Jump to content
Uffe

Hvordan er skatten i Grønland

Recommended Posts

Jeg er bosiddende i Sverige og arbejder i Danmark i en dansk virksomhed. Firmaet har nogle projekter på Grønland og jeg er blevet tilbudt at komme derop. Er der nogen herinde der har være i samme situation :confused: altså bo i sverige og arbejde i Grønland Hvordan er mine skatteforholdene? og er der overhovedet nogen økonomisk fidus i at tage derop? Jeg har læst mig frem til at man enten er begrænset eller fuld skattepligtig. I hvilken skattepligt er der flest penge at hente?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har stået i samme situation. Det kommer lidt an på hvordan du arbejder deroppe. For hvis du arbejder UNDER 6mdr deroppe skal du betale forskellen mellem dansk og grønlandsk skat. Det er ikke ret meget men lidt kan det da blive til. Jeg mener min skatteprocent lå på 37%. Om der er en fidus i det er jo op til hvad du kunne tjene herhjemme jo og hvor mange timer du kan få deroppe. Min overenskomst hed 54 timer. Så alene der blev det til lidt mere. Men om ik andet får du en oplevelse ud af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej BS I Danmark er jeg ansat som funktionær så timerne er vel underordnet. Hvad med de danske skattefradrag er der også forskel på dem om det er over eller under 6 mrd? Hvor arbejdede du og hvor længe?

Har stået i samme situation. Det kommer lidt an på hvordan du arbejder deroppe. For hvis du arbejder UNDER 6mdr deroppe skal du betale forskellen mellem dansk og grønlandsk skat. Det er ikke ret meget men lidt kan det da blive til. Jeg mener min skatteprocent lå på 37%. Om der er en fidus i det er jo op til hvad du kunne tjene herhjemme jo og hvor mange timer du kan få deroppe. Min overenskomst hed 54 timer. Så alene der blev det til lidt mere. Men om ik andet får du en oplevelse ud af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skatteprocenten er lavere i Grønland (42% i Nuuk så vidt jeg husker), og du får et højere bundfradrag. Ellers nogenlunde samme fradrag som i Danmark (fagforening, renteudgifter, osv.). Det skal dog opvejes af generelt lavere lønniveau i Grønland samt højere leveomkostninger - især når det gælder priserne i supermarkedet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej BS I Danmark er jeg ansat som funktionær så timerne er vel underordnet. Hvad med de danske skattefradrag er der også forskel på dem om det er over eller under 6 mrd? Hvor arbejdede du og hvor længe?
Var på Thule basen for Greenland contractors. Så det er lidt andre forhold end du vil opleve nede ad kysten. Kan faktisk ikke huske om jeg havde mine danske fradrag med inde over deroppe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Var på Thule basen for Greenland contractors. Så det er lidt andre forhold end du vil opleve nede ad kysten. Kan faktisk ikke huske om jeg havde mine danske fradrag med inde over deroppe.
Skal på Thule basen eller til Nuuk med MT Højgaard.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skal på Thule basen eller til Nuuk med MT Højgaard.
Hvis du bliver ansat hos Greenland Contractors (som BS var), så er skatten 37% og fradrag på 5.000dk. Du skal være registreret som udrejst fra Danmark, men det er jo heller ikke noget problem. Men, jeg ved ikke hvorledes fradrag for en evt. bolig i Sverige vil blive håndtere. Men, jeg kan snart give dig flere svar ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du bliver ansat hos Greenland Contractors (som BS var)' date=' så er skatten 37% og fradrag på 5.000dk. Du skal være registreret som udrejst fra Danmark, men det er jo heller ikke noget problem. Men, jeg ved ikke hvorledes fradrag for en evt. bolig i Sverige vil blive håndtere. Men, jeg kan snart give dig flere svar ;)[/quote'] Til gengæld bruger man vel stort set ingen penge på Thule basen eller...? De fleste ting/aktiviteter man kan lave/deltage i, er de ikke gratis? Med mindre man vælger at drikke pengene op :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Står i samme situation :) (blev tilbudt jobbet idag, BS - skal lige forbi lægen på mandag og cleares ;) )... jeg skal derop i slutningen af januar - det er ikke muligt at tage sine rentefradrag med derop på diverse lån optaget i DK/SE. Som MC Manden rigtigt siger er skatten på 37%... personfradraget er på 48000 for singler og 96000 for par... derudover er der et standardfradrag på 10000/20000. På b-indkomst (flyrejser/evt. fri bolig) er der et fradrag på 5000 :) Men arbejder du kun i perioder deroppe kan du gemme, spare, dit danske fradrag med renter osv. til du kommer hjem igen... er ikke 100 % på hvordan det fungerer... kender een der har været deroppe flere gange i kortere perioder for MTH, der snakkede om det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du ikke fri hjemrejse et par gange om året' date=' det skal man vel ikke selv betale for?[/quote'] Jo... for de rejser du tager hjem/retur udover den første... men det grønlandske skattevæsen sætter en returrejse til 2000 kr. så det samlede skattepligtige beløb bliver maks. 8000 årligt (4 returrejser udover den første skattefrie) hvis man bor deroppe :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær opmærksom på, at man i en situation, hvor man bor i Sverige og arbejder i Grønland, ikke er omfattet af den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det vil altså sige, at Skatteverket vil behandle jer som ganske almindelige svenskere, der rejser udenlands. Indkomsten fra Grønland er så fuldt skattepligtig i Sverige - den skal altså oplyses til Skatteverket, der så vil tage stilling til om man er omfattet af de regler, der resulterer i nul svensk skat. Så kontakt Skatteverket og spørg dem hvordan I bliver beskattet af grønlandsk indkomst i den periode I skal være der. Og husk i hvert fald også at gemme dokumentationen for den i Grønland betalte skat. God tur!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo... for de rejser du tager hjem/retur udover den første... men det grønlandske skattevæsen sætter en returrejse til 2000 kr. så det samlede skattepligtige beløb bliver maks. 8000 årligt (4 returrejser udover den første skattefrie) hvis man bor deroppe :)
Må jeg spørge hvad du skal deroppe ? Svar evt. i PM

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som MC Manden rigtigt siger er skatten på 37%... personfradraget er på 48000 for singler
Det er da så ikke hvad jeg har fået oplyst. Der skulle være et standardfradrag på 5000kr per måned (60.000dkk). Men, måske det afhænger af jobtypen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da så ikke hvad jeg har fået oplyst. Der skulle være et standardfradrag på 5000kr per måned (60.000dkk). Men, måske det afhænger af jobtypen ?
Med min lille hurtige udregning bliver mit fradrag på 4833,33 pr. måned (48000 + 10000 delt med 12)... det er de tal der står på de papirer jeg fik udleveret. Men det kan jo så godt være, at din udregning er inkl. ferie? :) Har sendt dig en PM :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Til gengæld bruger man vel stort set ingen penge på Thule basen eller...? De fleste ting/aktiviteter man kan lave/deltage i' date=' er de ikke gratis? Med mindre man vælger at drikke pengene op :D[/quote'] Har du ikke set hvor meget kameraudstyr som BS har slæbt med hjem.... :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du ikke set hvor meget kameraudstyr som BS har slæbt med hjem.... :laugh:
"PX" og "bar" var de to største ting i BS´ hverdag deroppe (når han ikke lige kunne komme ud og futte helikopter)...:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"PX" og "bar" var de to største ting i BS´ hverdag deroppe (når han ikke lige kunne komme ud og futte helikopter)...:laugh:
PX'en fandt jeg aldrig men BX(Base Xchange store) fandt jeg til gengæld. Gik shop amok i deres mest populære vare......Tomme ubrugte hylder :rolleyes: Tja det er ikke svært at ryge i den amerikanske bar og komme 100 US$ fattigere hjem og 3 uger dummere :rolleye: Men får man fedtet sig lidt ind hos sin QAE eller en anden US soldier boy kan man handle fra US og få sendt nærmest fragtfrit deroptil og i express fart. Så ja...der er RIGELIGT at bruge penge på! Ellers når man bestiller hjemmefra er det jo momsfrit :D RAR TING!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites