Jump to content
Lynge

Exitpolls skal forbydes?

Recommended Posts

Med inspiration fra nedenstående artikel, hvad syntes i så om de exitpolls? Jeg ved ikke rigtigt om Henrik Saas Larsen har ret i det han siger, men for mig personligt syntes jeg det ødeligger lidt af spændingen på selve valg aftenen, det er jo nærmest afgjort inden kl bliverr 20, ihvertfald i medierne. Personligt syntes jeg det ville øge spændingen hvis exitpolls blev forbudt og man ikke måtte lave meningsmålinger 2 dage før valg dagen. Tror nu ikke det ændrer det store på resultatet. Men det er jo nok for meget at forlange at de ændrer for at jeg skal have det lidt sjovere:laugh: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/valg07/article358969.ece

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser også lidt på det sådan at tvivlerne kan påvirkes af exit polls. For hvis de ikke vil "spilde" deres stemme kigger de på hvem det går godt for og smider deres stemme der. Eller lige omvendt også. Det kan man ikke bruge til ret meget. IMØ skal de også forbydes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forbyd dem Jeg mener at det skulle være forbudt at offentliggøre alle former for meningsmålinger fra det øjeblik der er udskrevet valg til det er overstået og valgstederne er lukket. Det mener jeg man gør bl.a. i Frankring. Det ville spare os alle for en masse varm luft og spekulationer, sendetid og spaltemilimeter, og måske kunne man så forvente at valgkampen kom til at handle lidt mere om politik end det er tilfældet pt. og har været længe. Der er sgu gået inflation i lortet og det er en smule belastende at ligge ører til (just my 5 cents).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ud med exitpolls, og ingen politikere og farvede kommentatorer bør udtale sig på dagen inden kl. 20.00 (Helle T.S. ville ikke kommentere og påvirke vælgere i tv tidligere i dag, det synes jeg er god stil) Så mener jeg i øvrigt at man ikke burde det ikke være tilladt med valgreklamer - igen for at det skal handle om politik og ikke hvem der har flest penge til at føre valgkamp for! Ligesom partilederrunderne burde der være sådanne runder indenfor de forskellige områder så man kom hele vejen rundt, og herved kan vælge de områder der betyder mest for en selv. Det er jo nok desværre lidt drømmeagtigt i det samfund vi lever i, men det kunne være rart!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De der valgreklamer der har været i radioen, er så dårlige at man mere for lyst til at ikke at stemme på partierne........hvis man altså kunne stemme:sick:

Så mener jeg i øvrigt at man ikke burde det ikke være tilladt med valgreklamer -!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Exit-poll's og meningsmålinger er lige til at lukke op og skide i! Der er ingen rød tråd i meningsmålinger tre uger op til et valg, alle daglige målinger er forskellige, og ofte endda modsigende b180.gif ...man kan jo f.eks også se i bakspejlet, at NA overraskende har ligget på omkring 16 mandater i mange meningsmålinger op til valget - og hvordan var det så lige det gik igår for NA...?? v98.gif Meningsmålinger my ass c9.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm??? Meningmålinger passer ikke?? Jeg vil ikke gå ind i snakken om, hvorvidt meningsmplinger skal forbydes, fordi de påvirker osv.... I stedet vil jeg da lige pege på, at ikke alle meningsmålinger er helt ude i hampen, og at det faktisk er lidt af et håndværk at komme tættest på det faktiske udfald. Megafon, hvor jeg arbejder, laver målinger for TV2, og vi blev for 6. valg i træk det mest præcise analyseinsitut. Vores fejlprocent var ret lille - 1,3% af stemmerne skulle der flyttes rundt på, for at vi havde ramt 100% rigtigt. Så man kan da ikke sige, at exit polls pr. definition ikke er præcise. Vi kunne meget præcist sige kl. 18 og helt præcist kl. 20, hvordan folketinget ville blive sammensat. Hvad angår meningsmålinger er billedet det samme. Det er rigtig, at der i dagene op til valget og på selve valgdagen var mange forskellige bud på, hvad befolkningen ville stemme - og at de bud sommetider modsiger hinanden. The only advise is: Vælg den rette kilde; Megafon ;) Hehehe - yes, ved det er selvsmagende, men her i analysebranchen går vi meget op i den slags, da store valg jo er vores eneste mulighed for at sammenligne os helt konkret med vores konkurrenter. Alle er på banen, og alle gør deres bedste - vi er bare lidt bedre :th2: PS - Ok, ved godt, jeg er lidt "brægende", men vi er altså meget glade i dag .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opskriften på Coca Cola Der er lidt hemmelighedskræmmeri over den slags - lidt ligesom med opskriften på Coca-Cola ;) Der er flere ting i det. Bl.a. handler det om at lave exit-målinger fra de rigtige valgsteder - de valgsteder, der i et historisk perspektiv har vist sig at ligge tæt op af landsgennemsnittet. Videre handler det om at vide, hvem man ikke taler med, så man kan kompensere matematisk/ statisktisk for datafejl og usikkerhed. Dét er nok særligt dér, at vi er stærke. Videre justerer man data efter, hvornår på dagen exit-målingerne er foretaget, hvor i landet mv... Så er der noget med trænede interviewere, der kan få alle typer folk til at svare. Det nytter ikke, at man ligner et mappedyr, når man står og interviewer - så får man ingen til at sige, at de stemmer Enhedslisten. Vi havde en interviewer i går, der er adoptivbarn fra Korea vist nok - han fik ingen DF'ere, og den slags skal der også justeres for... Endeligt, så er der en god fportion mavefornemmelse og erfaring indbygget i det. Datagutterne her udvikler programmer til den slags beregninger, og de kan sjovt nok altid sjusse sig frem til noget, som er uhyre præcist - uanset hvilken sammenhæng vi taler om... :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu ikke at det er selve meningsmålingerne og exit-polls'ene som skaber problemer. Mediernes håndtering af dem gør derimod. Medierne har i denne valgkamp bevist at de ikke kan finde ud af at håndtere dem fornuftigt. På enhver meningsmåling findes der en usikkerhedsmargin - dvs et udsvingsbånd som det reelle resultat kan ligge inden for - gerne 1-2%. Når man laver en meningsmåling starter man med at ringe til et par tusinde folk og spørger dem om hvad de vil stemme. Men problemet er at selvom man har udvalgt telefonnumrene tilfældigt så får man ikke et repræsentativt udsnit af befolkningen. Ikke alle mennesker er lige tilbøjelige til at tage telefonen eller gide svare og dem der arbejder over tager den måske ikke om aftenen, nogen mennesker siger simpelthen at de vil stemme på et andet parti end de rent faktisk ender med at stemme på (et udpræget problem omkring DF og EL forøvrigt) osv. osv. . Så bureauerne kan ikke bare nøjes med at dividere med antallet af personer og gange op med antallet af mandater for at finde fordelingen. De er nødt til at foretage en lang række mere eller mindre sofistikerede korrektioner for at transformere deres telefonafstemning til et forventet landsresultat. En af de mest simple ting man kan gøre er at sammenligne de meningsmålinger man lavede ved sidste valg med det faktiske valgresultat og så bruge det som en basiskorrektion. Problemet er bare at tingene ændrer sig over tid - ISÆR hvis der kommer et nyt parti til. Så denne gang har der været ekstra stor usikkerhed på. Det havde medierne TOTALT glemt ALT om i forbindelse med disse exit-polls. I gårsdagens valgaften programmer var de konstant rundt for at jagte politikerne for at få dem til at kommentere den seneste exit-poll, som om at det var den endelige sandhed. Problemer var jo bare, at med en ret pæn usikkerhed forstærket af fremkonsten af et nyt parti og hele 3 partier omkring spærregrænsen kunne alt jo ændre sig til et fuldstændigt anderledes billede indtil meget tæt på det tidspunkt hvor alle stemmerne var talt op. Alligevel blev man ved med at spørge efter kommentarer på "valgets resultat" før det forelå. De fleste politikere var da fornuftige nok til at sige "vent på det endelige resultat". Faktisk bestod det meste af de første 4 timers live tv-transmission - med x hundrede sensationshungrende kameraer, journalister og jeg skal gi' dig ska' jeg følge, af interviews med politikere der basalt set sagde "vent nu på det endelige resultat":rolleye: Det var Goebbels, Nazisternes propagandaminister, som sagde at hvis man gentager en løgn nok gange vil folk ende med at tro på den til sidst. Det virker simpelthen som om at medierne har kørt sig selv op i et så højt og forfjamsket gear i jagten på sensationer, at de ender med at køre en Göebbels på sig selv, så de tror at deres meningsmålinger og exit-polls er den endelige sandhed.:rolleye: Nu er det så heldigt at der er to landsdækkende kanaler, som samtidigt kommer med hver deres endegyldige sande exit-poll. Nu er det heldigvis ikke så svært for Hr. og Fru Danmark at gennemskue at det er nok ikke den endelige sandhed eftersom at der kommer to vidt forskellige "sandheder" fra de to kanaler. Men selv erfarne politikere kan blive revet med. Villy Søvndal troede jo faktisk på at de "havde tvunget Fogh til at samarbejde med Ny Alliance" - kan ikke huske det helt præcist hvad han sagde, men mener at det var noget af det han sagde under sin Castro-lange tale. Jeg ved ikke helt præcist hvad man kan gøre - men måske var det en idé at forlange at en meningsmåling aldrig måtte offentliggøres uden den tilhørende usikkerhedsmargin. Det virker i hver fald som om det er uden for kontrol i øjeblikket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites