Jump to content
ChrisMog

Grænsegængerbeviset

Recommended Posts

Har et spørgsmål vedr. den der gule papirlap - grænsegængerbeviset - som jeg ikke har kunnet finde svar på i søgningen. Vi overtog vores hus i Malmø pr 1. juni i år og jeg blev også folkebogført i SV pr. denne dato. Den 10. juni fødte jeg vores datter på Rigshospitalet i Kbh ved et kejsersnit. Grundet flytterod og "babyræs" fik jeg først kontaktet Københavns kommune efter d. 1. juli for at få mit grænsegængerbevis - dette er derfor gældende fra 1. juli 2007 til 31. juni 2008. I slutningen af juli måned modtog jeg en regning fra Rigshospitalet på 27.000,- for et stk's kejsersnit samt 2 dages indlæggelse!!! Jeg kontaktede Københavns Kommune og de sagde at jeg bare skulle sende en kopi af mit grænsegængerbevis til Rigshospitalet og så ville det problem være løst. Desværre var Rigshospitalet ikke helt enige i det! Da grænsegængerbeviset først er gældende fra 1. juli dækker det ikke i juni måned og derfor skal jeg selv betale!!! Kan det virkelig passe??? Kan jeg kræve at Københavns Kommune udsteder et nyt grænsegængerbevis gældende fra 1. juni istedet for? :new: Christina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder helt urimeligt. Nu er en fødsel jo ikke noget helt uventet, så det ville jo nok have været smartere at have fået papirerne på plads i første omgang i stedet for her efterfølgende - men sket er sket. 1. Ring til Københavns Kommune og hør hvad de kan gøre - måske kan de udstede et græsengængersygesikringsbevis gældende fra 1. juni med tilbagevirkende kraft. Eller måske kan de udstede en erklæring på at du havde ret til dansk lægehjælp fra den 1. juni. Eller måske kan de klare sagen på en helt tredje måde. Det er vist folkeregisterkontoret som står for dette og hver eneste gang jeg har haft med dem at gøre, er jeg kun blevet positivt overrasket over, at den offentlige administration i nogen tilfælde kan være så serviceminded og smidig. 2. Nægt under alle omstændigheder at betale pengene under henvisning til at du som skatteborger i Danmark har ret til dansk lægehjælp - administrative procedurer internt i det offentlige system kan man ikke belaste en højgravid kvinde med. P.S.: Hvis du her i Sverige ikke havde udfyldt den ene eller den anden blanket i rette tid til det offentlige system, så fangede bordet nok i en helt anden grad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

*ups* Tillykke med den lille ny! :-) "Kræve" et grænsegængerbevis med anden dato kan du næppe, men hvis jeg var dig ville jeg nok bede så mindeligt om en lap papir som (er behørigt attesteret og ) kundgør at du var berettiget til "grænsegængerydelser" allerede den 9-10 juni. Der er sikkert alskens regler imod at udstede et bevis med baglæns ikrafttrædelsesdato, men en attestation af din status har ikke samme uoverskuelighed af implikationer (skattemæssigt osv, forestiller jeg mig)... Mvh Jesper Brunholm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Prøver at tage fat på Folkeregistreret i morgen. Ville bare lige høre om der var en eller anden mærkelig regel, som jeg ikke havde hørt om, som gjorde at der ikke var noget at gøre, og at jeg selv skulle betale. Ved godt at jeg burde have sørget for grænsegængerbeviset noget før, men der var lige en masse andre ting på det tidspunkt som var mere vigtige :) Og så troede jeg jo ikke at der ville være noget problem i at føde i DK selvom jeg havde adresse i Sverige - det var ihvertfald det jeg hele tiden havde fået at vide da jeg spurgte på kommunen, hos jordmoderen, lægen, etc. :) Christina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har et spørgsmål vedr. den der gule papirlap - grænsegængerbeviset - som jeg ikke har kunnet finde svar på i søgningen. Vi overtog vores hus i Malmø pr 1. juni i år og jeg blev også folkebogført i SV pr. denne dato. Den 10. juni fødte jeg vores datter på Rigshospitalet i Kbh ved et kejsersnit. Grundet flytterod og "babyræs" fik jeg først kontaktet Københavns kommune efter d. 1. juli for at få mit grænsegængerbevis - dette er derfor gældende fra 1. juli 2007 til 31. juni 2008. I slutningen af juli måned modtog jeg en regning fra Rigshospitalet på 27.000,- for et stk's kejsersnit samt 2 dages indlæggelse!!! Jeg kontaktede Københavns Kommune og de sagde at jeg bare skulle sende en kopi af mit grænsegængerbevis til Rigshospitalet og så ville det problem være løst. Desværre var Rigshospitalet ikke helt enige i det! Da grænsegængerbeviset først er gældende fra 1. juli dækker det ikke i juni måned og derfor skal jeg selv betale!!! Kan det virkelig passe??? Kan jeg kræve at Københavns Kommune udsteder et nyt grænsegængerbevis gældende fra 1. juni istedet for? :new: Christina
RH agerer efter reglerne og kan ikke gøre andet, da du ikke findes i systemet på daværende tidspunkt, MEN du har selvfølgelig ret til ydelser på ligefod med andre, da du (går jeg ud fra) er beskæftiget i DK. Jeg selv fik udstedt et grænsegængerbevis med tilbagevirkende kraft (5 mdr.), da Kbh´s kommune, af forskellige årsager, ikke mente, at jeg var socialt sikret i DK. Efter et gevaldigt tovtrækkeri, fik jeg mit papkort og refusion for de behandlinger jeg havde fået i DK i den mellemliggende periode. Så det kan lade sig gøre;) Prøv at tage fat i Rita Jørgensen på Folkeregisteret, hun er en af dem der ved mest om vores grænsegængerbevis:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Var bosat i København før vi flyttede til SV og har hele tiden haft fast arbejde i København - er p.t på barsel. Mit oprindelige/gamle sygesikringsbevis kunne RH ikke bruge, da jeg d. 10. juni stod med svensk adresse og altså som udvandret i deres system. Har prøvet at sende et par lønsedler fra før og efter juni måned til dem, samt papiret fra skatteverket, hvor der står at jeg er folkebogført pr. 1. juni 2007, men det er ikke godt nok. De SKAL bruge et grænsegængerbevis! Prøver som sagt at tage fat på folkeregisteret imorgen og håber at de kan hjælpe mig. Mange tak for hjælpen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Betaling Hvis alt andet går galt så ved jeg at det står på skrift i en vejledning vedr. brugerbetaling ved behandling på sygehusene at de SKAL oplyse för behandlingens start at det er noget du/i skal betale for. Men det gälder selvfölgelig kun hvis i ikke har viftet med et "tidligere" udstedt danskt sygesikringsbevis og de så ikke direkte kan se om det er foräldet. Men jeg håber at det ikke skal gå så langt og at i kan få gransegänger beviset udstedt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har da fået at vide, at hvis man som gravid bosat i Sverige er i DK når man föder - uanset om det så er kbh, odense eller Århus, så er det Sverige, som går ind og däkker via FK. Men den holder altså ikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har da fået at vide' date=' at hvis man som gravid bosat i Sverige er i DK når man föder - uanset om det så er kbh, odense eller Århus, så er det Sverige, som går ind og däkker via FK. Men den holder altså ikke?[/quote'] Det kommer jo an på dit arbejdsforhold.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis alt andet går galt så ved jeg at det står på skrift i en vejledning vedr. brugerbetaling ved behandling på sygehusene at de SKAL oplyse för behandlingens start at det er noget du/i skal betale for. Men det gälder selvfölgelig kun hvis i ikke har viftet med et "tidligere" udstedt danskt sygesikringsbevis og de så ikke direkte kan se om det er foräldet
I henhold til notatet: http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2004/0119305.htm vil det väre op til kommunen at bestemme om der skal väre betaling, men der står også at: § 32. Stk. 2. Betalingen skal opgøres og afkræves endeligt i forbindelse med eller umiddelbart efter udskrivningen eller den ambulante behandling. Stk. 3. Betalingen pr. sengedag eller pr. ambulant behandling, undersøgelse m.v. eller for den pågældende indlæggelse skal oplyses forud for indlæggelsen eller den ambulante behandling. Stk. 4. Hvor særlige forhold taler derfor, kan der meddeles hel eller delvis fritagelse for betalingen. Så hvis de ikke sade noget om betaling under opholdet, så er der ikke noget de efterfölgende kan kräve betaling for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var ude for det samme. Gå op på jeres fraflytningskommune, bed dem lave et nyt papirsygesikringsbevis der gælder/dateres (også i komputeren) den dag i fraflyttede DK. Gå derefter op på Riget og vis dem det nye, hvorefter de river regningen i stykker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes lige at jeg ville vende tilbage og fortælle hvad svaret fra Folkeregisteret var. Det lavede mit grænsegængerbevis om med det samme, da det, som de sagde; "selvfølgelig var en fejl at det ikke var udstedt pr. 1. juni, da det jo var fra denne dato at jeg registeret som udvandret og jeg havde jo tidligere indsendt papirer det dokumenterede at jeg hele tiden havde haft fast arbejde i DK". Fik mit nye grænsegængerbevis med posten igår og har netop sendt en mail til RH med en kopi af grænsegængerbeviset, så nu skulle den sag vist heldigvis være ude af verden :) Til andre som evt. har problemer med grænsegængerbeviset, så talte jeg med en Kirsten Fischer på Københavns Folkeregister, som jeg fik at vide var "ekspert" på spørgsmål om grænsegængerbeviset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites