lovebuine 10 Anmeld indhold Skrevet October 30, 2007 hvis man søger om svensk statsborgerskab og får det og arb i dk, så betaler man jo svensk skat, så vidt jeg er oplyst. men hvad med fradrag i Sverige, tænker på personfradrag, rentefradrag, befordrings fradrag, kan man trække alle de ting fra?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 Du betaler din skat i det land du arbejder i, uanset dit statsborgerskab. Alle svenskerne der arbejder i Fields og andre steder i Danmark, de betaler også skat i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 okey er du 100% sikker på det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bagheera 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 110% :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 okey er du 100% sikker på det? JA! Og desuden, hvis du kunne gå fra at betale din nuværende skatteprocent i DK, og til at betale 30% i Sverige, tror du så ikke det ville have været et mega emne vi alle jublede over her på debatten? Samt at der ikke boede andre folk end de hjemløse i hele Stor-København og omegn, da alle ville være flyttet til Skåne for at udnytte den store skattefordel? Der er som sådan ingen skattefordel ved at bo i Sverige og arbejde i Danmark ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 tjaaa både ja og nej, at søge om svensk statsborgerskab er jo ikke bare noget man gør, jeg mener hvis man er dansk så er man jo dansk, så jeg tvivler på hvor mange der ville gøre det, selvom man sparede lidt i skat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 10% sparet i skat. så tror jeg godt jeg kunne søge nyt statsborgerskab. Så længe vi taler sverige og ikke et 3 verdens land. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 Gør det 10% sparet i skat. så tror jeg godt jeg kunne søge nyt statsborgerskab. Så længe vi taler sverige og ikke et 3 verdens land. Jeg gør det alligevel, altså søger svensk statsborgerskab. Muligheden for at stemme til den svenske lovgivende forsamling er så til stede :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2008 Man kan efter opnået svensk statsborgerskab beholde statsborgerskabet i henhold til svensk lov, hvis man får et nyt statsborgerskan i et andet land. Desværre beholder man ikke det danske, når man får det svenske. Er der nogen der ved, om man undtagelsesvist kan søge om at blive statsborger igen i henhold til gældende lovgivning? Altså er det tilladt med dobbelt statsborgerskab ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Man kan efter opnået svensk statsborgerskab beholde statsborgerskabet i henhold til svensk lov' date=' hvis man får et nyt statsborgerskan i et andet land. Desværre beholder man ikke det danske, når man får det svenske. Er der nogen der ved, om man undtagelsesvist kan søge om at blive statsborger igen i henhold til gældende lovgivning? Altså er det tilladt med dobbelt statsborgerskab ?[/quote'] man kan kun ha' dobbelt statsborgerskab, under forudsätning af, at begge lande anerkender det, og i og med at dk ikke gör, så kan du ikke have både danskt og svenskt statsborgerskab. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 I tilfælde af at du skifter til svensk statsborgerskab, kan du godt senere skifte tilbage til dansk statsborgerskab, det kræver vist bare 2 (eller er det 5?) år hvor du bor i Danmark efterfølgende.. ikke at det giver mening for du har stadig kun et statsborgerskab. DK burde vågne seriøst op på dette område! Ligesom med indvandringspolitikken ---> åben op for landets grænser :th2: eller DK dør Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 I tilfælde af at du skifter til svensk statsborgerskab, kan du godt senere skifte tilbage til dansk statsborgerskab, det kræver vist bare 2 (eller er det 5?) år hvor du bor i Danmark efterfølgende.. ikke at det giver mening for du har stadig kun et statsborgerskab. DK burde vågne seriøst op på dette område! Ligesom med indvandringspolitikken ---> åben op for landets grænser :th2: eller DK dør Det er 2 år, hvis man kommer fra Skandinavien. HPN: Jeg tror du har ret i hvad du siger. Det er begge lande der skal være enige om at det oprindelige statsborgerskab skal beholdes, men .... Jeg kunne nu godt tænke mig at få en jurist til at tolke §15 i The Swedish Citizen Act : "A person who is or wishes to become a foreign citizen may on application be released from his or her Swedish citizenship. Release shall be granted if the applicant is not domiciled in Sweden." Den tænkte situation er naturligvis at man har svensk pas og dermed er statsborger (har medborgerskab) i forvejen... nu vil man til Danmark. Betyder ovenst. ikke noget i retning af, at man decideret skal søge om fratagelse af det svenske statsborgerskab ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Odret "may" er det vigtige i den sætning. Det er altså et reelt valg man har: om man vil frasige sig sit svenske statsborgerskab når man bliver statsborger i et andet land. Problemet er at DK ikke tillader dobbelt statsborgerskab, det kunne dog være interessant at se den danske lov på området. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Hvorfor er du overhovedet interesseret i både dansk og svensk statsborgerskab? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Hvorfor er du overhovedet interesseret i både dansk og svensk statsborgerskab? Tanken udspringer af muligheden for at kunne stemme ved danske folketingsvalg. Måske ved du, at når man bosætter sig i udlandet gælder der særlige regler, hvis man skal kunne stemme i Danmark. Hvis nu Danmark tillod dobbelt statsborgerskab, så kunne man både beholde sit svenske og danske statsborgerskab på samme tid - fordi hvis target landet tillader dobbelt statsborgerskab, tillader Sverige at man kan beholde det svenske. Desværre tror jeg kun Danmark vil tillade dobbelt statsborgerskab hvis man har adresse i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 ... jeg ved godt at Danmark ikke tillader dobbelt statsborgerskab. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Tanken udspringer af muligheden for at kunne stemme ved danske folketingsvalg. Måske ved du, at når man bosætter sig i udlandet gælder der særlige regler, hvis man skal kunne stemme i Danmark. Hvis nu Danmark tillod dobbelt statsborgerskab, så kunne man både beholde sit svenske og danske statsborgerskab på samme tid - fordi hvis target landet tillader dobbelt statsborgerskab, tillader Sverige at man kan beholde det svenske. Desværre tror jeg kun Danmark vil tillade dobbelt statsborgerskab hvis man har adresse i Danmark. ?? Det er bopælen der afgør du ikke kan stemme...ikke statsborgerskabet. Hvordan dobbelt statsborgeskab skulle sikre dig stemmeret kan jeg ikke se??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Kan godt være at det lyder dumt, men hvad skulle være bedst? (hvis man ser bort fra hvor man nu skulle bo) Statsborgerskab i DK eller SE? Er der nogle +/- ? Det må I meget gerne gøre mig lidt klogere på :) På forhånd tak :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Altså hvis man er svensk statsborger kan man stemme ved riksdagen, ellers ved jeg ikke hvilke andre fordele der er. Jeg er Hvis ens kone / mand er fra et land udenfor EU, sp ved jeg heller ikke om hun nemmere kan blive svensk statsborger, hvis man selv bliver svensk statsborger. Det tror jeg ikke engang. Dobbelt statsborgerskab kan nok ikke sikre danskere stemmeret. Jeg kender ikke loven om indfødsret godt nok til at sige mere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2008 Jeg vrøvler igen. Der er jo kun mulighed for DS, hvis target landet også tillader det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites