bonne 16 Anmeld indhold Skrevet October 12, 2007 Flytter snart til Sverige og skal derfor have en bil med svenske plader. Har tænkt på at eksportere min danske, gamle Mercedes og få noget af afgiften tilbage. Men hvordan gør man? Mercedesen er efter svenske forhold nok ikke mange penge værd, og Mercedes i SE fortalte mig (uden at se bilen), at når det er en årgang '94, så vil han uanset hvad slet ikke røre den - ikke engang hvis jeg får den på svenske plader. Så hvordan får jeg mest økonomisk ud af min gamle Mercer. Jeg har på Told og Skat fundet frem til, at en lignende bil har fået omkring 50.000,- i returafgift (det lyder jo nærmest som ølflasker...). Bilen har kørt meget (over 600.000 km), men er godt udstyret, hvilket jeg ved tæller med i toldvurderingen. Det må være andre end mig, der har prøvet dette her, og som kan fortælle, hvad der er smartest. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret October 12, 2007 www.toldogskat.dk Har tænkt på at eksportere min danske, gamle Mercedes og få noget af afgiften tilbage. Men hvordan gør man? www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=152956 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2007 Nå ja, ... men jeg tænkte mere på den svenske side. Kan man afhænde bilen uden at bilprova den, eller skal jeg hele møllen igennem? Og hvad består møllen af? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2007 Når du har afmeldt bilen i Danmark og afleveret pladerne, så får du den synet i Sverige og betalt fordonsskat mv. Derefter sender du en ansøgning ind til SKAT, vedlagt dokumentation for export (Dokumentation er, så vidt jeg husker, svensk reg.attest, kvittering for afmeldelse i Danmark mv.) Så skulle tingene gerne gå af sig selv. SKAT foretager en beregning og udbetaler DK.regafgift til din nemkonto i DK. Men ellers står det ret godt inde på SKATs hjemmeside, som der er linket til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2007 Rækkefølgen er lidt diffus for mig - undskyld mig, hvis jeg spørger dumt, men jeg vil helst undgå at gøre noget forkert. Skal jeg afmelde den inden jeg kører til bilprovning i SE? Læste et sted noget om, at bilen skal kunne omregistreres i DK for at få kunne få tilbagebetalt noget af afgiften. Det, jeg havde tænke mig er at køre den til bilprovnig i SE med DK plader og samtidig søge DK stat om tilbagebetaling af afgift. Når så jeg får at vide, at det kan lade sig gøre, får jeg omregistreret bilen i SE, tager pladerne med tilbage til DK og og går til kasse 1 og får de penge tilbage, som den danske stat har lånt af mig. Er der nogle huller i ovenstående? Eller er rækkefølgende ligegyldig? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2007 Hullet ligger i at bilen skal være afmeldt i Danmark, og du skal have bevis på at bilen er udført af landet. Ved ikke om det er nok den er synet i udlandet, mener altså den skal være registreret i, eller solgt til udlandet. Citat fra Mogens link "Du kan kun få tilbagebetalt registreringsafgift, hvis køretøjet er afmeldt fra motorregisteret og udført fra Danmark." Der er ikke noget der ikke kan lade sig gøre, som sådan - problemet er jo bare den går gennem syn. OG det gør den hvis den er i ok stand - så bremser,rust,lygter, styrtøj og deslige skal være i orden. Så er det bare at få den synet og tilmeldt. Og husk på, du kan ikke få bilen forsikret i sverige hvis den ikke har svensk nummerplade og er tilmeldt - med mindre du tager en af de nye forsikringer vedrørende import til sverige. Syns bare du skal hoppe ud i det - evt. ring til vägverket og hør dem ad om proceduren - de bider ikke, og er ganske kundeminded. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2007 Der er ikke noget der ikke kan lade sig gøre, som sådan - problemet er jo bare den går gennem syn. OG det gør den hvis den er i ok stand - så bremser,rust,lygter, styrtøj og deslige skal være i orden. Så er det bare at få den synet og tilmeldt. Måske har jeg ikke været helt klar i mit spørgsmål. Bilen er indregistreret i DK og er ikke indkaldt til syn p.t., men bliver det snart. Det jeg kan frygte er, jeg kører den til bilprovning i SE, indregistrerer den i SE, afmelder den i DK, men hvis den så i mellemtiden bliver indkaldt til syn i DK, så har jeg jo nok praktisk noget svært ved at få den synet i DK. Altså mit problem er, at jeg kan rende ind i at min bil efter syn i SE ikke længere omregistreres i DK pga. periodisk syn. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret October 21, 2007 Nonsens :o) Det jeg kan frygte er, jeg kører den til bilprovning i SE, indregistrerer den i SE, afmelder den i DK, men hvis den så i mellemtiden bliver indkaldt til syn i DK, så har jeg jo nok praktisk noget svært ved at få den synet i DK. Altså mit problem er, at jeg kan rende ind i at min bil efter syn i SE ikke længere omregistreres i DK pga. periodisk syn. Den skulle jo ekporteres, ikke? Hvad skal du så med en omregistrering i DK - den skal ja afmeldes! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2007 Den skulle jo ekporteres, ikke? Hvad skal du så med en omregistrering i DK - den skal ja afmeldes! Jeg skal ikke omregistrere den i DK, men iflg eksportpapirerne står der et eller anden om (kan ikke huske den præsise ordlyd), at bilen skal kunne ind-/omregistreres i DK for at man kan få afgiften refunderet. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2007 Tror du forvirrer dig selv mere end nødvendig er - for at få afgiften tilbage i Danmark skal den være så meget i orden at den kan godkendes til at køre på danske veje. Det betyder at den skal kunne gå gennem et dansk syn. Ikke at den SKAL synes i Danmark. Du snakker om export - at føre bilen ud af landet. Hvis den kan indregistreres i SE, synet og på plader - kan du også sagtens få din afgift tilbage :-) Og når du afmelder den i DK, så blir den jo ikke kaldt til syn vel ? for den eksisterer ikke i motorregisteret. Og selv om du skulle være så uheldig at blive indkaldt til syn i DK, inden du får den afmeldt i DK- så har du jo altid en måned eller noget inden synstiden, og det er da masser af tid til at få den indreg. i sverige og afmeldt i DK. Når den er afmeldt i DK, forsvinder din pligt til syn i DK helt automatisk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2007 Jeg har nu fået bilen vurderet og godkendt til eksport. Kørt den til bilprovning i SE og den har nu fået et svensk reg.nr. Påtænker at sælge den videre inden jeg rent faktisk have fået returafgiften tilbage fra den danske stat, da jeg i mellemtiden har købt ny bil. Kan jeg løbe ind i problemer med dette? Vil den danske stat nægte udbetaling, fordi jeg har solgt den videre (tror det ikke, men jeg må spørge) - eller kigger de bare på indregistreringen i SE og aflevering af plader i DK? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nikolaj 10 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2007 jeg tror ikke du får problemer.. Det eneste problem jeg kan se er, hvis de har vurderet din bil lavt, i forhold til det du mener den er værd og du så efterfølgende vil be om en om'er.. det er nok lidt svært, hvis den har fået en anden ejer. Jeg ventede 1.5-2 mdr. på at få min afgift tilbage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
golf 2 1-8w 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 boone.. nu har du været det igennem kan jeg se. er du ikke frisk på at fortælle mig hvad du gjorde fra start til slut, for jeg er helt væk i det her:new: altså: kørte du til SKAT og fik den vurderet og sådan først på forhånd tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2009 Nogen her som kan friske lidt op i denne tråd. Forskellen for mig er at bilen er under 10 år, hvilket jeg tolker som jeg måske slipper for at fremvise bilen for SKAT og et toldsyn. Men ellers er proceduren vel: 1) Sende registreringsattest (original) og anmeldelsesblanket (21.044) til SKAT 2) Afsted til Motorkontoret og udregistrere bilen 3) Melde bilen til i Sverige ved en bilprovning Har jeg overset noget? Og er rækkefølgen korrekt? Da jeg har tiden har en del rejseaktivitet vil jeg gerne have det går let og elegant. Som altid, tak for hjælpen venner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2009 Nogen her som kan friske lidt op i denne tråd. Forskellen for mig er at bilen er under 10 år, hvilket jeg tolker som jeg måske slipper for at fremvise bilen for SKAT og et toldsyn. Men ellers er proceduren vel: 1) Sende registreringsattest (original) og anmeldelsesblanket (21.044) til SKAT 2) Afsted til Motorkontoret og udregistrere bilen 3) Melde bilen til i Sverige ved en bilprovning Har jeg overset noget? Og er rækkefølgen korrekt? Da jeg har tiden har en del rejseaktivitet vil jeg gerne have det går let og elegant. Som altid, tak for hjælpen venner. Da jeg var møllen igennem foregik det sådan her: 1) Udfyldning og aflevering af papirer på SKAT motor i Tåstrup. Her kiggede de samtidig på bilen, om mine oplysninger stemte. 2) Registreringsbesiktning i SE og tildeling af svensk reg-nummer 3) Aflevering af pladerne i DK hos politiet med samtidig afmelding af bilen i motor-registret 4) Penge indsat på nemkonto af SKAT :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2009 Da jeg var møllen igennem foregik det sådan her: 1) Udfyldning og aflevering af papirer på SKAT motor i Tåstrup. Her kiggede de samtidig på bilen, om mine oplysninger stemte. 2) Registreringsbesiktning i SE og tildeling af svensk reg-nummer 3) Aflevering af pladerne i DK hos politiet med samtidig afmelding af bilen i motor-registret 4) Penge indsat på nemkonto af SKAT :) den kan vel ikke väre indregistreret i både dk og se samtidigt? man skal vel afmelde den i dk för man får svensk regnr? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Annems 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2009 den kan vel ikke väre indregistreret i både dk og se samtidigt? man skal vel afmelde den i dk för man får svensk regnr? Nope. Vi indregistrerede i Sverige. Afleverede pladerne efterfølgende i DK og sendte en kopi af den svenske registreringsattest til SKAT. Ventede 3 uger og fik pengene på en check. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2009 den kan vel ikke väre indregistreret i både dk og se samtidigt? man skal vel afmelde den i dk för man får svensk regnr? Da jeg gjorde det - afleverede jeg den originale danske reg attest i forbindelse med besiktning i Sverige. Herefter sørgede de svenske myndigheder for at afmelde den i Danmark. Nummerpladerne indleverede jeg efterfølgende som hittegods hos politiet i Danmark. Jeg indsendte en kopi af den svenske reg attest til SKAT i Danmark og fik afgiften refunderet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2009 den kan vel ikke väre indregistreret i både dk og se samtidigt? man skal vel afmelde den i dk för man får svensk regnr? Da jeg gjorde det fik jeg svensk reg-nummer med det samme hos Bilprovningen, selvom den stod der på danske plader... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2009 Lyder til at der er lidt forskellige fremgangsmåder, men følgende bør åbenbart være muligt. 1) Melde bilen til i Sverige ved en besiktning 2) Hvis de svenske myndigheder ikke gør det automatisk er det ellers afsted til Motorkontoret og udregistrere bilen (og pladerne afleveres) 3) Sende registreringsattest (original), anmeldelsesblanket (21.044) og kopi af svensk registreringsattest til SKAT 4) Afgift refunderet :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mskov 10 Anmeld indhold Besvaret July 22, 2009 Yderst interessant tråd. Jeg planlægger nemlig at flytte til sverige til juni næste år og overvejer i den forbindelse, at tage min bil med til SE for at køre i den i et års tid (af fornuftige økonomiste årsager). Så det med, hvor lang tid der går inden pengene kommer fra SKAT og hvordan proceduren fungerer er rare at have i baglommen. Da jeg researchede lidt hos SKAT fandt jeg dette link, hvis man vil prøve at regne ud, hvor meget man kan få tilbage i reg afgift. Den kan måske give et hint : http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=152959&vId=202420&i=3#i152959 Tak for nogen gode svar - også selvom jeg ik har stillet nogen spørgsmål :). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites