Jump to content
göte_børge

Toalettfenomen

Recommended Posts

På andra sidan sundet diskuteras just nu ett märkligt fenomen som handlar om toalettrullar. Finns det någon expert på dansk toalettkultur som kan hjälpa oss förklara skillnaden: "varför sätter danskarna alltid upp toarullen så att pappret rullar in mot väggen...alltså det är lite svårt att verbalt förklara..men den snutten man drar i är närmast väggen ! ? ibland...vänder jag på rullen med vilje ...på tidigare nämnda damtoalett...det tar inte lång tid förrän någon dansk vänt tillbaka rullen.. mycket märkligt hur en sådan här toa-kultur kan uppstå.,... men det har väl att göra med det där höger -vänster beteendet som danskarna uppvisar... ¨ - i politiken är vänster höger - siffror som vi alla vet läses från höger till vänster.. 74 = 4 sen halvfjers och nu även toarullar... snutten sitter till höger istället för till vänster"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tænkt over dette, men kommet frem til at det er ren og skær dovenskab :rolleyes: Man gider ikke at samle al papiret op efetr et lille barn eller en kat som synes at det er sjovt at stå og rulle på rullen. Når papirenden er ind mod væggen, så rulles jo papiret ikke af når barne/katten ruller mod sig. Det er bare min teori :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er simpel fysik: Når papiret vender mod væggen kan du "trække" et stykke af med én hånd - dvs. uden at holde på rullen med den anden (som du jo holder den Berlingeren du læser samtidig med). Når papiret vender den anden ven vil det vælte ned med papir hvis du trækker hårdt i rullen! :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
(som du jo holder den Berlingeren du læser samtidig med).
Når papirenden er ind mod væggen' date=' så rulles jo papiret ikke af når barne/katten ruller mod sig.[/quote'] Gode forklaringer på den danske måde. Men det forklarer slet ikke hvorfor der er forskel. Hvorfår gør dansken på en måde og svenskeren den andre vej. Vi har også DN/Sydsvenskan og vi har også børn og Katte...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forklaringen er, at danskerne er et intellektuelt folkefærd, der læser på toilettet, og hvis man sidder med Immanuel Kants "Kritik der reinen Vernunft", Dorés billedbibel eller Søren Kierkegaards "Øieblikket" på knæet, og når til den fase i processen, hvor man skal bruge papir, så er det fornuftigt at have vendt toiletrullen sådan, at man kan rive papiret af med én hånd samtidig med at man holder bogen i den anden hånd. Enhåndsafrivning foregår på den måde, at man først trækker ned i snippen indtil man har den længde, der nu svarer til ens miljøengagement. Derefter bremser man toiletrullen ved at klemme den ind mod væggen med det nederste af underarmen eller håndleddet og så river man papiret af. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidst vi holdt fest, kom en af vore svenske venner og hev mig med ud på toilettet... Uuuhhhaaaa ohh lala, tænkte jeg, men næh nej - han ville bare diskutere hvorfor vores toiletrulle hang, som den nu engang gør... :scared: Diskussionen blev temmelig livlig, faktisk var vi 12 mennesker på toilettet på een gang, da diskussion var på sit højeste. Det da ufatteligt, hvad man kan sludre om, og hvor man egentlig kan sludre om det... :laugh: Men altså! Jeg tilslutter mig Homer - man kan trække i papiret OG hive det ønskede antal stykker af med een hånd. Hvad man så bruger den anden hånd til samtidig, det må forblive en privat sag. Om det er et specielt svensk/dansk fænomen, tror jeg ikke - jeg tror det handler om, hvad man er vant til eller bedst kan lide. Jeg har da besøgt masser af danske toiletter, hvor papiret hænger den anden vej end jeg kan lide. Jeg vender altid rullen... Om ikke andet, så har man noget at tale om, når man sidder til et kedeligt middagsselskab! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad man så bruger den anden hånd til samtidig, det må forblive en privat sag.
Det får väl förbli en privatsak, men män använder i varje fall den andra handen till att läsa i tidningar och böcker samt till att hålla styr på alla barn och katter som löper omkring på danska toaletter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo dansk.. men jeg har faktisk altid rullen den anden vej.. altså udaf og ikke ind mod væggen.. Men nu hvor jeg ser alle de gode begrundelser til at den burde vende indad, skal jeg måske til at gøre det istedet for :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites