Jump to content
Scion

Så flytter jeg til helsingborg, ved nytår!

Recommended Posts

Den ligger nede langs banen' date=' efter busholdepladsen, lige der hvor vejen drejer opad. Det tager ca. 10 minutter at gå derned fra færgen. Det tager da godt nok et stykke tid at gå ned til Kronborg. Hvor langt skal du køre ? Er en cykel udelukket ?[/quote'] skal køre til ballerup, så...der skal ihvertfald være en bil involveret et eller andet sted :) nu du siger det har jeg godt se en gut køre ind der hvor du snakker om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke den der grus parkering' date=' den du snakker om steen ?[/quote'] Jo, jeg har egentlig været godt tilfreds med at parkere der, men lagde godt mærke til at der begyndte at ligge masser af glasskår allevegne. Jeg blev dog desværre lidt for længe ved med at parkere der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Snakker i om langtids parkering af en Sv bil i DK ? Dem der gjorde det i Dragör da färgen var der' date=' blev alle knaldet af toldväsenet, bare lige en advarsel.:rolleye:[/quote'] hmm, det undrer mig da, fordi jeg synes da at når man læser om det. så er din registreringspligt noget der er bundet til din bopæl, ikke hvor bilen er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, du må gerne have dine bil stående i længere tid i Sverige - så længe du stadig bor i Sverige. Dvs du tager hjem og overnatter med mere. Men tro mig, tvivler på det kan betale sig i længden - tyveknægte mv. finder hurtig ud af den slags - og om hvornår de skal slå til på bilen. Igen og igen og igen og igen og igen og igen - you do the math hehe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er allerede ved at lave om på min plan så jeg ender med at køre over alligevel' date=' men med noget samkørsel med en kollega som også bor i det svenske :)[/quote'] Samkørsel er godt - skal i ikke forbi fredensborg ? hehehehe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Damn it - står selv og skal pendle i det nye år til fredensborg - og mulighederne for at spare lidt penge er der sq ikke mange af. syns 3000 kr om måneden for en bil over sundet er sindsygt dyrt.
Har du husket at regne med skattefradraget på 50 kr. pr. passage? Det bliver ca. 2200 kr. på måned i skattefradrag. Antager vi at du totalt betaler 42% i skat så er værdien af fradraget på 924 kr. Dvs. at du i alt skal betale 3000 - 924 = 2076 kr. og husk også kilometerfradraget...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du husket at regne med skattefradraget på 50 kr. pr. passage? Det bliver ca. 2200 kr. på måned i skattefradrag. Antager vi at du totalt betaler 42% i skat så er værdien af fradraget på 924 kr. Dvs. at du i alt skal betale 3000 - 924 = 2076 kr. og husk også kilometerfradraget...
fradrag for færge er 100% af prisen, så det er væsentligt mere end 50kr. så vidt jeg har kunnet forstå på andre, så er fradraget på befordring altid 32% uanset din trækprocent. jeg vil slet ikke påstå jeg har styr på hvorfor det er sådan, men...det skulle det være. men altså selv med fradrag osv, så er det rimeligt dyrt at skulle tage færgen hver dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, får fradrag for den faktiske udgift til pendler kortet, hvilket indebære 2424 kr. pr. måned ved brug af 40 ture. Da fradraget er et ligningsmæssigt fradrag, går det kun fra i bund- og mellemskat, som udgør ca. 31-32%. alt i alt betyder det at kortet koster 1616 kr. ca - men man skal jo stadig smide 3034 kr. pr måned de første 4 måneder - hvor man så har en måned med de sidste 40 ture, og ikke skal betale. Syns stadig det er vold dyrt - og er igang med at undersøge anderledes metoder. Faktisk er det ikke væsentlig mere end 50 kr. - hver tur koster 60, et eller andet - så det er fradraget pr. tur. pr. dag. Kilometer fradraget skal jeg ikke regne ind i udgiften til færgetransporten, da den jo skal regnes med når man regner transportudgiften ud for rejse på landjorden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeps, får fradrag for den faktiske udgift til pendler kortet, hvilket indebære 2424 kr. pr. måned ved brug af 40 ture. Da fradraget er et ligningsmæssigt fradrag, går det kun fra i bund- og mellemskat, som udgør ca. 31-32%. alt i alt betyder det at kortet koster 1616 kr. ca - men man skal jo stadig smide 3034 kr. pr måned de første 4 måneder - hvor man så har en måned med de sidste 40 ture, og ikke skal betale. Syns stadig det er vold dyrt - og er igang med at undersøge anderledes metoder. Faktisk er det ikke væsentlig mere end 50 kr. - hver tur koster 60, et eller andet - så det er fradraget pr. tur. pr. dag. Kilometer fradraget skal jeg ikke regne ind i udgiften til færgetransporten, da den jo skal regnes med når man regner transportudgiften ud for rejse på landjorden.
Køb en 150 cc scooter, basse går med på dit månedskort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Køb en 150 cc scooter' date=' basse går med på dit månedskort.[/quote'] OK, 150cc går den under knallert og eu-scooter ? og ikke MC ? - eller skal man "snyde" sig til de ikke ved den er 150 cc ? hehe. Havde nu set på en yamaha XV 535 hehe - og overvejet en 45-knallert, men skal køre 34 km. ialt fra bopæl til arbejde, så orker næsten ikke en alm. 45-knallert. Men en 150cc kan vel godt nå op på de 80 km. i timen på landevejen ? med en tung gut på eller ? EDIT: Man kan jo få f.eks 250/300/400cc scooter også, tror du de går med for sammen pris, eller bliver de defineret som MC? i DK færdelsregler er de til MC kort. Men hvad mon scandlines siger de er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det må da være væsentligt mere end 50kr *fradrag* ? fordi færgen koster da minimum 115kr per overfart ikke? så det må være 115 per overfart, i fradrag. tallet 50 kommer jo fra broen hvor man får et fast fradrag på 50kr per overfart med bil. jeg forstår ikke helt hvad du siger med at man betaler i 4 måneder og så får en måned gratis, man får vel bare sænket sin trækprocent for det år, og derfor får man mere udbetalt? ellers har jeg da misforstået hvordan det fungerer... (ikke usandsynligt :) )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe - vi snakker om pendlerkort her ikk ? - Lad os tage HH ferries pendler pris, da det er den billigste over sundet. 3034kr for 50 ture, gyldighed 2 måneder. Pris pr tur er 3034/50= 60,68 kr. Der er ca. 20 arbejdsdage i snit på en måned - det er 40 enkelture pr. måned. Nu regner vi ikke med ind, at vi også kører privat på det kort - lad os for nemhedens skyld sige du er palle alene i verdenen, og kun tager over når du skal på job. For hvert kort du køber, har du sådes 10 ture i overskud pr. måned eller 5 arbejdsdage. En arbejdsuge er 5 dage. Dvs når der er gået 3 måneder, køber du dit pendlerkort til den 3. måned så sent i måneden at du kun bruger 10 enkeltture (5 arbejdsdage) den måned, således er der 40 enkelture (20 arbejdsture) til den 4. måned. Så du har ikke udgift til et pendlerkort hver 4. måned. I den perfekte verden altså. Det du kan fradrage er den faktiske udgift, altså 40 enkelture pr. måned til 60,68 kr. pr stk = 2.427.20 kr. Fradraget er placeret i bundskatten/mellemskatten så det har en værdi af ca. 32% (da dette er hvad bundskatten/mellemskatten er) Ialt kommer du til at betale 2427,20 minus 32% = 1.650,50 kr. Problemet er bare at de første 3 måneder er din reelle udgifter jo 3034 kr. idet du SKAL købe et penlerkort med 50ture de første 3 måneder, hver måned. Du kan udjævne betalingen ved at bruge en budgetkonto, hvor du indbetaler 2.427.20kr. til hver måned, hele året rundt. Og et fradrag på skattekortet, sænker ikke din trækprocent, men øger dit månedfradrag. Alt ialt, stadig rigtig mange penge at bruge på en færge - for mange syns jeg. kontra broen, som koster hvad ? 2.500kr. om måneden ved normal arbejdsmåned, og man betaler når man bruger broen, ikke på forhånd eller noget andet. HH og Scandlines er FOR uflexible i deres pendleraftaler. Puha en smører, håber det er til at forstå.

det må da være væsentligt mere end 50kr *fradrag* ? fordi færgen koster da minimum 115kr per overfart ikke? så det må være 115 per overfart, i fradrag. tallet 50 kommer jo fra broen hvor man får et fast fradrag på 50kr per overfart med bil. jeg forstår ikke helt hvad du siger med at man betaler i 4 måneder og så får en måned gratis, man får vel bare sænket sin trækprocent for det år, og derfor får man mere udbetalt? ellers har jeg da misforstået hvordan det fungerer... (ikke usandsynligt :) )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah ja, ikke trækprocenten naturligvis. men HH ferrier er da godt nok meget billigere end scandlines er de ikke? nu skal jeg kun over 3 gange om ugen, så jeg ved ikke om det reelt betyder det store om det er den ene eller anden færge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

På scandlines er det samme pris for en mc-scooter som alm. eu. Og en 150ccm kan snildt trække op på de 80+++. Jeg skrev en mail og spurgte dem da jeg tænkte at på at købe en vespa px200ccm og der var ingen problemer. Mvh Leon

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På scandlines er det samme pris for en mc-scooter som alm. eu. Og en 150ccm kan snildt trække op på de 80+++. Jeg skrev en mail og spurgte dem da jeg tænkte at på at købe en vespa px200ccm og der var ingen problemer. Mvh Leon
Aha, sjovt jeg blir afvist på en yamaha xv535 - hvis de godtager en vespa - de er omtrænt samme størrelse jo sådan i omfang og fylde hehe. Tror jeg skal bore lidt mere i Scandlines - hvis de accepterer en MC-scooter, må de også accepterer en alm. MC jo - alt andet er jo forskelsbehandling. Jeg skal op i min. 250 tror jeg, er en tung dreng på 100+kg *G* og skal køre landevej som det hurtigste - men ville jo hellere have en rigtig MC til at pendle på, så jeg også kunne tage den til KBH mv. Men ok kan jo købe en Yamaha T-Max 500 cc, den ligner helt præcis deres 150 og 250 cc model - kan de sq ikke se forskel på, og så har vi motorvejskørsel inden for rækkevidde. Snakker lige PT med HH Ferries om et MC pendlerkort mv...... Leon: Kan du huske hvem du fik svar af hos Scandlines ? - så vil jeg nemlig hellere snakke med den person, end den firkantet tøs der svarer på mine mails lige pt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aha, sjovt jeg blir afvist på en yamaha xv535 - hvis de godtager en vespa - de er omtrænt samme størrelse jo sådan i omfang og fylde hehe. Tror jeg skal bore lidt mere i Scandlines - hvis de accepterer en MC-scooter, må de også accepterer en alm. MC jo - alt andet er jo forskelsbehandling. Jeg skal op i min. 250 tror jeg, er en tung dreng på 100+kg *G* og skal køre landevej som det hurtigste - men ville jo hellere have en rigtig MC til at pendle på, så jeg også kunne tage den til KBH mv. Men ok kan jo købe en Yamaha T-Max 500 cc, den ligner helt præcis deres 150 og 250 cc model - kan de sq ikke se forskel på, og så har vi motorvejskørsel inden for rækkevidde. Snakker lige PT med HH Ferries om et MC pendlerkort mv...... Leon: Kan du huske hvem du fik svar af hos Scandlines ? - så vil jeg nemlig hellere snakke med den person, end den firkantet tøs der svarer på mine mails lige pt.
De godtager en "moped" / cykel, i principet er det skatte mærke eller mc plade mc billet en der pendler på en gillera 200 cc den bliver behandlet som moped http://www.cykelbollen.se/mc.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites