Jump to content
Lars.Hougaard

Valgmøde torsdag d. 8. november på Luftkastellet!

Recommended Posts

Kære alle Øresundsborgere, Foreningen Øresundsborger arrangerer valgmøde torsdag d. 8. november 2007 kl. 19.00. Mødet holdes på Luftkastellet v. Limhamn. VI OPFORDRER TIL STOR DELTAGELSE! Der er kun dårlige undskyldning for ikke at møde op. Der vil være medier til stede, så jo flere deltagere jo bedre opbakning! Se også www.oresundsborger.com Pressemeddelelsen: Valgmøde: Øresundsborgere møder danske folketingskandidater 8. november i Malmø Øresundsborgere er danskere og svenskere med en hverdag på begge sider af Øresund, typisk bosat i Skåne og med arbejde i Danmark. Danske folketingspolitikere har direkte ansvar for vores levebetingelser hvad angår skat, a-kasse, pension, trafikinfrastruktur og meget mere. Meget går godt med integrationen af Øresundsregionen, men 30.000 danske og svenske Øresundsborgere oplever dagligt, at der er helt urimelige hindringer for fri bevægelighed over Øresund. Foreningen Øresundsborger har derfor inviteret folketingskandidater fra alle danske partier til valgmøde torsdag d. 8. november 2007 kl. 19.00 på Luftkastellet i Malmø. Mødet er åbent for alle interesserede! Vi vil have svar på, hvad de danske partier vil gøre i næste valgperiode for svenskere og danskere bosat i Skåne og med arbejde i Danmark. Lars Hougaard, formand for Foreningen Øresundsborger udtaler: ”Vi har arrangeret valgmødet for på den måde at gøre opmærksom på de problemer danskere og svenskere oplever i deres hverdag, som borgere med en hverdag på begge sider af Øresund”, og fortsætter ”Vi kalder det helt bevidst valgmøde og ikke vælgermøde, da de danske folketingskandidater ikke vil stå overfor vælgere men borgere ved mødet. Vi er i den groteske situation, at de danske statsborgere i demokratisk forstand er statsløse”. Danske statsborgere bidrager massivt over skatten til det danske samfund uden at have den mest grundlæggende rettighed, nemlig stemmeretten! Som en del af valgmødet har vi derfor trykt proteststemmesedler, så vi alligevel kan gøre opmærksom på vores ønske om at stemme. Proteststemmerne vil blive afleveret til indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen inden valgdagen. Proteststemmeafgivelsen begynder allerede kl. 18.00, mens selve valgmødet går i gang kl. 19.00. Udover politikernes generelle holdning til integration af Øresundsregionen har Foreningen Øresundsborger på forhånd stillet politikerne følgende spørgsmål: - Borgerrettigheder: Skal danskere i Skåne med arbejde i Danmark kunne stemme til det danske folketingsvalg? - Skattepolitik: Hvordan skal skatten fordeles mellem Danmark og Sverige for at give den bedste integration? - Arbejdsmarked: Hvordan gøres det lettere at tage job i Danmark for Øresundsborgere bosiddende i Skåne? - Infrastruktur: Hvilken trafikinfrastruktur er nødvendig for at understøtte integrationen? - Borgerservice: Hvorfor kan de danske og svenske Øresundsborgere ikke henvende sig ét sted og få ordentlig vejledning om offentlige forhold? TID: Valgmødet foregår torsdag d. 8. november kl. 19.00. Protest-stemmeaktionen indledes kl. 18.00 STED: Konferencecentret Luftkastellet, Utsiktvägen 10, 216 11 Limhamn, Malmø www.luftkastellet.se.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det nytter noget at skrive at man ikke kommer. Arrangementet gennemføres forhåbentlig alligevel? Men man kunne vel skrive et eller andet om at luftkastellet nok ligger lidt fjernt for alle dem som ikke har bil (mon om der arrangeres en bus?). Eller man kunne skrive noget om hvor man kan downloade flyeren til udprintning og opsætning i trappen :) Håber der bliver et stort fremmøde :th2:. Også selvom det nok kun er bilisterne der dukker op

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men helt ærligt.. hvordan skal vi overbevise en politiker om at vi gerne vil have vores stemmeret tilbage når vi ikke engang kan tage en bus dertil? eller finde kørelejlighed? Jeg forstår at man kan være optaget, jeg forstår at man kan have aftaler der ikke kan ændres osv.. Men hvordan forventer man at politikerne vil tage os seriøst når/hvis man ikke dukker op til en seance som denne? Hvordan kan vi overbevise dem om at vi faktisk er interesseret i at få vores stemmeret når vi bor omkring 20.000 danskere og vi måske bare sidder 50-100 mennesker? Jeg krydser fingre for at der kommer så mange at vi ikke har stemmesedler nok, at der ikke er pladser nok osv.. Se det vil sende et budskab til politikerne.. Jeg håber at alle som ikke har bil får arrangeret kørsel eller andet.. Der er lagt meget tid, energi, kræfter og ikke mindst penge i det her arrangement.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Og hvorfor står det ikke på Øresunddirekt's hjemmeside????? En side mange på begge sider af sundet læser.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Steen: Foreningen har ca. 400 medlemmer.. vi nærmer os halvdelen af det der var vores mål i år.. desværre ikke helt godt nok.. men det kan jo skyldes mange ting.. Supermule: Hvis du kigger i deres forum står det flere steder.. Vi har ikke adgang til at smide tingene på siden.. så det er noget de selv skal gøre..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jeg ved det, men mange tjekker kun forsiden for nyheder og det ville være super, hvis det stod der.....:) Så er chancen for flere mennesker væsentligt større....

Steen: Foreningen har ca. 400 medlemmer.. vi nærmer os halvdelen af det der var vores mål i år.. desværre ikke helt godt nok.. men det kan jo skyldes mange ting.. Supermule: Hvis du kigger i deres forum står det flere steder.. Vi har ikke adgang til at smide tingene på siden.. så det er noget de selv skal gøre..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er chancen for flere mennesker væsentligt større....
Måske skulle der have været rounded nogle frivillige op til at stå med flyere ved Centralen og Svågertorp, så havde chancen for flere mennesker været markant større.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske skulle der have været rounded nogle frivillige op til at stå med flyere ved Centralen og Svågertorp' date=' så havde chancen for flere mennesker været markant større.[/quote']Jeg tror foreningen har gjort hvad de kunne, den korte forberedelses-tid taget i betragtning. Skulle tilslutningen denne gang ikke blive stor, så kan det i det mindste bruges som en general-prøve til næste gang vi står sølet ind i valg-flæsk. Jeg er heller ikke i tvivl om at de akkrediterede medier vil gøre deres, for at få så meget kød på historien som muligt. Hvis vi gør hvad vi kan, så kan vi ikke gøre mere - før bagefter og næste gang :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske skulle der have været rounded nogle frivillige op til at stå med flyere ved Centralen og Svågertorp' date=' så havde chancen for flere mennesker været markant større.[/quote'] Jeg er desværre sygemeldt med bronchitis, men jeg kommer i morgen. Det var min mening, at jeg ville gå en runde i toget og opfordre alle til at møde op, men nu kommer jeg altså ikke med toget før mødet. Er der ikke nogle af jer andre, der kunne tænke sig at gå den tur gennem toget og opfordre til at møde op. Jeg tror, det kunne give nogle deltagere, især nogle svenske pendlere, da mødet jo også handler om andet end stemmeret.:rose:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En tanke: Selvom det er en fiktiv valg-handling, så skal vi vel legitimere os korrekt, samt noteres og bogføres - ellers giver det vel ikke et rigtigt billede af situationen i vores region!? Vi skulle jo gerne blive taget seriøst imens og efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Steen: Foreningen har ca. 400 medlemmer.. vi nærmer os halvdelen af det der var vores mål i år.. desværre ikke helt godt nok.. men det kan jo skyldes mange ting..
Bare for sjov checkede jeg lige hvor mange "aktive" bruge der er herinde og der er 423 der har logget ind i denne måned. Over 600 hvis man tager oktober med. Så kan man undre sig over at man ikke er medlem i foreningen også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vi snakker indmeldelse i foreningen... Det er lidt pinligt, men jeg kan ikke finde en bekræftelsesmail (eller anden info) på min indmeldelse. Mener bestemt at have meldt både konen og jeg selv ind, da foreningen blev stiftet, men nu kan jeg ikke rigtigt finde noget info herpå. Så...(Thygesen eller andre) hvordan tjekker man ens medlemsstatus/medlemsoplysninger? :o Frederik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites