Jump to content
Jan

Förskola - hvornår skal de hentes

Recommended Posts

Er det virkeligt rigtigt at man skal hente sit barn så snart man har fået fri for arbejde ? Min kone arbrejder 5-13.00, og jeg arbejder for det meste 12.30-20.00. Hvis det er rigtigt at man ikke må have sit barn i institution når man ikke arbejder, så vil vi jo ikke kunne få passet børn. Ligeledes arbejder jeg weekend, og har så fri på hverdage. Må de så heller ikke komme i institution ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

:

Er det virkeligt rigtigt at man skal hente sit barn så snart man har fået fri for arbejde ? Min kone arbrejder 5-13.00' date=' og jeg arbejder for det meste 12.30-20.00. Hvis det er rigtigt at man ikke må have sit barn i institution når man ikke arbejder, så vil vi jo ikke kunne få passet børn. Ligeledes arbejder jeg weekend, og har så fri på hverdage. Må de så heller ikke komme i institution ?[/quote'] Ja, dit barn må IKKE være i förskola når din kone eller dig har fri. I skal selv passe jeres barn! :laugh: MEN, I skal bare lyve om jeres arbejdstider...det kan de ikke finde ud hvis I begge 2 arbejder i DK. Hvis en af jer arbejder i SE, så må I ikke lyve... http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=10396

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man ska lämna in schema över hur man arbetar... Har suttit på akuten med en pojke som blivit allvarligt skadad vars mamma sa att hon arbetade. Sökte henne på jobbet, men hon var LEDIG den dagen.Mobilen hade hon stängt av bara för att vi inte skulle ringa på hennes lediga dag....Där satt vi, 2 personal och en svårt skadad 4 årig kille, som bara ville till vara hos mamma..... Så tänk på att inte ljuga. Vad är det för fel att ha sitt barn hemma om man är ledig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ledig

Man ska lämna in schema över hur man arbetar... Har suttit på akuten med en pojke som blivit allvarligt skadad vars mamma sa att hon arbetade. Sökte henne på jobbet, men hon var LEDIG den dagen.Mobilen hade hon stängt av bara för att vi inte skulle ringa på hennes lediga dag....Där satt vi, 2 personal och en svårt skadad 4 årig kille, som bara ville till vara hos mamma..... Så tänk på att inte ljuga. Vad är det för fel att ha sitt barn hemma om man är ledig?
Jeg tror nok at det er riktig mange foreldre som har behov for å ha noen timer for seg selv en gang i blant. Og det er ikke alle som har et nettverk rundt som kan avlaste. Det fins også noen som arbeider skiftende tider, og riktig mange timer som trenger noen timer for seg selv, slik at man kan være en glad og god mor, istedet for en sur og trøtt mor hele tiden. Jeg synes denne regel om at man skal ha barn hjemme når man har fri, er helt hen i været. Herregud, man må jo som foreldre selv få bestemme. Og nå er det jo slett ikke slik at jeg avleverer mine børn i institusjon hver gang jeg har fri, fra kl 7-1730. Barna vil jo også gjerne leke med andre barn, og har bare godt av å komme i dagis noen timer om dagen. Jeg fatter ikke at svenskene ikke forstår dette, i danmark var det aldri noe problem!:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror nok at det er riktig mange foreldre som har behov for å ha noen timer for seg selv en gang i blant. Og det er ikke alle som har et nettverk rundt som kan avlaste. Det fins også noen som arbeider skiftende tider, og riktig mange timer som trenger noen timer for seg selv, slik at man kan være en glad og god mor, istedet for en sur og trøtt mor hele tiden. Jeg synes denne regel om at man skal ha barn hjemme når man har fri, er helt hen i været. Herregud, man må jo som foreldre selv få bestemme. Og nå er det jo slett ikke slik at jeg avleverer mine børn i institusjon hver gang jeg har fri, fra kl 7-1730. Barna vil jo også gjerne leke med andre barn, og har bare godt av å komme i dagis noen timer om dagen. Jeg fatter ikke at svenskene ikke forstår dette, i danmark var det aldri noe problem!:rolleye:
Når du går hjemme har dit barn ret til 15 timer om ugen i institution, for at det kan komme ud blandt andre børn. Men det er da dig selv der vælger at få barn og ikke staten, så du kan jo bare lade være eller flytte tilbage til dk... Iøvrigt så er min søster pædagog i en børnehave, i dk. Hvor de oplever en stigning i forældre der bare afleverer deres børn hver dag selvom de har ferie, fri eller hvad de nu har! Hun har endda oplevet at forældre ringer til jobbet og melder barn syg, og så afleverer de barnet, og bliver hjemme fra jobbet... Jeg syntes det er helt i orden at har man fri skal man selv passe sit barn, om man så betaler for de dage ved jeg dog ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har selv valgt å få børn, og jeg elsker mine børn. Og ja, jeg har dem hjemme når jeg har fri. Men jeg synes det er en idiotisk regel de har her over,vi er voksne mennesker, det skulle da ikke behøve være en regel som personalet behøver å påminne forledre om på et foreldremøde, som vi selv har opplevet? At det finnnes foreldre som afleverer sine børn når de har ferie ol, synes jeg også er helt merkelig, men at man afleverer barna noen timer hvis en trenger til å sove, handle inn el synes jeg må være helt opp til hver enkelt! Og man betaler ikke mindre uansett hvor mage dager dine børn holder fri...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når du går hjemme har dit barn ret til 15 timer om ugen i institution, for at det kan komme ud blandt andre børn. Men det er da dig selv der vælger at få barn og ikke staten, så du kan jo bare lade være eller flytte tilbage til dk... Iøvrigt så er min søster pædagog i en børnehave, i dk. Hvor de oplever en stigning i forældre der bare afleverer deres børn hver dag selvom de har ferie, fri eller hvad de nu har! Hun har endda oplevet at forældre ringer til jobbet og melder barn syg, og så afleverer de barnet, og bliver hjemme fra jobbet... Jeg syntes det er helt i orden at har man fri skal man selv passe sit barn, om man så betaler for de dage ved jeg dog ikke.
Ja men kan godt læse at du ikke har børn , og nok heller ikke får det. Du har ingen som helt ide omkring hvordan en hverdag foregår når man har børn, eller tvillinger som os. Selvfølgelig skal der handles ind, man skal til lægen, man har måske brug for at gå i motions center, for at have overskud til hverdagen. Så lad være med at spille så smart, du er lidt for dum at høre på.:fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja men kan godt læse at du ikke har børn ' date=' og nok heller ikke får det. Du har ingen som helt ide omkring hvordan en hverdag foregår når man har børn, eller tvillinger som os. Selvfølgelig skal der handles ind, man skal til lægen, man har måske brug for at gå i motions center, for at have overskud til hverdagen. Så lad være med at spille så smart, du er lidt for dum at høre på.:fight:[/quote']Selvfølgelig skal der være plads til "kvalitets-tid", ingen tvivl om det - men prøv at holde lidt igen med de skarpe skud. Jeg er sikker på dialogen sagtens kan føres på et sobert og voksent niveau, og ikke udmønte sig i kommentarer (mudderkast) omhandlende folks evner til at få børn eller ej, og efterfølgende tage sig af dem på bedste vis. På forhånd tak....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det virkeligt rigtigt at man skal hente sit barn så snart man har fået fri for arbejde ? Min kone arbrejder 5-13.00' date=' og jeg arbejder for det meste 12.30-20.00. Hvis det er rigtigt at man ikke må have sit barn i institution når man ikke arbejder, så vil vi jo ikke kunne få passet børn. Ligeledes arbejder jeg weekend, og har så fri på hverdage. Må de så heller ikke komme i institution ?[/quote'] Jeg kan ikke forstå hvor denne "regel" stammer fra, som I henviser til. Den er i hvert fald ikke i vores dagis! - i det centrale Malmø. Her ved personalet godt, hvis en af os har fri, og det siger de ikke noget til. De er også klar over, at man en gang imellem har ting der skal ordnes uden børn - endda også bare en "fridag".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja men kan godt læse at du ikke har børn ' date=' og nok heller ikke får det. Du har ingen som helt ide omkring hvordan en hverdag foregår når man har børn, eller tvillinger som os. Selvfølgelig skal der handles ind, man skal til lægen, man har måske brug for at gå i motions center, for at have overskud til hverdagen. Så lad være med at spille så smart, du er lidt for dum at høre på.:fight:[/quote'] Nu er det ikke fordi jeg gider spilde min tid på at kommentere dit latterlige indlæg, og nej med en datter på 5 og en på en måned så har jeg ingen ide om noget som helst:rolleye: Og som min datter siger "Det man siger er man selv"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som der er sagt før ... skik følge eller land fly. Tænk lige over hvad prisen for en dagisplads er og vær glad for du har den. Helt enig i at man af og til kan trænge til en fri dag elle rbare et par timer hvor man kan gå til frisøren eller noget i den stil. Det må jo bare planeres ind så den anden part har unger i de timer eller hvis der er nogen der kan komme over til kompiser at lege. Og jo jeg har børn - pt. 3 af slagsen på dagis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skik fölge... Jeg er også til skik fölge.... Vi bor i et andet land med andre regler og dem må man så fölge. Måske er det netop endnu vigtigere som udländing at fölge reglerne. Jeg har nu aldrig afleveret mine unger når jeg har haft fri, hverken her eller i DK . Det var faktisk sådan at indtil maxtaxan kom at man afleverede et skema der viste hvordan man arbejdede. Man betalte efter timeforbrug, dengang var det ikke noget problem at få folk til at holde deres unger hjemme når de havde fri. Det er muligt at det foromtalte dagis i Malmö hvor det er ok at aflevere når man har fri er et privat sted. Er det ikke det. så gölder samme regler i hele landet : har man fri så har ungerne også fri. Jeg er dödträt af at folk ikke vil efterleve reglerne i det land de har valgt at flytte til, det forventer man jo af de udländinge der flytter til DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
100% enig med dig:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg gider ikke passe mit barn...Har betalt 1260 SEK om mdr. til dem så skal de passe mit barn! :mad: Btw: Jeg har 3 børn med 3 forskellige kvinder...vil gerne have børn, men det skal være nogle andre, der skal passe på dem. Er jeg ikke smart med min tankegang?
Don't feed the troll

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er muligt at det foromtalte dagis i Malmö hvor det er ok at aflevere når man har fri er et privat sted. Er det ikke det. så gölder samme regler i hele landet : har man fri så har ungerne også fri. Jeg er dödträt af at folk ikke vil efterleve reglerne i det land de har valgt at flytte til' date=' det forventer man jo af de udländinge der flytter til DK.[/quote'] Er der nogen, der vil dele, hvor de regler står? Vi har anvendt dagis i 3 år nu, og det har aldrig väret et problem. Det er en kommunal förskola. Der er ikke nogen, der har sagt til os, at hvis en af os er hjemme, så skal barnet også väre hjemme. Jeg pröver bare at finde ud af reglerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.skurup.se/4407
Er der nogen, der vil dele, hvor de regler står? Vi har anvendt dagis i 3 år nu, og det har aldrig väret et problem. Det er en kommunal förskola. Der er ikke nogen, der har sagt til os, at hvis en af os er hjemme, så skal barnet også väre hjemme. Jeg pröver bare at finde ud af reglerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, men det gälder jo ikke malmö kommune. Her bliver afgiften heller ikke reduceret, når det er en deltidsplads, som man åbenbart gör i Skurup. Jeg ved også, at i lund må börnene väre i dagis fra 9-14 hver dag - og det kalder de deltid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle kommuner Deltid f.eks halvtid ipå dagis findes ikke i Skurup, men nogen regler for folk med barselsorlov og arbejdslöse. Hvis du går ind og söger på Malmö så tilbyder de også plads i den tid foräldrene arbejder, studerer plus transporttid. De regler har altid väret der. 4-5 år verksomhet reglerne kom da man indförte tvungen maxtaxa i hele landet for 4-5 år siden. Men fint nok at Danskere välger at aflevere sine unger på fridage, det viser bare kultur forskellen på 2 nabo lande.

ok, men det gälder jo ikke malmö kommune. Her bliver afgiften heller ikke reduceret, når det er en deltidsplads, som man åbenbart gör i Skurup. Jeg ved også, at i lund må börnene väre i dagis fra 9-14 hver dag - og det kalder de deltid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint med mig Den titel påtager jeg mig gerne. Jeg aflevede heller ikke ungerne på fridage da jeg boede i Danmark ! Det er faktisk sådan at en af lederne for vores rektor område spurgte mig for nylig om reglerne i Danmark. De havde nemlig store problemer med at få Danske foräldre til at forstå at der skulle laves skema og at de ikke kunne afleveres i på fridage og ferier ! Ydermere har kom Danske foräldre ofte forsent når de skulle hente deres börn. Kom der nogen undskyldning / forklaring så var den: Vi arbejder faktisk i Danmark. Vor herre bevares.

Nu tror jeg ikke at du kan blive mere fantastisk. Jeg tror at du må udnævnes til årets forældre.:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg aflevede heller ikke ungerne på fridage da jeg boede i Danmark !
Er der ikke nogen af Jer der kan huske hvordan det var at være barn? Jeg husker selv levende hvordan jeg i 70'erne og starten af 80'erne gik i børnehaven, der var lige overfor min trappe/opgang... Når min mor havde fri, ville jeg faktisk gerne over i "børn'eren" - altså förskolan - fordi alle mine venner var derovre. Der var jo ingen at lege med ude på legepladsen! Så ganske friviligt kunne jeg godt finde på at kræve at noget af kvalitetstiden med min mor skulle konverteres til legetid ovre i børnehaven. Nogle gange fik jeg min vilje - andre gange ikke ;) Dog havde jeg en særlig rutine - hvis jeg ikke kunne nå derover inden kl. 11 så kunne jeg ligeså godt blive hjemme hos mor den dag! Blandt børn er det nemlig sådan at "legen" bestemmes omkring frokost tid - hvis man missede denne vigtige forhandlingsfase, så kunne man godt stå over i børnehaven med en lang næse, uden en leg at deltage i. Ja, de har det hårdt de kære børn :D EDIT: Børn sætter i øvrigt pris på at blive hentet omkring "FRUGT" - for den ikke indviede, er dette et tidpunkt omkring eftermiddag kl. 15-16. Denne periode er præget af almindelig opbrud, hvor alle kollegaerne bliver hentet af deres forældre. Derfor er ingen leg mulig og ingen kan li at blive hentet som en af de sidste!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt man kan tillade sig at være utilfreds med de svenske regler hvis ikke de opfylder ens behov. Jeg tænker det samme om barselsreglen. Der går kvinden hjemme med en helt nyfødt baby som muligvis kræver al tid i starten. Samtidig skal den anden store "baby" på 1år aktiveres, som muligvis ikke engang kan gå og derfor kræver konstant underholdning. Det er nok ikke et problem for svenskerne da manden har 60dages barsel. Men os som går ind under regler med 14dage efterlader den stakkels kvinde hjemme med alt for meget at se til. Vi kunne ikke selv finde på at aflevere børn for selv at holde fri eller handle. Måske som Markowich skriver, hvis børnene vil over og lege et par timer :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites