karina pigen 10 Anmeld indhold Skrevet October 23, 2007 Hey alle sammen!! kæresten og jeg overvejer strækt at flytte til oxie men for at jeg skal slipper for bus og tog ræs ville jeg gerne undersøge hvor meget forskel der er på min løn her i dk og i sverige.. er der nogen der ved hvor meget en uddannet pædagog tjener i sverige. en svensk grund løn?? eller hvor kan man finde ud af det??? venlig hilsen karina....:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret October 23, 2007 http://www.skolporten.com/jobb/lon/default.aspx Kig under "Förskollärare" - det modsvarer en (svensk) uddannet pædagok! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret October 23, 2007 Det er faktisk svært umiddelbart at sammenligne lønninger, da der er så store forskelle på, hvordan man beskattes, og hvilkefradrag man har i henholdsvis Sverige og Danmark. Så hvis du virkelig vil sætte dig ind i forholdene, skal du nok også en tur omkring Skatteverket, for at finde ud af hvad du rent faktisk får udbetalt efter skat - det er som bekendt det, som virkelig tæller. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2007 Här i Sverige kan man vara både barnskötare och förskollärare. Barnskötarutbildningen är gymnasienivå och förskollärare läser man till på universitet. Jag och mina förskollärarkompisar som gick ut skolan 99 har runt 20-21000 kr/mån, sv. kr. Sen går det bort skatt på ca 31% och fackavgift på ca 500-700 kr. MVH Jenny, just nu hemmafru med 2 barn Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 barnskötare er vel en pædagog på dansk og en förskollärare er en lærer på dansk, det er vist forskellen. en förskollärare er jo en lærer i klasserne 1-5 klasse. eller er jeg fel orienteret? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2007 I Sverige är förskolläraren oftast på förskolan med barn i åldern 1-5 år, men på senaste tiden har förskollärarna också kunnat jobba i förskoleklass(6-åringar) och ibland i 2-3e klass, som extrahjälp. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2007 Caspar Förskola = före skola, alltså innan man börjat i 1.e klass. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2007 Förskola är detsamma som vissa kallar för "dagis" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2007 ...eller er jeg fel orienteret? Ja det er du desværre! ;) Min kone der er uddannet pædagog i Danmark, er herovre sidestillet med Förskollärare. Barnsköterska eksisterer der ikke noget tilsvarende til i Danmark. Det du skal gør for at være sikker på at kunne få foden ind i systemet herovre, er at få konverteret dine uddannelses papirer til svensk model. Det gør du ved at tage kontakt til Högskoleverket www.hsv.se (Direkte link til bedømmelsen af din "udenlandske" uddannelse til Förskollarare http://www.hsv.se/utlandskutbildning/behorighetforlarare/larare/arbetaisverige.4.539a949110f3d5914ec800058064.html) Den bedømmelse koster godt 650SEK og tager ca. 4 mdr. fra de modtager dine papirer! Grundlønnen for dig som "uuddannet jvf. det svenske system" er ca. 20.000SEK, men der gælder så vidt jeg ved forskellige takster fra kommune til kommune. Vi er tilhørende Kristianstad. Indtil din bedømmelse er gennemført, kan du kun regne med vikariater af kortere varighed, typisk 3mdr. Min kone har så bare været heldig, at hun har er havnet i den helt rigtige institution, der har været utroligt glade for hende, og holder på hende med næb og klør, selvom de andre institutioner i byen, også har ret til at benytte hendes timer som "pool vikar", en slags "afløser" i hele vores Förskola distrikt. Vi kan sagtens hjælpe, hvis der er mere du vil vide når det bliver aktuelt, bare send en PM herinde, og jeg sætter dig i kontakt med Anne! Den største udfording er så også, at det er et kæmpe plus for dig, hvis du nu begynder på at lære Svensk, så helre for en senere!!! Venlig hilsen, Thomas Furland Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2007 Det du skal gør for at være sikker på at kunne få foden ind i systemet herovre, er at få konverteret dine uddannelses papirer til svensk model. Det gør du ved at tage kontakt til Högskoleverket www.hsv.se Venlig hilsen, Thomas Furland Tusinde tak for det tip Thomas, konen og jeg har gaaet og talt om hvordan man mon gjorde...og der kom saa svaret :) Mvh Egil Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2007 Tusinde tak for det tip Thomas... Det var da så lidt! Sharing the knowledge til et bedre liv herovre er jo det "vi" er her for ;-) Hvis der er andet siger i bare til! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites