Jump to content
jol

Vem vill ha riksgränsen?

Recommended Posts

När man i princip varje dag befinner sig på respektive sida om bron så verkar det så fullständingt meningslöst att det ska gå en riksgräns tvärs genom sundet. Tänk om den kunde försvinna. Då skulle vi inte ha några problem med skatter, socialförsäkringar, A-kassa, bil och allt annat. Jag har också en dotter som bor i Oslo. Samma sak där. Hur mycket utland är Oslo egentligen? Inte alls! Bara för att historiska slumpförhållanden har gjort att Skandinavien blivit uppdelat i flera stater finns det väl inget som säger att vi behöver ha det så också idag? Lever vi i demokratier måste vi väl kunna välja? Jag vill hellre ha en skandinavisk demokrati,- utan gränser! Vem har glädje av uppdelningen? Inte jag i vart fall... Det finns en liten förening som vill något åt det hållet, www.nordiskvision.org . Även om jag själv ibland kan tveka lite i förhållande till Finland och Island, av språkliga orsaker, så kanske det inte är så dumt ändå...?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
När man i princip varje dag befinner sig på respektive sida om bron så verkar det så fullständingt meningslöst att det ska gå en riksgräns tvärs genom sundet. Tänk om den kunde försvinna. Då skulle vi inte ha några problem med skatter, socialförsäkringar, A-kassa, bil och allt annat.
Det er vel sådan set det man arbejder på med Shengen og de forskellige andre tiltag EU kommer med fra tid til anden, men der er det åbenbart i strid med folkviljan og folkets självbestämmanderätt. Deltagande i allt internationellt samarbete måste ske i överensstämmelse med folkviljan och det förenade Nordens konstitutionella krav. Detta innebär exempelvis att ett medlemskap i den Europeiska Unionen (EU) är oförenligt med det nordiska folkets självbestämmanderätt och möjlighet att delta i den demokratiska beslutsprocessen. Alla internationella avtal och överenskommelser måste ha fullt folkligt stöd och kan bara upphävas eller ändras med brett folkligt stöd. Nordens förhållande till EU blir således av uteslutande bilateral karaktär, exempelvis vad gäller handel, miljöfrågor, mobilitet etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig - væk med rigsgrænsen :th2: Der må være enormt mange stordriftsfordele og synergieffekter der kan opnås ved en fusion mellem Danmark, Sverige og Norge. Det vil gøre staten mere konkurrencedygtig og billig i drift. Derudover vil det også være godt for valutakursen der ligesom aktier vil skyde i vejret når der høres fusionsrygter. Når udenrigsministeriet næste gang skal bruge et kronet hoved til repræsentation, har de hele tre kongehuse at vælge i mellem. Det burde give ophav til fri konkurrence og billigere priser på royal repræsentation! :D Sundhedsvæsnet vil kunne købe ind i meget større mængder og derved ville driften blive billigere! Det samme gælder forsvaret, forbrugerbeskyttelse og meget andet :th2: Selvom jeg skriver lettere ironisk, så støtter jeg varmt mere samarbejde og harmonisering af regler i Norden. Måske er ophævelsen af rigsgrænsen lidt voldsomt? Man kan vel til at begynde med gøre mere for samarbejdet. Personligt vil jeg ikke tude hvis grænsen forsvandt - det er lidt svært at have et personligt forhold til en imaginær grænse tegnet på et landkort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo rent tankespind, men jeg er overbevist om, at et samlet Norden ville medføre borgerkrig. Bare de tre lande, jeg kender mest til - Danmark, Norge og Sverige - er i bund og grund forskellige, deres historie, deres forfatning, deres opfattelse af statens rolle, hvilken rolle man skal spille ude i verden - økonomien er jo også meget asymetrisk, og de ville aldrig kunne sámles uden at nogen måtte give køb på vigtige principper - i og for sig på hele deres selvforståelse - med andre ord Danmark og Norge ville være nødt til at underkaste sig svenske nykker. Skal svenskerne med i Nato, og skal der være Systembolag i København? Og så et parlament med 500 mand, der hedder Nordisk Råd. Nul putte. :rolleye: Et land med forskellige sprog kan aldrig have en fælles demokratisk diskussion og dermed ikke et ægte demokrati. Grænsen i sig selv er jo uden betydning. Den virkelige grænse består i bureaukratiske forviklinger - dem kunne politikerne jo bare fjerne, hvis de orkede. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et land med forskellige sprog kan aldrig have en fælles demokratisk diskussion og dermed ikke et ægte demokrati. Grænsen i sig selv er jo uden betydning. Den virkelige grænse består i bureaukratiske forviklinger - dem kunne politikerne jo bare fjerne, hvis de orkede. :)
Det er jo så et debatemne; jeg siger at vi taler samme sprog! (Ikke finnerne, men ellers). Men mange mangler træning i at høre hinandens dialekter. 99 ud af 100 politikere vil aldrig medvirke til noget der ville betyde færre politikere, eller at de afskaffede sin egen taburet. Ideen om konkurrerende kongehuse er da oplagt! Særligt nu hvor det danske breder sig ud over alle bredder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ideen om konkurrerende kongehuse er da oplagt! Særligt nu hvor det danske breder sig ud over alle bredder.
Ha ha god idé Lad os sætte nogle disipliner op: Vinder af kategorien, "kom glad - i bizar påklædning". På Knockout: HKH Prinsen Prins_Henrik_p__bad_258650d.jpg Vinder af kategorien " hvem vil vi helst se på hjemmevideo" (Hilton style") Prinsesse Madeleine NYHETER_12s11_madde_92_368.jpgHvem er mest langt ude ? Barking mad/" Away with the fairies" contest På point: Prinsesse Märtha Louises med sin engleskole http://www.bt.dk/article/20070816/royalt/708160400/ Vinder af kategorien Svedigste crusingstyle Svenske kongen (+ 200 i Ferrarri på Helsingørmotorvejen) dog i skarp konkurrence med de danske prinser. KofS.FDG.002.jpgBedst i kategorien " Drunk as a Lord" Prins Joachim rep-jokke-fax-0540__278340d.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo så et debatemne; jeg siger at vi taler samme sprog! (Ikke finnerne' date=' men ellers). Men mange mangler træning i at høre hinandens dialekter.[/quote'] Al erfaring viser, at det ikke går så godt med at snakke sammen som om sprogene var dialekter (og finsk mm. ikke fandtes), for vi forstår ikke rigtig hinanden, men det er naturligvis en træningssag. Noget andet er så, at interessen for de andre lande er meget begrænset, så måske skal folk tvinges, når den storskandinaviske superstat bliver en realitet. Dertil kommer, at forskellene på sprogene ikke bare er dialektale - men al begrebsdannelse om det svenske samfund er anderledes end den tilsvarende danske, så man kan tale om de samme ting, men reelt taler man om noget forskelligt. Skit betyder lort og lort betyder skidt, og sådan er det hele vejen igennem. Når man følger den svenske politiske debat, så er det svært at forestille sig en dansk politiker, der ubesværet glider ind og giver sit besyv med. Set fra en position af svensk totalitær idylisme har alle danskere et afskyeligt menneskesyn (har forkerte meninger) og fisker i grumset vand (lugter af lort), så det bliver svært at komme frem til "samförstånd" (anerkendelse af at de fleste også er de klogeste).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Al erfaring viser, at det ikke går så godt med at snakke sammen som om sprogene var dialekter (og finsk mm. ikke fandtes), for vi forstår ikke rigtig hinanden Set fra en position af svensk totalitær idylisme
Tror da pokker, når man sådan bare opfinder nye ord som det behager ;) (ret mig gerne - men jeg kender ikke lige ovenstående :o )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man har jo i en lang periode efter 2. verdenskrig diskuteret et tættere sammenbundet norden i en lang række år. Man dannede jo Nordisk råd - her skal det lige siges at "Norden" omfatter både Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Falder Finland og Island bort er det vist det som man kalder for Skandinavien. Man har ikke skullet vise pas når man rejser mellem Danmark og Sverige i mange år - dette skyldes ikke EU, men det Nordiske samarbejde. Men idéen om et tættere sammenbundet Norden faldt reelt til jorden da Danmark meldte sig ind i EF i 1972. Selvfølgelig er der ikke noget i EU, som forhindrer at de skandinaviske lande fusionerer andet end befolkningerne selv. De 3 landes velfærds- og skatte-systemer ligner hinanden meget på overfladen idet de udretter stort set det samme. Men kigger man længere ned i materien ser man at de er nogenlunde ligeså kombatible som VHS og Betamax. Skulle man "fusionere" var man nødt til at vælge eet system og det kunne man aldrig blive enige om. Sprog-problemerne må dog kunne løses - se på Belgien som opererer med 2 sprog og Schweiz som har hele 4 sprog.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De 3 landes velfærds- og skatte-systemer ligner hinanden meget på overfladen idet de udretter stort set det samme. Men kigger man længere ned i materien ser man at de er nogenlunde ligeså kombatible som VHS og Betamax. Skulle man "fusionere" var man nødt til at vælge eet system og det kunne man aldrig blive enige om. Sprog-problemerne må dog kunne løses - se på Belgien som opererer med 2 sprog og Schweiz som har hele 4 sprog.
Det er ikke kun skat og velfærd, der er som VHS og betamax, men ja jeg havde nær sagt, det hele. Måden at styre samfundet på, styre borgerne på. Personligt ønsker jeg mig ikke en stat efter svensk mønster, og det gør svenskerne nok, og de er lidt for mange, så det bliver nok dem, der vinder, og så har vi balladen. Belgien er da et dårligt eksempel på, at man har "løst et sprogproblem", for det er jo et land, der ikke længere fungerer og måske vil ende med at gå midt over ved sproggrænsen. Schweiz er en meget svag stat, hvor de enkelte kantoner bestemmer stort set alt. Måden at løse et sprogproblem var måske ikke at skabe det, for uden et fælles sprog, så kan man ikke have en demokratisk diskussion. Så bliver det som EU-bureaukratiet med Mickey Mouse-parlamentet, hvor de såkaldte EU-politikere ikke udveksler synspunkter uden for EU-institutionerne, for man kan skændes om ting og sager inden for sit lands grænser, men der er ingen europæisk offentlighed, hvor meninger brydes. Ikke noget at efterligne. Gio, jeg tror du både kender ordene idyl og isme og derfra er det ikke så svært. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gio' date=' jeg tror du både kender ordene idyl og isme og derfra er det ikke så svært. :)[/quote']Jeg forstod meningen med dit ord - men måske netop fordi jeg har forhåndskendskab, og et nært forhold, til sproget du kreerede det udfra. Jeg er ikke sikker på resten af Skandinavien kunne følge med - og så er vi jo netop ved dit indlægs formål :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg forstod meningen med dit ord - men måske netop fordi jeg har forhåndskendskab' date=' og et nært forhold, til sproget du kreerede det udfra. Jeg er ikke sikker på resten af Skandinavien kunne følge med - og så er vi jo netop ved dit indlægs formål :)[/quote'] Ordene idyl og isme findes også på svensk og norsk - så der ville de ikke have nogen problemer med at forstå det. Finsk, tja... Jeg tror de gamle ord er værre når det gælder interskandinaviske misforståelser end nye ord, man kunne finde på, for de gamle ord er pakket med forskellig betydning i Danmark og Sverige . En minister er jo ikkengang det samme. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det jo rent tankespind, men jeg er overbevist om, at et samlet Norden ville medføre borgerkrig.
Ja, og vi vil helt sikkert tabe ;-) Svenskerne har med deres enorme våbenproduktion lært kunsten at slå folk ihjel på alle mulige og umulige måder, lige fra klyngebomber til farlige jagerfly. Voldelig opfindsomhed går helt tilbage til Alfred Nobel, der med dynamitten lærte en forbløffet menneskehed at sprænge alt muligt i luften med en styrke man før ikke havde troet mulig! Så der er igen tvivl om at vi andre i Norden, må trække store veksler på vores tålmodighed, når vi som et andet møbel skal placeres på rette plads i folkhemmet.:) Men det ville nu alligevel være smart om vi inden for Øresund (i det mindste) gjorde lidt mere ud af at lære hinandens særheder at kende. Det ville jo også hjælpe det grænseoverskridende demokrati på vej ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

altså i god bogføringsskik, så må alt som krediteres jo også debiteres for at regnskabet balancerer. derfor må det konkluderes at: 1) Danmark overtager kontrollen over Skåne, halland og blekinge 2) Danmark foretager indgreb i den etniske sammensætning i de gen-erhvervede områder. (dette skal naturligvis ikke ligestilles med det lidet flatterende begreb "etnisk udrensning" dette er noget helt andet) 3) Dansk indføres som sprog i de gen-erhvervede områder. Så er der svenskere i sverige, og danskere i danmark. Så er der intet øresundsproblem, og alle er glade! I øvrigt kunne Danmark genindføre øresundstolden, der er utroligt mange positive muligheder i den her end-lösung. Mvh Scion - Den glade mand (i øvrigt snart boende i helsingborg - så kan jeg selv væres tolder for den kommende øresundstold)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
altså i god bogføringsskik, så må alt som krediteres jo også debiteres for at regnskabet balancerer. derfor må det konkluderes at: 1) Danmark overtager kontrollen over Skåne, halland og blekinge 2) Danmark foretager indgreb i den etniske sammensætning i de gen-erhvervede områder. (dette skal naturligvis ikke ligestilles med det lidet flatterende begreb "etnisk udrensning" dette er noget helt andet) 3) Dansk indføres som sprog i de gen-erhvervede områder. Så er der svenskere i sverige, og danskere i danmark. Så er der intet øresundsproblem, og alle er glade! I øvrigt kunne Danmark genindføre øresundstolden, der er utroligt mange positive muligheder i den her end-lösung. Mvh Scion - Den glade mand (i øvrigt snart boende i helsingborg - så kan jeg selv væres tolder for den kommende øresundstold)
Det bliver sikker mægtigt populært blandt skåningerne :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det bliver sikker mægtigt populært blandt skåningerne :scared:
Ja da - de har jo allerede det der frihedsparti som vil løsrive Skåne fra Sverige og tilbage til Danmark :D Kan ikke lige huske hvad de hedder, men der er altid plakater oppe fra dem når der er valg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forhelvede.. I tænker ikke klart :rolleye: Hvis sverige skulle slås sammen med danmark eller om skåne skulle være en del af danmark så skulle vi til at hoste op med 180% i misundelsesafgift. Tror i jeg har råd til det va? :fight::rolleye::laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites