Jump to content
Davidsen

Ombytning af kørekort - midlertidigt kort?

Recommended Posts

Guest michaelbo

Ulemper

Der er vel heller ikke nogen ulemper ved en ombytning? Bortset fra at kortet skal fornys engang imellem. Jeg har selv tænkt mig at bytte til svensk af samme grund (Svensk leg.) Mvh Davidsen
Så vidt jeg ved er der ingen ulemper men måske en fordel idet du slipper for at tage et trailer kørekort, hvis du kører med trailer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Jeg skal afsted på rejse...

Du printer og udfylder denne blanket: www.vv.se/filer/Blanketter/korttillstand_w.pdf Bagefter skal du en tur på folkbokföringen og ha et intyg til körkortärende som de kalder det. Sidst afleverer du begge dele sammen med dit danske kørekort hos Länsstyrelsen, så er den process igang :)
Det er faktisk et krav, at man ombytter. Gad vide hvad en fransk eller tysk betjent siger til det midlertidige??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Update

Nej der er ret skrappe krav både til billede og til ansigtets vinkel.
OK? - jeg har ellers lige været nede at opstarte en ombytning idag, og dér skulle de ikke have noget billede ! Det koster 600 SEK at få det danske ombyttet til et svensk - og har du et bevis på, at du bor fast i Sverige, behøver du ikke gå til Folkeregistret først...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK? - jeg har ellers lige været nede at opstarte en ombytning idag, og dér skulle de ikke have noget billede ! Det koster 600 SEK at få det danske ombyttet til et svensk - og har du et bevis på, at du bor fast i Sverige, behøver du ikke gå til Folkeregistret først...
Du får tilsendt et brev, hvorefter du vedhæfter dit billed og sender det retur igen :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mogens, prøv lige at læse mit link lidt længere oppe i tråden;) Som Moerke også skriver, er kravene blevet skærpet gevaldigt. Jeg ville få taget et billede hos en fotohandler, der kender kravene til pas/kørekortsfoto. Jeg har selv siddet i en afdeling med udstedelse af pas/kørekort indtil fornylig (dog hverken dansk ell. svensk) og der blev kasseret rigtig mange fotos ifm. nye regler:sad: Det er brandærgeligt at få det smidt i hovedet igen, hvis du er i tidsnød:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De penge er kun for at de gider gå i gang med det :) der kommer et krav om 120 SEK også.. når du skal sende billed og underskrift ind..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Ingen kørekort...

Der kommer et krav om 120 SEK også.. når du skal sende billed og underskrift ind..
Hmm - nu er der så gået knap en måned med det pjat uden, at jeg har modtaget ovenstående eller kørekortet. Startbeløbet er betalt via netbank - gad vide om de ikke kan håndtere det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm - nu er der så gået knap en måned med det pjat uden, at jeg har modtaget ovenstående eller kørekortet. Startbeløbet er betalt via netbank - gad vide om de ikke kan håndtere det?
Ok? jeg ville nok ringe til dem(länstyrrelsen) i morgen og spørge dumt om der var mere de manglede :) men nu er det jo store ferie måned.. Mvh. Flemming

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gør som Breznew siger! Der er noget galt hvis du ikke får en blanket med en giroindbetaling på de 120 SEK i kort tid efter indbetalingen af de 600 svenske bananer. Jeg fik en påminnelse om, at de 600 kr ikke var indbetalt og at mit kørekort ikke kunne anskaffes hvis jeg ikke indbetalte inden en vis dato. Jeg kontaktede dem i samme minut jeg fik den påminnelse og der havde de registreret indbetalingen. Hvem sagde administrativt bøvl ? Kort tid efter (ca 1 uge) fik jeg den blanket man påklistrer billede på + girokortet på 120 kr. Jeg betalte og sendte ind. Ca 10 dage efter fik jeg en avi om at kortet kunne hentes på posthuset - men vær opmærksom på, at kortet kun kan hentes hvis du har medbragt en intygare! Intygaren skal selv have gyldig svensk billedlegitimation såsom svensk pas, kørekort, bank id eller anden gyldig svensk id med billede på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Gør som Breznew siger! Der er noget galt hvis du ikke får en blanket med en giroindbetaling på de 120 SEK i kort tid efter indbetalingen af de 600 svenske bananer. Jeg fik en påminnelse om, at de 600 kr ikke var indbetalt og at mit kørekort ikke kunne anskaffes hvis jeg ikke indbetalte inden en vis dato. Jeg kontaktede dem i samme minut jeg fik den påminnelse og der havde de registreret indbetalingen. Hvem sagde administrativt bøvl ? Kort tid efter (ca 1 uge) fik jeg den blanket man påklistrer billede på + girokortet på 120 kr. Jeg betalte og sendte ind. Ca 10 dage efter fik jeg en avi om at kortet kunne hentes på posthuset - men vær opmærksom på, at kortet kun kan hentes hvis du har medbragt en intygare! Intygaren skal selv have gyldig svensk billedlegitimation såsom svensk pas, kørekort, bank id eller anden gyldig svensk id med billede på.
Det prøver jeg ;) ...for så idag den 14/7 at konstatere, at der nok går yderligere een måned inden fremsendelse...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor svært kan det være? Okay jeg har lige et par spørgsmål efter at have læst denne tråd. Mange har fået byttet deres DK kørekort ud med et svensk fordi "så har de et svensk ID". Første fråga. Har et dansk kørekort ikke samme status, hvad angår brugen af det til legitimations-formål, som et svensk kørekort? Og hvorfor er det "svært" at få et ID kort fra sin bank? Skal banken ikke bare lave et hvis man beder om det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okay jeg har lige et par spørgsmål efter at have læst denne tråd. Mange har fået byttet deres DK kørekort ud med et svensk fordi "så har de et svensk ID". Første fråga. Har et dansk kørekort ikke samme status, hvad angår brugen af det til legitimations-formål, som et svensk kørekort? Og hvorfor er det "svært" at få et ID kort fra sin bank? Skal banken ikke bare lave et hvis man beder om det?
Jo, et dansk kørekort har samme status som et svensk men det er bare ikke alle steder de ansatte har fattet det. Og efter at have diskuteret med diverse post-ansatte, bank-ansatte mv. får man sig et svensk ID. Og du kan også bare få et bank ID, men det er jo smag og behag hvad man helst vil ha :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Det prøver jeg ;) ...for så idag den 14/7 at konstatere, at der nok går yderligere een måned inden fremsendelse...
Jeg mailede Länstyrelsen efterfølgende og nævnte det problematiske i, at jég afleverer et kørekort i god tid inden min ferie, men at LS anvender forholdsvis lang tid til sagsbehandlingen. Idag har jeg så været nede på posthuset og hente mit nye kørekort, he he... Det gælder dog blot i 10 år og ikke som i DK til man fylder 70 år :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var politiet der bad mig udskifte mit danske / Ret slidte kørekort (den gamle model, ikke kreditkort format). Jeg spurgte hvorfor jeg ikke måtte køre med mit danske, gamle kørekort- Billedet er for gammelt, det skal være nutidigt og grænsen er i øjeblikket hvert 10. år, som du siger, for at man har et kørekort med et tidssvarende billede. Jeg forstår det egentlig godt. Hvis man fik kørekortet da man blev 18 og kører rundt med samme kort når man er 70, så kan det godt være der skal lidt til for at kunne se det er den samme person i virkeligheden og på billedet. Glem ikke at nu har du også et ID kort (Selvom det er lidt dyrere i relation til BankID kortet), som man kan bruge ved store transaktioner eller når de spørger efter ID i butikker. Gustaf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites