Jump to content
Selvstændig

Firma

Recommended Posts

Hej jeg er bosat i Sverige og har lige startet et firma hvor jeg arbejder som konsulent for virksomheder i Danmark. Jeg har ingen aktiviteter i Sverige. Er ikke registreret som firma i Sverige. Jeg har været i kontakt med Skat i Danmark og har fået et SE-nummer for moms og betaling af skat. Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber jeg kan få svar på. 1) Behøver man have en fast C/O adresse i Danmark for at vise at driften foregår i Danmark ? Jeg har desuden brug for vejledning omkring regnskab, fradrag og forhold der er relevante for selvstændige pendlere. Er der nogen, der kender nogen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej jeg er bosat i Sverige og har lige startet et firma hvor jeg arbejder som konsulent for virksomheder i Danmark. Jeg har ingen aktiviteter i Sverige. .... Er der nogen, der kender nogen ?
Hejsa.. Jeg har præcis samme situation som dig.. Jeg har min "virksomhedsadresse" i Svogerslev hos min søster og svoger.. Det eneste den virker som er post adresse mere eller mindre.. Derudover fakturerer jag bare mine kunder med dansk moms og det hele er meget nemt.. Jeg har fundet en revisor som har mange af samme type som mig, dog ikke så mange som bor i sverige.. www.addea.dk Han fungerer rigtigt fint og er til at snakke med om tingene.. Han er heller ikke vildt dyr!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg står i næsten samme situation som jer og ville lige spørge, om jeres virksomheder er enkeltmandsvirksomheder? For jeg ringede til Skat idag for at høre, om jeg blev nødt til at afmelde min danske enkeltmandsvirksomhed ved flytning til Sverige og det sagde de jeg skulle?! Men det vil altså sige at såfremt man ejer en virksomhed der har driftssted i Danmark, så kan man betale skat af virksomhedens overskud i Danmark, selvom man ikke selv er bosat i landet? Mvh xanadu

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For jeg ringede til Skat idag for at høre' date=' om jeg blev nødt til at afmelde min danske enkeltmandsvirksomhed ved flytning til Sverige og det sagde de jeg skulle?![/quote'] Det kan jeg umiddelbart ikke forstå, det er jo dig personligt som flytter og ikke din virksomhed. Problemet kan muligvis være at din forretningsadresse er den samme som din privatadresse, og så vil du uvægerligt ryge ind i den problemstilling med SKAT. Hvad med at lade din virksomhedsadresse flytte til et andet sted i Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er fordi i snakker med de forkerte folk hos told og skvat... jeg bøvlede jeg VED ik hvor længe med de fjolser.. men det ka lade sig gøre.. jeg har oprettet et DANSK firma med MIN ADRESSE i sverige, det går under skattecenter tønder når du laver det på denne her måde.. jeg afregner min moms til danmark og min skat til sverige det er dog først starte her 1 januar så jeg har ik fundet ud af hvordan og hvorledes med skatten endnu..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det er fordi i snakker med de forkerte folk hos told og skvat...
Det er så et problem jeg desværre kender alt for godt - har SÅ mange gange fået forskellige svar fra forskellige personer/afdelinger derinde, vel at mærke inden min udenlandske bosættelse kom i spillet for at gøre tingene endnu mere komplicerede :sad:
jeg afregner min moms til danmark og min skat til sverige
Det er så ikke nogen mulighed for mig, fordi jeg også har lønmodtagerarbejde i Danmark, og at betale skat i Sverige (omend fra egen virksomhed i udlandet) lyder som den bedste vej til en fyreseddel, hvis jeg forstår de andre indlæg her korrekt... Efter at have læst mange andre indlæg her og på Amino ser valget ud til at stå mellem:
  • Flytte enkeltmandsvirksomhedens faste driftssted til et andet sted i Danmark og flytte personligt til Sverige, og betale moms, skat, AMB osv. til Danmark som hidtil
  • Blive selvstændig i Sverige, få en F-skattseddel, fakturere den danske arbejdsgiver og betale moms, skatt, socialsikringsbidrag osv. til Sverige

Jeg hælder mest til det første fordi det lyder nemmere og medfører mindre bøvl for arbejdsgiveren og de danske kunder - håber bare der ikke er nogle ben i det hverken for Skat eller Skatteverket...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var/er i samme situation som dig. Lønmodtager arbejde i DK samt enkeltmandsvirksomhed i DK. Jeg fik at vide fra skattekontoret i Tønder (det er her de behandler firmaregistreringer) at jeg kunne PRØVE(!) at beholde min daværende firmaadresse i DK (som var hjem hos mig selv) - en mere konkret svar kunne de ikke give mig. Indtil videre - 18 måneder senere - har der ikke været problemer. MEN - din virksomheds daglig arbejde skal foregår i DK. Ikke noget med at være bogholder/rådgiver foran PC'en i Sverige - den går ikke. Du skal under alle omstændigheder undgå at blive skattepligtig i Sverige. Lige så snart det sker - kommer Skat i Sverige efter din arbejdsgiver i DK og opkræver arbejdsgiverens skattebidrag. Men det tror jeg nok du er klar over idet du skriver at du vil skrive en faktura til din arbejdsgiver, istedet for at være lønmodtager. Det samme sker hvis du bijobber i Sverige og får en svensk indtægt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
din virksomheds daglig arbejde skal foregår i DK
Ville det være i orden at sidde nede ved søerne med en bærbar - og kan udgifter til tæpper om vinteren givetvis trækkes fra :D Nah, seriøst - mange tak for svaret, det er rart at vide at det lykkedes for dig, nu er jeg rimelig sikker på hvilken vej jeg skal gå :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites