfuel ude i CPH? Så mangler der vist ikke oktan :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Jeg sværger i Tyskland til Shell V-Power, som er oktan 100. Så rykker det sgu alvorligt på motorvejen :) Vha. af selskabernes web har jeg kreeret et DK-kort, hvor jeg har indtegnet de stationer, der lagerfører oktan 98 ;) Jeg kørte med oktan 100 på vej hjem fra Tyskland og ja det rykkede sku! Jeg skulle tanke op, da jeg nåede til DK, fik jeg at vide af en ekspedient at 98 oktan var blevet gjort forbudt i DK for nogle år siden. Jeg troede ikke på ham og han blev nærmest ked af det, da han tilsyneladende havde været på alle mulige kurser i det hehe Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Nåhja, nu er trådens titel 98 vs 95, men hvad nu hvis det var 95 vs diesel http://sydsvenskan.se/malmo/article280659.ece Det MÅ være fyringsgrundlag Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Kan du ikke bare tanke jetfuel ude i CPH? Så mangler der vist ikke oktan :D Jetfuel det samme som petroleum, så det er lige så problematisk at hælde i tanken som diesel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Jetfuel det samme som petroleum' date=' så det er lige så problematisk at hælde i tanken som diesel.[/quote']Fair nok...så lærte jeg også dét Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Læste en sammenligning af forskellige engelske høj oktan benzin mærker i et Porsche blad, og forskellen mellem basis 95 oktan og 98 oktan var 10-12% i hestekræfter. Målt på dyno Også indenfor de forskellige mærker var der forskel. V-power som den dårligste af de 3 som blev testet. Men det var nede i marginalerne. Men 10-12% på min 996 er over 30 hk!! Så jeg tanker altid v-power Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2007 Og vi snakker kvalitets oktan 98, ikke discount oktan 98 fra f.eks en Jet station, hvor aditiverne er sparet væk, så literprisen kan være lavere end hos Statoil/Shell/Q8 osv.. Har ingen hold i virkeligheden! Der kommer nøjagtig det samme i tankene på billig stationerne som på de "rigtige " stationer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2007 Har ingen hold i virkeligheden! Der kommer nøjagtig det samme i tankene på billig stationerne som på de "rigtige " stationer. Ja, det må du jo vide Og desuden er det ikke alle motorer der har godt af de additiver der er benzinen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2007 Ja' date=' det må du jo vide Og desuden er det ikke alle motorer der har godt af de additiver der er benzinen.[/quote'] Men hvorfor skulle nogen motorer ikke have godt af de additiver? Det er vel først hvis du vælger Ultima, V-pover eller andre vidunder benziner det kan drille lidt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2007 Men hvorfor skulle nogen motorer ikke have godt af de additiver? Det er vel først hvis du vælger Ultima, V-pover eller andre vidunder benziner det kan drille lidt? Ja, det var egentligt også det jeg mente ;) Altså at det ikke er alle motorer der har godt af additiverne i selskabernes "mærkevare"-benzin. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Jeg troede at 95 vs 98 oktan handlede om kompression, tænding, osv. At tændingen på en motor fra fabrik var optimeret til f.eks. 95 eller 98 oktan. Og var den optimeret til 95, var der ikke noget nævneværdigt at hente ved at hælde 98 oktan på tanken. Derimod kunne der være en forskel ved at køre på 95 oktan i en bil som var optimeret til 98 oktan. Bankesensorer og tændingsstyring kompenserede for det lavere oktantal, med forringet ydelse til følge. Ændrede man derimod ved tænding og/eller kompression, kunne der være tale om at bilen skulle have 98 oktan i forhold til oprindeliget 95 oktan. Og det kan være aktuelt ved trimning / chiptuning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 I volvo'en (med turbo) skriver de i instruktionsbogen at man bare skal køre 98 hvis man bor sydpå og kører i bjerge. I norden er det 95 okt. Jeg har gennem længere tid prøvet begge dele, uden at mærke forskel (Nej jeg blandede ikke). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Det hænger vel sammen med relativt varm/tynd luft kræver flere oktan for ikke at få tændingsbanken, hvorimod koldere/tykkere luft kræver færre oktan, for ikke at få tændingsbanken. Nyere motorer styrer vel dette selv med luftmassemålere, bankesensorer for hver cylinder, kompliceret tændingsstyring med højere tændingsspænding, lambdasonder, osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hsahirf 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 slaap af, hvem sagde at IT er nørdet? ...er det ikke bare at hælde noget saft i tanken og trykke pedalen ned? LOL Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Det med tændingsbanken, var det ikke i 'gamle dage' da der fantes blyholdig benzin, hvor motorene IKKE kunne køre på blyfrit?? Motore i dag tilpasser sig automatisk - indefor rimligheden selvfølgelig 98<->95 er OK - men 98->92 dur normalt ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites