Jump to content
koustrup

Kan man have 2 skattekort med fradrag?

Recommended Posts

Ja, som overskrift siger - kan man engeligt have 2 skattekort med fradrag. Tænker på fks. hvis man modtager SU 4800 kr., og ens fradrag er på 6000 kr. - kan man så få et bikort med fradrag på 1200 kr.?
Dengang jeg var på hjemmeboende SU og samtidigt havde et erhversjob ved siden af, der gav variabel indtjening, kunne det i hvert fald godt lade sig gøre. Men det er over 10 år siden - og det tog mig over en halv time at få skattemedarbejderen på det lokale kommunekontor til at forstå, hvad det var jeg ville. Få lavet et hovedkort, som du kan give til SU - her ved du præcist hvor mange penge du får i indtægt. Få lavet et bikort til din arbejdsgiver, hvor der måske er noget fradrag tilbage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dengang jeg var på hjemmeboende SU og samtidigt havde et erhversjob ved siden af, der gav variabel indtjening, kunne det i hvert fald godt lade sig gøre. Men det er over 10 år siden - og det tog mig over en halv time at få skattemedarbejderen på det lokale kommunekontor til at forstå, hvad det var jeg ville. Få lavet et hovedkort, som du kan give til SU - her ved du præcist hvor mange penge du får i indtægt. Få lavet et bikort til din arbejdsgiver, hvor der måske er noget fradrag tilbage.
Jeg må prøve at skrive til dem, tak for hjælpen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit hovedkort går til min arbejdsgiver, da jeg tjener mere end jeg får i SU. Jeg bruger ikke hele mit fradrag, så resten går til SU. Fik det lavet ved at jeg har sagt hvor meget jeg kommer til at tjene, så fik jeg et frikort i stedet for skattekort da min indkomst var under mit fradag. Restbeløbet blev så overført til SU. Men det burde vel også virke den anden vej rundt. At du får et frikort på restbeløbet af det du ikke bruger på SU.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan IKKE få 2 skattekort med fradrag på (2 hovedkort) - men du kan få et frikort, hvis din årlige indkomst er det samme eller under hvad dit årlige fradrag er. Så sender SKAT et elektronisk skattekort ind til SU, og du får et papir et i hånden, med rest fradraget på. Alternativet er noget der hedder Brutto-trækkort. Her laves dit fradrag om til en trækprocent, forstået på den måde at man nedskriver den normale trækprocent (38-59%) med værdien af det årlige fradrag. Så ender man måske med en trækprocent på 25%(fiktivt eksempel) som der så trækkes af alle skattepligtige udbetalinger, hvor man bruger sit bruttotrækkort. I princippet bliver dit hovedkort lavet om et et bikort med en lavere trækprocent på. Så kan du bruge det samme kort (og kopier) til de steder du har udbetaling på. Faren ved dette er, at man skal kende sin årlige indkomst ret præcist - da selv 10.000 kr. i indkomst på et år, til den forkerte side, kan betyde at trækkortet skulle havde været 1 % højere f.eks. - og så er det 1% af hele din årlige indkomst der er betalt for lidt i skat af, og det kan jo betyde nogle kedelige girokort året efter. Syns du skal ringe til SKAT og forelæg dem din problemstilling - det er intet problem i at lave et bruttotrækkort, er bare en enkel kode der skal smides ind i forskuds systemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så det er fuldt ud lovligt at have 2 forskellige arbejdsgivere i Danmark ?
Ja
Er det også lovligt at have egen virksomhed i Sverige' date=' hvis man er fastansat ?[/quote'] Hvis du tjener penge i SE, skal din danske arbejdsgiver betale arbejdsgiver bidrag til SE - dette forehold er dog ved at blive lavet om så det er dig selv som personligt hænger på den 'dobbelte' skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mange tak. Er der andre steder man kan læse mere om det at have egen virksomhed i Sverige, mens man på samme tid arbejder i Danmark ? altså udover skat.dk eller måske skatteverket ? Gustaf
Det er før blevet diskuteret her på forumet, så du kan sikkert finde gode oplysninger med søgefunktionen. Den regel med at den danske arbejdsgiver skal betale nogle afgifter til Sverige, er vist lavet om til at det er arbejdstageren som nu får regning.. Dette kan også findes andet sted i forumet..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites