LarsN 10 Anmeld indhold Skrevet October 31, 2007 Jeg er sikker på, at emnet har været oppe her i forum'et. Men jeg bladrede 10 sider tilbage og fandt ikke noget. Hvis man nu, som dansker, har bobæl i udlandet (Sverige fx.), ejer en bil indregistreret i udlandet, men *ikke* arbejder i Danmark - hvor meget må man så køre den bil i Danmark? Er der nogle klare regler om det? Teoretisk set kan man vel være 'turist' i Danmark så længe, man vil, eller...? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvist 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 Jeg er sikker på, at emnet har været oppe her i forum'et. Men jeg bladrede 10 sider tilbage og fandt ikke noget. Hvis man nu, som dansker, har bobæl i udlandet (Sverige fx.), ejer en bil indregistreret i udlandet, men *ikke* arbejder i Danmark - hvor meget må man så køre den bil i Danmark? Er der nogle klare regler om det? Teoretisk set kan man vel være 'turist' i Danmark så længe, man vil, eller...? Alle, der er bosat i udlandet, må selvfølgelig køre i deres bil i Danmark :th2: - at folk bosat i Danmark så ikke må køre i en udenlandsk indregistreret bil i Danmark er en helt anden sag :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LarsN 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 Alle, der er bosat i udlandet, må selvfølgelig køre i deres bil i Danmark :th2: - at folk bosat i Danmark så ikke må køre i en udenlandsk indregistreret bil i Danmark er en helt anden sag :th2: Grunden til, jeg spørger, er, fordi jeg husker at have set på TV, at Lyngby politi nærmest stormede Hotel Marina kl.3 om morgenen for at 'tale' med en landsholdsspiller ang. hans udlandsk-registrerede bil. De hev ham med på den Jyske Ambassade og fortalte ham, at man altså skulle melde sin (bil's) ankomst i DK nede på den lokale politigård hver gang, man påtænkte sig at være i landet mere end 24 timer. Det syntes helt overdrevet. Men ikke desto mindre var landsholdspilleren i TV og brugte det som undskyldning for ikke at have trænet med den dag. Dette var engang i slutningen af 90erne. Og nej, det var ikke 1. april. Jeg tænker bare, hvad afholder en dansker fra at have sin adresse i Malmø, købe en bil på svenske plader og så ellers drøne rundt i DK hele tiden. Man har vel lov at overnatte hos venner og familie i DK, ikk'. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 Vi skal vel ikke have den debat igen??? Nej for pokker - du må ikke bo i Danmark og køre på udenlandske plader. Du skal kunne dokumentere, at du bor i Sverige, og det kan du vel næppe, hvis du altid er "turist" i Danmark? Hvis du ikke bor i Sverige må du ikke have en bil på svenske plader - hvorfor er det så svært at forstå?? Og for en god ordens skyld: Nej, du skal ikke melde din bil i Danmark hver gang du vil være i landet i over 24 timer. Du må godt være rigtig turist !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LarsN 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 Vi skal vel ikke have den debat igen??? Nej for pokker - du må ikke bo i Danmark og køre på udenlandske plader. Du skal kunne dokumentere' date=' at du bor i Sverige, og det kan du vel næppe, hvis du altid er "turist" i Danmark? Hvis du ikke bor i Sverige må du ikke have en bil på svenske plader - hvorfor er det så svært at forstå?? Og for en god ordens skyld: Nej, du skal ikke melde din bil i Danmark hver gang du vil være i landet i over 24 timer. Du må godt være rigtig turist !! [/quote'] Hvorfor skulle jeg ikke kunne dokumentere, at jeg bor i Malmø, når min folkeregister adresse er i Malmø? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 Jeg kunne forestille mig, at det ville være svært at dokumentere, at man reelt bor i Sverige, hvis man "kun" har folkeregisteradresse der, men aldrig lægger nogen form for indkøb i Sverige - for eksempel. Og det gør man vel ikke, hvis man altid bor i Danmark? Mon ikke der er en grund til, at reglerne er som de er? Og mon ikke også der er en måde at checke det på? Hvis ikke var der vel mange flere, der benyttede sig af proforma-muligheden og dermed var med til at kaste et dårligt lys på alle dem, som rent faktisk følger reglerne? Måske?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carwash 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 jeg har været ud for at en ven sku vise brobizz faktura og husleje kv. til skatte far, De er faktisk ud efter unge dansker som bor til leje. jeg synes selv personligt er fint de spørge så vi andre som holde os inden for loven´s ramme ikke svines til... vi ved alle der forgår noget svinel med adresse og biler. Moral er en go ting at have .. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 jeg har været ud for at en ven sku vise brobizz faktura og husleje kv. til skatte far, De er faktisk ud efter unge dansker som bor til leje. jeg synes selv personligt er fint de spørge så vi andre som holde os inden for loven´s ramme ikke svines til... vi ved alle der forgår noget svinel med adresse og biler. Moral er en go ting at have .. Bor du selv i Sverige? Var inde hos for at få et tilbud(hvilket var ret dyrt efter min mening) og snakkede med din bror, han sagde at du var flyttet tilbage til dk... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carwash 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 Bor du selv i Sverige? Var inde hos for at få et tilbud(hvilket var ret dyrt efter min mening) og snakkede med din bror' date=' han sagde at du var flyttet tilbage til dk...[/quote'] Hmm jeg bor skam i annestad /bunkeflostrand...og har ikke tænkt mig at flytte tilbage, har det fint som jeg har det.. har både DK og SE hva synes du det var dyrt, hvilke ydelse snakke vi om? sagde du, du kom fra Sunddebatten? det skal man sige ellers kunne du have kontaktet mig.. carwash Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 Hvorfor skulle jeg ikke kunne dokumentere' date=' at jeg bor i Malmø, når min folkeregister adresse er i Malmø?[/quote'] En folkeregisteradresse dokumenterer ikke en s... Hvis du vil køre i svensk bil, skal du bo i Sverige. Og bevisbyrden er din den dag skattevæsenet banker på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LarsN 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 En folkeregisteradresse dokumenterer ikke en s... Hvis du vil køre i svensk bil' date=' skal du bo i Sverige. Og bevisbyrden er din den dag skattevæsenet banker på.[/quote'] Jamen, jamen, jamen med 'folkeregister adresse i Malmø' mente jeg da selvfølgelig, at jeg lejer en bolig i netop det sted, hvor jeg nu har min adresse. Flytter min sofa, min seng ind osv. Opholder mig bare mest i lille DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2007 Jamen, jamen, jamen med 'folkeregister adresse i Malmø' mente jeg da selvfølgelig, at jeg lejer en bolig i netop det sted, hvor jeg nu har min adresse. Flytter min sofa, min seng ind osv. Opholder mig bare mest i lille DK. Du skal kunne dokumentere, at du kører over broen jævnligt via brobizz-faktura, brobilletter eller for den sags skyld togbilletter. Hvis du bliver taget af skattevæsenet, får du ikke kun en kæmpebøde, du kommer også til at betale reg.afgiften, som du har unddraget. Det er ikke nok at leje en lejlighed/værelse. Du skal opholder dig der i hverdagen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2007 Jamen, jamen, jamen med 'folkeregister adresse i Malmø' mente jeg da selvfølgelig, at jeg lejer en bolig i netop det sted, hvor jeg nu har min adresse. Flytter min sofa, min seng ind osv. Opholder mig bare mest i lille DK. Som i, når du er på arbejde, eller sådan generelt? For hvis det er det sidste så glem det. Selvom din seng og sofa osv står i din lejlighed er det ikke det samme som at du bor der. Du får et seriøst SMÆK af skat hvis de ikke tror dig! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2007 Dette er lige en opgave til det fællesføderale "Centrum for Livsstilsinteresser"! Giv dem et ring!;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret November 5, 2007 Hvis man vil køre i svensk bil så bo dog i Sverige, som vi andre gør. Det er ikke så svært. Man bor her jo hvis man har en bolig og har fået svensk idkort. Eller skulle alle de danskere som har et hus i Sverige også kunne køre Svensk bil. Selvfølgelig har man lov til at besøge familien. Og også overnatte der. Men hvis den samme svenske bil står der dag ud og dag ind, ricikere du et skatte smæk hvis en eller anden får ond i r*ven. Vil tro at en skattebøde på en bil, fx audi tt nemt kan være 400.000 dkr. -CB- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CalebLarue 10 Anmeld indhold Besvaret November 6, 2007 Hejsa Vi er nødt til at forholde os til lovgivningen og hvordan rammerne herfor er. Jeg har fornyeligt undersøgt tingene da jeg i forbindelse med at have fundet en kæreste i DK vælger at sove hos hende weekenden over, og mange gange også torsdag nat. Det forholder sig således at Bevisbyrden ligger hos den enkelte, i dette tilfælde mig. Jeg har købt og ejer en lejlighed i Sverige har først for 2½ mdr. siden købt en bil. Rigspolitiets Færdselsafdeling siger følgende. De kigger de sidste 24 mdr. tilbage og i de 24 mdr. der skal du kunne bevise at du har opholdt dig i Sverige i 365 dage, altså ud af 2 år skal du mindst overnatte i Sverige i 1 år, det er halvdelen af tiden. Skattevæsnet har samme regel, og det er at du skal kunne bevise at du har boet 180 dage i løbet af et år i Sverige, med andre ord skal du kunne bevise ved hjælp af brobizz, tog billet eller lign. at du køre frem og tilbage og opholder dig i Sverige i mindst halvdelen af et år. Kan jeg ikke bevise det den dag en eller anden har fået ondt i røven over at jeg køre rundt i en stor svensk indregistreret bil og den holder 3 ud af 4 dage om ugen foran min kærestes adresse i Kbh. Ja så er man vist lidt på den, der er en kæmpe bøde og udover det skal man betale registrerings afgiften for bilen i DK i mit tilfælde skal jeg af med ca. med 250.000 kr. Samt en klækkelig bøde på 100.000 hvis jeg ikke husker forkert. Så sørge for at følge reglerne, det kan godt være at det er skide sjovt at score sig en billig bil i Sverige, men bliver man først knaldet, er det en skattesmæk/bøde der nok vil præge ens liv de mange kommende år. Mvh. Caleb Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 6, 2007 Ja så er man vist lidt på den' date=' der er en kæmpe bøde og udover det skal man betale registrerings afgiften for bilen i DK i mit tilfælde skal jeg af med ca. med 250.000 kr. Samt en klækkelig bøde på 100.000 hvis jeg ikke husker forkert.[/quote']Simpelt. Du skal betale den danske registreringsafgift, og derudover dette beløb x 2 i bøde. Med andre ord, så er du ødelagt økonomisk langt ud i fremtiden, skulle du blive knaldet på for lidt tilhørsforhold ("centrum for livsinteresser") til Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 6, 2007 Simpelt. Du skal betale den danske registreringsafgift' date=' og derudover dette beløb x 2 i bøde.[/quote'] Jeg mener også at have læst at man skal betal registreringsafgiften + en bøde "på op til 2 gange det undvegne beløb"! Et lille eksempel: Karl Kluns har lige skillinget sammen til en ny Audi S8 til den nette pris af ca. 800.000 DKK i Sverige. Han får den "fremragende" idé at leje en billig 1V'er i Malmö på skrømt, mens han reelt bliver boende i Danmark. Der går ca. 5 minutter efter at han har blæret sig med den første gang i Danmark før nogen har fået ondt i røven og meldt ham til Told & Skat. Karl Kluns bliver knaldet og bliver nu bedt om at betale 1,6 mio. DKK i afgift + en bøde på 3,2 mio. DKK - I alt 4,8 mio. danske kroner. Karl Kluns rykker derefter direkte i gældsfængsel! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 7, 2007 Karl Kluns rykker derefter direkte i gældsfængsel! Du glemmer den positive del af historien. Karl Kluns har nu en Audi A8 paa lovlige danske plader han nu kan faa lov til at kore i hvor han vil:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2007 Du glemmer den positive del af historien. Karl Kluns har nu en Audi A8 paa lovlige danske plader han nu kan faa lov til at kore i hvor han vil:) Endnu bedre, Karl Kluns har nu landets dyreste Audi A8 :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2007 Jamen, jamen, jamen med 'folkeregister adresse i Malmø' mente jeg da selvfølgelig, at jeg lejer en bolig i netop det sted, hvor jeg nu har min adresse. Flytter min sofa, min seng ind osv. Opholder mig bare mest i lille DK. Prøv det !!! Men husk du får højere fængselsstraf end når du stjæler en bil, så hvorfor gør du ikke det i stedet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2007 Karl Kluns har lige skillinget sammen til en ny Audi S8 til den nette pris af ca. 800.000 DKK i Sverige. Du glemmer den positive del af historien. Karl Kluns har nu en Audi A8 paa lovlige danske plader han nu kan faa lov til at kore i hvor han vil:) Endnu bedre' date=' Karl Kluns har nu landets dyreste Audi A8 :-)[/quote'] Nej, nej, nej. I misforstår jo hele historien - Det er en S8, der er tale om ;) Troede efterhånden folk havde opgivet det nummer... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
renemaria 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Er der ikke nogen overgangsregler der gør sig gældende, som at du må køre i din danske bil i et år i sverige, hvad med omvendt. Hvis man f.eks skal flytte tilbage til danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvist 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Er der ikke nogen overgangsregler der gør sig gældende, som at du må køre i din danske bil i et år i sverige, hvad med omvendt. Hvis man f.eks skal flytte tilbage til danmark. Så har du 14 dage http://www.workindk.dk/Bil_til_dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
renemaria 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 Godt så.. men når nu manden er rejsemontør, dvs arbejder ude i 14 dg, og er hjemme i 4. hvordan skal hans nogensinde dokumentere det, han når aldrig at være i sverige i et halvt år ud af et helt???? Særregler?? maria Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites