Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2007 Vi bor i Trelleborg og vores datter går kun i dagis 3 timer om dagen (9-12) hver dag. Vi har spurgt om man måske kunne lægge det (8-13) i 3 dage i stedet da det ville passe os bedre, men det var en beslutning for hele förskola området, så det kunne ikke laves om. Alle vi har talt med, og det inkluderer svenskere (faktisk flest svenskere) synes det er idioti med den regel. . Som andre har skrevet så er det 15 timer på 3 dage her i Skurup - jeg ved at Ystad kommune har 15 timer á 5 dage. Og her i byen er der i al fald også mange svenskere der syntes at det er en skod regl - men det har åbentbart før været sådan at man slet ikke måtte ha de større børn på dagis når man var på barsel. Spørgsmålet om 15 timer er nok når man får nummer 2 er indivudielt - Da vi fik nummer 3 var nummer 2 slet ikke begyndt på dagis endnu og ja det var hårdt men gudskelov er de helt små ret taknemmelige. Jeg syntes klart de 15 timer (3dage á 5 timer) er tilpas. Ang. det at børnene ikke må være på dagis når man har fri - kan jeg forstå og lever med - Jeg er selv vokset op med at var en af míne de gamle fri så var vi unger det også - inkl. de 6-7 ugers ferie de havde om sommeren Vil man ha frihed til at lave noget for sig selv må man ski planere det ind med ens partner !!! Det er min mening. Som sagt før - vær glad for du har en dagis plads til næsten ingen penge og vær glad for den. Pernille 3 børn i dagis og arbejdene i SE !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss kittekat 10 Anmeld indhold Besvaret November 25, 2007 Som andre har skrevet så er det 15 timer på 3 dage her i Skurup - jeg ved at Ystad kommune har 15 timer á 5 dage. Og her i byen er der i al fald også mange svenskere der syntes at det er en skod regl - men det har åbentbart før været sådan at man slet ikke måtte ha de større børn på dagis når man var på barsel. Spørgsmålet om 15 timer er nok når man får nummer 2 er indivudielt - Da vi fik nummer 3 var nummer 2 slet ikke begyndt på dagis endnu og ja det var hårdt men gudskelov er de helt små ret taknemmelige. Jeg syntes klart de 15 timer (3dage á 5 timer) er tilpas. Ang. det at børnene ikke må være på dagis når man har fri - kan jeg forstå og lever med - Jeg er selv vokset op med at var en af míne de gamle fri så var vi unger det også - inkl. de 6-7 ugers ferie de havde om sommeren Vil man ha frihed til at lave noget for sig selv må man ski planere det ind med ens partner !!! Det er min mening. Som sagt før - vær glad for du har en dagis plads til næsten ingen penge og vær glad for den. Pernille 3 børn i dagis og arbejdene i SE !! Jeg mener nu ikke at ordne hjemmelige gøremål er noget jeg "gør" for mig selv. Nu tales der jo ikke om at man tager på diverse spa'er, og kaffe med veninderne, men helt grundlæggende at få gjort rent, købt ind og vasketøj ekselmpelvis. Derfor tager jeg mig den frihed at hente min søn kl 15 selvom jeg måske har fri kl 14. Og taknemmelige er vi vel alle for pædagogerne og deres til tider hårde og stressende arbejde, uanset hvad man betaler, men derfor kan man godt have en anden mening end systemets...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret December 13, 2007 Tror igen at vi har været heldige også på dette punkt.. :-) Vi har aldrig oplevet problemer hverken med förskola eller svenskere der ikke kunne lide os, vi bor i östervärn og har vores piger i förskola her. Da den lille blev født gik den store i 15 timer og der kunne vi stort set selv bestemme tiderne og valgte så 5 timer man ons fre og kunne så ændre det selv hvis der nu var noget hun ikke måtte gå glip af. Flere gange prøvede vi at förskolan ringede om morgenen feks om tirsdagen og spurgte om Emma måtte komme idag da de skulle på tur og gerne ville have hende med. Efter de nu begge går der har vi jo prøvet et par gange at komme for sent der har jo været et par uheld på det seneste på broen og her ringer vi bare og siger at vi er på vej og der er ingen problemer, det virker som om at de holder sig ajour med trafikken for de gange vi har ringet har de allerede vidst at broen var lukket. Så ligesom så meget andet så er der regler men der er også gradbøjninger af reglerne og undtagelserne, men selvfølgelig må det være surt hvis man render ind i en förskola som føgler dem til punkt og prikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2007 Så ligesom så meget andet så er der regler men der er også gradbøjninger af reglerne og undtagelserne, men selvfølgelig må det være surt hvis man render ind i en förskola som føgler dem til punkt og prikke. Hmm, jeg vælger at se noget anderledes på det - selvfølgelig er det gradbøjninger og undtagelser, men det må være surt at arbejde i förskola og have forældre der som IKKE følger reglerne. Tænk på at förskolans/barnehavens ressourcetildeling er baseret på det antal timer hvert barn efter reglerne planlægger at være der. En halv time for sent hentning går derfor udover de andre børnene den dag - måske mindre opmærksomhed, måske ikke midler til besøget i skoven der var planlagt og lignende. Vi taler her ikke om en forsinkelse i blandt men de der systematisk kommer for sent flere gange i ugen. Svensker som dansker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Aggeline 10 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2007 Jeg arbejder på förskola herovre og har også arbejdet i børnehave i DK. Synes altså de regler er ok (selvfølgelig er der også lidt problemer i det). Men de forældre vi har der arbejder om natten f.eks. må godt have deres børn i förskolan om dagen. Holdningen, i min stadsdel i hvert fald, er at hvis man arbejder fuld tid må børnene også være i förskolan fuld tid - uanset hvornår på døgnet man arbejder. Desuden bliver reglerne nu lavet om, så hvis man er arbejdsløs må ens barn være i förskola på fuld tid (eller 9-15 hver dag) og det kommer også senere til at være sådan med dem der er på barsel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret December 21, 2007 Desuden bliver reglerne nu lavet om, så hvis man er arbejdsløs må ens barn være i förskola på fuld tid (eller 9-15 hver dag) og det kommer også senere til at være sådan med dem der er på barsel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret December 21, 2007 Desuden bliver reglerne nu lavet om' date=' så hvis man er arbejdsløs må ens barn være i förskola på fuld tid (eller 9-15 hver dag) og det kommer også senere til at være sådan med dem der er på barsel.[/quote'] Hvis det passer det med barsel og fuld tid.... Så skal der snart knaldes :th2:[/QUOTE] Oki det er sikker bare mig der ikke fatter den der ... Der skal knaldes fordi ??? Du vil ha børn for at smide dem i dagis på fuldtid fordi det er lettere ?? Eller er det bare for at man kan få børn af det ?? Altså man kan faktisk godt ha sex unden at få børn at du ved det - bare spør "gummihat" Ja Ja .... hver sin smag - syntes nu ellers det der med 15 timer i ugen fungere ret godt - lad os bare håbe de så ikke samtidig fjerner maxtaksten og man nu skal betale for de timer ungerne er der - for så står verden da ikke længere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret December 21, 2007 Hvis det passer det med barsel og fuld tid.... Så skal der snart knaldes :th2: Oki det er sikker bare mig der ikke fatter den der ... Der skal knaldes fordi ??? Du vil ha børn for at smide dem i dagis på fuldtid fordi det er lettere ?? Eller er det bare for at man kan få børn af det ?? Altså man kan faktisk godt ha sex unden at få børn at du ved det - bare spør "gummihat" Ja Ja .... hver sin smag - syntes nu ellers det der med 15 timer i ugen fungere ret godt - lad os bare håbe de så ikke samtidig fjerner maxtaksten og man nu skal betale for de timer ungerne er der - for så står verden da ikke længere. Ok, det er måske også to yderligtgående statements. Personligt synes jeg det vil være rart med noget fleksibilitet i forhold til dagis, så man de dage hvor det hele brænder på, f.eks at den mindste har grædt hele natten etc. kan få det hele til at hænge lidt bedre sammen. Men det er jo ikke det samme som at man nødvendigvis vil efterlade dem i institution på fuld tid. Jeg har sgu svært ved at forholde mig til udtalelser som skik følge eller land fly - man kan vel godt få lov til at ytre sin mening uden at blive overfaldet af andre... :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret December 21, 2007 Ok, det er måske også to yderligtgående statements. Personligt synes jeg det vil være rart med noget fleksibilitet i forhold til dagis, så man de dage hvor det hele brænder på, f.eks at den mindste har grædt hele natten etc. kan få det hele til at hænge lidt bedre sammen. Men det er jo ikke det samme som at man nødvendigvis vil efterlade dem i institution på fuld tid. Jeg har sgu svært ved at forholde mig til udtalelser som skik følge eller land fly - man kan vel godt få lov til at ytre sin mening uden at blive overfaldet af andre... :o Mener bestemt ikke jeg overfalder nogen - fattede bare ikke den tidligere udtalelse! Jeg er bare ved at få nok af det der "altså hvis ikke mit barn må være på dagis fuldtid når jeg er hjemme kan jeg ikke ha et liv" lignende fnidder. JO MAN KAN og man kan også ha 2 børn ( og flere ) mens den ene kun er på dagis 15 timer om ugen uden at verden falder sammen. Børnene er vel en del af livet ?? Ja det ville være rart hvis der var mere flexibilitet men (nu kan jeg kun sige for vores dagis) jeg syntes faktisk også de er ret flexible. Har mødt de SEdanskere der højlyd kan sige "jeg skal sg nok selv bestemme hvor længe mit barn skal være på dagis og jeg har mødt de DKdanskere der har børn fuldtid i børnehave mens de tuller rundt der hjemme og "søger arbejde". Det har heller ikke noget at gøre med skik følge eller land fly det har noget at gøre med at lovgivningen nu en gang er sådan. Som skrevet tidliger vær dog glad for du har en plad hvor dit barn får varm mad uddannet personale og til en meget billig peng i forhold til hvad du skulle give i DK. Bare min mening!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret December 21, 2007 Mener bestemt ikke jeg overfalder nogen - fattede bare ikke den tidligere udtalelse! Jeg er bare ved at få nok af det der "altså hvis ikke mit barn må være på dagis fuldtid når jeg er hjemme kan jeg ikke ha et liv" lignende fnidder. JO MAN KAN og man kan også ha 2 børn ( og flere ) mens den ene kun er på dagis 15 timer om ugen uden at verden falder sammen. Børnene er vel en del af livet ?? Ja det ville være rart hvis der var mere flexibilitet men (nu kan jeg kun sige for vores dagis) jeg syntes faktisk også de er ret flexible. Har mødt de SEdanskere der højlyd kan sige "jeg skal sg nok selv bestemme hvor længe mit barn skal være på dagis og jeg har mødt de DKdanskere der har børn fuldtid i børnehave mens de tuller rundt der hjemme og "søger arbejde". Det har heller ikke noget at gøre med skik følge eller land fly det har noget at gøre med at lovgivningen nu en gang er sådan. Som skrevet tidliger vær dog glad for du har en plad hvor dit barn får varm mad uddannet personale og til en meget billig peng i forhold til hvad du skulle give i DK. Bare min mening!! Nu var det heller ikke nødvendigvis kun myntet på dine udtalelser, men jeg bare så træt af at hvis man lige stikker hovedet lidt for langt frem og udtaler sig bare en smule kritisk til systemet, så får man smidt den sætning i hovedet. Den er anvendt flere gange i denne tråd og også i andre tråde...og det er bare sådan en mærkelig og halvbarnlig måde at forsøge at afslutte en diskussion på. Og ja, du har ret, det er da billigt og det er jeg meget glad for - tag ikke fejl af det! Men vi betaler også skat - at der så er en dårlig udligning af den er jo ikke vores fejl - så jo - jeg vil altså også have lov til at stille mig kritisk over for nogle problemstillinger der vedrører mit liv! Bare min mening!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret December 22, 2007 Hvis det passer det med barsel og fuld tid.... Så skal der snart knaldes :th2:[/QUOTE] Oki det er sikker bare mig der ikke fatter den der ... Der skal knaldes fordi ??? Du vil ha børn for at smide dem i dagis på fuldtid fordi det er lettere ?? Eller er det bare for at man kan få børn af det ?? Altså man kan faktisk godt ha sex unden at få børn at du ved det - bare spør "gummihat" Ja Ja .... hver sin smag - syntes nu ellers det der med 15 timer i ugen fungere ret godt - lad os bare håbe de så ikke samtidig fjerner maxtaksten og man nu skal betale for de timer ungerne er der - for så står verden da ikke længere. Nu kunne der jo ligge flere grunde til at man skrev som jeg skrev. Det kunne være man rigtig gerne ville have barn nr 2, men pga arbejdstider eller andet, ville det gøre det meget lettere hvis den ældste kunne komme i daggis, det er vel heller ikke til barnets bedste, hvis det skulle går hjemme med en stresset mor, der skulle holde styr på begge børn. alle ved hvor vigtigt det er at få ro om den lille ny, så man kan få det ind i en god dags rytme osv, men kan godt se ud fra din næsetip at det er indorden dig under de regler der er eller smut, for det er vel det du skriver ??? Nu var det heller ikke nødvendigvis kun myntet på dine udtalelser, men jeg bare så træt af at hvis man lige stikker hovedet lidt for langt frem og udtaler sig bare en smule kritisk til systemet, så får man smidt den sætning i hovedet. Den er anvendt flere gange i denne tråd og også i andre tråde...og det er bare sådan en mærkelig og halvbarnlig måde at forsøge at afslutte en diskussion på. Og ja, du har ret, det er da billigt og det er jeg meget glad for - tag ikke fejl af det! Men vi betaler også skat - at der så er en dårlig udligning af den er jo ikke vores fejl - så jo - jeg vil altså også have lov til at stille mig kritisk over for nogle problemstillinger der vedrører mit liv! Bare min mening!! Må bare give dig ret her, først så kan man snart ikke skrive noget herinde uden at man bliver slagtet. For det andet så kan man selvfølgelig stille sig kritisk over for systemet, ellers ville det jo aldrig blive ændret, Så kunne vil have det lige som de havde det i "gamle dage" Kritik kan jo bruges konstuktivt, da hverdagen jo ændre sig for alles vedkommende hele tiden. Bare Min Mening.............. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret December 22, 2007 Desuden bliver reglerne nu lavet om' date=' så hvis man er arbejdsløs må ens barn være i förskola på fuld tid (eller 9-15 hver dag) og det kommer også senere til at være sådan med dem der er på barsel.[/quote'] og hvornår kommer det til at ske? rektoren i vores område kender ikke noget til det... og så vidt jeg forstod, så er de andre regler ellers "ret" nye fra 2004. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret December 22, 2007 Max taxa Ja, reglerne er fra 2004, men var ikke så meget anderledes för. Der afleverede man heller ikke ungerne når man havde barsel, medmindre det var et privat dagis. Der kunne man heller ikke aflevere ungerne når man havde fri eller havde ferie. Der var også bare pasning arbejdsdagen + transporttid. Det der var anderledes för 2004 var at man ikke havde de 15 timers gratis pasning og at man betalte for de timer man brugte. Man kunne havde dem i et skema som vi havde. Da min mand arbejdede på et 5 ugers skift havde vi et skema hvor Joachim havde fri uge, 2 dages uge,lang uge o.s.v Vi betale så for gennemsnits prisen. Så reglerne er endnu äldre.og hvornår kommer det til at ske? rektoren i vores område kender ikke noget til det... og så vidt jeg forstod' date=' så er de andre regler ellers "ret" nye fra 2004.[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret December 22, 2007 Har för mig att 30 timmar/vecka ska gälla för arbetslösa from hösten 2008, men är inte riktigt säker. Vet att det inte skulle gälla föräldralediga, utan där skulle det fortsätta med 15 timmar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites