Jump to content
Markowitch

Nyt gulv

Recommended Posts

Hejsan! Jeg skal have lagt nye gulve i en millionprojekt lejlighed. Gulvkonstruktionen er ca. 7 cm sand (for lyddæmpning) efterfulgt af en membran, hvorpå der er lagt parket klinker. Gulvet bølger, så jeg havde tænkt at bruge en selvnivellerende cementbaseret gulvspartelmasse og ligge et nyt klik-gulv ovenpå. Er der nogen der har erfaring med den løsning? Jeg er ikke meget for at fjerne sandet, da der ca. er 17-20 ton sand i alt :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg skal have lagt nye gulve i en millionprojekt lejlighed. Gulvkonstruktionen er ca. 7 cm sand (for lyddæmpning) efterfulgt af en membran, hvorpå der er lagt parket klinker. Gulvet bølger, så jeg havde tænkt at bruge en selvnivellerende cementbaseret gulvspartelmasse og ligge et nyt klik-gulv ovenpå. Er der nogen der har erfaring med den løsning?
Du er da bygningsingeniör ik -hvad er problemet;) Vil du lägge avjämningsmassa (den svenske betegnelse) ovenpå klinkerne eller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du er da bygningsingeniör ik -hvad er problemet;) Vil du lägge avjämningsmassa (den svenske betegnelse) ovenpå klinkerne eller?
:th2: Jeps - den præcise svenske term må være spackling av svackor på det eksisterende parkettgulv. Det eneste jeg er lidt nervøs for, er at det eksisterende gulv visse steder giver sig, når man træder på det og det kunne give nogle spændninger der kan få spartelmassen til at revne, under det nye klik gulv :scared: Du er jo også bygningsingeniør - hvad synes du? - sikkert at jeg bekymrer mig for meget :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsan! Jeg skal have lagt nye gulve i en millionprojekt lejlighed. Gulvkonstruktionen er ca. 7 cm sand (for lyddæmpning) efterfulgt af en membran, hvorpå der er lagt parket klinker. Gulvet bølger, så jeg havde tænkt at bruge en selvnivellerende cementbaseret gulvspartelmasse og ligge et nyt klik-gulv ovenpå. Er der nogen der har erfaring med den løsning? Jeg er ikke meget for at fjerne sandet, da der ca. er 17-20 ton sand i alt :scared:
Hvis du skal lægge trægulv så skal undergulvet været +/- 2mm på en to meter retholdt.... Har set du skriver at det er rudeparket du vil spartle på??? Hvis det er skal du bruge fibermasse (Ardex FA20) min. 5mm. Husk at prime.... Hvor skævt er det??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du skal lægge trægulv så skal undergulvet været +/- 2mm på en to meter retholdt.... Har set du skriver at det er rudeparket du vil spartle på??? Hvis det er skal du bruge fibermasse (Ardex FA20) min. 5mm. Husk at prime.... Hvor skævt er det??
Nogle steder er det +/- 6mm på en meter, selvfølgelig mest, hvor folk har gået meget, hvilket vil sige omkring dørene. PS! Tak for tippet med fibermassen - håber at det på trods af fibre nivellerer sig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du er jo også bygningsingeniør - hvad synes du? - sikkert at jeg bekymrer mig for meget
nope, det gör jeg ikke:) Men jeg er ikke bygningsingeniör -kun wanabe;) Jeg er jo bare biolog... Derfor er jeg også lidt lost nu -det er altså et parketgulv, du vil lägge avjämningsmassa på og ikke klinker? Ahh... nu läste jeg dit indläg igen... parket klinker:th2: nu er jeg med (:o) Nå men, jeg sidder på en avd. fyldt med fugtforskere og skal mödes med en ven senere, som har skrevet ph.D i avjämningsmassa (nööööööörd!). Jeg forhörer mig lige hos teoretikerne, hvad de mener...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogle steder er det +/- 6mm på en meter, selvfølgelig mest, hvor folk har gået meget, hvilket vil sige omkring dørene. PS! Tak for tippet med fibermassen - håber at det på trods af fibre nivellerer sig selv.
Ardex F20 er selvnivellerne, prøv evt. også Uzin...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Markowitch! Nu har gulvmanden selvfölgelig givet dig nogle råd, men om du fölger dem, synes jeg du skal tänke på, at du i så fald lägger et meget fugtigt (=vådt!) materiale ovenpå trä. Du kender selv til risici ved dette! Da jeg ikke er prof, forhörte jeg mig for en sikkerhedsskyld hos nogle kolleger; den ene mente, du bestemt burde tage sandet väk også, men den anden mente godt du kunne lägge avjämningsmassen på membranen ovenpå sandet og kun tage rudeparketten bort. Han ville dog gerne vide, om din gulvkonstruktion var et mellembjälklag eller om det var ned til marken? Vi er dog alle enige om at lägge avjämningsmassa på et trägulv er en meget dårlig idé. Både fordi du risikerer fugtskader, men som du også selv er inde på, så rör trä og avjämningsmassa sig forskelligt. Derfor kan du meget vel få spräkker i avjämningsmassen, som derved kan influere på dit nye gulv. Er der en 40-50'er lejlighed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi er dog alle enige om at lägge avjämningsmassa på et trägulv er en meget dårlig idé. Både fordi du risikerer fugtskader' date=' men som du også selv er inde på, så rör trä og avjämningsmassa sig forskelligt. Derfor kan du meget vel få spräkker i avjämningsmassen, som derved kan influere på dit nye gulv. [/quote'] Ikke hvis man anvender et selvnivellerende, vandfrit flydende produkt som f.eks. RIPOBOND EPOXY 4915 som materialebase. :p Fri for opløsningsmidler, men fuldt hærdet indendørs først efter 12 timer.... et minus, hvis man har håndværkere på.... Der må (?) findes andre vandfrie produkter til formålet, hvor hærdningstiden er kortere...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Han ville dog gerne vide, om din gulvkonstruktion var et mellembjälklag eller om det var ned til marken? ... Er der en 40-50'er lejlighed?
Tak for input :th2:. Min gulvkonstruktion er et betondæk, hvorpå der er 7 cm sand efterfulgt af en membran (ca. 1 mm) og parket lagt direkte ovenpå. Dækket er indvendigt, hvilket vil sige at jeg har en underbo og byggeriet er fra 1966.
Ikke hvis man anvender et selvnivellerende' date=' vandfrit flydende produkt som f.eks. [b']RIPOBOND EPOXY 4915 som materialebase. :p
Interessant. Jeg går udfra at man ved at bruge et sådant produkt undgår at træet bliver fugtigt og svulmer op. Dette skal helt klart undersøges nærmere. Jeg er ikke meget for at fjerne parketgulvet, da det er et mere stabilt arbejdsunderlag end sand og en tynd membran. Derudover er gulvet også lukket med lak, så der skulle ikke være så stor en risiko for at fugt trænger ind i selve træet, især hvis man lige lufter ud ;). Og som gulvmanden siger, så skal man huske at prime, hvilket vil sige at gulvet og spartelmassen kommer til at arbejde tættere sammen, da primeren giver et vedhæftningsgrundlag for spartelmassen. Det virker gennemtænkt, men der bliver sikkert et par overraskelser. Bl.a. er det stadig et problem at gulvet visse steder giver sig. Det må ordnes før spartelmassen kommer på...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvnivellerende Jeg har forsøgt mig med selvnivellerende spartelmasse et par gange og det er ikke for amatører, slet ikke på et stort gulv/flade. Massen ligger sig ikke "bare" i vater og så kan du lystigt arbejde videre og ligge nyt gulv. Hvis du vælger løsningen, så foreslår jeg du får en pro til at gøre det, da alene arbejdet med at blande og hælde det ud et et større projekt i sig selv. Du er velkommen til at sende mig en PM, så kan vi ringe sammen, jeg deler gerne ud af mine dyrebare erfaringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du vælger løsningen, så foreslår jeg du får en pro til at gøre det, da alene arbejdet med at blande og hælde det ud et et større projekt i sig selv. Du er velkommen til at sende mig en PM, så kan vi ringe sammen, jeg deler gerne ud af mine dyrebare erfaringer.
Takker for det gode råd :). Opgaven er vansklig for en nybegynder, så jeg vil højst sandsynligt lade et firma udføre opgaven med spartlingen af gulvet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har forstået dig ret....og det er jeg ikke sikker på jeg har. Så vil du have noget spartel masse oven på et eksisterende trægulv, ikk´? Der ville jeg bare give gulvet en gang gummihud, så er det lukket af og så på med noget nivellering. Men , som der bliver skrevet, pas på! Det klarer ikke sig selv og har man ikke prøvet det før vil jeg bestemt ikke anbefale at gøre det med store flader.... Det går hurtigt galt!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis man samtidig skal have ny gulvbrønd/afløb (fordi den er fra før 1992 og derfor er påbudt at blive udskiftet) når man ordner gulvet, kan det så være rigtigt at en prof tager 3500 SEK for at skifte gulvbrønden (kun arbejdsløn). Har fået at vide at det er "standardpris". Nogle erfaringer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tid til en opfølgning. Jeg har nu fået lagt et nyt gulv i hele lejligheden og da stedet i konstruktion minder meget om et millionprogram, så vil jeg gerne dele guldkornene/erfaringerne, da der sikkert er en del af Jer der bor i samme type lejlighed som mig. Den oprindelige Gulvkonstruktionen bestod af et betondæk, hvorpå der var ca. 10 cm sand. Ovenpå sandet var der lagt en gennemsigtig plastmembran mindre end 1 mm. Tilsidst var der lagt såkaldte parkettfliser. Gulvet var fra 60'erne og var efterhånden begyndt at vise sin alder, ved at det flere steder var begyndt at bølge - især i gangbanerne. Kort sagt, noget måtte gøres. At rive hele gulvet op og ligge alt på strøer er meget tidskrævende og giver en del affald. Derudover er der også en del sand der skal ned fra syvende sal, så den løsning blev hurtigt droppet. Istedet valgte jeg og håndværkerne følgende fremgangsmåde:

• Alle gulve blev udjævnet ved hjælp af mørtel. Derefter blev mørtlen rettet ud med et 2 meter bredt vaterpas - et brædt kan også gøre det. Jeg ved ikke om man primede gulvet først?
  • Derefter blev alle gulve bragt op i samme niveau vha. golvskivor - disse spånplader er ca. 0.5 kvm store, med fær og not og limes sammen. De fås i forskellige tykkelser.
  • Min døre består af en ramme, hvorpå der på rammens underside er banket en "flot" dørtærskel på. Disse dørtærskler blev skånsomt fjernet, for ikke at ødelægge rammen og derefter kasseret.
  • På spånpladerne blev der lagt en lydisoleret membran, som mest af alt ligner små styroformkugler klæbet på en tynd folie.
  • Derefter blev der lagt et svømmende klikgulv i hele hytten.
  • Der hvor dørstærsklerne havde været, blev der lagt såkaldte t-lister i samme træsort som gulvet - de er også kun 6 mm høje (over gulv), så det ser pænt ud.

Når man ligger et svømmende gulv, kan man næsten aldrig slippe afsted med at gøre det gennemgående over dørkammen. Gulvet skal have plads til at arbejde, så derfor er t-listerne nødvendige for ikke at fiksere gulvet. Derudover så husk også at være opmærksom på at gulvbrædderne i klikgulvene skal flugte med hinanden på hver side af en t-liste. Det ser nemlig bedst ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alle gulve blev udjævnet ved hjælp af mørtel. Derefter blev mørtlen rettet ud med et 2 meter bredt vaterpas - et brædt kan også gøre det. Jeg ved ikke om man primede gulvet først?
Det er godt nok et bredt vaterpas, hvor langt var det når bredden på det var 2m.......:D Fatter stadig hat af det der med alt det der sand på gulvet...... Det har jeg ligegodt aldrig set før.......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er godt nok et bredt vaterpas, hvor langt var det når bredden på det var 2m.......:D Fatter stadig hat af det der med alt det der sand på gulvet...... Det har jeg ligegodt aldrig set før.......
Ja, du skulle have set det vaterpas :th2:. Jeg var også meget overrasket over sandet. Viceværten siger at det har noget at gøre med lydisolering. F.eks. har lejlighederne i stuen ikke sand, da der ikke er nogen underbo - sådan var forklaringen i hvertfald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok tid til en opfølgning. Jeg har nu fået lagt et nyt gulv i hele lejligheden og da stedet i konstruktion minder meget om et millionprogram, så vil jeg gerne dele guldkornene/erfaringerne, da der sikkert er en del af Jer der bor i samme type lejlighed som mig. Den oprindelige Gulvkonstruktionen bestod af et betondæk, hvorpå der var ca. 10 cm sand. Ovenpå sandet var der lagt en gennemsigtig plastmembran mindre end 1 mm. Tilsidst var der lagt såkaldte parkettfliser. Gulvet var fra 60'erne og var efterhånden begyndt at vise sin alder, ved at det flere steder var begyndt at bølge - især i gangbanerne. Kort sagt, noget måtte gøres. At rive hele gulvet op og ligge alt på strøer er meget tidskrævende og giver en del affald. Derudover er der også en del sand der skal ned fra syvende sal, så den løsning blev hurtigt droppet. Istedet valgte jeg og håndværkerne følgende fremgangsmåde:
  • [*]Alle gulve blev udjævnet ved hjælp af mørtel. Derefter blev mørtlen rettet ud med et 2 meter bredt vaterpas - et brædt kan også gøre det. Jeg ved ikke om man primede gulvet først? [*]Derefter blev alle gulve bragt op i samme niveau vha. golvskivor - disse spånplader er ca. 0.5 kvm store, med fær og not og limes sammen. De fås i forskellige tykkelser. [*]Min døre består af en ramme, hvorpå der på rammens underside er banket en "flot" dørtærskel på. Disse dørtærskler blev skånsomt fjernet, for ikke at ødelægge rammen og derefter kasseret. [*]På spånpladerne blev der lagt en lydisoleret membran, som mest af alt ligner små styroformkugler klæbet på en tynd folie. [*]Derefter blev der lagt et svømmende klikgulv i hele hytten. [*]Der hvor dørstærsklerne havde været, blev der lagt såkaldte t-lister i samme træsort som gulvet - de er også kun 6 mm høje (over gulv), så det ser pænt ud.
Jeg har selv lagt disse spånplader osv. derhjemme og vil lige sige at man skal huske at have pap mellem spån og orig gulv ellers kan det klikke/klakke når man tramper rundt. gulvspån som det hedder i det svenske skal også ligges flydende/svømmende. Det er faktisk super nemt og jeg har ikke prøvet det før..... Mvh Leon

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites