Sorenkyd 10 Anmeld indhold Skrevet September 25, 2007 Hej alle! Selvom emnet har været oppe nogen gange før, så prøver jeg lige igen, da jeg stadig er ret forvirret. Vi har brug for hjælp ang. ansøgning om børnepenge fra DK. Jeg virkelig prøvet at sætte mig ind i hvordan det fungerer, men er stadig noget usikker. Der er en nogle faktorer der gør det lidt uoverskueligt og ugennemsigtigt. 1) Vi er vi begge studerende, hvilket influerer på omfanget af sociale ydelser vi er berettiget fra DK. Dog har vi begge fået grænsegængerbeviset på grund af, at vi begge har studiejos i DK som berettiger os til dette. Min kærestes udløber dog pr. 1/12 da hun på det tidspunkt ikke længere kan arbejde på grund af graviditeten. Er det nok, at kun jeg er berettiget til sociale ydelser? 2) De mange steder omtalte formularer E401 og E411 har jeg nu fundet på nettet og har printet dem ud. Men hvordan skal jeg forholde mig til dem? Skal jeg selv udfylde noget overhovedet, eller skal de "bare" sendes til EU-kontoret og så klarer de skærerne?? Dette skal skæres ud i pap for mig:rolleye: 3) Og hvordan finder DK ud af, at de skal betale børnepenge til os. Skal vi sende noget til en instans i DK?? 4) Hvornår i gravidieten er I begyndt på at søge om børnepenge, og er det lykkedes for at jer at få dem uden de store problemer. Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe os med afklaring på disse spørgsmål. Man savner virkelugt et sted hvor man kan få klar og tydelig besked på hvordan man skal forholde sig og hvad man har af muligheder. Vi (sjovt man siger "vi", når det jo egentlig "kun" er min kæreste der reelt føder) skal føde i Malmø, ved ikke om det har nogen betydning. Venligst Søren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2007 Hej alle! Selvom emnet har været oppe nogen gange før, så prøver jeg lige igen, da jeg stadig er ret forvirret. Vi har brug for hjælp ang. ansøgning om børnepenge fra DK. Jeg virkelig prøvet at sætte mig ind i hvordan det fungerer, men er stadig noget usikker. Der er en nogle faktorer der gør det lidt uoverskueligt og ugennemsigtigt. 1) Vi er vi begge studerende, hvilket influerer på omfanget af sociale ydelser vi er berettiget fra DK. Dog har vi begge fået grænsegængerbeviset på grund af, at vi begge har studiejos i DK som berettiger os til dette. Min kærestes udløber dog pr. 1/12 da hun på det tidspunkt ikke længere kan arbejde på grund af graviditeten. Er det nok at kun jeg er berettiget til sociale ydelser? 2) De mange steder omtalte formularer E401 og E411 har jeg nu fundet på nettet og har printet dem ud. Men hvordan skal jeg forholde mig til dem? Skal jeg selv udfylde noget overhovedet, eller skal de "bare" sendes til EU-kontoret og så klarer de skærerne?? Dette skal skæres ud i pap for mig:rolleye: 3) Og hvordan finder DK ud af, at de skal betale børnepenge til os. Skal vi sende noget til en instans i DK?? 4) Hvornår i gravidieten er I begyndt på at søge om børnepenge, og er det lykkedes for at jer at få dem uden de store problemer. Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe os med afklaring på disse spørgsmål. Man savner virkelugt et sted hvor man kan få klar og tydelig besked på hvordan man skal forholde sig og hvad man har af muligheder. Vi (sjovt man siger "vi", når det jo egentlig "kun" er min kæreste der reelt føder) skal føde i Malmø, ved ikke om det har nogen betydning. Venligst Søren Sådan som jeg har forstået det, kan du ikke rigtigt gøre noget før i har fået barnet. Men har selv fået barn for 2 uger siden og aner heller ikke rigtigt hvordan man gør, så jeg lytter med:o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2007 Hej Søren Skal prøve at hjælpe dig lidt på vej - har været igennem møllen - med held kan jeg tilføje :) Ad 1 vil jeg lade andre kloge den - kender ikke til deltid/studerende/socialsikring men vil bare sige, at jeg mener bestemt, at det i DK er sådan, at det er moderen - uanset fælles forældremyndighed, der skal søge og modtager pengene. ' Ad 2) Jeg sendte formularerne til EU kontoret - de udfyldte alt og returnerede til mig og jeg sendte dem til DK. Ved der er nogle der har hat lidt udfordringer med EU kontort på den front - måske de kan tilføje nyt..? Ad 3) DK finder ud af det ved at I fortæller dem atI har fået barn. I skal kontakte jeres fraflytterkommunes socialforvaltning (i Københavns Kommune er det Socialcentrene, der tager sig af det) og det var faktisk dem, der sendte mig E formularerne. Ad 4) Du kan først gå i gang med ansøgningen når I har født - de skal jo have dokumentation for at der er et barn inden de behandler sagen. Og ja - min ansøgning gik glat igennem og pengene er kommet punktligt. Jeg ved ikke o du har talt med Øresund Direkt - måske de kan hjælpe med de første (og jo ret afgørende) spørgsmål. Om I føder i Malmö, Lund eller midt på broen gør ingen forskel Held og lyke - og tillykke :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2007 Ad 2) Jeg sendte formularerne til EU kontoret - de udfyldte alt og returnerede til mig og jeg sendte dem til DK. Ved der er nogle der har hat lidt udfordringer med EU kontort på den front - måske de kan tilføje nyt..? :) Har lige fået Eu-kontoret til at udfylde & sende dem til DK ... Ved ikke om det var for at de syltede sagen i en måned eller om det er normalt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2007 Hej Søren Skal prøve at hjælpe dig lidt på vej - har været igennem møllen - med held kan jeg tilføje :) Ad 1 vil jeg lade andre kloge den - kender ikke til deltid/studerende/socialsikring men vil bare sige, at jeg mener bestemt, at det i DK er sådan, at det er moderen - uanset fælles forældremyndighed, der skal søge og modtager pengene. ' Ad 2) Jeg sendte formularerne til EU kontoret - de udfyldte alt og returnerede til mig og jeg sendte dem til DK. Ved der er nogle der har hat lidt udfordringer med EU kontort på den front - måske de kan tilføje nyt..? Ad 3) DK finder ud af det ved at I fortæller dem atI har fået barn. I skal kontakte jeres fraflytterkommunes socialforvaltning (i Københavns Kommune er det Socialcentrene, der tager sig af det) og det var faktisk dem, der sendte mig E formularerne. Ad 4) Du kan først gå i gang med ansøgningen når I har født - de skal jo have dokumentation for at der er et barn inden de behandler sagen. Og ja - min ansøgning gik glat igennem og pengene er kommet punktligt. Jeg ved ikke o du har talt med Øresund Direkt - måske de kan hjælpe med de første (og jo ret afgørende) spørgsmål. Om I føder i Malmö, Lund eller midt på broen gør ingen forskel Held og lyke - og tillykke :) Har snakket med socialforvaltningen i kbh. idag og de siger at de sender de papirer´til mig som jge så skal gå til forsikringskassan og få udfyldt der og så sende dem tilbage, har ikke hørt om noget eu-kontor:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2007 Thomas det er også sådan det skal gøres, har heller ikke hørt om noget EU kontor, men de kan godt være en del langsomme på forsäkringskassen men det gør ikke så meget, børnepengene er jo med tilbage virkende kraft, så i skal nok få hvad i er berettiget til Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2007 Thomas det er også sådan det skal gøres' date=' har heller ikke hørt om noget EU kontor, men de kan godt være en del langsomme på forsäkringskassen men det gør ikke så meget, børnepengene er jo med tilbage virkende kraft, så i skal nok få hvad i er berettiget til [/quote'] Og så for et år ad gangen, nogen ide om hvor stor forskellen er? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2007 Forsäkringskassans EU kontor Det er mig der ikke er nøjagtig i mine oplysninger - når jeg taler om EU kontoret så er det dem her: EU-kontoret i Malmö - 1297 Postadress: Box 4080, 203 11 Malmö Gatuadress Kungsgatan 15, Malmö Telefon: 0771-524 012 Telefax: 040 - 611 38 59 E-post: fk.eu-kontor@forsakringskassan.se Hitta till kontoret: Karta Telefontider Måndag-fredag 10.00 - 12.00 Besökstider Måndag-fredag 13.00 - 15.00 - altså Forsäkringskassans kontor for sådan nogle som os som er lidt blandet i bopæl/arbejdssted. Da jeg i sin tid tog kontakt til Forsäkringskassan var det deres EU kontor de henviste mig til for udfyldelse. Håber det hjalp lidt :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Babycsv 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2007 Vil blot lige sige at der er op til 120 dages behandlingstid på disse sager på EU-Kontoret, så bliv ikke fustreret over at pengene ikke kommer lige med det samme. Men som der er skrevet før, så udbetales de med tilbagevirkende kraft. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2007 Hej alle! 2) De mange steder omtalte formularer E401 og E411 har jeg nu fundet på nettet og har printet dem ud. Kan du ikke poste linket? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sorenkyd 10 Anmeld indhold Besvaret September 29, 2007 Kan du ikke poste linket? Hejsa, Formularerne befinder sig i et forum, hvor medlemsskab kræves. Men skriv din mailadresse, og jeg kan sende dem til dig. /Søren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2007 Hej Søren Ad 2) Jeg sendte formularerne til EU kontoret - de udfyldte alt og returnerede til mig og jeg sendte dem til DK. Ved der er nogle der har hat lidt udfordringer med EU kontort på den front - måske de kan tilføje nyt..? Hej Rikke (eller en anden derude;) ), Nu er det endelig lykkedes mig, mellem amningstiderne, at få fremskaffet E-formularerne. Men kan det virkelig passe at jeg slet ikke skal udfylde noget som helst på dem? F. eks. navn og adresse og den slags?... det virker underligt for mig, så må lige være helt sikker her inden jeg sender papirerne til EU-kontoret? Vedlægger I forklarende brev eller kan man bare regne med at de er helt med på hvad dette drejer sig om? På forhånd tak for hjælpen. Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke 10 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2007 Hej Rikke (eller en anden derude;) ), Nu er det endelig lykkedes mig, mellem amningstiderne, at få fremskaffet E-formularerne. Men kan det virkelig passe at jeg slet ikke skal udfylde noget som helst på dem? F. eks. navn og adresse og den slags?... det virker underligt for mig, så må lige være helt sikker her inden jeg sender papirerne til EU-kontoret? Vedlægger I forklarende brev eller kan man bare regne med at de er helt med på hvad dette drejer sig om? På forhånd tak for hjælpen. Smil, Winnie Hej Winnie De er ret meget med på hvad de skal gøre med dem. Jeg har bare skrevet en lille post-it med eget navn og personnummer plus samme på mit barn - og en undskyldende hilsen om at måtte ulejlige dem endnu engang :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2007 Hej Winnie De er ret meget med på hvad de skal gøre med dem. Jeg har bare skrevet en lille post-it med eget navn og personnummer plus samme på mit barn - og en undskyldende hilsen om at måtte ulejlige dem endnu engang :) Hej Rikke, Super! Tusind tak for at skære det ud i pap for mig :th2: Hav en skøn weekend! Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesperfg 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2007 Ja, nu skal vi også til det igen, vi har fået en lille ny. Men så kommer mit spørgsmål - er der andre end os der har haft absurd lang sagsbehandling - vi er efterhånden 1 år bagud med familieydelsen, og selvom man selvfølgelig bare får pengene med tilbagevirkende kraft så ville jeg da hellere have haft dem løbende (ligesom regningerne :) ) Jesper, Trelleborg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites