Jump to content
APGraph

98 vs. 95 oktan bensin

Recommended Posts

Hey Som overskriften siger, hvad vælger i og hvorfor. og hvorfor skriver producenterne på turbo biler at de skal ha 98 oktan. Jeg tanker selv altid 98 da jeg har ladet mig fortælle at det skulle være bedst for motoren. Mvh A

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sværger til V-Power, efter som jeg personligt synes min bil kører bedre på det, end oktan 98. Og vi snakker kvalitets oktan 98, ikke discount oktan 98 fra f.eks en Jet station, hvor aditiverne er sparet væk, så literprisen kan være lavere end hos Statoil/Shell/Q8 osv.. Men det er jo en smagssag hvad man vil fylde på sin bil, og hvilken bil man i øvrigt kører. Btw, V-Power i Sverige er 99 oktan, i Danmark er det 97 oktan.

Hvad med 98 oktan i Malmö og omegn?
98 oktan får du jo på samtlige stationer i Sverige. Det er kun i Danmark hvor bilerne er så små, at 98 oktan er "unødvendigt" :sick: Det er ikke mange stationer i Danmark hvor man kan få 98 oktan, så tank i Sverige, med mindre man nærmest arbejder op af en af de 85 tankstationer i hele landet der sælger 98 oktan..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Jeg sværger til V-Power, efter som jeg personligt synes min bil kører bedre på det, end oktan 98. Og vi snakker kvalitets oktan 98, ikke discount oktan 98 fra f.eks en Jet station, hvor aditiverne er sparet væk, så literprisen kan være lavere end hos Statoil/Shell/Q8 osv.. Men det er jo en smagssag hvad man vil fylde på sin bil, og hvilken bil man i øvrigt kører. Btw, V-Power i Sverige er 99 oktan, i Danmark er det 97 oktan.
Jeg sværger i Tyskland til Shell V-Power, som er oktan 100. Så rykker det sgu alvorligt på motorvejen :)
Det er ikke mange stationer i Danmark hvor man kan få 98 oktan
Vha. af selskabernes web har jeg kreeret et DK-kort, hvor jeg har indtegnet de stationer, der lagerfører oktan 98 ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg sværger i Tyskland til Shell V-Power' date=' som er oktan 100. Så rykker det sgu alvorligt på motorvejen :)[/quote'] Ja helt enig! Men det er de færreste af os der tanker regelmæssigt i Tyskland ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg sværger i Tyskland til Shell V-Power, som er oktan 100. Så rykker det sgu alvorligt på motorvejen :) Vha. af selskabernes web har jeg kreeret et DK-kort, hvor jeg har indtegnet de stationer, der lagerfører oktan 98 ;)
Jeg kørte med oktan 100 på vej hjem fra Tyskland og ja det rykkede sku! Jeg skulle tanke op, da jeg nåede til DK, fik jeg at vide af en ekspedient at 98 oktan var blevet gjort forbudt i DK for nogle år siden. Jeg troede ikke på ham og han blev nærmest ked af det, da han tilsyneladende havde været på alle mulige kurser i det hehe

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Læste en sammenligning af forskellige engelske høj oktan benzin mærker i et Porsche blad, og forskellen mellem basis 95 oktan og 98 oktan var 10-12% i hestekræfter. Målt på dyno Også indenfor de forskellige mærker var der forskel. V-power som den dårligste af de 3 som blev testet. Men det var nede i marginalerne. Men 10-12% på min 996 er over 30 hk!! Så jeg tanker altid v-power

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og vi snakker kvalitets oktan 98, ikke discount oktan 98 fra f.eks en Jet station, hvor aditiverne er sparet væk, så literprisen kan være lavere end hos Statoil/Shell/Q8 osv..
Har ingen hold i virkeligheden! Der kommer nøjagtig det samme i tankene på billig stationerne som på de "rigtige " stationer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har ingen hold i virkeligheden! Der kommer nøjagtig det samme i tankene på billig stationerne som på de "rigtige " stationer.
Ja, det må du jo vide :laugh: Og desuden er det ikke alle motorer der har godt af de additiver der er benzinen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det må du jo vide :laugh: Og desuden er det ikke alle motorer der har godt af de additiver der er benzinen.[/quote'] Men hvorfor skulle nogen motorer ikke have godt af de additiver? Det er vel først hvis du vælger Ultima, V-pover eller andre vidunder benziner det kan drille lidt?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvorfor skulle nogen motorer ikke have godt af de additiver? Det er vel først hvis du vælger Ultima, V-pover eller andre vidunder benziner det kan drille lidt?
Ja, det var egentligt også det jeg mente ;) Altså at det ikke er alle motorer der har godt af additiverne i selskabernes "mærkevare"-benzin.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede at 95 vs 98 oktan handlede om kompression, tænding, osv. At tændingen på en motor fra fabrik var optimeret til f.eks. 95 eller 98 oktan. Og var den optimeret til 95, var der ikke noget nævneværdigt at hente ved at hælde 98 oktan på tanken. Derimod kunne der være en forskel ved at køre på 95 oktan i en bil som var optimeret til 98 oktan. Bankesensorer og tændingsstyring kompenserede for det lavere oktantal, med forringet ydelse til følge. Ændrede man derimod ved tænding og/eller kompression, kunne der være tale om at bilen skulle have 98 oktan i forhold til oprindeliget 95 oktan. Og det kan være aktuelt ved trimning / chiptuning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I volvo'en (med turbo) skriver de i instruktionsbogen at man bare skal køre 98 hvis man bor sydpå og kører i bjerge. I norden er det 95 okt. Jeg har gennem længere tid prøvet begge dele, uden at mærke forskel (Nej jeg blandede ikke).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det hænger vel sammen med relativt varm/tynd luft kræver flere oktan for ikke at få tændingsbanken, hvorimod koldere/tykkere luft kræver færre oktan, for ikke at få tændingsbanken. Nyere motorer styrer vel dette selv med luftmassemålere, bankesensorer for hver cylinder, kompliceret tændingsstyring med højere tændingsspænding, lambdasonder, osv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det med tændingsbanken, var det ikke i 'gamle dage' da der fantes blyholdig benzin, hvor motorene IKKE kunne køre på blyfrit?? Motore i dag tilpasser sig automatisk - indefor rimligheden selvfølgelig 98<->95 er OK - men 98->92 dur normalt ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...