eingin 10 Anmeld indhold Skrevet November 12, 2007 Hej, Når man har et dansk depot og bor i udlandet, skal man betale skat til det land man er bosiddende. Spørgsmålet er så hvordan forhindre man at ens bank trækker skatten fra, når udbyttet bliver udbetalt? Jeg vil nydlig betale fuld skat til både DK og SV. Jeg ved at man kan lave et dobbeltbeskatningens aftale i danmark.. Nogen der ved om dette er muligt i SV? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret November 13, 2007 Dobbeltbeskatningsoverenskomsten siger, at kildelandet, DK i dit tilfælde, har ret til at beskatte udbytte med 15 %. Når du får udbetalt udbytte er der minimum trukket 28 %, så du skal tilbagesøge det beløb, som er trukket for meget i udbytteskat. Udbyttet skal så selvfølgelig selvangives i Sverige, og du får nedslag for den skat som du har betalt i Danmark (15 %). Så har du udbytte på 100 kr., får du i første omgang 72 kr. i hånden, da der bliver trukket 28 %. Du anmoder så om at få 13 kr. tilbage, da Danmark kun kan opkræve 15 %. I Sverige selvangiver du 100 kr. i udbytte og at der er trukket 15 kr. i skat. Når Sverige så har en udbytteskat på eksempelvis 24 %, kommer du til at slippe ni kr. i Sverige. Derved kommer du samlet til at betale svensk udbytteskat. Blanketten til at tilbagesøge har gemt sig for mig, men ring til SKAT på 7222 1818, tast 5 for omstillingen og bed om udlandsbeskatningen. Så forklarer du situationen og beder om at blive guidet til blanketten... God fornøjelse! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret November 13, 2007 Hej, Når man har et dansk depot og bor i udlandet, skal man betale skat til det land man er bosiddende. Spørgsmålet er så hvordan forhindre man at ens bank trækker skatten fra, når udbyttet bliver udbetalt? Jeg vil nydlig betale fuld skat til både DK og SV. Jeg ved at man kan lave et dobbeltbeskatningens aftale i danmark.. Nogen der ved om dette er muligt i SV? Du kan ikke hindre banken i at trække skatten. Det SKAL den gøre. Der er desværre kun den tunge og bureaukratiske vej at gå, som Anton har beskrevet. Jeg kan så supplere med den blanket, som du skal bruge til at få dine skattepenge retur. http://www.skat.dk/Blanketter/06003.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
eingin 10 Anmeld indhold Besvaret November 13, 2007 anton og LotteB, Jeg takker mange gange for jeres svar :) Skal det svenske skattevæsen have noget dokumentation? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2007 anton og LotteB, Jeg takker mange gange for jeres svar :) Skal det svenske skattevæsen have noget dokumentation? Ved indsendelse af den svenske deklaration vedlagde jeg mine bankpapirer/depotudskrifter og det har Skatteverket indtil videre godkendt. Jeg kan ikke på stående fod huske, hvilken rubrik beløbet skal påføres. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spiff 0 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2007 Dobbeltbeskatningsoverenskomsten siger, at kildelandet, DK i dit tilfælde, har ret til at beskatte udbytte med 15 %. Når du får udbetalt udbytte er der minimum trukket 28 %, så du skal tilbagesøge det beløb, som er trukket for meget i udbytteskat. Min bank trækker kun de 15%. Så er man fri for at søge tilbagebetaling fra SKAT. Jeg fik banken til at sende mig blanketten, Skatteverket til at skrive på og tilbage til banken. Så var det fikset. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2007 Hej. Jeg bliver da ikke beskattet i DK, men opgiver selv belöbene til Skatteverket på deklarationen og betaler således til SE. Det, fik jeg at vide, var sådan det skulle göres, da jeg fraflyttede DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2007 Hej. Jeg bliver da ikke beskattet i DK, men opgiver selv belöbene til Skatteverket på deklarationen og betaler således til SE. Det, fik jeg at vide, var sådan det skulle göres, da jeg fraflyttede DK. Er du sikker på, at du har fået hele udbyttet og at de ikke automatisk har trukket skat fra i DK uden at du har opdaget det? Hvis bare du ender med at betale 30% i alt - hverken mere eller mindre - så er din sti ren. Så må det være op til det danske og svenske skattevæsen at slås om hvem der skal have hvad. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2007 Er du sikker på, at du har fået hele udbyttet og at de ikke automatisk har trukket skat fra i DK uden at du har opdaget det? Hvis bare du ender med at betale 30% i alt - hverken mere eller mindre - så er din sti ren. Så må det være op til det danske og svenske skattevæsen at slås om hvem der skal have hvad. ja, det har jeg undersögt. Jeg fandt også lige brevet fra SKAT: "Det er oplyst, at De har flyttet bopæl til Sverige. Ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten er renteindtægter skattepligtige i bopælslandet (Sverige) ifølge artikel 11. De skal selv rette henvendelse til den Svenske skattemyndighed for beskatning der." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2007 ja, det har jeg undersögt. Jeg fandt også lige brevet fra SKAT: "Det er oplyst, at De har flyttet bopæl til Sverige. Ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten er renteindtægter skattepligtige i bopælslandet (Sverige) ifølge artikel 11. De skal selv rette henvendelse til den Svenske skattemyndighed for beskatning der." Jeg tror måske vi taler om to forskellige ting. Du skriver renteindtægter og det er også korrekt, at der ikke bliver trukket skat jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Du skal selv angive det på den svenske deklaration. Men det vi "talte" om længere oppe i tråden, var skat af udbytte fra dansk depot og der forholder det sig, som Anton har beskrevet:) http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=119305&vID=200883&i=23#i119305 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2007 Jeg tror måske vi taler om to forskellige ting. Du skriver renteindtægter og det er også korrekt, at der ikke bliver trukket skat jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Du skal selv angive det på den svenske deklaration. Men det vi "talte" om længere oppe i tråden, var skat af udbytte fra dansk depot og der forholder det sig, som Anton har beskrevet:) Nu kan det vel ikke helt udelukkes at det rent faktisk er en medarbejder hos Skat, som har blandet de to ting sammen, og derfor har givet et svar, som er forkert. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2007 ja, altså - det er udbytte, jeg har spurgt til, og fik ovennävnte svar. Men betyder det noget i forhold til beskatningen? Så länge det sker i SE er det vel ok? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2007 Nu kan det vel ikke helt udelukkes at det rent faktisk er en medarbejder hos Skat' date=' som har blandet de to ting sammen, og derfor har givet et svar, som er forkert.[/quote'] Nej, det er desværre også den mistanke jeg sidder med:eek: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2008 Aktier Jeg tager lige denne gamle tråd op. Jeg ved intet om aktiesalg eller udbytte. Min mand har 10 medarbejder aktier. Köbt for 20 kr stk for 100 år siden (ok, 7 måske) De står idag i 518 kr stk. Alt mellem mellem 20 og 518 er udbytte ?? Det korte og lange : Hvad får han ud hvis han sälger ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2008 Jeg tager lige denne gamle tråd op. Jeg ved intet om aktiesalg eller udbytte. Min mand har 10 medarbejder aktier. Köbt for 20 kr stk for 100 år siden (ok' date=' 7 måske) De står idag i 518 kr stk. Alt mellem mellem 20 og 518 er udbytte ?? [/quote'] Nej - det er IKKE udbytte. Det er foreløbigt en urealiseret gevinst - når aktierne sælges bliver det til en realiseret gevinst og så skal der betales skat til Sverige - og kun til Sverige - Danmark blandes udenom. Udbytte er når et aktieselskab (i.e aktiebolag) udbetaler penge direkte til aktionærerne uden at aktionærerne behøves at røre en finger. De semiprofessionelle aktionærer (den del som har fattet reglerne!) er dog ikke videre begejstrede for dette eftersom de helst ville have fastholdt deres investering. Nu får de nogen penge ud i nakken som de skal betale skat af og derefter skal de betale kurtage for at geinvestere. Derfor ser man oftere og oftere at selskaber lancerer aktiegenkøbsprogrammer i stedet for store udbyttebetalinger. Før skat: 518 kr. pr. aktie :th2: Skatten er 30% af gevinsten. I dette tilfælde kan han med fordel anvende den såkaldte Schnablonmetode, til at beregne gevinsten - denne metode giver lov til at sætte købsprisen til at være 20% af den nuværende pris. http://skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c86800021268/33208.pdf Dvs. kurs 0,2*518 = 103,6 Dermed bliver skatten 0,3 * (518-103,6) = 124,32 pr. aktie Så efter skat skulle han få følgende penge ud i hånden: 518 -124,32 = 393,68 pr. aktie Her har jeg ikke indregnet evt. kurtage for salgstransaktionen - den kan han trække fra salgsprisen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stenmann 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2008 Blanket 06.003 Jeg har modtaget aktieudbytte, hvor der er tilbageholdt 28% a conto i Danmark. Så har jeg udfyldt blanket 06.003 - som Skatteverket skal underskrive og sende videre til SKAT i Danmark. Skal den blot sendes til Skatteverket i Malmö (da jeg bor her..) eller er der en speciel adresse man kan usende den til eller kan man ligefrem selv møde op og få det nødvendige stempel? Hvor lang ekspeditions tid kan man forvente indtil man ser sine 13% igen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stenmann 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2008 Blanketten underskrives med det samme Kan blot oplyse at man bare personligt kan møde op og får sit stempel og underskrift, for derefter at sende den til Skat i Danmark. Derfter er det bare at vente på at de sender 13% retur til ens bankkonto, således Danmark får 15% af udbyttet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites