Jump to content
homer132

Hvordan køres en bil bedst "til"

Recommended Posts

har fået min nye audi. v6 diesel. da jeg fik den overdraget sagde audi manden jeg bare kunne køre den som jeg ville, men i instruktionsbogen står der at man skal køre afdæmpet de første 1000 km. Har læst andre steder at man bare skal lade være at give den "tæsk", men den har godt at man giver den lidt gas (kører kvikt), at man ændrer kørestil (ikke bare motorvej med 130 i timen) det er jo heller ikke sjovt bare at futte afsted hele 1000 km, vil jo gerne se hvad den kan :) tager den skade af lidt sjov og ballade? tænker der må være et par herinde der ved hvordan man bedst kører en bil til

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De første 1000-1500 km er det bilens sliddele du skal tænke på. Undgå f.eks. hårde opbremsninger og undgå at trække motoren helt ud i gearene.
dvd når jeg har multitronic hvor den holder sig i lave omdrejninger selv ved ganske rappe accelrationer sker der ikke noget ved at give den lidt at leve af?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg desværre ikke hvad multitronic er for noget. Princippet er at undgå topbelastninger de første 1000-1500 kilometer. Jeg kan f.eks. ikke anbefale dig at finde bilens tophastighed eller prøve hvor hurtigt du kan tage en skarp kurve. At udnytte bilens naturlige accelleration i lave omdrejninger ser jeg ikke noget problem i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
har fået min nye audi. v6 diesel. da jeg fik den overdraget sagde audi manden jeg bare kunne køre den som jeg ville, men i instruktionsbogen står der at man skal køre afdæmpet de første 1000 km. Har læst andre steder at man bare skal lade være at give den "tæsk", men den har godt at man giver den lidt gas (kører kvikt), at man ændrer kørestil (ikke bare motorvej med 130 i timen) det er jo heller ikke sjovt bare at futte afsted hele 1000 km, vil jo gerne se hvad den kan :) tager den skade af lidt sjov og ballade? tænker der må være et par herinde der ved hvordan man bedst kører en bil til
Det burde vel ikke være så svært at kører behersket de første 1000-1500 km - og så derefter gi' den noget mere gas - vel?? Rigtig tilkørt vil V6 motoren først være når du har kørt 10-15K km. - hvor du også først dér kan forvente det fulde antal HK (du kan dog godt have det rigtige HK niveau fra ny - Audi har normalt altid lidt flere end de 'reklamere' med - men antalet vil stige til det 'rigtige' antal når motoren er tilkørt). Nye motore i dag er IKKE kørt til fra fabrikken - jeg mener kun at det er Ferrari's eller også er det Porsche's motorer som alle bliver tilkørt hårdt, inden kunderne får deres nye bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det burde vel ikke være så svært at kører behersket de første 1000-1500 km - og så derefter gi' den noget mere gas - vel?? kommer fra en punto med mindste motor så det er faktisk lidt svært :) men jeg er nok bare overnekymret for mit nye køretøj. synes at selv når jeg lader cruise kontrollen styre accelrationen op igen virker det som den får gas. og det er vel ikke sådan at man ikke kan lade den reaccelerere de første 1000 km. har ikke lavet kickdown og kun kørt rask til når motoren er varm så det er nok ok

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det burde vel ikke være så svært at kører behersket de første 1000-1500 km - og så derefter gi' den noget mere gas - vel?? Rigtig tilkørt vil V6 motoren først være når du har kørt 10-15K km. - hvor du også først dér kan forvente det fulde antal HK (du kan dog godt have det rigtige HK niveau fra ny - Audi har normalt altid lidt flere end de 'reklamere' med - men antalet vil stige til det 'rigtige' antal når motoren er tilkørt). Nye motore i dag er IKKE kørt til fra fabrikken - jeg mener kun at det er Ferrari's eller også er det Porsche's motorer som alle bliver tilkørt hårdt, inden kunderne får deres nye bil.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er rigtigt men vi fik da at vide da vi købte vores audi at den bare skulle køres som vi ville da motoren have "kørt" 10.000 km inden den bliver sat i bilen. Men at vi selvfølgelig skulle passe på med at lave hårde opbremsninger de første 250 km..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites