Luggy 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Jeg vil også gerne sige tak for et rigtig godt arrangement i går! Godt styret, godt planlagt .... fortsæt gerne den linie! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Leth 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Nu fik jeg set indslaget på SVT. Link til onlineudsendelse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Sydnytts udsendelse: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=964743 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lorup 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Jeg var for sent med link.... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 For sent hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ATECH2 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Super arrangement, godt styret, med relevante emner og alt!!! Må vel hellere melde mig ind i foreningen :th2: Tommy Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Det kan du glemme. Med mindre du kan tale 100% flydende svensk' date=' så tror de stadig du taler dansk. Sådan er det iøvrigt også med svenskere der taler dansk.[/quote'] Det er absolut ikke den oplevelse, fruen og jeg har. Vi er adskillige gange blevet komplimenteret for at tale ok svensk (på trods af at jeg selv synes, at der er rigtigt langt endnu). Jeg har sågar oplevet en bilforhandler, som efter en længere samtale endnu ikke havde opdaget, at jeg var fra DK - så godt gik det åbenbart. :th2: Personligt anstrenger vi os også altid for at tale svensk, det bedste vi har lært (på egen hånd; har ingen undervisning haft), uanset hvor vi er, og uanset hvem vi taler med. Faktisk ryster jeg på hovedet af alle de danskere, som nede i den lokale Coop ikke gider anstrenge sig det mindste og i stedet nærmest bliver fornærmet over, at kasseekspedienten ikke nødvendigvis forstår dansk specielt godt. For fanden, altså. Ligesom jeg forventer, at alle flygtninge/indvandrere i DK lærer at tale dansk (i det mindste til husbehov), så er det dælme også min "pligt" at gøre mit til at tale svensk som bosat dansker herovre. Ikke desto mindre hænder det indimellem, at jeg kommunikerer via mail på engelsk, hvis jeg er godt gal i skralden over et eller andet (Bredbandsbolaget er det seneste eksempel), fordi jeg så simpelthen ikke har tålmodighed til at skrive bare nogenlunde grammatisk korrekt svensk (for mange ting skal slås op i ordbøger m.v.). Frederik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Vi kom lidt sent, men det vi så var super. Og Lars han gør det bare rigtig godt så :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Super gode interviews - Men det er klart at det er Ny Alliance som møder op, de er et nyt parti - og hvis de kommer i regeringen med nok mandatter og den rigtige koalition, som de kan bruge til f.eks at påvirke en ændring af loven omkring stemmeret - så har de også en chance måske for at gafle stemmer fra os der bor i Skåne ved det første valg vi kan deltage i, i fremtiden. Syns dog som det også nævnes i det danske interview - at det er trist de andre partier ikke ville stille op. De glemmer måske lidt at, det er langt fra alle som bliver i Sverige hele deres liv, mange kommer nok tilbage - og så mister de måske stemmer på det i fremtiden. Syns i hvert fald det er surt, at jeg for første gang siden jeg blev 18 - 13 år siden - ikke kommer ned at stemme. Især nu når skattepolitikken fylder så meget i deres valgkampagner. Men også deres velfærds politik er vigtig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Leth 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 I det mindste har jeg nu et alibi for torsdag aften hvis nogen spørger:o http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071109/DAGENSTIDNING/711090006 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Tak for et godt arrangement :th2:. Er det virkelig rigtigt at vi ikke behøver en grundlovsændring for at få valgret i Danmark? Iflg. NA så kræver det blot at vi forlænger to-års reglen for tilbagevenden, til en 300 års regel. Hvis det kan gøres så let, så bør vi holde nogle flere debat-aftner med politikerne, med det formål at få ændret lovgivningen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Jeg vil også sige tak for et godt arrangement, men hvor er det dog forstemmende, at kun een politiker gad stille op. Hvor var Karen Hækkerup og "hende den anden, som jeg ikke lige husker navnet på", som for en uges tid siden gik ud og sagde, at det må vi virkelig se på?? Det havde været passende, om i hvert fald de to havde stillet op også. Det er så arrogant af de danske politikere, at de ikke gider os. Til Lars! Har lige set samtlige TV-indsalg: Det er f..... godt gået!!!!:th2: Og så vil jeg godt komme med en opfordring: Meld jer ind i foreningen!! Vi behøver jer alle sammen, som "bare" læser med og kommenterer her i debatten, men endnu ikke er medlemmer. Det er ikke noget krav for at være med, at man behøver at deltage i en masse frivilligt arbejde, men jeres navn på medlemslisten betyder en meget større gennemslagskraft. Også selvom I ikke lige bor i Malmö. I må også godt opfordre jeres svenske kolleger til at stille op. Vi arbejder også for dem.:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Det kan du glemme. Med mindre du kan tale 100% flydende svensk' date=' så tror de stadig du taler dansk. Sådan er det iøvrigt også med svenskere der taler dansk.[/quote'] Det kan være, men jeg får nu rigtig tit ros for mit - ok det er måske anderledes - skånske fra alle jeg taler med, både hjemme i Sverige og mine kollegaer i Stockholm og Finland. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Jeg glemmer nu aldrig for nogle år siden, da jeg var "strandet" i Stockholm med et brækket ben hos en veninde. Jeg havde besøg 2 gange om dagen af en sygeplejerske, som skulle give mig en indsprøjtning. Vi snakkede en del, jeg på mit flotteste svenske, og hun kommenterede mig ved at sige: "Hvor taler du godt svensk ... for det er da svensk, du taler, ikke?" Så er det, man bare tænker, hvaaaad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Skattefrit Fyn til Ejderen Er det virkelig rigtigt at vi ikke behøver en grundlovsændring for at få valgret i Danmark? Iflg. NA så kræver det blot at vi forlænger to-års reglen for tilbagevenden' date=' til en 300 års regel.[/quote'] Nej det er ikke rigtigt. Det er Ny Alliance. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Jeg glemmer nu aldrig for nogle år siden' date=' da jeg var "strandet" i Stockholm med et brækket ben hos en veninde. Jeg havde besøg 2 gange om dagen af en sygeplejerske, som skulle give mig en indsprøjtning. Vi snakkede en del, jeg på mit flotteste svenske, og hun kommenterede mig ved at sige: "Hvor taler du godt svensk ... for det er da svensk, du taler, ikke?" Så er det, man bare tænker, hvaaaad?[/quote'] Ja, egentlig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anja 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Tak for et godt møde! Først og fremmest tak for i går - det var virkelig en positiv oplevelse! Jeg fandt lige den her på Lorry: http://lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=35739& Anja Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 Super Anja Flot fanget :) Jeg har smidt den på Øresundsborgers hjemmeside under Presse. \Tom Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2007 En lille reklame for Øresundsborgers hjemmeside. De 6 nyeste pressenyheder ligger nu på forsiden, så de er lige til at læse :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars.Hougaard 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2007 Grundloven er ikke showstopper! Nils, spørgsmålet om stemmeret er politisk ikke juridisk. NA har faktisk ret, at valgloven kan ændres til X mange år. Bestyrelsen i foreningen har skrevet kronik, som får optag i dansk (landsdækkende) og svensk medie (Sydsvenskan). I kronikken beskriver vi - med udgangspunkt i juraprofessorers autoritative vurderinger - vejen til stemmeret for danske statsborgere i nært og fjernt "udland". Man skal spørge sig selv, "hvad der ville være i grundlovens ånd". Tak til alle, der lagde vejen forbi torsdag aften. Stemmeboksen bliver afleveret i morgen søndag til politiker med stor indflydelse på den kommende regeringsdannelse i Danmark. Der kører lige nu Ritzau om mødet torsdag aften: http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=35739& Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Leth 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2007 SÅ er der hjælp fra en uventet kant - de svenske politikere er også begyndt at undre sig! http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=10-11-2007&cID=1&vId=393970 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Caroline 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2007 Tak for et rigtig godt og interessant møde torsdag aften! Tankevækkende at kun én dansk politiker møder op - men STOR tak til Poul Hauch Fenger for at tage os alvorligt. I øvrigt synes jeg mødet var interessant på de andre punkter også. Kunne man forestille sig at foreningen arrangerer et lignende møde, når valget er overstået - og der er chance for at flere politikere lægger vejen forbi? Er vores stemmer talt op? Jeg kunne da godt være nysgerrig efter at se hvad resultatet blev ;) Glæder mig til at høre nærmere om hvordan stemmerne blev modtaget. Bedste hilsener Caroline Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars.Hougaard 10 Anmeld indhold Besvaret November 24, 2007 Stemmer er talt op Hej alle, Stemmerne er nu talt op med meget overraskende resultat. Nu er den ny indenrigsminister blevet udpeget i den danske regering. Områdt kommer til at høre under Karen Jespersen, som Velfærdsminister. I denne weekend sender vi åbent brev til Karen Jespersen inkl. valgresultatet. Vi vil bede om møde, hvor vi kan drøfte manglende stemmeret og aflevere stemmerne. Se www.oresundsborger.com for update. /Lars Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anansie 10 Anmeld indhold Besvaret November 24, 2007 Hej Lars.. Jeg har sendt dig en pm. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
JanJensen 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2007 Stemmeret og tronfølgelov Er der nogen her, som ved hvorfor det er muligt at ændre tronfølgeloven uden ændringer i grundloven, når stemmeret til danskere bosat uden for Danmarks grænser kræver en grundlovsændring? Hvor er forskellen imellem de to ændringer? http://www.folketinget.dk/samling/20051/lovforslag/L1/som_fremsat.htm http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20051/lovforslag/L1/som_vedtaget.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites